Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i en bedrift i arbeidspraksis via NAV i 6 måneder nå der arbeidsoppgavene mine har vært å pakke deler og klistre på etiketter. Jeg synes at arbeidet er lite givende, lite utfordrende og det er heller overhode ikke relevant for utdanningen jeg har og det jeg ønsker å jobbe med i fremtiden. Om en måned skal jeg ha ett møte med saksbehandleren min i NAV, sjefen min i bedriften jeg jobber og behandleren min i psykiatrien der vi skal diskutere om jeg er klar for en annen jobb eller ikke. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan legge frem det at jeg ønsker å bytte arbeidspraksis på en best mulig og mest overbevisende måte?

Anonymkode: 5bd58...f2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet i en bedrift i arbeidspraksis via NAV i 6 måneder nå der arbeidsoppgavene mine har vært å pakke deler og klistre på etiketter. Jeg synes at arbeidet er lite givende, lite utfordrende og det er heller overhode ikke relevant for utdanningen jeg har og det jeg ønsker å jobbe med i fremtiden. Om en måned skal jeg ha ett møte med saksbehandleren min i NAV, sjefen min i bedriften jeg jobber og behandleren min i psykiatrien der vi skal diskutere om jeg er klar for en annen jobb eller ikke. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan legge frem det at jeg ønsker å bytte arbeidspraksis på en best mulig og mest overbevisende måte?

Regner med du har aap? Du trenger ikke legge det frem på en overbevisende måte i heltetatt. Det er bare å si at du ikke trives og vil prøve noe annet, siden du er på utprøving.

Herregud, alt det tullet man skal ha praksis i. Du skulle hatt lønn for det der. Du tar unna jobb for dem og får åpenbart ikke noe erfaring eller kompetanse på det. Blir så forbanna på hvor mye tull nav finner på.

Anonymkode: 1709d...93a

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvor du vil være da? Tror sjangsen for bytte er god hvis du legger fram gode argumenter, hvorfor du ikke vil være der og sier hvilke andre steder di kunne tenke deg. De skal ta hensyn til interessene dine. Hva gjør deg glad? Hva liker du å jobbe med? Hva kan du bidra med? De skal hjelpe deg med kompetansekartlegging og veiledning. På Nav rådgivning kan du også få hjelp. Lykke til! 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du har aap? Du trenger ikke legge det frem på en overbevisende måte i heltetatt. Det er bare å si at du ikke trives og vil prøve noe annet, siden du er på utprøving.

Herregud, alt det tullet man skal ha praksis i. Du skulle hatt lønn for det der. Du tar unna jobb for dem og får åpenbart ikke noe erfaring eller kompetanse på det. Blir så forbanna på hvor mye tull nav finner på.

Det kalles sosial dumping.

• Liker 2
Skrevet

Just now, himmeloghav said:

Ja.

Poenget med arbeidspraksis er at kandidaten skal sitte igjen med noe og får prøvd ut hva de orker og tåler. Ok, for de som ikke er interessert i å prøve noe og bare trenger å sette igang med noe så kan en sånn type praksis i hvertfall være en start. Å holde på i 6 måneder å pakke inn varer og klistre på etiketter er selvfølgelig ikke utviklende, og folk som tar sånne jobber tar det for å få lønn for det. At det er mulig å la folk bli utnyttet på en sånn måte gjennom fellesmidlene våre. Blir så forbanna av å lese om det.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger er arbeidspraksisen rett og slett for å finne ut om man kan fungere i noe som helst slags jobb. Hvor mange timer man «tåler» daglig/ukentlig, når på døgnet man fungerer, hva slags miljø man fungerer i. Da kan det være helt hensiktsmessig å starte med noe enkelt og lite utfordrende. Det er slett ikke alltid man har som mål å bli ansatt i den første praksisbedriften, men hvis man har vist samarbeidsevner og positiv innstilling kan man få med seg en verdifull referanse til eventuelle ekte jobbsøknader på et senere tidspunkt. Neste trinn vil være å finne ut hvordan man fungerer i mer utfordrende og relevante jobber. Jeg er langvarig syk med nedsatt arbeidsevne selv, og har også fått prøvd litt forskjellig. 

Til TS: jeg vil anbefale deg å si noe om hva du synes fungerer bra og hva som eventuelt kunne fungert bedre for deg der du er i dag, (alt fra arbeidstider og -mengder til oppgaver) og deretter si noe om at du nå mener at du kan være klar for en litt mer utfordrende praksis, og helst innen det du er utdannet som. Kom gjerne med helt konkrete forslag til hvor du ønsker praksis. Motivasjon, målrettethet og konkrete og realistiske forventninger er alfa omega. 

Anonymkode: 15a90...c37

• Liker 3
Skrevet

Om jobben er for enkel, så betyr det vel bare at du tåler andre type jobber som er mer utfordrende. 6mnd virker litt overkill, men om du klarer jobbe 100% i en enkel jobb, så kanskje du ikke trenger så mye mer praksis?

Anonymkode: a2b58...cb4

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

25 minutter siden, himmeloghav skrev:

Alle står selv fritt til å finne seg en "verdig" jobb på egenhånd.

Anonymkode: 58226...fba

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger er arbeidspraksisen rett og slett for å finne ut om man kan fungere i noe som helst slags jobb. Hvor mange timer man «tåler» daglig/ukentlig, når på døgnet man fungerer, hva slags miljø man fungerer i. Da kan det være helt hensiktsmessig å starte med noe enkelt og lite utfordrende. Det er slett ikke alltid man har som mål å bli ansatt i den første praksisbedriften, men hvis man har vist samarbeidsevner og positiv innstilling kan man få med seg en verdifull referanse til eventuelle ekte jobbsøknader på et senere tidspunkt. Neste trinn vil være å finne ut hvordan man fungerer i mer utfordrende og relevante jobber. Jeg er langvarig syk med nedsatt arbeidsevne selv, og har også fått prøvd litt forskjellig. 

Til TS: jeg vil anbefale deg å si noe om hva du synes fungerer bra og hva som eventuelt kunne fungert bedre for deg der du er i dag, (alt fra arbeidstider og -mengder til oppgaver) og deretter si noe om at du nå mener at du kan være klar for en litt mer utfordrende praksis, og helst innen det du er utdannet som. Kom gjerne med helt konkrete forslag til hvor du ønsker praksis. Motivasjon, målrettethet og konkrete og realistiske forventninger er alfa omega. 

Anonymkode: 15a90...c37

Noe av det mest fornuftige jeg har lest om NAV og forståelsen av systemet på lenge!! 

Anonymkode: 78439...6f8

Skrevet

^Og hvis guleroten ikke fungerer. Så trekk frem pisken.

Si at du føler deg dårlig når du kommer hjem fra praksisen. At du finner det meningsløst at det går utover helsen osv(forutsatt at det er sant he he he he he). Bruk også nav sine hjelpemidler mot dem selv. F.eks aktivitetsplanen. Planen din er ikke at du skal være i praksis der for evig. Det er et kortvarig og avgrenset tiltak som må ha en hensikt. Når tiden eller hensikten er utløpt må andre tiltak vurderes i samråd med deg. Så finn ut hva du har lyst til. 

Anonymkode: 91e86...48e

Skrevet

For alt du vet kan det hende at NAV foreslår endring av praksisplass, evt. utvidete arbeidsoppgaver ☺

Anonymkode: 78439...6f8

Skrevet
18 timer siden, himmeloghav skrev:

Vet du hvor du vil være da?

Ja, det vet jeg. Har skrevet en liste med aktuelle arbeidsplasser der jeg ønsker å jobbe. 

Skrevet
På 26.1.2018 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Arbeidsavklaring er for å avklare arbeidsevnen og da er dette hensiktsmessig. 

Skrevet
På 27.1.2018 den 15.38, AnonymBruker skrev:

Ja, det vet jeg. Har skrevet en liste med aktuelle arbeidsplasser der jeg ønsker å jobbe. 

Da syns jeg du skal kontakte disse arbeidsplassene og høre om det kan være aktuelt for deg å jobbe der. Fortell om situasjonen din og hva som er dine begrensninger og muligheter. Vær positiv og vis interesse og kunnskap. Dette gjorde jeg på eget initiativ og da skjedde det endelig noe hos Nav. Jeg fikk tilbud om lignende jobber som du har hatt og det gav meg ingen motivasjon. De kan påstå at det er for å se hvor mye/lite du tåler, men hvem blir motivert til å gå på jobb med sånne håpløse arbeidsoppgaver når man allerede har en utdanning og tydeligvis har vist god arbeidsmoral tidligere? Tullete system.

Snakk med behandler før møtet og fortell hvordan du har det med jobbsituasjonen. Da kan du få en alliert på møtet. Vis også initiativ til ny jobb. Jeg tror dette vil hjelpe deg mye.

Anonymkode: cdbd5...416

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...