Gå til innhold

Hvorfor er fellesutgiftene så høye med lav fellesgjeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i boligkjøpeprosess, og var på visning på en leilighet jeg forelsket meg i, i et borettslag. Problemet er at fellesutgiftene var nokså høye (4000kr). Regnet med at disse ville være noe lavere (ikke over 3000) ettersom det bare var 10 000kr i fellesgjeld og selve kjøpsprisen var høy pga den lave fellesgjelden. 

Fellesutgiftene inkluderer ikke strøm eller sentralfyring, og da forstår jeg ikke hva som er så dyrt?

Det inkluderer forsikring av bygningen, avdrag på fellesgjeld, kabel-TV fra Get og internett (men dette ble jeg fortalt man måtte likevel betale litt ekstra for, ettersom "grunnpakken" var så dårlig), strøm i felles, snørydding, forretningsførsel, kommunale avgifter og varmtvann. 

Jeg har kikket på like leiligheter med mer inkludert (blant annet fyring), og disse har lavere fellesutgifter (2500-3200kr). Disse er også andelsleiligheter. 

Hva er det som koster så mye her? Hva er det jeg ikke ser?

Og er det noe man kan avtale seg fra som deltager i borettslaget? For eksempel har jeg ikke bruk for kabel-TV. Har man noen rettigheter ifb fellesutgifter i borettslag? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt det du lister opp koster penger. Om det er lav fellesgjeld kan det også tenkes at man bygger en buffer. Er stadig ting som må vedlikeholdes.

Anonymkode: 539c9...c27

• Liker 7
Skrevet

Varmtvannet KAN ha noe å si, selv om det neppe utgjør så mye som 1000 kroner per mnd. 
Er det spesielt store områder som må brøytes her? Er det noe som gjør at bygningene er dyrere å forsikre enn andre? Eksisterer det planer om oppgraderinger som man driver og sparer til? 

Anonymkode: e33b6...c14

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Varmtvannet KAN ha noe å si, selv om det neppe utgjør så mye som 1000 kroner per mnd. 
Er det spesielt store områder som må brøytes her? Er det noe som gjør at bygningene er dyrere å forsikre enn andre? Eksisterer det planer om oppgraderinger som man driver og sparer til? 

Anonymkode: e33b6...c14

Dette er spørsmål jeg angrer på at jeg ikke har stilt megler. Jeg spurte eier angående planalgte oppgraderinger, han svarte at han ikke visste om noe. 

Er det rart om jeg tar direkte kontakt med styreleder for borettslaget og forhører meg?

Skrevet
37 minutter siden, Vackra skrev:

Dette er spørsmål jeg angrer på at jeg ikke har stilt megler. Jeg spurte eier angående planalgte oppgraderinger, han svarte at han ikke visste om noe. 

Er det rart om jeg tar direkte kontakt med styreleder for borettslaget og forhører meg?

Jeg synes ikke det er rart. Synes absolutt du bør gjøre det, dersom du er interessert :) 

Anonymkode: 8bf36...e27

Skrevet

Fellesutgiftene går til mye mer enn du tror. Kommunale avgifter, felles strøm, vedlikehold. Borettslag må jo ha en buffer. Det er ikke gratis og drive borettslag. Kan være de og har vaktmestertjeneste, det koster en del. Vedlikehold av areal. 

Anonymkode: f07bb...129

Skrevet

Glemte og si at fellesutgifter er likt for alle så der kan du ikke protestere. På generaforsamlingen får beboerne alt av regnskap og da kan du se hva pengene går til. 

Anonymkode: f07bb...129

Skrevet
51 minutter siden, Vackra skrev:

Er i boligkjøpeprosess, og var på visning på en leilighet jeg forelsket meg i, i et borettslag. Problemet er at fellesutgiftene var nokså høye (4000kr). Regnet med at disse ville være noe lavere (ikke over 3000) ettersom det bare var 10 000kr i fellesgjeld og selve kjøpsprisen var høy pga den lave fellesgjelden. 

Fellesutgiftene inkluderer ikke strøm eller sentralfyring, og da forstår jeg ikke hva som er så dyrt?

Det inkluderer forsikring av bygningen, avdrag på fellesgjeld, kabel-TV fra Get og internett (men dette ble jeg fortalt man måtte likevel betale litt ekstra for, ettersom "grunnpakken" var så dårlig), strøm i felles, snørydding, forretningsførsel, kommunale avgifter og varmtvann. 

Jeg har kikket på like leiligheter med mer inkludert (blant annet fyring), og disse har lavere fellesutgifter (2500-3200kr). Disse er også andelsleiligheter. 

Hva er det som koster så mye her? Hva er det jeg ikke ser?

Og er det noe man kan avtale seg fra som deltager i borettslaget? For eksempel har jeg ikke bruk for kabel-TV. Har man noen rettigheter ifb fellesutgifter i borettslag? 

Link til boligen hadde vært til hjelp her. Fellesutgifter fordeles etter kvaderatmereren i boligen etter en brøk. 

Det du gjør er å se på siste generalforsamlingsdokumenter. Der ligger også regnskapet med oversikt over hvordan utgifter og inntekter er fordelt i de ulike postene. Er det snakk om vedlikeholdsfond fordi de på sikt skal ta opp lån til rehabilitering elle rhar brl hatt store utgifter de dekker inn? Alle generalforsamlingspapirene skal ligge i mappen hos megler. Be om kopi av dette du. 

Anonymkode: 82230...3ad

• Liker 2
Skrevet

Fellesskapstanken ligger i bunn i borettslag og sameier. Det betyr at innkjøp og utgifter fordeles mellom alle uten at noen kan trekke seg fra å betale det styret og eller generalforsamlingen har bestemt.

Anonymkode: 82230...3ad

• Liker 1
Skrevet

Som andre nevner kan varmtvann inkludert utgjøre en del, vi har ikke det, men det er det som koster på strømregningen min (har differensiert regning pga fjernvarme). Ligger boligen i en kommune med eiendomsskatt kan det også trekke en del, hos meg er det ca 500 kr mnd inkludert i husleie. Ellers vil jeg tro borettslaget bygger opp buffer til fremtidig oppussing. Dersom bygget er noen år gammelt skal det sikkert snart byttes tak, ordnes fasader, reasfaltere parkeringsplass, byttes apparater på lekeplassen, skiftes rør e.l. som koster penger man pr nå ikke har. 

Anonymkode: 41054...c01

Skrevet

Jeg bor selv i borettslag, og hadde absolutt tatt kontakt med styret, gjerne også krevd å få sett siste referat fra Generalforsamlingen, evnt "Nyhetsbrev" beboerne får fra styret. Her selges det leiligheter jevnt og trutt. Jeg vet at f eks tak og rør er klar for utskifting om 5 - 10 år, men dette nevnes ikke i salgsoppgaven. Om du har planer om å bo noen år, eller  få så vidt selge om 5 år, er planer frem i tid like viktige som hva som gjelder akkurat nå. 

Anonymkode: 8d934...716

Skrevet

Vi "sparer" i mitt borettslag. 
Det vil si at vi igjennom fellesutgiftene betaler slik at borettslaget har en egenkapital, slik at vi lettere kan ta opp lån for å gjøre de nødvendige utbedringene som vil komme i framtiden, som utvendig kledning. 

Anonymkode: c6660...462

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil tro at de "sparer" en del til felleskassa hver måned. Ville også betalt ned fellesgjelden siden den er så lav. Mange borettslag sitter med dyre lån, så det er like greit å bli kvitt det når det er så lavt. Merkelig at forrige eier ikke bare betalte det ned.

Anonymkode: 1422b...7ee

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil tro at de "sparer" en del til felleskassa hver måned. Ville også betalt ned fellesgjelden siden den er så lav. Mange borettslag sitter med dyre lån, så det er like greit å bli kvitt det når det er så lavt. Merkelig at forrige eier ikke bare betalte det ned.

Det kommer an på hvilken fellesgjeldsordning det er. 
Jeg har ikke mulighet til å betale ned fellesgjelden her, siden vi ikke har IN-ordning. 

Anonymkode: c6660...462

• Liker 3
Skrevet
16 timer siden, Vackra skrev:

Du angrer? Kan du ikke bare sende en mail til megler og spørre? 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe man bare kan gjøre sånn helt uten videre. Det er fellesgjeld. Ikke egen privat gjeld, derfor gjelder borettslagets regler og avtaler med banken.

Anonymkode: b425d...396

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan ikke unngå avtalt kanalpakke. Men du kan selvsagt la være å betale ekstra for større pakke.

Jeg antar at den lave fellesgjelden nærmer seg nedbetaling, men at den like fullt betales på med et fast beløp. Kan det være forklaringen?

Du kan ringe både styreleder og megler om dette.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå avhenger det helt av borettslagets fellesgjeldsordning som flere påpeker. Men jeg bor i et relativt nytt borettslag der fellesgjelden er høy, og med mindre du har penger på bok å betale ned med så lønner det seg ikke. Mitt vanlige huslån har en effektiv rente på 2,4 prosent, mens den delen som ligger i fellesgjelden er på 1,8.

Anonymkode: 41054...c01

• Liker 2
Skrevet

Det kan være at det lånet borettslaget har tatt opp nå innebærer at de også må betale avdrag. Da stiger utgiftene tror jeg. Blondie65, kan du svare?

Anonymkode: 5b184...331

Skrevet
20 hours ago, Blondie65 said:

Du kan ikke unngå avtalt kanalpakke. Men du kan selvsagt la være å betale ekstra for større pakke.

Jeg antar at den lave fellesgjelden nærmer seg nedbetaling, men at den like fullt betales på med et fast beløp. Kan det være forklaringen?

Du kan ringe både styreleder og megler om dette.

Just now, AnonymBruker said:

Det kan være at det lånet borettslaget har tatt opp nå innebærer at de også må betale avdrag. Da stiger utgiftene tror jeg. Blondie65, kan du svare?

Håper du vet noe om det, eller er fellesutgiftene uavhengige av avdrag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...