Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun ler hver gang hun kaller meg stygg, og jeg har ikke helt hjerte til å irettesette henne fordi jeg hører hun synes hun er morsom. Familien min skal ha det til at jeg er vakker men siden jeg sliter noe veldig med lavt selvbilde og går til psykolog så oppfatter jeg meg selv helt motsatt av hva de synes både på det fysiske og mentale plan. Jeg regner med hun ble så frustrert at hun nå har fått med seg hele familien til å kalle meg for "Hun stygge", og sier jeg må vende meg til det siden jeg ikke vil ta til meg at jeg er pen.

Jeg prøver å si at jeg foretrekker å verken bli kalt pen eller stygg og helst ikke få kommentarer på utseendet i det hele tatt men det hjelper ikke. Synes hun oppfører seg litt barnslig men er jo glad i henne og tror hun bare synes det er litt morsomt å erte.  Skal jeg bare tåle det? 

Anonymkode: 353e9...287

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun ler hver gang hun kaller meg stygg, og jeg har ikke helt hjerte til å irettesette henne fordi jeg hører hun synes hun er morsom. Familien min skal ha det til at jeg er vakker men siden jeg sliter noe veldig med lavt selvbilde og går til psykolog så oppfatter jeg meg selv helt motsatt av hva de synes både på det fysiske og mentale plan. Jeg regner med hun ble så frustrert at hun nå har fått med seg hele familien til å kalle meg for "Hun stygge", og sier jeg må vende meg til det siden jeg ikke vil ta til meg at jeg er pen.

Jeg prøver å si at jeg foretrekker å verken bli kalt pen eller stygg og helst ikke få kommentarer på utseendet i det hele tatt men det hjelper ikke. Synes hun oppfører seg litt barnslig men er jo glad i henne og tror hun bare synes det er litt morsomt å erte.  Skal jeg bare tåle det? 

Så hun kaller deg stygg og ler også syns du synd på henne? :klo: Hvem er det som gjør det da? 

Anonymkode: e6da3...866

• Liker 5
Skrevet

Nei, du skal ikke finne deg i at noen kaller deg stygg. Neste gang hun eller noen andre kaller deg stygg kan du si noe sånt som at de som mobber andre for utseendet er stygge selv på innsiden, og så går du bare derfra. Hvis du går vekk når hun sier stygge ting til deg så får det ikke ønsket virkning, og da gir hun seg forhåpentligvis med det. 

Anonymkode: 26f4e...d3f

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du skal ikke finne deg i at noen kaller deg stygg. Neste gang hun eller noen andre kaller deg stygg kan du si noe sånt som at de som mobber andre for utseendet er stygge selv på innsiden, og så går du bare derfra. Hvis du går vekk når hun sier stygge ting til deg så får det ikke ønsket virkning, og da gir hun seg forhåpentligvis med det. 

Anonymkode: 26f4e...d3f

Ja. Enten går man bare derfra eller svarer personen som kaller en dette. Jeg ville kanskje svart: Se på deg selv a hvis noen hadde kalt meg det. Men det kommer ann på. Om personen er verdt å svare. Sikkert en med dårlig selvtillit som sier sånn til noen.

En sa noe sånn lignende meg en gang. Jeg svarte ikke og overså det. Mobbing er svakt. 

Skrevet

Her hadde jeg brutt kontakten. Må jo være noe alvorlig galt når man oppfører seg slik.

Anonymkode: 1bbdb...237

• Liker 3
Skrevet

Når du blir hetset, så kan du gi motstanderen en sjanse. Sett ned foten og si at det ikke er greit, trekk deg dermed unna. Dersom det fortsatt ikke stopper, så skal du behandle motstanderen ondskapsfullt og grusomt. 

Anonymkode: fc48c...935

Skrevet

Si "Se, her skal du få se noe stygt" og gi henne et speil.

Anonymkode: b3988...2e4

• Liker 5
Skrevet

TS, forstår jeg deg riktig når jeg leser innlegget som at hun egentlig synes du er pen, men er lei av at du ikke skjønner det og derfor prøver på en form for omvendt psykologi ved å kalle deg stygg? Altså, har hun og resten av familien hele tiden forsikret deg om at du er pen, men nå har begynt å tulle med at du er stygg? 

Isåfall ville jeg prøvd å si at du forstår at de egentlig mener deg vel, men at denne måten ikke hjelper deg overhodet. Si at du kan forstå at de synes det er slitsomt/trist/irriterende (?) at du har så dårlig selvtillit, men at det ikke gjør det greit å kalle deg stygge ting. Håper det hjelper med psykolog, ts. Lykke til! 

Anonymkode: b508c...af1

• Liker 8
Skrevet

Er ikke noe vits i å påpeke andre sitt utseende, ingenting man kan endre på så lenge det ikke er til besvær for helse. Men kan være flere grunner til at noen kaller deg stygg. Ble kalt stygg på barne og ungdomsskolen, var pen utseendemessig, mer enn venninnene mine i klassen som fikk topp rating og jeg havnet alltid på nest siste plass. Så kanskje personligheten min ikke var så bra da, ikke vet jeg. Eller utstrålingen min. Siden folk ofte er ufine mot meg og eksen min når vi var sammen så spurte jeg han om hvorfor han var sammen med meg og hva han likte med meg, han har aldri vært begeistret for "meg" og det er det nesten ingen som har vært. Og jeg dater en mann nå som mente jeg var bedre i virkeligheten enn på bildene mine, vet ikke hva som så så feil ut på bildene. Joda det er noen som har vært begeistret for meg, men oftest motsatt. Og jeg tror menn liker meg bare pga utseendet. Når jeg mener noen er stygg, så er det pga dårlige egenskaper, trekk, væremåte, holdning og utstråling. Vet ikke hvorfor hun mente at du var stygg, men du kan jo analysere litt.

Anonymkode: 140a3...4fc

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si "Se, her skal du få se noe stygt" og gi henne et speil.

Anonymkode: b3988...2e4

Veldig hyggelig. :ironi::roll: 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS, forstår jeg deg riktig når jeg leser innlegget som at hun egentlig synes du er pen, men er lei av at du ikke skjønner det og derfor prøver på en form for omvendt psykologi ved å kalle deg stygg? Altså, har hun og resten av familien hele tiden forsikret deg om at du er pen, men nå har begynt å tulle med at du er stygg? 

Isåfall ville jeg prøvd å si at du forstår at de egentlig mener deg vel, men at denne måten ikke hjelper deg overhodet. Si at du kan forstå at de synes det er slitsomt/trist/irriterende (?) at du har så dårlig selvtillit, men at det ikke gjør det greit å kalle deg stygge ting. Håper det hjelper med psykolog, ts. Lykke til! 

Hehe ja, jeg tror de prøver på omvendt psykologi som du sier, men jeg tror de ganske raskt skjønte at de ikke kunne oppføre seg slik. Jeg har problemer med mitt indre og det er ene og alene min oppgave å jobbe med det. Jeg forstår også at dårlig selvtillit kan oppleves slitsomt for de rundt meg. Har du noen tips til hvordan både jeg og mennesker rundt meg kan håndtere min dårlige selvtillit? Det er allerede vondt å være meg og det siste jeg vil er å være til besvær for andre også. Takk for forståelsen din i dette innlegget!

Ts

Skrevet

Ja, det bør du tåle. Blir litt som at jeg har liten kuk (stygg) og får høre det. Det er bare sånn det er. Du må bare akseptere at virkeligheten er slik. Noe gir fordeler (vakker/stor kuk). Noe gir ulemper (stygg/liten kuk)...

Anonymkode: afc95...033

Skrevet

Tolker innlegget som at familien er lei av din dårlige selvtillit dvs at du prater mye om det / gjør mye ut av det. Så prøver de motsatt psykologi istedet som ihvertfall ikke hjelper. Det du kan gjøre er å fortsette hos psykologen.  Snakke med familien din om at dette ikke hjelper og du ikke ønsker noe utseende fokus. Så må du også leve etter dette, finne et annet fokus enn ditt utseende.  Det at folk rundt deg vet om dette sier at du snakker mye om det.  Kommer du med negative kommentarer om deg selv når du prater med andre? Hvis ja , så slutt med det! Det blir slitsomt tilslutt . Slutt å prat deg ned i ditt eget hode, tankene dine er ikke sanne. Så må du finne en annen verdi med deg selv enn utseende og bygge på det.   Dette kan psykologen hjelpe deg med. Men først prat med dem det gjelder.  

Anonymkode: 58cb9...305

• Liker 1
Skrevet

Hvem snakker du om? Ikke at det spiller så stor rolle, for man skal ikke finne seg i noe slikt uansett. 

Skrevet

Ser ut som bare ab ...af1 og ...305 faktisk har lest og skjønt hva du snakker om. Resten av svarene tror jeg du kan se bort fra.

Dette er kanskje din søster (?) som kaller deg spøkefullt hun stygge. Dette gjør hun fordi du helt åpenbart IKKE er det spor stygg, og for alle andre enn deg er det bare en spøk. Hun gjør det i beste mening for å få deg til å skjønne at du faktisk er PEN. Og slik jeg leser det, forstår du alt dette rasjonelt, men du føler det ikke. 

Psykologen kan nok hjelpe deg, også med en måte å ta opp dette med søster/foreldre for å si at denne metoden ikke virker...

Anonymkode: 20487...349

• Liker 2
Skrevet
På 27.1.2018 den 21.35, AnonymBruker skrev:

Hehe ja, jeg tror de prøver på omvendt psykologi som du sier, men jeg tror de ganske raskt skjønte at de ikke kunne oppføre seg slik. Jeg har problemer med mitt indre og det er ene og alene min oppgave å jobbe med det. Jeg forstår også at dårlig selvtillit kan oppleves slitsomt for de rundt meg. Har du noen tips til hvordan både jeg og mennesker rundt meg kan håndtere min dårlige selvtillit? Det er allerede vondt å være meg og det siste jeg vil er å være til besvær for andre også. Takk for forståelsen din i dette innlegget!

Ts

Det virker som du gjør det du kan ved å gå til psykolog. Fortsett med det, og jobb aktivt med deg selv. For meg har det hjulpet med positivt selvsnakk ved bruk av blant annet affirmasjoner. Da har jeg en setning jeg sier til meg selv flere ganger om dagen (f.eks hver gang jeg ser meg i speilet eller når jeg legger meg/står opp). Det kan være "Jeg er vakker akkurat som jeg er" eller "Jeg fortjener et godt liv". Det høres skikkelig teit ut (det syntes hvertfall jeg!) men det har hjulpet meg masse.

Menneskene rundt deg burde egentlig skjerpe seg. Du er den du er, på godt og vondt. Det bør familien din akseptere. Allikevel, et tips kan være å la vær å snakke så mye om temaet - hvis det er noe du snakker mye om da. Ellers bør de tåle litt. De har sikkert egenskaper ved seg selv som er irriterende eller belastende til tider de også! 

Skrevet

Snakker vi om en 8-åring eller en på 40 her...?

Anonymkode: 9167a...f79

Skrevet

Du burde kanskje spare din dårlige selvtillit til psykologen og fokusere på andre ting når du er med familien. Ta en time out. Du er tydeligvis en alminnelig pen jente og tipper de andre blir lei av å høre på at du snakker nedsettende om deg selv. Iallfall om dette skjer svært ofte. Det skjer tross alt ting i deres liv også, som gjerne skal ha litt oppmerksomhet. Tipper du har lett for å sette deg selv i fokus. Men jeg kan ta feil. La psykologen ta seg av problemene dine. Ta en time out fra å snakke hjemme om det (skriv det heller ned og ta det med til timen). Det kan hjelpe å gjøre noe hyggelig for dem en er glad i. Gjør noe koselig for søstera di, eller foreslå noe koselig dere kan gjøre sammen. Tenker det da ordner seg selv.

Anonymkode: e4547...6c0

Skrevet

Du skal selvfølgelig være den du er og ikke late som noe annet. Og du må kunne få snakke om det som plager deg. Men kan hende du bør sette av tid og gi plass til andre ting også. Og til dem. At dette er deres (om enn dustete) måte å si stopp på. Derfor en time out. 

Anonymkode: e4547...6c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...