Thomasine Skrevet 26. januar 2018 #1 Skrevet 26. januar 2018 Da er krana på kjøkkenet i ferd med å takke for seg etter 8 år. Skal se etter ny, men det er ikke et enkelt valg! Puh... i alle fall ikke om man er så "grønn" på feltet som jeg er... Vi vil ha med uttrekk-bart munnstykke - det er det vi vet. Så må vi velge U, G, C eller L- tut? Hva utgjør forskjellen? Og hva med dreibarheten? 120 eller 140 grader...? Er det best med vannstopp på krana eller under vasken? Tar i mot tips - hvilken kran valgte du og hvorfor? Og er du fornøyd - hvis ikke - hvorfor?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #2 Skrevet 27. januar 2018 Jeg har denne bare firkantet (som tydeligvis ikke selges lenger) http://www.hansgrohe.no/articledetail-focus-1-greps-kjoekkenarmatur-240-med-uttrekkbar-dusj-31815000.html?fsid=0x000077210000761100006CC1&pageid=c2d012ca-3f18-4b39-b162-1840b397983a&q= Jeg valgte firkantet ut fra design, men det er også praktisk fordi den kommer mer midt over vasken, og er lettere å brukte når jeg vasker store ting. Den er også ganske høy (høyere enn mine tidligere kraner), noe jeg syns er en fordel. Uttrekkbar dusj er et must, det hadde jeg drømt om i mange år, og bruker daglig Jeg har vannstopp under vasken fordi det brukes sjelden, men på hytta der vi stenger hver gang vi reiser har vi på vasken. Anonymkode: 0ffa1...bbf
Thomasine Skrevet 27. januar 2018 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har denne bare firkantet (som tydeligvis ikke selges lenger) http://www.hansgrohe.no/articledetail-focus-1-greps-kjoekkenarmatur-240-med-uttrekkbar-dusj-31815000.html?fsid=0x000077210000761100006CC1&pageid=c2d012ca-3f18-4b39-b162-1840b397983a&q= Jeg valgte firkantet ut fra design, men det er også praktisk fordi den kommer mer midt over vasken, og er lettere å brukte når jeg vasker store ting. Den er også ganske høy (høyere enn mine tidligere kraner), noe jeg syns er en fordel. Uttrekkbar dusj er et must, det hadde jeg drømt om i mange år, og bruker daglig Jeg har vannstopp under vasken fordi det brukes sjelden, men på hytta der vi stenger hver gang vi reiser har vi på vasken. Anonymkode: 0ffa1...bbf Er det liknende denne du har? Kjøkkenkran En slik jeg lander på tror jeg... Har fra før av en liknende denne: Kjøkkenkran 2, men her får jeg ikke store bøtter/kjeler under. Da må jeg bare finne ut om jeg nå MÅ ha stoppekran på armaturet på neste fordi jeg har det i dag...;)
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #4 Skrevet 27. januar 2018 Stoppekranen på armaturet er ofte(st) koblet til vanntilførsel til oppvaskmaskinen. Det er med andre ord stoppekranen til oppvaskmaskinen. Anonymkode: e6348...55b
Thomasine Skrevet 27. januar 2018 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Stoppekranen på armaturet er ofte(st) koblet til vanntilførsel til oppvaskmaskinen. Det er med andre ord stoppekranen til oppvaskmaskinen. Anonymkode: e6348...55b Ja, det vet jeg, men er har det noe å si om den er på krana eller under vasken? Og har det noe å si hva dagens kran har ifht neste som må kjøpes?
Hanne67 Skrevet 27. januar 2018 #6 Skrevet 27. januar 2018 (endret) 17 minutter siden, Thomasine skrev: Ja, det vet jeg, men er har det noe å si om den er på krana eller under vasken? Og har det noe å si hva dagens kran har ifht neste som må kjøpes? Hvis det er stoppekran til oppvaskmaskinen, så er det vel ikke stoppekran til vasken? Jeg ville hatt stoppekrana under vasken, og den er jo som regel lett å komme til da også. Da behøver du ikke ha stoppekran på neste kran du kjøper. Man trenger som regel noen ekstra rørdeler når man bytter kran, men det ordner rørleggeren om du skal bruke den. Vi har forøvrig stoppekran til oppvaskemaskinen under vasken, og bruker stoppekrana til hele huset om vi må stoppe vannet til krana. Ang. dreibarhet, så er det hvor langt du kan dreie krana fra side til side. Det er ikke så mye forskjell på 120 og 140 grader. Endret 27. januar 2018 av Hanne67
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #7 Skrevet 27. januar 2018 Du kan selv velge hvor avstegningen til oppvaskmaskinen, enten på krana eller i tilkoblingen. Du bør ha den ved krana fordi den skal brukes hver gang man skal bruke oppvaskmaskinen mtp vannlekkasjer osv. Fra erfaring der jeg jobber vet jeg at det derimot kan være vanskelig å finne en kran med uttrekkbar tut og avstegning til oppvaskmaskin. Jeg foretrekker L-tut da det er lettere å sette bøtter etc under tuten. Fima Carlo Frattini har fine kraner. Disse er dog med avstegning til oppvaskmaskin i benken. Anonymkode: 47b08...bc3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #8 Skrevet 27. januar 2018 Formen ville jeg valgt etter stilen dere ønsker på kjøkkenet. Skal dere ha det enkelt og stilrent ville jeg valgt en med firkantet design. Men hvis dere vil ha det nordisk og varmt vil jeg gå for en litt rundere form. Tenk at formen på kummen og kantene på benken skal gjenspeiles i krana. Da får kjøkkenet en fin stil tvers gjennom. Anonymkode: 47b08...bc3
Thomasine Skrevet 27. januar 2018 Forfatter #9 Skrevet 27. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan selv velge hvor avstegningen til oppvaskmaskinen, enten på krana eller i tilkoblingen. Du bør ha den ved krana fordi den skal brukes hver gang man skal bruke oppvaskmaskinen mtp vannlekkasjer osv. Fra erfaring der jeg jobber vet jeg at det derimot kan være vanskelig å finne en kran med uttrekkbar tut og avstegning til oppvaskmaskin. Jeg foretrekker L-tut da det er lettere å sette bøtter etc under tuten. Fima Carlo Frattini har fine kraner. Disse er dog med avstegning til oppvaskmaskin i benken. Anonymkode: 47b08...bc3 Er dette L-tut? Kjøkkenkran
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #10 Skrevet 27. januar 2018 Ja, det er en L-tut Anonymkode: 47b08...bc3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #11 Skrevet 27. januar 2018 1 time siden, Thomasine skrev: Ja, det vet jeg, men er har det noe å si om den er på krana eller under vasken? Og har det noe å si hva dagens kran har ifht neste som må kjøpes? Ser du alt har fått gode svar på spørsmålet Anonymkode: e6348...55b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #12 Skrevet 27. januar 2018 Tapwell har kraner med uttrekk og avstengning. Har du avstegning på kranen fra før er det lettest å fortsette med det. Ellers må du ha ganske mange deler og koble til egen stengekran på kaldtvannet. Som en annen nevner; man skal egentlig bruke denne hver gang man bruker oppvaskmaskinen, og det er lettest å huske om den er tilgjengelig på kranen. Anonymkode: 7d89b...397 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #13 Skrevet 29. januar 2018 Vi har nettopp pusset opp kjøkkenet og da vi valgte kran glemte vi å se etter stopper. Ved levering var det for seint å bytte. Det lureste, og letteste for rørlegger, er å ha avstengning på kranen. Lett tilgjengelig, og ikke som hos oss, under benken bak skuff. Helt håpløst... Anonymkode: 48db5...7a1 1
Thomasine Skrevet 1. februar 2018 Forfatter #14 Skrevet 1. februar 2018 På 29.1.2018 den 23.39, AnonymBruker skrev: Vi har nettopp pusset opp kjøkkenet og da vi valgte kran glemte vi å se etter stopper. Ved levering var det for seint å bytte. Det lureste, og letteste for rørlegger, er å ha avstengning på kranen. Lett tilgjengelig, og ikke som hos oss, under benken bak skuff. Helt håpløst... Anonymkode: 48db5...7a1 Takk for tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå