Gå til innhold

Rødbrun under øyet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min har misfarging under ene øyet. Han er rødbrun i pelsen. Jeg tørker der hver dag for å unngå at det skal være fuktig dersom det er det som gjør det, men det blir ikke bedre. Noen som vet hva det kan være og hva som kan hjelpe? Han klør seg ikke i øynene så virker ikke som det plager han..

Anonymkode: b37db...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken rase er det? Mange raser, særlig de med lang pels får typiske "tåre"-linjer under øynene. Det er bare noe som skjer fordi det renner naturlig væske ut av øyet. I perioder der hunden er stresset eller f.eks. ute i hardt vær kan væskingen bli verre og hunden får mer brunfarge under øyet. Det er veldig vanlig.. Det fins produkter for å fjerne dette og for å holde pelsen under øynene ren, men den er livsfarlig og ikke lov i Norge, så hold deg unna det.

Min har vært sånn i alle år. Er typisk ved rasen jeg har. Plager ikke hunden. Viktig å bare rengjøre godt innimellom, og stusse pelsen litt når den blir lang og våt/skitten.

Anonymkode: b03a2...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken rase er det? Mange raser, særlig de med lang pels får typiske "tåre"-linjer under øynene. Det er bare noe som skjer fordi det renner naturlig væske ut av øyet. I perioder der hunden er stresset eller f.eks. ute i hardt vær kan væskingen bli verre og hunden får mer brunfarge under øyet. Det er veldig vanlig.. Det fins produkter for å fjerne dette og for å holde pelsen under øynene ren, men den er livsfarlig og ikke lov i Norge, så hold deg unna det.

Min har vært sånn i alle år. Er typisk ved rasen jeg har. Plager ikke hunden. Viktig å bare rengjøre godt innimellom, og stusse pelsen litt når den blir lang og våt/skitten.

Anonymkode: b03a2...afe

Er en Phalene. Den har lang pels men ikke noe særlig lang under øynene. Jeg vasker med rent vann noen dager i uken og tørker under øynene nesten hver dag, men det hjelper ikke. Men dersom det er helt ufarlig får jeg vel bare la det være og fortsette slik jeg gjør. Jeg har bare lest at det kan være sopp og jeg har derfor prøvd å holde det tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trange tårekanaler.. synes bedre på hvite hunder osv. Du kan vaske med linserens

Anonymkode: 3aa2d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2018 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Er det fargestoffer i maten hans?

Anonymkode: 5ebb3...6a9

Si det.. Han får Royal Canin mini adult, skal sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund sliper med det samme. Det er fordi tårekanalene er trange, og kalles tårestriper. Så vidt jeg vet er det et kun et estetisk problem, og ikke noe som plager hunden. Likevel er det greit å holde det tørt så det ikke gror bakterier eller sopp der. Jeg har ikke funnet noe som hjelper, men kanskje de som driver med utstilling har noen tips?

Anonymkode: c5bcc...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Si det.. Han får Royal Canin mini adult, skal sjekke.

Ser på ingredienslisten nå, ser ikke ut som det er farge i det men det er uansett ikke noe godt fòr. "Tørket fjørfeprotein" er veldig diffust og maisen er GMO-mais og ellers er det ingen hele matvarer i det, bare diverse tilsetninger. Hvis jeg var deg hadde jeg prøvd et virkelig bra fòr som Orijen, eller råforing, og sett om det bedret seg.
Her litt om Royal Canin: https://kimrio.blog/2016/03/02/galskapen-bak-kommersielt-kjaeledyrfor/
Anbefaler denne filmen (trailer): https://www.youtube.com/watch?v=h3hMjQD5T9c

Her fant jeg noe om at bytting av for kan hjelpe: http://www.maltesemaniac.com/diet-stops-dog-tear-stains1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser på ingredienslisten nå, ser ikke ut som det er farge i det men det er uansett ikke noe godt fòr. "Tørket fjørfeprotein" er veldig diffust og maisen er GMO-mais og ellers er det ingen hele matvarer i det, bare diverse tilsetninger. Hvis jeg var deg hadde jeg prøvd et virkelig bra fòr som Orijen, eller råforing, og sett om det bedret seg.
Her litt om Royal Canin: https://kimrio.blog/2016/03/02/galskapen-bak-kommersielt-kjaeledyrfor/
Anbefaler denne filmen (trailer): https://www.youtube.com/watch?v=h3hMjQD5T9c

Her fant jeg noe om at bytting av for kan hjelpe: http://www.maltesemaniac.com/diet-stops-dog-tear-stains1.html

Alltid trodd royal canin var et godt fôr, blitt anbefalt av dyrlege. Takk, skal sjekke ut lenkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2018 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Min hund sliper med det samme. Det er fordi tårekanalene er trange, og kalles tårestriper. Så vidt jeg vet er det et kun et estetisk problem, og ikke noe som plager hunden. Likevel er det greit å holde det tørt så det ikke gror bakterier eller sopp der. Jeg har ikke funnet noe som hjelper, men kanskje de som driver med utstilling har noen tips?

Anonymkode: c5bcc...703

Så lenge det ikke plager hunden, plager det ikke meg :-) Så da sørger jeg bare for at det er tørt så det ikke gror sopp der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Her var det mye rart. 

Tørket fjørfeprotein er ikke annet enn oppvarmet og oppmalt fjørfekjøtt. 

GMO mais.... det er ikke tillat å selge produkter som inneholder gen modifiserte organismer til kjæledyr i Norge. Produktene sjekkes jevnlig av Mattilsynet både hos importørene og ute hos den enkelte forhandler. 

Når er gjelder rødme i pelsen under øyne hos hund kan det være flere årsaker til dette. Tårevæske er en mulighet, f. eks som følge av tette tårekanaler. Andre muligheter kan blandet annet være sopp. Veterinæren din vil kunne hjelpe deg å finne ut av det.

Når det gjelder fargestoff i det hunden spiser, så vil ikke det påvirke genene i de cellene hos hunden til å produsere andre farger til hårene. Det er kun pheomelanin og eumelanin som gir farge i hårene. Pheomelanin gir fra brun til sort farge. Eumelanin gir fra gulaktig til rød farge.

Anonymkode: 6d50b...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...