Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg planlegger å flytte til utlandet om noen år. Og ønsker å lære meg språket før jeg flytter. Hvordan kan jeg best gjøre det? Trenger alle tips jeg kan få. Gjerne tips til bra kurs og.

Anonymkode: d48ab...200

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket språk?

Anonymkode: 41f4a...7c3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket språk?

Anonymkode: 41f4a...7c3

Spansk.

Skrevet

Finnes masse sånne oppgavebøker for å lære grammatikken :) Jeg har mange slike i italiensk som jeg skal komme meg gjennom en gang. Lettere å lære og gjøre seg forstått om man har litt forståelse for grammatikken

Anonymkode: d2c8a...f5f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg planlegger å flytte til utlandet om noen år. Og ønsker å lære meg språket før jeg flytter. Hvordan kan jeg best gjøre det? Trenger alle tips jeg kan få. Gjerne tips til bra kurs og.

Sett deg ned og se masse på spanske såpeserier. Uten tekst. Da lærer du deg melodien i språket. Dramaene pleier å være så enkle og handlingen innlysende at en dag skjønner du plutselig hva de sier til hverandre, også. Gjør dette parallelt med at du kjøper deg bøker til spansk grunnkurs fra en studentbokhandel og leser deg gjennom dette. Lykke til. :)

Skrevet

Jeg lærte meg spansk etter jeg flyttet til Spania, men den måten jeg lærte mest av var å lese spanske barnebøker og se på spanske barnefilmer. Språket ofte enklere når det er rettet mot barn og inneholder mye bilder som forklarer hva man leser om/ser på. Tror jeg så Pippi Langstrømpe dubbet på spansk minst 100 ganger. 

På under ett år så kunne jeg nok spansk til å få jobb i et spansk firma. Og med spanske venner og kollegaer lærte jeg naturligvis enda mer.

Så et godt tips er å ikke slå seg ned i en skandinavisk "koloni". Bo og omgå spanjoler, så lærer du språket og kulturen mye bedre og raskere.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Ella1 skrev:

Jeg lærte meg spansk etter jeg flyttet til Spania, men den måten jeg lærte mest av var å lese spanske barnebøker og se på spanske barnefilmer. Språket ofte enklere når det er rettet mot barn og inneholder mye bilder som forklarer hva man leser om/ser på. Tror jeg så Pippi Langstrømpe dubbet på spansk minst 100 ganger. 

På under ett år så kunne jeg nok spansk til å få jobb i et spansk firma. Og med spanske venner og kollegaer lærte jeg naturligvis enda mer.

Så et godt tips er å ikke slå seg ned i en skandinavisk "koloni". Bo og omgå spanjoler, så lærer du språket og kulturen mye bedre og raskere.

En veldig effektiv måte å lære språk på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha gjort som de over skriver, men ikke basert meg på å lære språket helt før du flytter. Det er noe helt annet å sitte hjemme å lære seg ett språk fremfor å bruke det i praksis. Jeg kunne litt serbisk, men det var ikke før jeg flyttet ned at jeg lærte meg det godt. Man må rett og slett snakke, snakke og snakke. Helt uten noen som kan oversette for deg.

Spanske såpeserier er ekstremt dramatiske, så det er lett å skjønne handling uten å forstå alt de sier. Så det er jo et topp utgangspunkt.

Anonymkode: 7a603...5b3

Skrevet

Start med duolingo. Kjempegod å bruke for å lære basic vokabulær og forståelse. Ellers så er det kjempenyttig å øve med en som har spansk som morsmål eller prater flytende. Finnes språkgrupper på f.eks WhatsApp hvor kan kan trene på å snakke/skrive og får god hjelp av de andre i gruppa. God blanding av folk fra hele verden som ønsker å lære seg språket og flere som fra spansktalende land. Men ja, nyttig også å se f.eks favorittserier/filmer på spansk gjerne med spanske undertekster også. Lytte på podcasts. Lese nyheter på spansk..

Anonymkode: 0a8da...0a3

Skrevet

Glemte å tilføye appen "tandem". Der kan man møte mange som snakker det aktuelle språket som man kan trene med. Noen bruker riktignok appen som en datingapp, men nok av seriøse folk og :)

Anonymkode: 0a8da...0a3

Skrevet

Interpals er en side jeg brukte da jeg skulle lære et språk. Det er en side hvor man kan komme i kontakt med andre over hele verden som også ønsker å lære språk. Så du kan komme i kontakt med noen som kan spansk, som kan hjelpe deg. Jeg ble kjent med en som jeg la til på skype så jeg kunne øve på å prate og lytte med han. Ellers kan man skrive frem og tilbake, og de kan rette på deg eller lære deg mer hverdagslig språk enn det man gjerne lærer på kurs og i bøker. I tillegg får man en bedre forståelse for kulturen også.

Duolingo er en fin app, i hvert fall i starten om du har et veldig dårlig utgangspunkt. 

Bruk filmer, sanger og podcaster, man plukker opp litt her og der og det er fint for å få inn en flyt i å lytte og sette sammen setninger. Barnebøker eller oppgavebøker kan nok også være fint. 

Anonymkode: 7458d...390

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...