Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2005 #1 Skrevet 8. februar 2005 Min søster og hennes samboer venter barn midt i sommerferien, og foreldrene hans har tilbudt seg å ta med sønnen deres (da på 3år) til syden i tiden fødselen skal skje. Hverken min søster eller hennes samboer ønsker dette, men de aner ikke hvordan de skal avslå tilbudet høflig. Min søster lurte på hva jeg syntes om situasjonen,... på den ene siden kan jeg forstå tankegangen til besteforeldrene, de vil være snille og avlaste søster+kjæreste, samtidig som de får kvalitetstid med barnebarnet sitt. På den annen side,..... gutten de har fra før er utrolig sjalu på andre barn. Vil det da være så bra at han kommer hjem fra sydentur og oppdager at en baby har invadert "hans" territorium?? Ønsker synspunkter på situasjonen!
nallemaja Skrevet 9. februar 2005 #2 Skrevet 9. februar 2005 syns det høres ut som en dårlig ide! Da burde heller besteforeldrene ta seg litt av gutten hjemme hos han. Det må da bli vanskelig for unger uten problemer med sjalusi å komme hjem fra ferie og oppdage at det er en bebi i huset som tar mors og fars oppmerksomhet! Det er nok best å være hjemme på denne tiden, og heller få litt ekstra oppmerksomhet fra besteforeldrene i situasjonen heller enn å fjerne gutten fra situasjonen. Hos oss kom min mor og bodde hos oss i nesten to uker når vesla ble født. Det syns lille storebror var veldig fint, og overgangen ble enklere for alle. (hadde hun bodd på stedet hadde hun ikke kommet til å bo hos oss altså, men besøkt oss hver dag)
Gjest Madam Felle Skrevet 9. februar 2005 #3 Skrevet 9. februar 2005 3 åringen bør få bli kjent med babyen, før den kommer hjem. For ellers kan det fort bli ekstra sjalusiproblemer. Så jeg hadde ikke hatt noen problemer med å takke høflig nei, og forklart de situasjonen.
Denise Skrevet 9. februar 2005 #4 Skrevet 9. februar 2005 Hei Clea!! Uffda, skjønner situasjonen veldig godt... Hadde det noe lignende da vi ventet nr. to for et par år siden. Vi løyste det hele ved å høflig takke nei til at storebror skulle reise bort. Da tilbød svigermor seg å komme til oss i stedet, eller: Hun bestilte flybillett rundt termin og regnet med at alle skulle bli happy for det. Hun kom et par dager før fødselen, og dette er IKKE å anbefale... Svigermor er verdens snilleste og mener alt godt, men jeg som høygravid, holdt på å bli gal!!! (hormoner...?) Dersom vi fåren tredje en gang, kommer jeg til å si nei takk til overnattingsbesøk i dagenne før og etter fødsel. Det er faktisk godt å kunne ha de første dagene kun med kjernefamilien. Dette tror jeg faktisk at storebror også hadde hatt godt av... Han var forvirret over at bestemor sprang rundt som en tusseladd med bøtteballett og det hele. Kan jo le av det nå i ettertid, og jeg husker det nok på min måte, men jeg vil IKKE anbefale det. Også var det hvilken "unnskyldning" dere skal bruke?? Er det ikke slik at nye søsken må få bli kjent med hverandre? Storebroren i dette tilfellet er stor nok til å huske at han ikke fikk være der når han ble storebror. Dette kan faktisk ende med en bitrere sjalusi enn ellers. Han vil kanskje ikke tørre å reise bort mer? "Hva om det kommer enda en baby da??" Tror nok at uansett valg, så vil nok storebror bli sjalu. Vår sønn var utrolig glad i søsteren sin, men det var han som skulle ha alloppmerksomhet! Etter hvert gikk dette seg til, og i dag er de gode venner, følgelig noen såting og krangling. Men de har hverandre pågodt og vondt. Lykke til!! Klem Denise
stefi Skrevet 9. februar 2005 #5 Skrevet 9. februar 2005 Tror ikke det er å anbefale nei. Har egen erfaring med dette Å jeg var eldre (10) Fikk en lillebror mens jeg var på ferie. Jeg fikk ikke vite det før jeg kom hjem,det skulle være en overaskelse. Jeg ble kjempeskuffet, å det var veldig sårt at "alle" andre hadde sett den nye lillebroren min før meg. Den skuffelsen satt i mange år faktisk. Tror jeg ville takket pent for tilbudet, men forklart de at dette er et litt dårlig tidspunkt for storebror å reise bort. De skjønner sikkert det. Å om ikke så er det vel uansett foreldrene som bestemmer?
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2005 #6 Skrevet 9. februar 2005 Å om ikke så er det vel uansett foreldrene som bestemmer? Det burde hvertfall være slik. Nå er det slik at min søster og hennes kjæreste bor i kort avstand fra begge besteforeldre-parene. De har hele tiden gjort ting som har vært forventet (eks; barnedåp), og latt seg overkjøre av foreldrene sine. Det er litt av grunnen til at de ikke aner hvordan de skal avslå tilbudet.
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #7 Skrevet 9. februar 2005 Hva med å takke ja til tilbudet, men at sydenturen isåfall blir utsatt til noen måneder etter fødselen? Det viktig at storebror får ta del i familieforøkelsen og ikke føler seg skjøvet til side. Men det kan jo hende det etter ei stund når man har kommet inn i hverdagstralten med den nye babyen og tilværelsen som storbror, at det er godt å få et lite avbrekk for alle parter. Storebror kan ta ei uke på tur og være litt midtpunkt igjen, besteforeldrene får kvalitetstid og de nybakte tobarnsforeldrene får ei litt roligere uke. Hva som passer for den enkelte varierer jo, men dett kan muligens være en vinn-vinn-løsning?
mari Skrevet 10. februar 2005 #8 Skrevet 10. februar 2005 jeg er veldig enig med gjest over, la gutten reise bort med besteforeldre etter noen uker/mnd. det kommer han helt sikkert til å sette pris på! Tror nok det tar litt av sjalusien også, når han oppdager at han kan ha besteforeldre for seg selv innimellom.
Nala Skrevet 10. februar 2005 #9 Skrevet 10. februar 2005 Jeg hadde ALDRI sendt eldstedattera mi avgårde i en slik situasjon. Og en slik situasjon hadde vi her i huset for bare en måned siden. Lillesøster her i huset er født 16. januar i år. I tida før fødselen var jeg innlagt på sykehuset med svangerskapsforgiftning tre ganger, så ting var litt ustabilt hjemme hos oss en periode. Ene bestemora tilbød seg da å ta storesøster på 2,5 år med hjem til seg en periode. De bor bare to timers kjøring unna, men jeg og mannen sa bestemt NEI. Vi ønsket ikke at storesøster skulle oppleve det som at hun måtte sendes vekk for på en måte å gjøre plass til lillesøstera som skulle komme til verden. Vi ville for alt i verden unngå at storesøster var borte når fødselen satte i gang. Heldigvis hadde bestemor forståelse for vårt synspunkt. Storesøster så lillesøster bare noen timer etter at fødselen var over, og gjett om det var stas :-) Mitt råd er å si fra på en høflig måte at det ikke er ønskelig å sende storebror bort når noe så stort skal skje. Han bør få være del av det.
Gjest Gjesta Skrevet 10. februar 2005 #10 Skrevet 10. februar 2005 Jeg ser ikke noe som helst galt i at en treåring får reise på ferie med bestemor og bestefar samtidig som det skal komme en ny baby. Sannsynligvis er treåringen allerede så lei av babyprat at h*n har godt av en pause Og det er da ikke noe problem å forklare barnet at kanskje babyen har kommet ut når du kommer hjem, kanskje ikke. Syns besteforeldrene er de som er mest klartenkte her.
Gjest baby-E Skrevet 10. februar 2005 #11 Skrevet 10. februar 2005 syns ikke dette virket som en god ide! Om gutten er veldig sjalu fra før er det jo viktig at han blir inkludert i alt, fra første stund... Syns det forslaget om at besteforeldrene heller tar med gutten på tur etter en stund var bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå