AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #1 Skrevet 26. januar 2018 Jeg var på vekten i sted, for første gang på 16 år... sist jeg veide meg var jeg 68, og synes det var ekstremt. Nå er Jeg 77,5 .. Jeg er i sjokk... Men rett skal være rett. Om jeg hadde veid meg for 3 uker siden hadde jeg nok vært 80.. Jeg er 171cm, og jeg vil ned til 60kg.. Jeg føler meg absolutt ikke så stor som 77,5. Jeg trodde jeg var max 70. Jeg begynte på lavkarbo for 2 uker siden, og lurer på hva jeg kan gjøre for å redusere vekten? Evt hvilken trening som er best for meg? Jeg er mest vant til å gå turer, Zumba og gå på tredemøllen.. Jeg er ikke feit, men mer dvask. Hva er realistisk å gå ned på hvor lang tid, og hvordan? Anonymkode: e0cc6...a06
Pringle Skrevet 26. januar 2018 #2 Skrevet 26. januar 2018 Du går ned i vekt ved hjelp av kaloriunderskudd over tid. Det som på godt norsk heter "spis mindre, beveg deg mer". Den beste treningen for deg er den du faktisk gjennomfører. (Tilsvarende er den beste dietten for deg den du faktisk kan holde deg til.) En halvkilo per uke burde du kunne gå ned den første tiden, og så kanskje en kvartkilo per uke. Husk at vekta di varierer fra dag til dag, så du vil ikke se nedgangen som en jevn kurve, om du veier deg oftere enn en gang pr måned. 68 kilo er en sunn, fin vekt for din høyde, og et mer realistisk mål enn 60 kilo, spesielt hvis du ikke har veid mindre enn 68 kilo de siste 16 årene. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #3 Skrevet 26. januar 2018 2 minutter siden, Pringle skrev: Du går ned i vekt ved hjelp av kaloriunderskudd over tid. Det som på godt norsk heter "spis mindre, beveg deg mer". Den beste treningen for deg er den du faktisk gjennomfører. (Tilsvarende er den beste dietten for deg den du faktisk kan holde deg til.) En halvkilo per uke burde du kunne gå ned den første tiden, og så kanskje en kvartkilo per uke. Husk at vekta di varierer fra dag til dag, så du vil ikke se nedgangen som en jevn kurve, om du veier deg oftere enn en gang pr måned. 68 kilo er en sunn, fin vekt for din høyde, og et mer realistisk mål enn 60 kilo, spesielt hvis du ikke har veid mindre enn 68 kilo de siste 16 årene. Tusen takk for svar! 😊 jeg har gått veldig opp og ned i vekt. Dvs, jeg merker det på klær. I sommer feks, kom jeg inni bukser jeg brukte for mange år siden VS Nå, da jeg har gått opp veldig siden september. Visstnok.. Det rare er at jeg bruker s og m i klær, og en bukse i L blir for stor..? Eneste jeg merker er at jeg ikke får plass til puppene i bh-størrelsen jeg alltid har brukt Men jeg spiser lite. Ingenting chips eller brus eller juice. Blir med 1 liten rute kokesjokolade av og til, og fun light. Og så spiser jeg 2 lavkarbo-skiver til frokost med egg, (lager forøvrig brødet selv), middag med 2/3 grønnsaker, og samme som frokost til kvelds, bare minus egget.. Husker da jeg var hos legen i mai, da sa hun at jeg burde spise oftere? Anonymkode: e0cc6...a06
Pringle Skrevet 26. januar 2018 #4 Skrevet 26. januar 2018 Kroppene våre forandrer seg med alderen, og hvor tett- eller løstsittende vi liker klær, forandrer seg nok også. Klesstørrelser for kvinner er uansett ikke lette å bli klok på. Akkurat hva og hvor ofte du skal spise, er i prinsippet uviktig for om du går ned i vekt eller ikke. Merk at jeg sier i prinsippet. Det er viktig at du holder fast ved kaloriunderskudd, og det klarer du ikke hvis du blir veldig sulten, derfor trenger du å ikke spise for lite, og du trenger et sunt kosthold. Men du kan ha et så sunt kosthold som bare det, og sprekke bare fordi det er dødskjedelig eller du savner det du pleier/liker å spise. Dette er en tildels vanskelig balansegang. Du sier at du spiser lite. Jeg aner ikke hva det betyr i kalorier per dag, i gjennomsnitt over et par uker. Gjennomsnittlig kaloriinntak over uker, er hva som har betydning. Hvordan du ser på ting, er også viktig. Hvis du føler at du spiser lite, eller rar mat, eller ikke kan spise det du liker - selv om du spiser nok, og ting du liker, bare ikke hele tiden lenger - vil du ha lyst til å gi opp. Og da gir du opp. Da blir det viktigere å få tilfredsstillelsen nå, enn å nå målet om et halvt år. Skjønner? Det er ikke så vanskelig å sette opp en matplan som fører til vektnedgang hvis du følger den. Vektmestring er mest av alt en mental prosess. Lag deg en plan som du gjerne ville holdt deg til selv om den ikke skulle ført til vektnedgang. Helt konkret synes jeg menyen din høres veldig trist ut, og ser for meg at du vil sprekke ganske snart hvis du fortsetter. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #5 Skrevet 27. januar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på vekten i sted, for første gang på 16 år... sist jeg veide meg var jeg 68, og synes det var ekstremt. Nå er Jeg 77,5 .. Jeg er i sjokk... Men rett skal være rett. Om jeg hadde veid meg for 3 uker siden hadde jeg nok vært 80.. Jeg er 171cm, og jeg vil ned til 60kg.. Jeg føler meg absolutt ikke så stor som 77,5. Jeg trodde jeg var max 70. Jeg begynte på lavkarbo for 2 uker siden, og lurer på hva jeg kan gjøre for å redusere vekten? Evt hvilken trening som er best for meg? Jeg er mest vant til å gå turer, Zumba og gå på tredemøllen.. Jeg er ikke feit, men mer dvask. Hva er realistisk å gå ned på hvor lang tid, og hvordan? Anonymkode: e0cc6...a06 Jeg er også like høy som deg, og planlegger å legge meg på rundt 65 til 66 kilo. Å gå helt ned til 60 kilo er for lite for min kropp i hvert fall. Da ser jeg helt skrinn ut. Mamma er rundt det, og hun er som en strek. Ikke ha det som mål. Helt unødvendig. Målet er ikke å være tynnest mulig, men å se fin ut og ha litt former igjen. Anonymkode: f83ed...8cd 1
RødeDrage Skrevet 27. januar 2018 #6 Skrevet 27. januar 2018 Det høres for meg ut som om du fokuserer veldig på hva du veier, ikke hvordan du ser ut. Det høres ikke ut som du spiser mye eller trener for lite, så jeg tenker kanskje at du ikke veier for mye, men heller at kroppsformen ikke er optimal. Husk at vekt er bare ett nummer, og er veldig avhengig av mengden fett og muskler. To personer som veier 75kg kan se veldig forskjellige ut, avhengig av hvor mye muskler og fett de har. Kanskje du ville hatt det bedre av å gjøre om litt fett til muskler, dermed vil du ser slankere ut, selv om du kanskje ikke veier så mye mindre. Prøv å innfør litt styrketrening inn, akkurat nå driver du mye med kondisjonstrening (gåing, løping og zumba), mens dette bygger ikke ikke muskler akkurat. Når man har mer muskler er også forbrenningen høyere. Les litt om fordelene ved styrketrening vs kondisjonstrening. Jeg tror kanskje du vil finne resultater der. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå