Gå til innhold

Barnehagen sykeliggjør sønnen vår...fortvilet!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ett barn på 3 år som går i barnehage. I dag hadde vi foreldresamtale. Jeg ble rett og slett satt ut av alt det negative som det ble fokusert og snakket om på det møtet. Barnet har gått på den samme barnehagen siden han var 1 år gammel med begynte nå i høst på storebarnsavdeligen med nye ansatte som han har hatt noe kjenskap til tidligere men som nå er med han hver dag.

Siden han begynte på barnehagen har barnet blitt OFTE syk. Og da mye oftere syk enn andre barn. Hver gang har vi dratt til legen og da er det bare å bli sendt hjem igjen og eventuelt gi paracet ved feber og så skal det gå over av seg selv. Det er helt greit. Men jeg føler for at de skylder på oss for at barnet er mye syk. Det er faktisk ikke noe vi velger. Det kan ha noe med at han ikke ble ammet (dårlig immungorsvar) eller at han spiser dårlig.

Så ja da var det spisinga. Barnehage  er kjent helt fra han begynte der at han har vært ekstremt gårlig med spising og vi har hatt mange runder hvor vi har snakket om dette tidligere og det har jo vært ett problem hele veien. Så med årene har jeg kommet frem til at han har selektiv spiseforsryrrelse og det er rett og slett ingenting man kan gjøre noe med. De skal vokse fra seg dette fra 5 års alderen. Igjen retter hun det mot oss som om det er vår feil. Altså hun klarer ikke å forstå hvor vanskelig dette med spisinga har vært for oss og vi virkelig har prøvd ALT. De har selv sett at han NEKTER å smake på ting på barnehagen når dem har varmmat og/eller andre ting de serverer der. 

Så var det da fraværet. Han har hatt mye fravær og det har vært sånn hele veien. 90% av fraværet er fordi han har vært mye syk men noe av fraværet har også vært fordi jeg rett og slett har jobbet redusert og har hatt fridager hvor jeg har benyttet meg av sjansen til å bruke fridagen sammen med barnet, dra på svømmehallen, turer, storsentret, ut å spise, lekeland eller bare rett og slett kose oss hjemme. Jeg ser ikke på barnehagen som noe obligatorisk. Barnehagen er noe EXTRA positivt for barnet i hverdagen hvor han har venner, deltar i aktiviteter osv men ikke en erstatning for den tiden han kan være med sine foreldre. Det har dog vært perioder hvor jeg har jobbet mye men for meg er det ikke hyggelig med lange perioder hvor du leverer barn tidlig i barnehage, jobber 8 timer, henter mellom 4 og 5. Og så har du 3 timer med barnet før de skal legge seg og da skal du gjerne også lage middag, brette tøy og ja dere forstår greia. Så hvorfor er det bekymringsfullt at barnet tilbringer mye tid med mor og far? Hvorfor er det bekymringsfult at barnet gråter når han blir levert? Han vil ikke at mor eller far skal dra? Hvorfor må jeg på liv og død levere barnet i barnehagen hvis jeg har en dag fri og barnet sier "mamma, ikke barnehagen. Kose og leke med mamma". Jeg har faktisk ikke fått unge for å ikke "få lov" til å være med barnet mitt fordi da er det plutselig noe alvårlig galt fordi vi ikke lever 100% A4 småbarnsliv. 

Og så var de også bekymret for at far ikke har levert barnet eller hentet på lenge. Jo det er fordi at far starter på jobb kl 07:00. Barnehagen åpner 07:30 så han får ikke levert. Jeg jobber til 4 rett nedi gata, så da går jeg 300 meter rett etter jobb og henter barnet. Hvorfor er det også galt?

