Gå til innhold

Legger på meg av trening jo?? Hva er galt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid vært ganske aktiv, men har begynt å ca 5 dager i uka i steden for et par-tre ganger, da jeg ønsker å bli slankere. Blanding av kondis og styrke. Var også på ernæringskurs og har endret kostholdet mitt, spiser stort sett veldig bra, men unner meg en sjokoladebar eller en skål med chips på lørdagskvelden. 

Men problemet er jo at siden jeg begynte å trene/spise bedre, har jeg både gått opp i vekt og blitt MERKBART større. Løfter tyngre og har bedre kondis, og ser at jeg har fått større rumpe og mer muskler. Nå ser jeg rett og slett litt kraftig ut. Men har heller ikke gått ned noe i fett tundt magen, som er det jeg ønsker å få bort.

Ble slank slik jeg ville for et par år siden, da jeg spiste veldig lite og trente en del, samtidig som jeg ble sterkere. Men var mindre produktiv i dagen, sur og irritabel. Føler jeg ikke ser ut som meg selv nå, med den kroppen jeg har. Er ikke tjukk eller noe, men midjen har blitt litt dvask og kosete, ser den står litt ut i stramme klær. Selv om jeg vet at jeg har muskler under fettet, på en måte.

Hva gjør jeg galt? Er det essensielt å minske mengden mat, selv om man spiser riktig mat med riktig sammensetning, for å miste vekt? Men hvordan holder man da humøret oppe mens man mister vekt?

Anonymkode: 1d82a...7f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at muskler veier mer enn fett.

• Liker 4
Skrevet

Du må ta mål, det er en bedre pekepinn enn vekt :) prøv det i noen uker.

• Liker 2
Skrevet

Det er ganske vanlig når man trener endel- og mange ønsker den effekten.

Som du sier så er du i bedre form, men det krever faktisk er ordentlig matinntak.

Du må jo selv vurdere om psykisk helse er noe du ønsker å prioritere.

Du kan ikke velge aktiv og for lite mat- heller ikke i «grenseland». Det tærer mer dess tyngre du trener.

Så du må ta et valg, trener du fordi du liker det eller fordi du vil være slankere? Sistnevnte blir du faktisk ikke av å trene mye. Spesielt nyttig er det heller ikke med 5 ganger i uka.

Mitt «gyldne snitt» er 4 ganger. Trener jeg mer går jeg og opp, og blir sliten. Men mitt mål er uansett ikke vektreduksjon. Dog registrerer jeg at 5-7 ganger blir for mye for min del.

Anonymkode: 63d99...c7a

• Liker 1
Skrevet

Vel, hvorvidt du må minske mengden mat eller ikke er vanskelig å svare på uten informasjon om hvor mye av hva du spiser, men  det blir ofte sagt at det er vanskelig å bygge spesielt mye muskler i kaloriunderskudd med mindre en er nybegynner, og til syvende og sist handler det jo om kalorier inn vs kalorier ut. Samtidig er det viktig å justere etter aktivitetsnivå, viktig å ikke spise for lite også om du trener mye og hardt. Hva legger du i "riktig sammensetning"? Og ikke minst, hvor lenge har du holdt på? 

Anonymkode: 85d45...ebf

Skrevet

Muskler veier mer enn fett ja, men man legger ikke på seg så mye muskelmasse at man går raskt opp. Det kan være vann. Kroppen holder på vannet ved endring før den slippet det. 

Anonymkode: 27ff7...d09

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hvorvidt du må minske mengden mat eller ikke er vanskelig å svare på uten informasjon om hvor mye av hva du spiser, men  det blir ofte sagt at det er vanskelig å bygge spesielt mye muskler i kaloriunderskudd med mindre en er nybegynner, og til syvende og sist handler det jo om kalorier inn vs kalorier ut. Samtidig er det viktig å justere etter aktivitetsnivå, viktig å ikke spise for lite også om du trener mye og hardt. Hva legger du i "riktig sammensetning"? Og ikke minst, hvor lenge har du holdt på? 

Anonymkode: 85d45...ebf

Langsomme/raske karbohydrater, sunt fett og protein. Bruker raske karbs som mellommåltid, f.eks banan, eple eller appelsin. Grove kornprodukter, grønnsaker i alle måltid, avokado og nøtter. drikker vann eller grønn te. 

Har holdt på i 2 måneder ca.

28 minutter siden, saltyliquorice skrev:

Du må ta mål, det er en bedre pekepinn enn vekt :) prøv det i noen uker.

Men jeg vet jeg har blitt større - musklene har blitt større, men også fått mer fett. Har klær og bukser som har blitt merkbart mindre og trangere, så vet jeg er blitt større. Skikkelig frustrerende!

Skrevet

Ganske enkelt, ikke så lett! Hvis du vil miste fett, må du ha kaloriunderskudd. For å ikke miste humøret, må du ikke spise for lite (eller rar mat eller mat du ikke liker). For å ikke miste motet, må du spise godt, ha det hyggelig, og være tålmodig.

Skrevet

Vil du kvitte deg med fett må du ligge i kaloriunderskudd. Det vanskeligste her er å kjempe mot sulten. Spis mettende mat og få i deg masse proteiner. :) Husker jeg så en dokumentar om fitness utøvere. De sa alle at de ofte var sulten. :P men muskler klarte de allikevel å bygge. Her tror jeg det handler om å finne den rette balansen mellom Kcal inn/Kcal ut og sørge for at man får i seg de rette næringsstoffene via kosten. :)

Anonymkode: c7fdb...07a

Skrevet

Litt satt på spissen; Skal du bli slank er det ikke trening som gjelder, da er det fokus på kosthold. Skal du bli sprek, så er det bare å trene i vei.

Men sånn seriøst, det er en myte at alle går ned i vekt bare de trener nok. Mange blir bare mer sultne, og faren for overspising er stor. Vinniga går rett og slett opp i spinninga. Ett råd: lavkarbo. 

Anonymkode: 2bb0d...35b

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det vanskeligste her er å kjempe mot sulten.

Anonymkode: c7fdb...07a

Det er så mange som nærmest får panikk så snart de kjenner på sult. "Jeg kommer til å  om jeg ikke får mat snart!" Men man dør faktisk ikke, og sultfølelsen varer som regel bare noen få minutter uansett. Man kommer langt ved å ikke henge seg opp i det, og å manne seg litt opp når man blir sulten. Samtidig må man passe på så man ikke får dårlig samvittighet av å være mett, det skal ikke handle om å spise så lite som overhodet mulig. Når jeg blir sulten utenom "spisevinduet" mitt, pleier jeg å tenke at ok, kroppen vil ha mat, men det får den ikke akkurat nå, så den få vær så god spise litt av magefettet mitt i stedet.

Skrevet

Du må ligge i kaloriunderskudd for å kvitte deg med overflødig fett uansett hvilken diett du spiser etter.

Hvis du går i 0 får du bare mer muskler og beholder samme fettlager og ser større ut. 

Anonymkode: 89880...b72

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Langsomme/raske karbohydrater, sunt fett og protein. Bruker raske karbs som mellommåltid, f.eks banan, eple eller appelsin. Grove kornprodukter, grønnsaker i alle måltid, avokado og nøtter. drikker vann eller grønn te. 

Dette er veldig kaloririk mat. Avokado og nøtter er bra når man skal ned i vekt, men man må passe på mengden. For eksempel 40gram avokado (1/2 liten avokado) til et ellers kalorifattig måltid, eller 10 mandler som mellommåltid. 

Selv om jeg spiser sunn mat må jeg passe på kaloriene dersom jeg trener mye, ellers går jeg opp i vekt da trening øker appetitten min uten at jeg merker det selv. 

Anonymkode: bc586...99b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...