Hanne67 Skrevet 27. januar 2018 #1 Skrevet 27. januar 2018 (endret) Jeg skulle hente noe på postkontoret som krevde legitimasjon, men så viste det seg seg at jeg ikke hadde noe som var gyldig. Det som kreves er: Bankkort m/bilde, førerkort utstedt etter 01.01.1998 eller pass. Jeg tenkte da å fornye førerkortet (må uansett gjøres innen 2023 med det jeg har), men der kreves også legitimasjon. Hvis jeg ønsker pass kreves også legitimasjon. Bankkort m/bilde får man ikke lenger. Noen som vet hvordan jeg får legitimert meg, - må jeg gå til politiet? Endret 27. januar 2018 av Hanne67
petterm Skrevet 27. januar 2018 #2 Skrevet 27. januar 2018 3 minutter siden, Hanne67 skrev: Jeg skulle hente noe på postkontoret som krevde legitimasjon, men så viste det seg seg at jeg ikke hadde noe som var gyldig. Det som kreves er: Bankkort m/bilde, førerkort utstedt før 01.01.1998 eller pass. Jeg tenkte da å fornye førerkortet (må uansett gjøres innen 2023 med det jeg har), men der kreves også legitimasjon. Hvis jeg ønsker pass kreves også legitimasjon. Bankkort m/bilde får man ikke lenger. Noen som vet hvordan jeg får legitimert meg, - må jeg gå til politiet? Tror noen har misforstått her. Førerkort etter 01.01.98 er godkjent: https://www.posten.no/motta/legitimasjon-og-fullmakter
Hanne67 Skrevet 27. januar 2018 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2018 (endret) 4 minutter siden, petterm skrev: Tror noen har misforstått her. Førerkort etter 01.01.98 er godkjent: https://www.posten.no/motta/legitimasjon-og-fullmakter Oops, det var jeg som skrev feil! Da skal jeg rette det opp! Jeg har førerkort utstedt før 1998, og det er dermed ikke gyldig. Endret 27. januar 2018 av Hanne67
petterm Skrevet 27. januar 2018 #4 Skrevet 27. januar 2018 Den var vanskelig. Jeg ville begynt med å ringe biltilsynet og hørt hva de sier. Biltilsynet krever også nyere førerkort som id. Biltilsynet har jo bilde av deg, så de kan sjekke at det gamle førerkortet ikke er manipulert. Kanskje også avhengig av hvor mye du har endret deg i forhold til bildet på førerkortet. Har du et gammelt bankkort med bilde, eller et gammelt, utgått pass hadde det sikkert vært en støtte, enten for pass eller førerkort. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #5 Skrevet 27. januar 2018 Du må nok søke om oppholdstillatelse, få et nytt personnummer og dermed starte på scratch igjen. Anonymkode: 466f3...b62 6
Hanne67 Skrevet 27. januar 2018 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må nok søke om oppholdstillatelse, få et nytt personnummer og dermed starte på scratch igjen. Anonymkode: 466f3...b62 Jeg ble født i Norge for 50 år siden og har alltid bodd her, så tror ikke det er veien å gå. 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #7 Skrevet 27. januar 2018 32 minutter siden, Hanne67 skrev: Jeg skulle hente noe på postkontoret som krevde legitimasjon, men så viste det seg seg at jeg ikke hadde noe som var gyldig. Det som kreves er: Bankkort m/bilde, førerkort utstedt etter 01.01.1998 eller pass. Jeg tenkte da å fornye førerkortet (må uansett gjøres innen 2023 med det jeg har), men der kreves også legitimasjon. Hvis jeg ønsker pass kreves også legitimasjon. Bankkort m/bilde får man ikke lenger. Noen som vet hvordan jeg får legitimert meg, - må jeg gå til politiet? Bankkort med bilde får du når du ber om det og betaler for det. Pass får du om du kommer med gammelt, utgått pass, fødselsattest og andre dokumenter. Er førerkortet ditt fra før 1998 så er det vel på tide å få det fornyet? Anonymkode: 14efd...91e
andy capp Skrevet 27. januar 2018 #8 Skrevet 27. januar 2018 Hentet fra politiet.no: Politiet kan kreve at du har med deg en myndig norsk statsborger med gyldig norsk pass som kan bekrefte din identitet skriftlig. Dette er ikke nok alene, men kan vektlegges i tillegg til annen dokumentasjon som kan bekrefte din identitet. Ta med det du har av id i tillegg til en personsökare nevnt over, så ordner det seg med nytt pass... 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #9 Skrevet 27. januar 2018 4 minutter siden, Hanne67 skrev: Jeg ble født i Norge for 50 år siden og har alltid bodd her, så tror ikke det er veien å gå. Ikke fornyet pass eller førerkort.. Har du bodd i en hule de siste årene?😀 Anonymkode: 466f3...b62 1
Hanne67 Skrevet 27. januar 2018 Forfatter #10 Skrevet 27. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bankkort med bilde får du når du ber om det og betaler for det. Pass får du om du kommer med gammelt, utgått pass, fødselsattest og andre dokumenter. Er førerkortet ditt fra før 1998 så er det vel på tide å få det fornyet? Anonymkode: 14efd...91e Jeg ringte banken, men de ville ikke utgi noe bankkort med bilde, - de har sluttet med det. Jeg skal se om jeg finner igjen et gammelt et, men tror jeg klippet det i stykker da jeg fikk et nytt. Skal lete og se om jeg finner igjen et gammelt pass. Førerkortet mitt må fornyes innen begynnelsen av 2023. Fødselsattest kan jeg jo få, men der er det ikke noe bilde. Jeg får ringe litt rundt til forskjellige instanser og spørre.
Hanne67 Skrevet 27. januar 2018 Forfatter #11 Skrevet 27. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke fornyet pass eller førerkort.. Har du bodd i en hule de siste årene?😀 Anonymkode: 466f3...b62 Haha, ja man skulle kanskje tro det. Jeg har ikke vært utenlands på mange år, så behovet for pass har ikke vært der. Førerkort trenger man jo ikke å fornye, om man ikke skal utvide det eller har passert 70 år. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #12 Skrevet 27. januar 2018 19 minutter siden, Hanne67 skrev: Jeg ringte banken, men de ville ikke utgi noe bankkort med bilde, - de har sluttet med det. Jeg skal se om jeg finner igjen et gammelt et, men tror jeg klippet det i stykker da jeg fikk et nytt. Skal lete og se om jeg finner igjen et gammelt pass. Førerkortet mitt må fornyes innen begynnelsen av 2023. Fødselsattest kan jeg jo få, men der er det ikke noe bilde. Jeg får ringe litt rundt til forskjellige instanser og spørre. Dette er for dumt. Jeg har bankort med bilde nylig fått flra flere banker. Ingen banker gir deg imidlertid bankkort eller lar deg opprette konto uten at du kan identifisere deg, med pass. Førerkort fra før 1998 hvor gammelt er det og du, egentlig? Anonymkode: 14efd...91e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #13 Skrevet 27. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er for dumt. Jeg har bankort med bilde nylig fått flra flere banker. Ingen banker gir deg imidlertid bankkort eller lar deg opprette konto uten at du kan identifisere deg, med pass. Førerkort fra før 1998 hvor gammelt er det og du, egentlig? Anonymkode: 14efd...91e Man kan opprette kundeforhold og konto elektronisk i flere banker, da med bankid. Så det er kanskje en mulig inngangsvei for TS, hvis banken videre tilbyr bankkort med bilde. Spørs om de ikke krever mer legitimasjon hvis man skal ha kort med bilde da, men det finner man jo ut av. Anonymkode: 96731...d9b 1
Duckie Skrevet 27. januar 2018 #14 Skrevet 27. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er for dumt. Jeg har bankort med bilde nylig fått flra flere banker. Ingen banker gir deg imidlertid bankkort eller lar deg opprette konto uten at du kan identifisere deg, med pass. Førerkort fra før 1998 hvor gammelt er det og du, egentlig? Anonymkode: 14efd...91e Det her er jo bare tull. Skandiabanken har ikke kort med bilder, heller ikke mulighet for det på noen av kredittkortene jeg har. Ingen av de kontoene jeg har nå har jeg måttet vise pass for å få opprettet. Hun skriver at hun er 50, utifra brukernavnet ble hun vel født i 67. Da kan hun ha hatt lappen siden 85. Håper de snart får på plass de nasjonale ID-kortene. Om man ikke har førerkort i dag må man jo gå rundt med pass eller skaffe seg konto i bank med bildekort bare for å få leg, tungvindt. 8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #15 Skrevet 27. januar 2018 4 minutter siden, Duckie skrev: Det her er jo bare tull. Skandiabanken har ikke kort med bilder, heller ikke mulighet for det på noen av kredittkortene jeg har. Ingen av de kontoene jeg har nå har jeg måttet vise pass for å få opprettet. Hun skriver at hun er 50, utifra brukernavnet ble hun vel født i 67. Da kan hun ha hatt lappen siden 85. Håper de snart får på plass de nasjonale ID-kortene. Om man ikke har førerkort i dag må man jo gå rundt med pass eller skaffe seg konto i bank med bildekort bare for å få leg, tungvindt. Det siste jeg leste er at det kommer i løpet av høsten 2018, altså i løpet av året. Men for å få nasjonalt ID kort, så blir det antakeligvis samme formelle krav som å få nytt pass, altså eksisterende, gyldig legitimasjon, så da vil jo TS i teorien være like langt. Nei, hadde satset på å treffe på en som jobber der som ikke er så nøye på det. Jeg kan skrive under på at mange i offentlige forvaltning ikke er så nøye på det...Det er veldig personavhengig hvor nøye man er med formalkrav. Anonymkode: 96731...d9b
Thyra Skrevet 27. januar 2018 #16 Skrevet 27. januar 2018 1 time siden, Hanne67 skrev: Jeg skulle hente noe på postkontoret som krevde legitimasjon, men så viste det seg seg at jeg ikke hadde noe som var gyldig. Det som kreves er: Bankkort m/bilde, førerkort utstedt etter 01.01.1998 eller pass. Jeg tenkte da å fornye førerkortet (må uansett gjøres innen 2023 med det jeg har), men der kreves også legitimasjon. Hvis jeg ønsker pass kreves også legitimasjon. Bankkort m/bilde får man ikke lenger. Noen som vet hvordan jeg får legitimert meg, - må jeg gå til politiet? Siden når? Jeg får ihvertfall automatisk tilsendt nytt bankkort m/ bilde når det gamle går ut. Sist gang i 2017. Har DnB, om det har nien betydning.
Thyra Skrevet 27. januar 2018 #17 Skrevet 27. januar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan opprette kundeforhold og konto elektronisk i flere banker, da med bankid. Så det er kanskje en mulig inngangsvei for TS, hvis banken videre tilbyr bankkort med bilde. Spørs om de ikke krever mer legitimasjon hvis man skal ha kort med bilde da, men det finner man jo ut av. Anonymkode: 96731...d9b Man har vel ikke bankid om man ikke allerede har bankkonto i den aktuelle banken? Man kan opprette ny konto i samme bank med bankid (f.eks. en sparekonto om man allerede har en brukskonto). Men man kan vel ikke opprette konty i en ny bank om bankid?
Thyra Skrevet 27. januar 2018 #18 Skrevet 27. januar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det siste jeg leste er at det kommer i løpet av høsten 2018, altså i løpet av året. Men for å få nasjonalt ID kort, så blir det antakeligvis samme formelle krav som å få nytt pass, altså eksisterende, gyldig legitimasjon, så da vil jo TS i teorien være like langt. Nei, hadde satset på å treffe på en som jobber der som ikke er så nøye på det. Jeg kan skrive under på at mange i offentlige forvaltning ikke er så nøye på det...Det er veldig personavhengig hvor nøye man er med formalkrav. Anonymkode: 96731...d9b Alle må jo på et eller annet tidspunkt få sin første gyldige legitimasjon, da ingen har det fra fødselen av. Hvis man kun kan få gyldig legitimasjon ved å fremvise eksisterende gyldig legitimasjon, ville ingen hatt gyldig legitimasjon .... 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #19 Skrevet 27. januar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er for dumt. Jeg har bankort med bilde nylig fått flra flere banker. Ingen banker gir deg imidlertid bankkort eller lar deg opprette konto uten at du kan identifisere deg, med pass. Førerkort fra før 1998 hvor gammelt er det og du, egentlig? Anonymkode: 14efd...91e Kan man ikke få bankkonto uten å ha pass?!? Anonymkode: 3855c...7e5
Hanne67 Skrevet 27. januar 2018 Forfatter #20 Skrevet 27. januar 2018 Tusen takk for svar alle sammen! Helt riktig som Duckie sier, så har jeg hatt førerkort siden 1985. Nå har jeg vært på jakt etter både gammelt pass og gammelt bankkort. Jeg fant et pass som utgikk i 1997, men bildet stemmer ikke med sånn jeg ser ut nå (man forandrer seg litt på 30 år kan man vel si...) Noe annet som var skikkelig heldig var at jeg på mirakuløst vis fant igjen et bankkort m/bilde som utgikk i 2015! Håper det er gyldig som legitimasjon, selv om det ikke er gyldig som bankkort. 6 minutter siden, Thyra skrev: Man har vel ikke bankid om man ikke allerede har bankkonto i den aktuelle banken? Man kan opprette ny konto i samme bank med bankid (f.eks. en sparekonto om man allerede har en brukskonto). Men man kan vel ikke opprette konty i en ny bank om bankid? BankID kan brukes alle steder det kreves, uavhengig av i hvilken bank man har fått det. Man kan bruke det til å logge inn i alle bankkontoer man måtte ha, logge inn på Altinn osv. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå