Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tatt PSY1000 på UiO her? Var det vanskelig? Jeg tar noen studiepoeng dette semesteret mens jeg venter på at jeg skal begynne på ordentlig til høsten, sluttet på vgs i vår. Valgte PSY1000 fordi jeg synes psykologi virker som et spennende fag. Hvilken erfaring har dere, og skriv gjerne om du er en sånn student som tar alt med en gang eller om du må lese mye. Takk! :)

Anonymkode: 4c2c2...2f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Anonymkode: 4c2c2...2f2

Skrevet

Har ikke tatt psykologi emnet, men kjenner en som studerer det på HIOA/OsloMet. Psykologi krever mye forståelse av hjernen, vedkommende, mennesker, utviklingen og miljøet, samspill m.m. Det er sikkert en spennende fag, men jeg vil tro det er mye teori og lesing innenfor studiet. Husk at ingen studie er lette, og det er bare og følge med og jobbe hardt så går det.

Anonymkode: a2aab...935

Skrevet

Jeg tok det for noen år siden, veldig interessant emne, men pensum er veldig stort. Synes eksamen var vanskelig pga. stort pensum.

Anonymkode: 20119...d56

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tok det for noen år siden, veldig interessant emne, men pensum er veldig stort. Synes eksamen var vanskelig pga. stort pensum.

Kan legge til at jeg som regel tar ting lett og sjelden må pugge, men når plutselig eksamen har spørsmål om tapper og staver i menneskeøyet ble jeg litt satt ut. Eksamen hadde veldig rettede spørsmål, hvor man må huske detaljer om småting. Nyttet ikke å ha et bredt overblikk over pensum som helhet, men måtte prøve å huske veldig spesifikke småting ut i fra mengden. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan legge til at jeg som regel tar ting lett og sjelden må pugge, men når plutselig eksamen har spørsmål om tapper og staver i menneskeøyet ble jeg litt satt ut. Eksamen hadde veldig rettede spørsmål, hvor man må huske detaljer om småting. Nyttet ikke å ha et bredt overblikk over pensum som helhet, men måtte prøve å huske veldig spesifikke småting ut i fra mengden. 

Men tapper og staver i menneskeøyet er da ganske allmennkunnskap. Husker det godt fra naturfag på vg1, og mener også vi hadde om det på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 332dc...5c3

• Liker 2
Skrevet

Er det det emnet som tilsvarer PSY1010 ved NTNU? I så fall er det det kjedeligste emnet i hele psykologi-bacheloren. Det er rett og slett en innføring om psykologiens historie. Dessuten er det inntakskrav. 

Anonymkode: d8ae8...d6e

Skrevet

Jeg har. Psykologien historie er kjedelig og læreboka er helt grusom. Resten av pensum er veldig interessant, men eksamensformen er kjip. Det handler stort sett om å huske detaljer om ulike forskningsresultater. Husk og les sensorveiledningen hvis du ønsker å få god karakter. Det er bestemt på forhånd hva som anses som et godt svar og hva som er relevant å ha med. Du får alle potensielle eksamensoppgaver tidlig i semesteret.

Anonymkode: 0684a...e89

Skrevet

De skal slutte med PSY1000 til høsten, så dette semesteret er det siste du kan ha det. Det vil si at muligheten for å rette opp karakterer blir liten senere. 

Du må ha godtkjent 7/10 online ABCD-tester (tror jeg), en annenhver uke omtrent. Eksamen består av 7 spørsmål, hvor du besvarer 6 av dem. Essay-spørsmål. Jeg tror jeg skrev 18 sider på de 6 timene jeg hadde. 4 av spørsmålene vil være fra et ark på 100 som man får utdelt, mens 2 er "wild cards". Med andre ord; emnet er ikke et man tar "bare for poengene", for det krever masse innsats. 

Anonymkode: d5012...811

Skrevet

Stort og omfattende fag. Hvis de fortsatt gir ut alle oppgavene på forhånd, er det bare å sette seg ned å gjøre dem. Kjedeligste fag på psykologi siden det handler om alt, men ikke i dybden på noe. Ikke et skippertaksfag. 

Det blir erstattet av nytt fag til høsten, men de har full overlapp. 

Anonymkode: 704dd...c45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...