AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #1 Skrevet 26. januar 2018 Fikk vite i dag at vi skal få åpent kontorlandskap på jobb, siden vi må få plass til flere folk på samme areal. I dag har alle kontorer med dør som kan lukkes. Jeg er utrolig skuffet, og redd for hvordan dette kommer til å påvirke hverdagen min. Ellers er jeg veldig fornøyd med selve jobben og kolleger. Vi jobber innenfor et fagfelt hvor det kreves mye konsentrasjon, og jeg forstår ikke hvordan det skal gå i åpent landskap. Er redd for å føle meg konstant overvåket, men mest av alt er jeg redd for at jeg ikke vil klare å konsentrere meg. I tillegg får vi drøssevis av telefoner hver eneste dag. Dette er svært sensitive samtaler hvor informasjonen ikke bør spres til alle på gangen. Ledelsen synes å mene at vi skal ta disse telefonene i et eget rom, men jeg aner ikke hvordan de skal få det til siden det typisk er mange ansatte som blir oppringt samtidig. I tillegg er det jo ikke akkurat en fordel å gå fra datamaskinen sin som gjerne har informasjon en trenger å ha foran seg for å gjennomføre telefonsamtalen på en god måte... I tillegg er jeg introvert. Jeg tappes sånn av å konstant ha andre mennesker nært meg. Slik som det er i dag kan jeg bare lukke kontordøren om jeg blir litt "lei" eller sliten. Er bare så oppgitt nå... lurer virkelig på om jeg kommer til å bli nødt til å heller finne meg en ny jobb. Anonymkode: a9b10...afd 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #2 Skrevet 26. januar 2018 Høres ikke ut som at det der er så godt planlagt om dere skal måtte forlate pc’n med info dere trenger for å ta en samtale som er sensitiv på et annet rom. Skal alle gå inn på rommet for å ta en samtale samtidig da? For din egen skyld, når du ikke skal snakke i telefon men sitte å konsentrere deg om feks PC. Så skaff deg ørepropper som stenger ute mye av den bakgrunnsstøyen man har rundt seg hele tiden. Skbønner deg godt. Åpent kontorlandskap er noe skikkelig dritt Anonymkode: c3d39...d02 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #3 Skrevet 26. januar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker said: Er bare så oppgitt nå... lurer virkelig på om jeg kommer til å bli nødt til å heller finne meg en ny jobb. Anonymkode: a9b10...afd Gjør det. Alle vet at trivselen reduseres med åpent kontorlandskap, likevel er det en del bedrifter og offentlige virksomheter som velger den løsningen, av hensyn til økonomi. Den eneste veien til å få dem til å skjønne at dette ikke er lurt, er å slutte i jobben. Anonymkode: 1b9c6...5fa 7
Ms. Steele Skrevet 26. januar 2018 #4 Skrevet 26. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør det. Alle vet at trivselen reduseres med åpent kontorlandskap, likevel er det en del bedrifter og offentlige virksomheter som velger den løsningen, av hensyn til økonomi. Den eneste veien til å få dem til å skjønne at dette ikke er lurt, er å slutte i jobben. Anonymkode: 1b9c6...5fa Dette er jeg ikke enig i. Jeg var vant med eget kontor fra før, men også vi måtte over til åpent landskap. Husker at jeg også gruet meg til dette med støy og mennesker over alt. Saken er at det faktisk har gått svært bra.Trivselen har definitivt ikke blitt redusert, heller tvert om! Vi er en flott og sammensveiset gjeng som drar nytte av hverandres kunnskap og erfaringer. Det er mye lettere å henvende seg til en kollega nå enn før. Det er mye læring i å diskutere fag med sidemannen, den som sitter bak deg eller foran deg. Noen ganger har vi gode diskusjoner vi som sitter nærmest hverandre uten å være støyende for andre på noen måte. Vi har også mye telefonbruk og sensitiv informasjon som ikke skal ut i gangene, men hver avdeling som sitter samlet jobber med stort sett samme type sensitiv informasjon. Å slutte i jobben før man har forsøkt en slik løsning er ikke det beste rådet slik jeg ser det. Kan faktisk hende at man kan bli positivt overrasket 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #5 Skrevet 26. januar 2018 1 minutt siden, Ms. Steele said: Å slutte i jobben før man har forsøkt en slik løsning er ikke det beste rådet slik jeg ser det. Kan faktisk hende at man kan bli positivt overrasket Jeg er enig i at det går an å gi det er forsøk. Men noen av oss er bare "hulemennesker", som trenger et eget revir, om det så er bittelite. Forutsetningen her er jo at det er snakk om en konsentrasjonsjobb, og ikke for eksempel butikkarbeid (selv om det også kan kreve konsentrasjon, på en litt annen måte). Den personlighetsegenskapen tror jeg faktisk ikke det går an å gjøre noe med, så jeg ville ikke mistrivdes alt for lenge i åpent landskap før jeg begynte å søke andre jobber. En tilfeldig valgt artikkel om emnet: http://www.bbc.com/capital/story/20170105-open-offices-are-damaging-our-memories Anonymkode: 1b9c6...5fa 1
Ms. Steele Skrevet 26. januar 2018 #6 Skrevet 26. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at det går an å gi det er forsøk. Men noen av oss er bare "hulemennesker", som trenger et eget revir, om det så er bittelite. Forutsetningen her er jo at det er snakk om en konsentrasjonsjobb, og ikke for eksempel butikkarbeid (selv om det også kan kreve konsentrasjon, på en litt annen måte). Den personlighetsegenskapen tror jeg faktisk ikke det går an å gjøre noe med, så jeg ville ikke mistrivdes alt for lenge i åpent landskap før jeg begynte å søke andre jobber. En tilfeldig valgt artikkel om emnet: http://www.bbc.com/capital/story/20170105-open-offices-are-damaging-our-memories Anonymkode: 1b9c6...5fa Jeg skjønner godt hva du mener med "hulemennesker" altså, og kan bare si at jeg var litt der selv også tidligere, men det er utrolig hva man klarer å venne seg til. Min jobb krever at jeg er fullt konsentrert, men jeg blir altså ikke lenger påvirket at det snakkes i telefonen rundt meg. Det har blitt en vane og slik "støy" hører jeg ikke lenger. Blir som om hvis man er vant til å sove uten biltrafikk utenfor vinduet for deretter å flytte til et sted med konstant traffikkstøy. Til å begynne med så blir man liggende å lytte til alle lydene. Til slutt så sover man godt allikevel fordi man blir så vant til den jevne duren.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #7 Skrevet 26. januar 2018 Jeg er ganske introvert, men trives overraskende godt i åpent kontorlandskap. Har også en jobb som krever mye konsentrasjon. Et forslag er å kjøpe deg støykansellerende hodetelefoner. Koster et par tusenlapper, men er absolutt verdt det. Godt å ha innimellom. Anonymkode: 1b565...e95
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #8 Skrevet 26. januar 2018 3 hours ago, Ms. Steele said: Dette er jeg ikke enig i. Jeg var vant med eget kontor fra før, men også vi måtte over til åpent landskap. Husker at jeg også gruet meg til dette med støy og mennesker over alt. Saken er at det faktisk har gått svært bra.Trivselen har definitivt ikke blitt redusert, heller tvert om! Vi er en flott og sammensveiset gjeng som drar nytte av hverandres kunnskap og erfaringer. Det er mye lettere å henvende seg til en kollega nå enn før. Det er mye læring i å diskutere fag med sidemannen, den som sitter bak deg eller foran deg. Noen ganger har vi gode diskusjoner vi som sitter nærmest hverandre uten å være støyende for andre på noen måte. Vi har også mye telefonbruk og sensitiv informasjon som ikke skal ut i gangene, men hver avdeling som sitter samlet jobber med stort sett samme type sensitiv informasjon. Å slutte i jobben før man har forsøkt en slik løsning er ikke det beste rådet slik jeg ser det. Kan faktisk hende at man kan bli positivt overrasket Jeg tipper vi kommer til å bli ca. 40 stykker på avdelingen. I dag er vi 20. 20 kolleger er et ganske flott antall synes jeg; nok folk til at man ikke blir lei, men kan likevel bli ganske godt kjent med alle, og alle sammen får plass rundt lunsjbordet... jeg skal selvsagt prøve dette her, men jeg gruer meg jo til det. De snakker også om at vi ikke skal ha faste plasser, noe som er enda verre igjen. Jeg skjønner at åpent landskap fungerer godt i noen yrker, men jeg bare skjønner ikke hvordan det skal fungere med oss. Telefonene vi får er med mye taushetsbelagt informasjon som ikke skal deles med andre utenom et "team" på 3 - 4 stykker. Jeg blir allerede ukonsentrert om det er noen ute på gangen som snakker, men nå kan jeg jo lukke døren, og så blir det nesten helt stille. Det kan jeg jo ikke i åpent landskap. Jeg er en sånn type som da jeg var student ikke klarte å sitte på lesesalen fordi jeg ikke taklet de andres lyder, og jeg følte meg også "overvåket" og følte at jeg måtte være helt, helt stille hele tiden. Miljøet hos oss er allerede ganske åpent - det er ikke noe problem å banke på et annet kontor for å diskutere en problemstilling med noen. Så de tingene du nevner her har vi allerede... vi er en skikkelig god gjeng, og jeg føler det hele kommer til å bli ødelagt når de skal stappe inn 20 ekstra mennesker på avdelingen. Det blir ikke like lett å diskutere med person A som jobber med det-og-det når man knapt har utvekslet ord med personen før. Jeg merker jo at hatet mitt mot dette ikke kun handler om selve det åpne landskapet, men at de også skal øke avdelingen med 20 stykker... jeg bare skjønner ikke hvordan de skal få plass til alle sammen. Og, vi har kun to toaletter på gulvet... 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er ganske introvert, men trives overraskende godt i åpent kontorlandskap. Har også en jobb som krever mye konsentrasjon. Et forslag er å kjøpe deg støykansellerende hodetelefoner. Koster et par tusenlapper, men er absolutt verdt det. Godt å ha innimellom. Anonymkode: 1b565...e95 Takk for tipset - jeg har slike. Men jeg opplever at de skaper et ubehagelig "trykk" i ørene som blir ukomfortabelt å bruke i lange perioder. Når det trykket begynner å oppstå klarer jeg ikke å konsentrere meg lenger da heller. Anonymkode: a9b10...afd 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #9 Skrevet 27. januar 2018 19 timer siden, Ms. Steele skrev: Dette er jeg ikke enig i. Jeg var vant med eget kontor fra før, men også vi måtte over til åpent landskap. Husker at jeg også gruet meg til dette med støy og mennesker over alt. Saken er at det faktisk har gått svært bra.Trivselen har definitivt ikke blitt redusert, heller tvert om! Vi er en flott og sammensveiset gjeng som drar nytte av hverandres kunnskap og erfaringer. Det er mye lettere å henvende seg til en kollega nå enn før. Det er mye læring i å diskutere fag med sidemannen, den som sitter bak deg eller foran deg. Noen ganger har vi gode diskusjoner vi som sitter nærmest hverandre uten å være støyende for andre på noen måte. Vi har også mye telefonbruk og sensitiv informasjon som ikke skal ut i gangene, men hver avdeling som sitter samlet jobber med stort sett samme type sensitiv informasjon. Å slutte i jobben før man har forsøkt en slik løsning er ikke det beste rådet slik jeg ser det. Kan faktisk hende at man kan bli positivt overrasket Du høres ut som en kollega som mange misliker. Det er fryktelig irriterende med kolleger som stadig "diskuterer fag" eller "henvender seg til kollegaen". Mange blur utslitt og utbrent av slikt. Ikke alle tør å si fra om det, når miljøet er "så flott og bra". For de ekstroverte. Og jo, dere forstyrrer andre med diskusjoner. At ingen har klaget er ikke ensbetydende med at de synes det er ok. Anonymkode: faa7d...74c 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #10 Skrevet 27. januar 2018 Jeg ville begynt prosessen med å se etter andre jobber allerede nå - men vær forberedt på at det samme er tilfelle mange andre steder. Dessverre er eget kontor blitt en "luksus". Forøvrig mange meninger her Jeg tror det er for optimistisk å tro at man "venner seg til det". Liker man det, tilhører man de få i utgangspunktet. Trivsel går ned for de aller, aller fleste og det gjelder spesielt de som har arbeid som krever konsentrasjon. Anonymkode: aedbc...812 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #11 Skrevet 27. januar 2018 Begynte i ny jobb for ett år siden med åpent kontorlandskap, fungerer faktisk ikke så verst. Ser fordelene med faglige diskusjoner og lettere å nå sidemannen. Ørepropper virker, og da signaliserer vi til kollegaene at vi trenger arbeidsro. Har bærbar pc da, så den tar vi med på stille kontor når det ringer. Men nå bytter vi kontor, og får clean desk og free seating. DET er jeg mere skeptisk til! Har bestemt med for å gi det en sjanse, dog. Anonymkode: 94850...37d 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #12 Skrevet 27. januar 2018 Kondolerer. Prøv gjerne å se etter en annen jobb, men ikke vær for optimistisk. Det har dessverre blitt standard omtrent overalt. Min løsning var å kutte forbruket kraftig og spare opp nok penger til at ikke jeg trenger å jobbe, og så bare slutte. Er man skikkelig introvert bør man begynne å spare lenge før man er så lei at man spyr, slik at man alltid har en vei ut. Anonymkode: bc7a1...6b5 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #13 Skrevet 27. januar 2018 Jeg har jobbet i ulike landskap og de varierer. Siden dere ikke kommer unna landskap anbefaler jeg å jobbe for å få plassering i team som jobber med det samme, gode skillevegger, lyddemping og at fellesområder og evt. samlingspunkt og gjennomgangstrafikk ikke blir rett ved en arbeidsplass. Hvis det gjøres bra kan landskap være helt greit. Jeg synes også kontor er bedre, men lever godt i landskap. Må bare bli vant til det dessverre. Anonymkode: 58b71...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #14 Skrevet 27. januar 2018 Kondolerer. Veldig trist at det er denne veien det går med arbeidslivet, kun tilpasset ekstroverte. Det at åpne landskap fører til mindre effektive, stressede og slitne arbeidere når ikke frem når det skal spares. Jeg er enda student men ser at undervisningen også er lagt opp helt annerledes enn da jeg studerte for ti år sida, mer rettet mot de ekstroverte der og. Anonymkode: f1e82...b08 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #15 Skrevet 27. januar 2018 På 26.1.2018 den 19.01, Ms. Steele skrev: Jeg skjønner godt hva du mener med "hulemennesker" altså, og kan bare si at jeg var litt der selv også tidligere, men det er utrolig hva man klarer å venne seg til. Min jobb krever at jeg er fullt konsentrert, men jeg blir altså ikke lenger påvirket at det snakkes i telefonen rundt meg. Det har blitt en vane og slik "støy" hører jeg ikke lenger. Blir som om hvis man er vant til å sove uten biltrafikk utenfor vinduet for deretter å flytte til et sted med konstant traffikkstøy. Til å begynne med så blir man liggende å lytte til alle lydene. Til slutt så sover man godt allikevel fordi man blir så vant til den jevne duren. Da hadde dere i utgangspunktet en jobb som passet med kontorlandskap, og at det ikke skapte så store problemer. Hos meg har jeg både samtaler andre ikke bør høre, en høykonsentrasjonsjobb (teknisk bransje) og i tillegg utstyr inn/ut til eksterne kunder. Det sistnevnte innebærer at jeg i en del tilfeller gjør klar utstyret som skal sendes til kunde på kontoret. Det er praktisk, og jeg trenger ikke bruke tid på å gå et annet sted for å gjøre det, for så å gå tilbake til kontoret. Hadde jeg sittet i landskap hadde jeg mistet den muligheten, og ledelsen hadde i praksis gjort meg i ennå mindre stand til å gjøre jobben min effektivt. Eget kontor er en av svært få goder igjen i min jobb. Ellers er det masse overtid, omorganiseringer annethvert år og mye tull. Det skal ikke veldig mye til før jeg finner meg en annen type jobb nå, og jeg kan enkelt se at plassering i et større kontorlandskap vil være tungen på vektskålen for at jeg slutter. Så får arbeidsgiver finne noen andre som har vært villig til å ta på seg så mye ekstra og så mye overtid og helgejobbing som jeg har gjort (der kolleger har maks 2-3 ansvarsområder, har jeg 6). Anonymkode: f6430...9b9
Ms. Steele Skrevet 27. januar 2018 #16 Skrevet 27. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du høres ut som en kollega som mange misliker. Det er fryktelig irriterende med kolleger som stadig "diskuterer fag" eller "henvender seg til kollegaen". Mange blur utslitt og utbrent av slikt. Ikke alle tør å si fra om det, når miljøet er "så flott og bra". For de ekstroverte. Og jo, dere forstyrrer andre med diskusjoner. At ingen har klaget er ikke ensbetydende med at de synes det er ok. Anonymkode: faa7d...74c Vel, trist at du opplever det slik, men hos oss så henvender vi alle oss til hverandre. Jeg er nok ikke en kollega som mange misliker pga dette. Vi har et godt miljø og vi utnytter hverandres ressurser. Hvis man skal klage så bør man i så fall feie for egen dør først. Med dette så mener jeg at dersom noen føler at de blir forstyrret så bør de heller ikke forstyrre selv. Jeg snakker om hos oss. Der er det ingen som ikke benytter seg av hverandres kunnskap eller ikke snakker. Så nei, vi forstyrrer ikke. Vi snakker lavmælt og tar hensyn. 2
WubWub Skrevet 27. januar 2018 #17 Skrevet 27. januar 2018 Alle studier jeg har lest om åpne kontorlandskap viser til at produktiviteten går ned, men det verste problemet med denne løsningen er at det sliter mentalt på de ansatte og arbeidsmiljøet blir dårligere som resultat av dette. 1
Ms. Steele Skrevet 27. januar 2018 #18 Skrevet 27. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da hadde dere i utgangspunktet en jobb som passet med kontorlandskap, og at det ikke skapte så store problemer. Hos meg har jeg både samtaler andre ikke bør høre, en høykonsentrasjonsjobb (teknisk bransje) og i tillegg utstyr inn/ut til eksterne kunder. Det sistnevnte innebærer at jeg i en del tilfeller gjør klar utstyret som skal sendes til kunde på kontoret. Det er praktisk, og jeg trenger ikke bruke tid på å gå et annet sted for å gjøre det, for så å gå tilbake til kontoret. Hadde jeg sittet i landskap hadde jeg mistet den muligheten, og ledelsen hadde i praksis gjort meg i ennå mindre stand til å gjøre jobben min effektivt. Eget kontor er en av svært få goder igjen i min jobb. Ellers er det masse overtid, omorganiseringer annethvert år og mye tull. Det skal ikke veldig mye til før jeg finner meg en annen type jobb nå, og jeg kan enkelt se at plassering i et større kontorlandskap vil være tungen på vektskålen for at jeg slutter. Så får arbeidsgiver finne noen andre som har vært villig til å ta på seg så mye ekstra og så mye overtid og helgejobbing som jeg har gjort (der kolleger har maks 2-3 ansvarsområder, har jeg 6). Anonymkode: f6430...9b9 Da høres det mer ut for meg som om du egentlig allerede var på vei ut fra bedriften en stund før dette med åpent landskap kom opp, men at det ble dråpen.
Ms. Steele Skrevet 27. januar 2018 #19 Skrevet 27. januar 2018 1 minutt siden, WubWub skrev: Alle studier jeg har lest om åpne kontorlandskap viser til at produktiviteten går ned, men det verste problemet med denne løsningen er at det sliter mentalt på de ansatte og arbeidsmiljøet blir dårligere som resultat av dette. Det må definitivt komme an på hva man jobber med. Har som sagt blitt positivt overrasket, men jeg skjønner at jeg har vært heldig.
WubWub Skrevet 27. januar 2018 #20 Skrevet 27. januar 2018 2 minutter siden, Ms. Steele skrev: Det må definitivt komme an på hva man jobber med. Har som sagt blitt positivt overrasket, men jeg skjønner at jeg har vært heldig. Hadde jeg vært TS ville jeg begynt lete etter en annen jobb da hun risikerer helsa si. Kontorlandskap er negativt for helsa til de fleste men ettersom TS er introvert så vil jeg si at hun er enda mer sårbar for å bli syk av denne løsningen. Viser til studier utført av forskere i England, Sverige, Norge og Australia ; https://forskning.no/arbeid-ledelse-og-organisasjon-bransjer-okonomi/2012/11/kostbar-stoy-i-kontorlandskap Kostbar støy i kontorlandskapBråkete kontorlandskap gjør folk slitne og demotiverte, og kan koste svenske bedrifter over to milliarder kroner i året. https://www.nettavisen.no/2504620.html - Åpent kontorlandskap gjør deg syk Lite privatliv og støy fører til høyt blodtrykk og stress, ifølge forskere. De åpne kontorlandskapene har lenge blitt sett på som effektiv og givende måte å jobbe på. Australske forskere mener nå at kontorlandskap gjør de ansatte syke. http://www.hegnar.no/Nyheter/Livsstil/2011/05/Kontoret-som-gjoer-deg-syk Kontoret som gjør deg syk Lengter du etter eget kontor? Ny forskning viser at arbeidsplassens utseende påvirker helsen. Jobber man derimot i et åpent kontorlandskap er risikoen ifølge undersøkelsen stor for at arbeidsplassen påvirker helsen negativt. Aller verst er det i de mellomstore kontorlandskapene med 9 til 24 arbeidsplasser. - Min erfaring er at valget av kontortype bygger på veldig klare økonomiske beslutninger. http://www.kk.no/livstil/her-blir-du-syk-68023215 Er du blant dem som jobber i åpent kontorlandskap? Da setter du helsa di på spill, viser en ny studie. Syk av åpne landskapMen de negative effektene stopper ikke ved en enkel influensa. Forskerne bak studien som er gjengitt i Telegraph.co.uk. hevder også at åpne kontorlandskap fører til stress og aggresjon. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå