AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #1 Skrevet 26. januar 2018 kan en kjemiker og en lege forske på samme felt, selv om de har ulik utdanningsbakgrunn? Kan f.eks både en biolog og en medisiner forske på immunsystemet, eller vil medisinerne her være i en særstilling? Anonymkode: 51080...602
Ginny Skrevet 26. januar 2018 #2 Skrevet 26. januar 2018 Det er gjerne en fordel å ha folk med forskjellig bakgrunn i samme gruppe, fordi man ser det fra forskjellige vinkler og har gjerne forskjellige mål med forskningen. Medisinerne tenker gjerne større, mer klinisk rettet, hva kan hjelpe pasienten, mens en biolog gjerne tenker mer grunnleggende, såkalt grunnforskning. Og spør du meg, som holder på med grunnforskning, er ikke medisinerne i særstilling i det hele tatt, bortsett fra at de kan velge å ikke forske og faktisk få seg en jobb heller 😛 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #3 Skrevet 26. januar 2018 Ja, de kan forske på samme felt. Det er ikke heldig hvis alle i en forskningsgruppe har samme utdanningsbakgrunn. Anonymkode: 132cc...ba3 2
Ullvott Skrevet 26. januar 2018 #4 Skrevet 26. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: kan en kjemiker og en lege forske på samme felt, selv om de har ulik utdanningsbakgrunn? Kan f.eks både en biolog og en medisiner forske på immunsystemet, eller vil medisinerne her være i en særstilling? Anonymkode: 51080...602 Du har allerede fått svar, men bare for å bekrefte: så vidt jeg husker er de norske Nobelprisvinnerne Moser psykologer, begge to. I forskningsgruppen deres finnes i alle fall både biologer og medisinere i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #5 Skrevet 27. januar 2018 12 timer siden, Ullvott skrev: Du har allerede fått svar, men bare for å bekrefte: så vidt jeg husker er de norske Nobelprisvinnerne Moser psykologer, begge to. I forskningsgruppen deres finnes i alle fall både biologer og medisinere i tillegg. Ja. Jeg forsker ved et medisinsk fakultet. På mitt institutt er det forskere med veldig ulik grunnutdanning - mange leger, selvsagt, men også sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, samfunnsøkonomer, statistikere, master i folkehelse, sosiologer, biologer... bare for å nevne noe. Anonymkode: 132cc...ba3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #6 Skrevet 27. januar 2018 Jeg er fysiker og har tenkt til å forske på kreftbehandling/diagnostisering. Anonymkode: 76396...463 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #7 Skrevet 27. januar 2018 Selvfølgelig. Du trenger faktisk ikke ha noen form for utdanning for å forske på noe som helst, men det hjelper jo selvfølgelig. Skal du få publisert forskningen din, så hjelper det som minimum å ha en god mentor, samt vite den formelle strukturen på forskningsrapporter. Om du skal bli ansatt som en forsker, så blir det nok verre, da det fleste plasser som minimum vil ha Master eller Ph.D, eventuelt Bachelor med lang fartstid. Anonymkode: 9d7be...b19
Duckie Skrevet 28. januar 2018 #8 Skrevet 28. januar 2018 Lykke til med å få forsket og publisert uten utdannelse. Skal man bli forsker i dag kreves det PhD, både som medisiner og med realfaglig bakgrunn. Finnes sikkert ett og annet unntak, men det er ikke en vei å satse på for å bli forsker. Medisiner har den fordelen at man har et yrke å falle tilbake på uansett. Det er mye vanskeligere for biologer eller kjemikere å få seg fast jobb. Forskningsfeltet er veldig kompetitivt, man må regne med å jobbe mye uten at det nødvendigvis gjenspeiles i lønn. De kan forske på de samme tingene, men man kan ha en fordel med annen bakgrunn en medisin også. Det kommer helt an på hva slags felt man er mest interessert i. Veldig enkelt forklart: Leger er spesialister på sykdommer og funksjon av organer. Som biolog får man et mye mer innblikk i de små detaljene på celle- og molekylærnivå enn hva en lege har. Kjemikere er enda mer detaljorientert, for medisinsk forskning er det gjerne biokjemien som er sentral. Fysikere vil ofte være mest fokusert på teknologi og de fysiske mekanismene på celle- og biokjemisk nivå. IT og teknologi er også svært sentralt, mye forskning dreier seg om behandling og tolkning av store datasett, utvikling av programvare som benyttes i forskning og slike ting. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå