Karma_ Skrevet 9. februar 2005 #1 Skrevet 9. februar 2005 Hørte om ei 13 år gammel jente som har debuttert seksuelt allerede. Noen sier at det er ganske vanlig, men jeg synes det er helt hårreisende! Bitte lille jenta..
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2005 #2 Skrevet 9. februar 2005 Hjemme er ikke det uvanlig,... Da jeg var yngre var det "in" å miste jomfrudommen tidligst mulig, helst innen man fyllte 15,...de fleste jentene havnet i baksetene på biler som 14-åringer med partnere som var en god del eldre (dog, ikke mentalt). Tror ikke det har forandret seg mye hjemme,..eneste er vel at de yngre guttene er mer på banen enn før.
Gjest happyending Skrevet 9. februar 2005 #3 Skrevet 9. februar 2005 Jeg tror ikke heller det har forandret seg siden jeg var rundt den alderen.. Men jeg husker at når jeg debuterte som 14åring så følte jeg meg veldig voksen.. Men jo mer jeg vokser til, jo "voksnere" blir jeg.. Det er gjerne derfor jeg syns det er litt ekkelt å tenke på at mine småsøsken begynner å bli seksuelt aktive.. Jeg vil helst at de venter til de er gift nå liksom... :S
nallemaja Skrevet 9. februar 2005 #4 Skrevet 9. februar 2005 det var virkelig ikke vanlig når jeg var på den alderen! De få (jentene)som debuterte i 13-14 års alderen ble sett ned på av både gutter og jenter på samme alder(dette var tidlig på 90-tallet), men vi så at dette forandret seg veldig på noen få år, men fortsatt har jeg inntrykk av at dette ikke er like vanlig på det stedet der jeg vokste opp som det virker som det er mange andre steder i landet. Tror det er litt avhengig av sted, og kanskje størrelse på stedet?
nallemaja Skrevet 9. februar 2005 #5 Skrevet 9. februar 2005 det var virkelig ikke vanlig når jeg var på den alderen! De få (jentene)som debuterte i 13-14 års alderen ble sett ned på av både gutter og jenter på samme alder(dette var tidlig på 90-tallet), men vi så at dette forandret seg veldig på noen få år, men fortsatt har jeg inntrykk av at dette ikke er like vanlig på det stedet der jeg vokste opp som det virker som det er mange andre steder i landet. Tror det er litt avhengig av sted, og kanskje størrelse på stedet?
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #6 Skrevet 9. februar 2005 Det var ikke uvanlig da jeg var på den alderen heller (jeg er 25 nå), men det var jo slett ikke alle. I min venninnegjeng er seksuell debutalder spredd fra 13 til 21. De fleste rundt 16-17.
Arkana Skrevet 9. februar 2005 #7 Skrevet 9. februar 2005 Jeg er bare 26, men da jeg var på den alderen var det veldig uvanlig å ha debutert (og jeg er fra Nord-Norge). De fleste lå rundt 16-18 år. Personlig synes jeg 13-14 er altfor ungt, tror ikke de aner hva de driver med. Hva er poenget med å begynne så tidlig?
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #8 Skrevet 9. februar 2005 hallo....har dere virkelig glemt? hva gjorde du på da? ikke forskjell på en 13 og en 15 åring i denne saken. Vi er da oldsom så snusfornuftig og ting blir FRYKTELIG ille så snart vi er familisert du......
Gjest Emera Skrevet 9. februar 2005 #9 Skrevet 9. februar 2005 Hos oss var det ikke uvanlig å debutere i 14-årsalderen, men det var helst jentene i "in-gjengen" som begynte så unge. Noen status var det så visst ikke. Vi andre ristet nok litt på hodet over disse jentene og deres noe eldre partnere... Jeg er 35, så dette var på åttitallet. hallo....har dere virkelig glemt? hva gjorde du på da? ikke forskjell på en 13 og en 15 åring i denne saken. Vi er da oldsom så snusfornuftig og ting blir FRYKTELIG ille så snart vi er familisert du...... Nei, som du ser så har jeg ikke glemt. Og det på tross av at jeg er blitt femogtredve år, du! Hva er det du går sånn voldsomt i forsvarsposisjon for? Det er da enda godt at vi blir voksnere og mer "snusfornuftige" med årene, syns jeg! Dessuten så er det da bare livets gang. Nå forstår jeg at jeg slett ikke var så moden som jeg trodde den gang jeg var 15 år...
mari Skrevet 9. februar 2005 #10 Skrevet 9. februar 2005 jeg hadde nesten fylt 16 og var en av de siste i min vennine gjeng ("in-gjengen") som debuterte seksuelt. Hadde sagt at jeg ville vente til det var lovlig, det var det ingen andre som tenkte på! Tror den yngste var 11-12 år, og selv den gangen syntes jeg veldig synd på de som ikke klarte å si nei, for jeg tror det hadde mye med det å gjøre! Håper at jeg, når barna blir så store, klarer å formidle til de at man ikke behøver å debutere seksuelt for å være "kul".
momo Skrevet 9. februar 2005 #11 Skrevet 9. februar 2005 Jeg er nå 26 så det er ikke såååå lenge siden jeg var så ung. Når jeg var så gammel var det ingen i min vennegjeng som hadde sex eller planer om det. Og i klassen våres var det bare en som hadde hatt sex når vi var ferdige på ungdomskolen. Venta selv til jeg var 17. Dette var fordi jeg ville vente til jeg fant en som jeg elska. Jeg vokste opp i Oslo. Her hvor jeg bor nå, er det helt annerledes. Her hadde alle mine veninner sex når de var 14, og nå så er det faktisk ikke så lenge siden det var to 13 åringer som var gravide og ingen av de visste hvem barnefaren var. Og her blir man mobba hvis man ikke har hatt sex, mens man går på ungdomskolen. Synes det her er helt grusomt. Gruer meg til den dagen jenta mi blir tenåring.
*nora* Skrevet 10. februar 2005 #12 Skrevet 10. februar 2005 Jeg synes det kommer litt an på hvordan settingen er når disse jentene (og guttene...) har sex. Blir litt teit å kalle det grusomt . Selv var jeg 14 år, men jeg hadde vært sammen med gutten i over et år, og tiden var rett og slett moden. Vi var trygge på hverandre, og hadde pratet mye om det. Hva er så grusomt med det da?? En annen ting er om jenta er på fest og full, feks, og så lar seg lokke/rive med på et eller annet hun kan angre på senere.
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #13 Skrevet 10. februar 2005 Faktisk litt enig med Nora. Selv debuterte jeg seint (var over 20!), men en av barndomsvenninnene mine debuterte i sjuende eller åttendeklasse, altså som fjorten-femtenåring. Det var med en gutt hun hadde vært og var sammen med nokså lenge, og hun er virkelig ikke traumatisert på grunn av denne opplevelsen. De var "anstendige" og brukte prevensjon, ikke drakk de heller, og jeg vil nok tro at hun var den sterkeste part i forholdet;) Så det er alltid individuelle forhold som spiller inn. For min egen del passet det helt fint å vente så lenge, men det var mer fordi jeg hadde problemer med å knytte nære relasjoner til gutter (og andre), enn at jeg ville bli "voksen" først. Generelt synes jeg det er viktigst at man har et godt og trygt forhold til den man er sammen med og evt har sex med. Jeg synes selvsagt det er kjipt når trettenåringer henger med og blir utnyttet av umodne 25-30-åringer, eller når noen ikke klarer å si nei.
Gjest Virvar Skrevet 12. februar 2005 #14 Skrevet 12. februar 2005 Da jeg var 13 år er jeg sikker på at vi fremdeles lekte med barbiedukker! Hester og Penny-klubben var det helt store. Gutter var sånt som vi fniste om på avstand :o Og nå har 13 åringene samleie?? Begynner å føle meg som en fosil jeg med mine 25 år :-?
Felicia Skrevet 12. februar 2005 #15 Skrevet 12. februar 2005 Jeg var 13 år i 1988 i Nord-Norge og jeg vil ikke si at det var vanlig, men det var da flere jeg kjente som begynnte å eksperimentere på den tiden og det ble da folk av dem også. Selv debuterte jeg da jeg var 15 og selv om jeg i dag ser på 15-åringer og tenker at de er bittesmå piker, så syntes ikke jeg at dette var verken for tidlig eller for seint for meg.
Annie78 Skrevet 13. februar 2005 #16 Skrevet 13. februar 2005 Jeg tror dette avhenger litt hva slags interesser ungdommen har og hvem de er sammen med på fritiden. Jeg var hekta på hest og korps i 13 års alderen. Forelska, ja, men bare på avstand. Hadde derimot jevnaldrende som hadde andre venner, gikk på fester og hang sammen med mye eldre gutter. Mange av disse debuterte nok i 13-14 års alderen. Jeg ventetr til jeg var fylt 16, men med de "rette" vennene og litt andre holdninger, kunne jeg og fint vært en av disse 13 - 14 åringene. Jobber med ungdommer i denne alderen nå, og tror nok noen av dem ikke akkurat er jomfruer lengre. Men jog tror at de egentlig lengter etter kontakt, og /eller spenning. Familieforhold spiller kanskje også inn? Synes uansett det er for tidlig med 13 år, jeg. Men et sted må de få holdningene sine fra....
Gjest gjest1 Skrevet 13. februar 2005 #17 Skrevet 13. februar 2005 den gang jeg var ung (eh, er "bare 22 da) var det ikke vanelig med sex i 13-14 års alderen. Tror de var mellom 15 og 17. Husker mora til venninna mi trodde datra var lesbisk siden ho ikke hadde fått seg kjæreste i løpet av ungdomsskolen vel, ha har samboer nå, og det er en gutt..
Gjest gjest1 Skrevet 13. februar 2005 #18 Skrevet 13. februar 2005 Ei av venninnene mine debuterte som 12-åring (hun er fra nord-norge vet ikke om det har noe å si) føler meg som en treiging jeg da siden jeg gjorde det som 17 åring...
Gjest feather.. Skrevet 13. februar 2005 #19 Skrevet 13. februar 2005 Jeg er 29 nå, og debuterte da jeg var 14. Det var nok ikke vanlig, jeg var definitivt først i venninnegjengen, og i klassen min var det vel 2-3 av de andre jentene (som jeg vet om) som debuterte så tidlig. Jeg føler ikke nå at jeg debuterte for tidlig. Når jeg ser på dagens 14-åringer synes jeg vel at mange av dem virker fryktelig unge, men det er stor forskjell i modenhet i den alderen. Kjæresten min var faktisk også bae 14, vi var begge ganske mdne, og var sammen i to år. Følte at det var riktig den gangen, og føler det samme nå når jeg ser tilbake.
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #20 Skrevet 13. februar 2005 I en alder av 41......... og debut 14 år med en gutt jeg hadde vært sammen med nesten ett år. Hadde nabo-jenta og klassekameraten min svart på dette - så hadde hun sagt - det skjedde ikke. Det er indiviuelt og ikke geografisk betinget, tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå