Gå til innhold

Drømmer om enebolig, men vurderer nybygget rekkehus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg, mann og ett barn (planlegger et til) bor i et gammelt rekkehus på et boligfelt. Jeg drømmer om enebolig med god plass. Nå har vi tre små etasjer, og det er typisk rekkehus, med bratte trapper og lite vinduer. Ellers er det greit oppusset og vi trives greit. Jeg begynner å innse at jeg ikke vil få drømmehuset mitt ettersom vi ikke vil flytte ut av skolekretsen, og det er lite eneboliger til salgs her. De som blir lagt ut er gjerne oppussingsobjekt, og det er i et område med lite barn. Jeg vil gjerne bo i nærheten av andre barn og lekeplasser.

Nå er det altså bygget nye rekkehus på området her, og jeg vurderer å heller flytte til en av de. Det er to etasjer, garasje, nærmere lekeplasser og "sentrum". Det koster ca en million mer enn vi har i lån i dag. Det er litt lavere fellesutgifter i mnd. Økonomisk klarer vi det helt fint.

Er det dumt å gi opp drømmen om eneboligen? Hvis vi flytter nå, blir det en permanent løsning. Det blir ikke noe enebolig etter det, hvertfall ikke før om minst 20 år. Mannen min er litt skeptisk fordi han misliker forandringer, men han er på gli. Jeg vet av erfaring at jeg må være pådriveren for at vi skal flytte. Men vil jeg?

Hvis vi ikke gjør det nå, kommer jeg til å fortsette å se etter hus. Kanskje jeg finner et om noen år, men da med mer behov for oppussing og i et område uten så mye barn. 

Tar imot tips og råd om alt som angår denne saken. Og gjerne noe om fordeler ved å flytte til nybygg. :)

Anonymkode: 62d76...a2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legger ved bilder av planløsninger på nåværende hus og det vi vurderer å kjøpe.

20180126_232923.jpg

20180126_232927.jpg

20180126_232937.jpg

Skrevet

Det jeg vurderer å kjøpe.

20180126_233003.jpg

20180126_233010.jpg

Skrevet

At alle soverom har vegg mot tv-stue er negativt. Enderekkehus med mulighet for uteplass langs kortveggen er et must.

Anonymkode: 5ff4f...3fc

• Liker 1
Skrevet

Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet.

Du har skrevet noe, men hva med solforhold, utsikt og beliggenhet i forhold til trafikk? De beste tomtene i et område er gjerne allerede bebygd, så nybygg har ofte en dårligere plassering. Ta det med i beregningen.

Anonymkode: 52ee6...942

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar, dere! Det er flere til salgs, men jeg har plukket ut den beste av de, et enderekkehus og med greie forhold ellers. Det er ikke mye trafikk i området. Sol og utsikt er jeg litt usikker på, må se på huset først. Det er visning i helgen, selv om det ikke er ferdig inne, så får jeg nok et inntrykk :)

• Liker 1
Skrevet

Synes den nye boligen ser veldig bra ut. Skal vaskemaskinen være på badet i 2. etg? Det passer fint ift. nærhet til soverom og garderobe, og det er mulighet for å tørke klær i 'tv-stuen'. 

Jeg synes det er lurt å kjøpe nyere tomannsbolig i stedet for gammel enebolig. Sparer masse tid på å slippe nødvendig oppussing. Og har mulighet til å spare penger ved å bo billigere og kan bruke pengene på ferie eller hytte i stedet :)

Utsikt er nevnt, og det vil jeg si er viktig. Man trives utrolig mye bedre bare huset er hevet litt over landskapet. 

Anonymkode: 65d2f...699

• Liker 1
Skrevet

Du mister mye bodplass, og om noen år når ungene er store nok til å ha besøk av venner i TV-stua så kommer du kanskje til å savne å ha en i kjelleren langt unna soverommene? 

Anonymkode: 535fc...b52

• Liker 3
Skrevet

Det nye huset er hevet høyere enn det vi bor i nå. Mannen min plages av at vi bor nede i en dump nå, men jeg gsr akdri brydd meg om det. Men det er mer naboer i det nye da. Og man vet jo aldri hva slags naboer man får. Nå har vi pensjonister på begge sider, og ikke noe støy.

Ts 

Skrevet

Det var virkelig lite vinduer i deres nåværende bolig. Den kjelleretasjen må jeg tippe blir lite brukt? Må da være mørkt der nede. 

Anonymkode: 65d2f...699

Skrevet

Boden vår her vi bor nå er under oppussing og vi har gjort den mindre og holder på å utvide vaskerommet som er ved siden av. Den var veldig stor før, og etter en liten opprydning er den nå helt passe. Kjellerstua vi nå har brukes dom kontor av mannen min. Så vi har ikke noe ekstra stue nå, og det får vi vel kanskje ikke i det nye huset heller, da han må ha en plass å jobbe...

Ts 

Skrevet

Det er lite vinduer ja, og det plager meg! Vi har inngang i kjelleren, men det er god takhøyde og et digert vindu i "kjellerstua". Jeg bruker ikke etasjen så mye, annet enn at jeg går inn og ut der, og vasker klær der nede. Mannen min sitter og jobber i Kjellerstua/kontoret hver dag :) det er lyse glatte vegger, og godt lys, så føles ikke så mørkt der nede. Men savner veldig flere vinduer i stua.

Ts 

Skrevet

Syntes dette hørtes lurt ut jeg :)

Min drøm har alltid vært enebolig med mye plass og stor hage. Nå har jeg det og nå savner jeg leilighet 😂 Man blir aldri fornøyd uansett. I leiligheten hadde jeg irriterende naboer, jeg ønsket meg større uteplass og bedre plass inne. I huset har jeg masse plass og en nydelig hage, men hjelp å mye tid vedlikehold tar!

Jeg bor i et halvgammelt hus som er godt vedlikeholdt hele veien, likevel er det ALLTID noe som skal fikses, males, lukes, spikres eller brukes penger på. Føler at vi aldri blir ferdige. For to år siden ble hele huset malt, i fjor gjorde vi masse ute, i år er det vel noen vinduer som man må vurdere å skifte. Taket må også byttes ut om noen år og jeg har brukt halve vinteren på å flytte på snø. Vi blir jo aldri ferdige! I leiligheten ble jo alle slike ting bare fikset :P Vi har foresten irriterende naboer her også 😂

Poenget mitt er at det er positive og negative ting med alt. Hverdagen min i leiligheten var kanskje mer forutsigbar med tanke på hvor mye tid og penger det gikk til jobb og vedlikehold, men i huset har jeg en nydelig hage og masse plass og rote på. Man må veie fordelene opp mot ulempene og ta det derfra :)

• Liker 2
Skrevet

Takk for innspill, Sirah. Vi blir nok aldri helt fornøyde vi heller. Vi er ikke hagemennesker og heller ikke særlig handy, så det er nok best med rekkehus. Men det var noe med naboer på alle kanter da... og fortsatt ikke god nok plass. Nå har vi ca 115 kvadrarmeter. Det nye huset er 105. Jeg drømmer om 170...

Skrevet

Vi bor i enebolig med stor hage. Da vi bodde i leilighet på 100kvm, drømte vi om enebolig. Så vi flyttet inn i denne som er på 210kvm. Man skulle tro man blir fornøyd, men nå drømmer vi om rekkehus istedet😂 

Man blir aldri fornøyd. 

Anonymkode: c93da...e4b

Skrevet

Noen flere innspill? Vi er veldig nær ved å gjøre det nå. 🙈 Men jeg kjenner at det er noen ting som holder meg igjen. Størrelsen på kjøkkenet og huset, blant annet. Jeg vil egentlig ha noe større. Men ellers er alt veldig bra. Lånet er i boks, vi har fått verdivurdering på huset vårt, og valgt hvilken megler vi vil bruke til salget. Mannen vil. Men noe stopper meg litt.... Tviler på at jeg vil angre, for jeg er ikke typen som angrer på ting, og slår meg lett til ro overalt. Kanskje det er tanken på at det kan dukke opp noe bedre. Men det er egentlig ikke et alternativ med eldre enebolig lenger. Vurderte det før, men denne prosessen har fått meg til å innse at vi ikke orker vedlikeholdet, og at vi ønsker småbarnsfamilier som naboer.

Ts 

Skrevet

Rekkehus kan være supert det. Men får dere værr i fred, eller blir det mye innsyn? Hilsen hun som har en annen tråd her om trivsel i hus med mye innsyn😝

Skrevet

Føler meg nesten litt slem nå, men jeg liker bedre planløsningen i det gamle huset.

Mine ankepunkter: Åpen kjøkkenløsning (men det ser ut som om det vil være lett å sette opp en eller annen avskjerming mot stuedelen). Hovedinngang til huset rett inn i relativt liten kjøkkendel - upraktisk med unger som flyr ut og inn? TV-stuen blir vel arbeidsværelse, dette er lite skjermet for trafikk inn til barnerommene.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for kritiske innspill begge to 😃😃

Det blir nok noe innsyn, jeg er ikke helt sikker, for vi har ikke fått vært i nærheten av huset for å se. Jeg håper de har tenkt på det da de planla husene. Nå har vi ikke noe innsyn, og det er ikke noe jeg tenker over. Greit å være obs på at det kan bli et problem 😊

Helt enig i at det et veldig dumt å komme rett inn på kjøkkenet! Rar løsning. 

Nå tenker jeg sånn at beliggenheten er så viktig for oss at vi må godta at enkelte ting ikke er optimalt. Det nye huset ligger høyere, mer sentralt, tryggere skolevei, kortere til buss og butikk, og forhåpentligvis med unge folk med småbarn til naboer 😃 Vet allerede om 3 unger født i samme år som min, som har kjøpt hus der.

Og så er det jo helt nytt da. 😃

Ts

Skrevet

Tanken på flytting er jo noe som må modnes. Når du har tenkt på mulige ulemper, men likevel ønsker å flytte, så er det rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...