Barnet er ett skeptisk og sjenert barn. Men det er også jeg og samboer. Vi er innadvendte. Barnet liker å observere først, er ikke den som først kaster seg utti ting, han er veldig kosete. Jeg selv var ett sjenert barn, innadvendt og snakket aldri først til noen, men hvis noen tok første intiativ da ble jeg pluttselig supersosial fra ett sekund til annet. Og sånn er barnet også, han er sosial, leker, har venner, men han tar sjeldent første steget. Jeg prøver å fortelle pedagogisk leder at jeg tenker at det er hans personlighet og at det er sånn han er. Hvorfor må det være noe galt? 

Så var det bleie. Det er galt at han fortsatt bruker bleie og ikke viser noe interesse med å slutte med bleie. vi snakket mye med barnet om bleieslutt, introdusert potte og toalett leser HVER KVELD doboka for gutter....ja hva annet skal jeg gjøre? Tvinge han og lenke han til doskåla..?.tror jeg skal stoppe her. Hvis ikke dette barnet er nok ivaretatt og får nok kjærlighet så vet ikke jeg. 

Nå vil hun kontakte PPT og det er null problem for meg. Altid det beste for barnet. 

Men hva er det med alt denne overanalyseringen? Jeg føler for at barnet mitt ikke kan være seg selv fordi å være seg selv sånn som han er da er det noe galt med han...må innrømme at jeg har følt meg dårlig i hele dag og klarer ikke å slutte å tenke på dette. 

Anonymkode: e56b5...dc6

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du bytte barnehage?

Jeg hadde vurdert det, for her var det veldig mye unødvendig pirk-synes jeg.

Anonymkode: 3930f...266

• Liker 43
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan du bytte barnehage?

Jeg hadde vurdert det, for her var det veldig mye unødvendig pirk-synes jeg.

Er hun ny iutdanna, er ikke uvanlig at barn i den alderen fortsatt har bleie.

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er hun ny iutdanna, er ikke uvanlig at barn i den alderen fortsatt har bleie.

Enig, oh heller ikke at det er kun en forelder som lever barnet i barnehagen.

Anonymkode: 798f7...08c

• Liker 25
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig, oh heller ikke at det er kun en forelder som lever barnet i barnehagen.

"levere og henter

• Liker 7
Skrevet

Vel, det er på tide å slutte med bleie. Der har de helt rett.

Anonymkode: 4a470...c3a

• Liker 17
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Sier ikke at det er noe "galt" med barnet ditt, men ville sett på oppfølging fra PPT som noe positivt😊

Anonymkode: 1139b...602

Og hun skriver det er positivt, det beste for barnet.

Jeg skjønner veldig godt at hun reagere, for her var ting som er nødvendig å ta opp, men også en hel del unødvendig, og dette er en veldig dårlig  pedagogisk leder når hun legger skyld på ts, som f eks det med spisingen!

• Liker 20
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med så mye fravær fra barnehagen pga. sykdom forstår jeg godt at de tar opp at han til tider er mye hjemme som frisk og. Selvfølgelig er ikke barnehage obligatorisk, men hvordan skal han klare å bli en del av gjengen med så mye fravær?

Hvordan har du kommet frem til at han har selektiv spiseforstyrrelse? Foreligger det en legeerklæring på dette? Det er uansett noe som bør følges opp da det kan være mulig å gjøre noe med ved å få adferdsterapi. 

Er han akkurat fylt 3 år, eller blir han snart 4 år? Han er uansett eldre enn normalen i forhold til bleie på dagtid.

Jeg tenker at hver for seg er ikke punktene du skriver alvorlige, men satt sammen er det ganske mye. Høres ut som du har en pedagogisk leder som faktisk gjør jobben sin🖒 Sier ikke at det er noe "galt" med barnet ditt, men ville sett på oppfølging fra PPT som noe positivt😊

Jeg er enig i dette. Synes ikke det er rart barnehagen ønsker å følge dette opp. Selvsagt kan du ha barnet hjemme så mye du vil, men jeg får opp noen varselklokker når du skriver at dere løper til legen for alt (og at de tydeligvis sender dere rett hjem). Da er det flere enn barnehagen som reagerer. Det med maten er fryktelig vanskelig å svare på, men med alt det andre du skriver lurer jeg litt på om barnet styrer dere. Bleie mener jeg er fullstendig galt for et friskt barn på 3 år. Her hadde det ikke vært lov for barnet å "bestemme". Personlighet til barnet er en annen sak. Det kan ingen kritiseres for. Tenker barnehagen er bekymret fordi de ser "hele bildet", og da skurrer noe - ut fra det du skriver.

• Liker 41
Skrevet
Just now, Myrthel said:

Jeg er enig i dette. Synes ikke det er rart barnehagen ønsker å følge dette opp. Selvsagt kan du ha barnet hjemme så mye du vil, men jeg får opp noen varselklokker når du skriver at dere løper til legen for alt (og at de tydeligvis sender dere rett hjem). Da er det flere enn barnehagen som reagerer. Det med maten er fryktelig vanskelig å svare på, men med alt det andre du skriver lurer jeg litt på om barnet styrer dere. Bleie mener jeg er fullstendig galt for et friskt barn på 3 år. Her hadde det ikke vært lov for barnet å "bestemme". Personlighet til barnet er en annen sak. Det kan ingen kritiseres for. Tenker barnehagen er bekymret fordi de ser "hele bildet", og da skurrer noe - ut fra det du skriver.

Den lo jeg godt av, ungen for ikke lov til bestemme at h"n skal bruke bleie:laugh:

Kom tilbake når du har en krabatt som pisser og driter i buksa, så skal vi snakke om at ungen ikke skal bestemme :laugh:

# jeg måtte ha plastikk underlag til jenta mi til hun var ni fordi det hende en sjelden gang hun tisset i senga om natta.

• Liker 37
Skrevet

TS, jeg anbefaler deg å droppe å lese tråden, jeg tror endel her som lederen ikke klarer å sette se inn i dette.

Unger utvikler seg forskjellige,min datter måtte gå til bleie rundt den samme alderen,. hun begynte også gå sent, bare pushe rumba bortover, og måtte til fysioterapi for å lære motorik, hun er nå 17, og fortsatt holder ikke penner eller kniver ordenlig,

hun lærte seg heller ikke å svømme før hun var 13, og svømmer fortsatt dårlig, det er først hendene også beina.

Vi fikk mye hjelp av dette, men uten fordømmelser over at det var vår feil.

• Liker 28
Skrevet
10 minutter siden, Myrthel skrev:

Vi løper ikke til legen for alt. Men barn får faktisk INGENTING av legen av å bare ha influensa, med feber osv...etter å ha dratt til legen hver gang han hadde høy feber og det aldri ble gjort noe annet enn å bli sendt hjem igjen og la det gå over av seg selv, ble han syk en gang i sommer og da "gadd" vi ikke å dra til legen siden det altid skal gå over av seg selv, men etter noem dager så bestemte vi å ta med han til legen da feberen bare holdt på i flere dager. Da viste det seg at han hade veldig høy virusinfeksjon og måtte gå på antibiotika i 10 dager. For det første så fikk jeg veldig dårlig samvittighet for å ha latt det gå så mange dager å sjekke han. Så jeg ser ikke på det som å fly til legen. Heller en gang for mye enn en gang for lite. 

Ts 

• Liker 27
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå fungerer ikke antibiotika mot virus da, så det gir man ikke.  

Anonymkode: c771d...89c

Nei sorry da. Da var det bakterier eller noe. Men han måtte hvertfall gå på en antibiotikakur i 10 dager. Og så etter det så hadde vi ferie. Skal vi da droppe å dra på ferie fordi han var syk i 10 dager så da blir det så mye fravær? Hun nevnte nettopp det skjønner du. "At han har vært mye syk og så reiste vi dit og så dit"...

Ts 

• Liker 18
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde barnehage var en tjeneste man betalte for som var helt valgfri jeg. Flere av mine venninner kan bare bestemme seg for å heller ha barnet hjemme hvis de har fri selv. Skjønner ikke hva problemet med det er? 

Anonymkode: c771d...89c

Nei. Det er nettopp dette jeg reagerer på. Skole blir noe helt annet. Da MÅ man på skolen også har man ferie i sommerferien, høstferien, vinterferien og ja alle de feriene som er knyttet til skoleferier. Jeg setter pris på at vi nå kan gjøre litt som vi vil og være litt spontane. Jeg gir altid beskjed. Sender en sms: (barnets nav) kommer ikke på barnehagen i dag vi tar oss en tur til svømmehallen. Eller bare sier at han ikke kommer, ikke noe mer info enn det. Jeg mener avsolutt at det er kjempe positivt med at barn går på barnehage og synes ikke noe særlig om hjemmemødra som har barna hjemme 24/7. Men hvorfor måå barn være på barnehage 9t hver dag? 

Ts 

• Liker 29
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor måå barn være på barnehage 9t hver dag? 

Ts 

Hvor har du det fra? Tviler på at barnehagen har sagt dette...

De flestebarnehager har kjernetid fra 10 -14 hvor de ønsker at barna er tilstede slik at de kan delta på aktivitetene som foregår dette tidspunktet. 

Har aldri hørt om barnehager hvor barna MÅ være i 9 timer. Høres ut som du overreagerer

• Liker 16
Skrevet
Akkurat nå, saltyliquorice skrev:

Jeg tror du kanskje har misforstått hva pedagogiske leder mente med utsagnet. Det handler ikke om at barnehagen er frivillig eller ikke, men om barnets plass som individ i barnehagen. Er man mye borte blir det nye tilvenninger, man detter kanskje litt ut av "gjengen", man blir mer tilbakeholden osv. Det har faktisk mye å si for barnets trivsel og hverdag i barnehagen. Utrolig kjipt å komme tilbake i barnehagen og se at de andre har interne leker man ikke helt klarer å komme inn i, selv med hjelp. Så den biten syns jeg du skal være glad for at hun tar opp, for det er faktisk uhyre viktig. Sier ikke at dere skulle avlyst turen, men at det ligger mer i det enn av du "betaler for en tjeneste".

Jeg har jo selvfølgelig tenkt på dette. Og de foreldresamtalene er jo for å snakke om hvordan barnet har det på barnehagen osv. Men det eneste hun sa er at hun er BEKYMRET for at barnet er mye borte. Så er spørsmålet, hva er hun bekymret for? Er hun bekymret for HVORFOR barnet er borte eller AT barnet er borte og derfor mister litt som du sier en del av det de andre barna er inn i. Jeg spurte faktisk ikke om akuratt dette hva hun mente rundt denne bekymringen. Men vi hadde samtale i 2 timer. Så det ble litt mye. 

Ts 

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, saltyliquorice skrev:

Jeg tror du kanskje har misforstått hva pedagogiske leder mente med utsagnet. Det handler ikke om at barnehagen er frivillig eller ikke, men om barnets plass som individ i barnehagen. Er man mye borte blir det nye tilvenninger, man detter kanskje litt ut av "gjengen", man blir mer tilbakeholden osv. Det har faktisk mye å si for barnets trivsel og hverdag i barnehagen. Utrolig kjipt å komme tilbake i barnehagen og se at de andre har interne leker man ikke helt klarer å komme inn i, selv med hjelp. Så den biten syns jeg du skal være glad for at hun tar opp, for det er faktisk uhyre viktig. Sier ikke at dere skulle avlyst turen, men at det ligger mer i det enn av du "betaler for en tjeneste".

Her er det mye å utsette den "pedagosiske" leder, jeg støtter forslaget om å bytte barnehage med mer forståelsefull og korrekt leder en denne. Noen barn har problemer med å spise, noen går med bleie lengre en normalt, og noen barn er mer syk enn andre barn. Ingenting av dette er uvanlig, og måten leder tar det opp er jo helt på bærtur spør du meg. Man legger ikke skylden på foreldrene på den måten, ja undersøke, ta inn ppt,men aldri legge skyld.

• Liker 23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...