Gå til innhold

Fobruksdato på pepper og salt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kvernet opp allerede og ikke kvernet opp.

Anonymkode: 6453d...f51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salt holder i evigheter, pepper mister smaken etterhvert, spesielt ferdig kvernet. Smak på pepperet før du bruker det.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Duckie said:

Salt holder i evigheter, pepper mister smaken etterhvert, spesielt ferdig kvernet. Smak på pepperet før du bruker det.

Takk,  hvor lenge vil du tippe på ukverna pepper mister futten?

Anonymkode: 6453d...f51

Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Holdbarhetsdato på Himalaysalt er et artig påfunn. Det ble dannet for flere millioner år siden, men pakka i skapet går ut i 2022. Kan det være at pakka revner i 2022?

Skrevet
Akkurat nå, Tom Bäcker skrev:

Holdbarhetsdato på Himalaysalt er et artig påfunn. Det ble dannet for flere millioner år siden, men pakka i skapet går ut i 2022. Kan det være at pakka revner i 2022?

Skjønner du ikke at holdbarheten endres når saltet blir flyttet fra sitt naturlige sted til et unaturlig sted?

Anonymkode: dba92...416

• Liker 1
Skrevet

Aner ikke, kommer litt an på hvordan det er oppbevart. Pakken jeg har liggende i kjøkkenskapet godt pakket sammen fylte jeg på kverna med her for et par uker siden, den har sikkert ligget der nærmere ett år. Du må bare prøve å smake/lukte.

Gjest Tom Bäcker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner du ikke at holdbarheten endres når saltet blir flyttet fra sitt naturlige sted til et unaturlig sted?

Nei. Hva skjer med salt under lagring, bortsett fra at det brytes ned?

Gjest Tom Bäcker
Skrevet
58 minutter siden, Tom Bäcker skrev:

Nei. Hva skjer med salt under lagring, bortsett fra at det brytes ned?

Salt brytes ikke ned...

Skrevet

Bruker Himalaya salt enda som gikk ut på dato i 2013. Riktignok ikke lenger i original emballasjen. Blir ikke syk av å bruke det :)

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Den endres ikke. Oppbevarer du det tørt i en lukket beholder, er salt helt stabilt.

Anonymkode: 16914...a79

• Liker 3
Skrevet

Himalayasalt er vel i seg selv et artig påfunn.

Skrevet
7 hours ago, skrue said:

Himalayasalt er vel i seg selv et artig påfunn.

Særlig siden det ikke en gang kommer fra himalaya, men fra punjabregionen i Pakistan. Det er bare overpriset gruvesalt, som består av 99.9 prosent natriumklorid, og 0.1 prosent kontaminasjon som noen klarer å markedsføre som spesielt helsebringende. Folk er lette å lure.....

• Liker 1
Skrevet

Går salt og pepper ut på dato? Det visste jeg ikke.

Jeg har brukt salt og pepper som sikkert er 10 år gammelt uten noe problem. Ferdigkvernet salt, men både ferdigkvernet og hel pepper. Men jeg kan ikke si så mye på smaken, for jeg har aldri tenkt over det. Men det smakte iallefall ikke vondt eller noe.

Anonymkode: b54a9...049

• Liker 1
Skrevet
On 26.1.2018 at 7:38 PM, Tom Bäcker said:

Hva skjedde nå?

Går det bra med deg...? :fnise: Eller krangler du bare med deg selv litt? 

Gjest Tom Bäcker
Skrevet
På 26.1.2018 den 18.37, AnonymBruker skrev:

Nei.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går det bra med deg...? :fnise: Eller krangler du bare med deg selv litt? 

Ny her. Tenkte at nå skal jeg slå hodet ned i magen på den kverulanten, men så oppdaget jeg hvem jeg kranglet med.

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Går salt og pepper ut på dato? Det visste jeg ikke.

Jeg har brukt salt og pepper som sikkert er 10 år gammelt uten noe problem. Ferdigkvernet salt, men både ferdigkvernet og hel pepper. Men jeg kan ikke si så mye på smaken, for jeg har aldri tenkt over det. Men det smakte iallefall ikke vondt eller noe.

Salt er tilnærmet uendelig holdbart om det oppbevares tørt. Høye saltkonsentrasjoner er ikke forenlige med liv, da salt trekker væske ut av cellemembraner slik at bakterier o.l. dør. Det finnes noen få organismer som kan leve i høye saltkonsentrasjoner (visse halonitrificans-type bakterier og et krepsdyr som heter artemia salina), men i rent salt dør de.

Pepper går heller ikke ut på dato, men vil miste noe smak over tid. Denne effekten er imidlertid svært liten, og oppbevares det tørt, har det ingen konsekvenser utover at smaksintensiteten reduseres noe.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...