Thyra Skrevet 27. januar 2018 #21 Skrevet 27. januar 2018 1 minutt siden, Hanne67 skrev: Tusen takk for svar alle sammen! Helt riktig som Duckie sier, så har jeg hatt førerkort siden 1985. Nå har jeg vært på jakt etter både gammelt pass og gammelt bankkort. Jeg fant et pass som utgikk i 1997, men bildet stemmer ikke med sånn jeg ser ut nå (man forandrer seg litt på 30 år kan man vel si...) Noe annet som var skikkelig heldig var at jeg på mirakuløst vis fant igjen et bankkort m/bilde som utgikk i 2015! Håper det er gyldig som legitimasjon, selv om det ikke er gyldig som bankkort. BankID kan brukes alle steder det kreves, uavhengig av i hvilken bank man har fått det. Man kan bruke det til å logge inn i alle bankkontoer man måtte ha, logge inn på Altinn osv. Vet at man kan bruke bankid på Altinn mm. Men trodde ikke bankid fra f.eks. DnB kunne brukes til å logge inn i, ellet skaffe seg konto i, andre banker?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #22 Skrevet 27. januar 2018 17 minutter siden, Thyra skrev: Man har vel ikke bankid om man ikke allerede har bankkonto i den aktuelle banken? Man kan opprette ny konto i samme bank med bankid (f.eks. en sparekonto om man allerede har en brukskonto). Men man kan vel ikke opprette konty i en ny bank om bankid? Man får som regel bankid av banken sin, men der har jo TS allerede kundeforhold, og har antakeligvis det. Utover det kan du bruke bankid alle steder som tilbyr bankid innlogging - ikke bare i banken som utstedte det i utgangspunktet. Det var derfor jeg tenkte at TS kan bruke denne bankid'en til å lage en konto i en bank der man kan registrere nytt kundeforhold elektronisk (med bankid - det har jo faktisk status som legitimasjon i den elektroniske verden), og som i tillegg også tilbyr bankkort med bilde. Men nå har jo TS tydeligvis funnet frem et gammelt bankkort med bilde, og skal prøve å bruke det som leg. Anonymkode: 96731...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #23 Skrevet 27. januar 2018 16 minutter siden, Thyra skrev: Alle må jo på et eller annet tidspunkt få sin første gyldige legitimasjon, da ingen har det fra fødselen av. Hvis man kun kan få gyldig legitimasjon ved å fremvise eksisterende gyldig legitimasjon, ville ingen hatt gyldig legitimasjon .... TS er godt voksen og har hatt et bankforhold lenge. Vi snakker ikke om en papirløs flyktning som løper etter sin egen hale for å få første gyldige leg. Anonymkode: 96731...d9b 4
Thyra Skrevet 27. januar 2018 #24 Skrevet 27. januar 2018 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS er godt voksen og har hatt et bankforhold lenge. Vi snakker ikke om en papirløs flyktning som løper etter sin egen hale for å få første gyldige leg. Anonymkode: 96731...d9b Nå tenkte ikke jeg på papirløse flyktninger heller. Men nordmenn født i Norge fødes heller ikke med en gyldig legitimasjon med bilde. På et eller annet tidspunkt må vi alle få vårt første idkort. En ung person som skal ha bankkonto eller pass for første gang må jo få ordnet det på et vis. Endret 27. januar 2018 av Thyra 5
Hanne67 Skrevet 27. januar 2018 Forfatter #25 Skrevet 27. januar 2018 1 minutt siden, Thyra skrev: Nå tenkte ikke jeg på papirløse flyktninger heller. Men nordmenn født i Norge fødes heller ikke med en gyldig legitimasjon med bilde. På et eller annet tidspunkt må vi alle få vårt første idkort. For personer under 18 år holder det at det tas med fødselsattest og at foreldre m/godkjent legitimasjon bekrefter at det er rette vedkommende. Det gjelder bl.a. ved opprettelse av bankkonto og pass. https://www.politiet.no/tjenester/pass/pass-til-barn-og-ungdom/ 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #26 Skrevet 27. januar 2018 1 minutt siden, Thyra skrev: Nå tenkte ikke jeg på papirløse flyktninger heller. Men nordmenn født i Norge fødes heller ikke med en gyldig legitimasjon med bilde. På et eller annet tidspunkt må vi alle få vårt første idkort. En ung person som skal ha bankkonto eller pass for første gang må jo få ordnet det på et vis. Da er det typisk foreldrene som bekrefter at de er XXX sine foreldre ovenfor banken. Og da har han/hun et bankkort. Eller de bekrefter barnets identitet ovenfor politiet til å få barnets første pass. Det er ikke vanskeligere enn det. Anonymkode: 96731...d9b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #27 Skrevet 27. januar 2018 6 minutter siden, Hanne67 skrev: Tusen takk for svar alle sammen! Helt riktig som Duckie sier, så har jeg hatt førerkort siden 1985. Nå har jeg vært på jakt etter både gammelt pass og gammelt bankkort. Jeg fant et pass som utgikk i 1997, men bildet stemmer ikke med sånn jeg ser ut nå (man forandrer seg litt på 30 år kan man vel si...) Noe annet som var skikkelig heldig var at jeg på mirakuløst vis fant igjen et bankkort m/bilde som utgikk i 2015! Håper det er gyldig som legitimasjon, selv om det ikke er gyldig som bankkort. Da ville jeg bestilt en time for å få nytt pass (om jeg var deg). Politiet er i stand til å se at mennesker forandrer seg på 30 år Pass har man alltid bruk for, og akkurat nå så er pass eneste offisielt gyldige identifikasjonen nordmenn har, selv om mange godtar både førerkort og bankkort med bilde. Anonymkode: bd225...7c0 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #28 Skrevet 27. januar 2018 15 minutter siden, Hanne67 said: Tusen takk for svar alle sammen! Helt riktig som Duckie sier, så har jeg hatt førerkort siden 1985. Nå har jeg vært på jakt etter både gammelt pass og gammelt bankkort. Jeg fant et pass som utgikk i 1997, men bildet stemmer ikke med sånn jeg ser ut nå (man forandrer seg litt på 30 år kan man vel si...) Noe annet som var skikkelig heldig var at jeg på mirakuløst vis fant igjen et bankkort m/bilde som utgikk i 2015! Håper det er gyldig som legitimasjon, selv om det ikke er gyldig som bankkort. Det er ikke gyldig som legitimasjon når det er utgått. Legitimasjonen må være gyldig, så de ansatte på Posten vil ikke la deg hente ut posten din med det. Men om du tar det med deg til politiet + med det utgåte passet ditt vil de nok klare å utstede nytt pass til deg hos politiet. Anonymkode: c3f56...b7e 4
Hanne67 Skrevet 27. januar 2018 Forfatter #29 Skrevet 27. januar 2018 (endret) Jeg fant dette om bankkort og bilder: https://www.siste.no/okonomi-og-naringsliv/innenriks/nyheter/kan-sta-uten-legitimasjon/s/5-47-95545 De bankene som fortsatt utsteder bankkort m/bilde kan gjøre det om man allerede har et bilde inne fra før, - ser ikke ut som om de gjør det med nye kunder uten legitimasjon. Jeg har konto i en annen bank også, og der mener jeg det holdt å legitimere seg med BankID for å opprette konto, men de har heller ikke bankkort m/bilde. Som nevnt over her så kommer det et nasjonalt ID-kort (forhåpentligvis) 1. april iår og det skal erstatte pass i Schengen-land. Jeg får prøve meg med det gamle og utgåtte passet, bankkortet og førerkortet og se om jeg får fornyet førerkortet, - ellers pleier de å være ganske rigide der. Eller så får jeg vente til ID-kortet kommer. Det jeg skulle ha hentet på posten får de bare sende tilbake, og så får jeg evt. bestille på nytt når jeg får gyldig legitimasjon. Endret 27. januar 2018 av Hanne67
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #30 Skrevet 27. januar 2018 10 minutter siden, Hanne67 skrev: Jeg fant dette om bankkort og bilder: https://www.siste.no/okonomi-og-naringsliv/innenriks/nyheter/kan-sta-uten-legitimasjon/s/5-47-95545 De bankene som fortsatt utsteder bankkort m/bilde kan gjøre det om man allerede har et bilde inne fra før, - ser ikke ut som om de gjør det med nye kunder. Jeg har konto i en annen bank også, og der mener jeg det holdt å legitimere seg med BankID for å opprette konto, men de har heller ikke bankkort m/bilde. Som nevnt over her så kommer det et nasjonalt ID-kort (forhåpentligvis) 1. april iår og det skal erstatte pass i Schengen-land. Jeg får prøve meg med det gamle og utgåtte passet, bankkortet og førerkortet og se om jeg får fornyet førerkortet, - ellers pleier de å være ganske rigide der. Eller så får jeg vente til ID-kortet kommer. Det jeg skulle ha hentet på posten får de bare sende tilbake, og så får jeg evt. bestille på nytt når jeg får gyldig legitimasjon. Det bør nok gå bra å bruke noen utgåtte legitimasjoner. Handler mye om hvem man snakker med, er det en som er regid, bestille du ganske enkelt ny time og prøver igjen. Jeg ville ha forsøkt å gjøre det før nytt nasjonalt id kort kommer. Det skal komme til høsten egentlig, men har blitt utsatt flere ganger, så jeg kan se for meg at det kan skje igjen. Og det er veldig lurt å ha minst en form for gyldig legitimasjon når behovet oppstår. Anonymkode: 96731...d9b 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #31 Skrevet 27. januar 2018 11 minutter siden, Hanne67 skrev: Jeg fant dette om bankkort og bilder: https://www.siste.no/okonomi-og-naringsliv/innenriks/nyheter/kan-sta-uten-legitimasjon/s/5-47-95545 De bankene som fortsatt utsteder bankkort m/bilde kan gjøre det om man allerede har et bilde inne fra før, - ser ikke ut som om de gjør det med nye kunder. Jeg har konto i en annen bank også, og der mener jeg det holdt å legitimere seg med BankID for å opprette konto, men de har heller ikke bankkort m/bilde. Som nevnt over her så kommer det et nasjonalt ID-kort (forhåpentligvis) 1. april iår og det skal erstatte pass i Schengen-land. Jeg får prøve meg med det gamle og utgåtte passet, bankkortet og førerkortet og se om jeg får fornyet førerkortet, - ellers pleier de å være ganske rigide der. Eller så får jeg vente til ID-kortet kommer. Det jeg skulle ha hentet på posten får de bare sende tilbake, og så får jeg evt. bestille på nytt når jeg får gyldig legitimasjon. De kjenner deg vel på ditt postkontor? Hør om det førerkortet du nå faktisk har, og som er et gyldig førerkort, kan brukes selv om det er eldre enn kravene (siden de kjenner deg). Og bestill nytt pass. Jeg kan ikke forstå at du heller vil vente på at nasjonalt ID-kort kanskje kommer om 3 mnd. når du kan få et nytt pass på en liten uke. Anonymkode: bd225...7c0
Belima Skrevet 27. januar 2018 #32 Skrevet 27. januar 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man ikke få bankkonto uten å ha pass?!? Anonymkode: 3855c...7e5 Nei, nå forlanger banker også pass. Det er for vår sikkerhet sa banken jeg bruker. Alle gamle kunder måtte i banken å vise passet sitt. Uten pass får en ikke opprettet nytt kundeforhold. 1
Thyra Skrevet 27. januar 2018 #33 Skrevet 27. januar 2018 11 minutter siden, Belima skrev: Nei, nå forlanger banker også pass. Det er for vår sikkerhet sa banken jeg bruker. Alle gamle kunder måtte i banken å vise passet sitt. Uten pass får en ikke opprettet nytt kundeforhold. Så nå er det ikke bare de som skal utenlands som trenger pass lenger? Min bank har aldri bedt meg om å komme og vise passet. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #34 Skrevet 27. januar 2018 6 minutter siden, Thyra said: Så nå er det ikke bare de som skal utenlands som trenger pass lenger? Min bank har aldri bedt meg om å komme og vise passet. Jeg har opprettet flere nye kundeforhold i ulike banker i det siste, og har aldri måttet gå innom banken med passet mitt. Alt ble gjort via BankID. Men det er sikkert noen konkrete banker som krever pass, men de er altså i mindretall. Anonymkode: c3f56...b7e 3
Duckie Skrevet 27. januar 2018 #35 Skrevet 27. januar 2018 25 minutter siden, Belima said: Nei, nå forlanger banker også pass. Det er for vår sikkerhet sa banken jeg bruker. Alle gamle kunder måtte i banken å vise passet sitt. Uten pass får en ikke opprettet nytt kundeforhold. Dette gjelder ikke alle banker. Skandiabanken for eksempel har jo ikke noe sted man kan møte opp for å vise pass. Kanskje det er de bankene med bilde på kortet som krever pass? Er jo forskjell på kort som kan brukes som legitimasjon og ikke.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #36 Skrevet 27. januar 2018 37 minutter siden, AnonymBruker said: De kjenner deg vel på ditt postkontor? Hør om det førerkortet du nå faktisk har, og som er et gyldig førerkort, kan brukes selv om det er eldre enn kravene (siden de kjenner deg). Og bestill nytt pass. Jeg kan ikke forstå at du heller vil vente på at nasjonalt ID-kort kanskje kommer om 3 mnd. når du kan få et nytt pass på en liten uke. Anonymkode: bd225...7c0 Nå er det vel heller sjeldent at man er innom samme postkontor så ofte at de ansatte begynner kjenne igjen kunden, med mindre det er på den lokale nærbutikken hvor man også er stamkunde. Anonymkode: 6c0ef...a2a 2
Ulven Skrevet 27. januar 2018 #37 Skrevet 27. januar 2018 4 minutter siden, Duckie said: Dette gjelder ikke alle banker. Skandiabanken for eksempel har jo ikke noe sted man kan møte opp for å vise pass. Kanskje det er de bankene med bilde på kortet som krever pass? Er jo forskjell på kort som kan brukes som legitimasjon og ikke. Du må legitimere deg med pass på posten for å få ut brevet med startinformasjon. Gjelder både Skandiabanken og Landkredittbanken.
Duckie Skrevet 27. januar 2018 #38 Skrevet 27. januar 2018 1 minutt siden, Ulven said: Du må legitimere deg med pass på posten for å få ut brevet med startinformasjon. Gjelder både Skandiabanken og Landkredittbanken. Lenge siden jeg startet konto i Skandiabanken, så mulig jeg bare har glemt det. Startet opp en kredittkortkonto i DNB (Trumf) for ikke så lenge siden, der holdt det med MinID. Har ellers ingen konto i DNB så var helt ny kunde der.
Hanne67 Skrevet 27. januar 2018 Forfatter #39 Skrevet 27. januar 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det bør nok gå bra å bruke noen utgåtte legitimasjoner. Handler mye om hvem man snakker med, er det en som er regid, bestille du ganske enkelt ny time og prøver igjen. Jeg ville ha forsøkt å gjøre det før nytt nasjonalt id kort kommer. Det skal komme til høsten egentlig, men har blitt utsatt flere ganger, så jeg kan se for meg at det kan skje igjen. Og det er veldig lurt å ha minst en form for gyldig legitimasjon når behovet oppstår. Anonymkode: 96731...d9b Ja, jeg skal prøve å fornye førerkortet, og så kan jeg jo prøve flere trafikkstasjoner om det ikke går med den første jeg prøver. Det varierer veldig med hvor nøye folk er.... 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kjenner deg vel på ditt postkontor? Hør om det førerkortet du nå faktisk har, og som er et gyldig førerkort, kan brukes selv om det er eldre enn kravene (siden de kjenner deg). Og bestill nytt pass. Jeg kan ikke forstå at du heller vil vente på at nasjonalt ID-kort kanskje kommer om 3 mnd. når du kan få et nytt pass på en liten uke. Anonymkode: bd225...7c0 Ja, men de godtok det ikke likevel. Det måtte visst scannes og legges ved, og da ville det ikke blitt godtatt i neste instans. Jeg reiser aldri utenlands, så har sånn sett ikke bruk for pass. Dessuten er det litt dumt å ordne seg med pass om det erstattes av ID-kort i løpet av året. Om det blir utsatt enda en stund, kan det jo være aktuelt så jeg ihvertfall har legitimasjon.
Ulven Skrevet 27. januar 2018 #40 Skrevet 27. januar 2018 1 minutt siden, Duckie said: Lenge siden jeg startet konto i Skandiabanken, så mulig jeg bare har glemt det. Startet opp en kredittkortkonto i DNB (Trumf) for ikke så lenge siden, der holdt det med MinID. Har ellers ingen konto i DNB så var helt ny kunde der. Mulig det er lettere å opprette kun konto, men det er blitt veldig strengt på det med legitimasjon for å få bankkort iallefall. Min yngste måtte skaffe seg pass for å få opprettet en visakortkonto. Da sønnen min skiftet bank måtte han også på posten med pass. Jeg forstår jo at bankene må være nøye, men det synes litt overkill at man må skaffe pass for å få et visakort. Førerkort holder dessverre ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå