AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #1 Skrevet 26. januar 2018 Kan dere anbefale en bok som tar for seg etikk og moral i hverdagen? Det er fint hvis den også tar for seg livet generelt, men det er særlig en rettesnor for hverdagens vansker jeg er ute etter. Det kan godt være faglitteratur, en roman eller poesi, men jeg ønsker helst tips om livssynsnøtrale bøker. Anonymkode: 7b759...690 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #2 Skrevet 7. februar 2018 Er det virkelig ingen som har noe å anbefale? Anonymkode: 7b759...690 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #3 Skrevet 7. februar 2018 Hverdagsmoral er dessverre utenfor interessefeltet mitt, men jeg kan jo anbefale et par bøker som er litt på siden, men fortsatt muligens interessante for deg: keiser Marcus Aurelius' Til meg selv og Epiktets Håndbok. Anonymkode: d3313...ce7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #4 Skrevet 7. februar 2018 Fordyp deg i filosofibøker, der finner du mye Anonymkode: 821c1...21a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #5 Skrevet 7. februar 2018 https://filosofi.no/etikk/ På denne siden står det en liste med forskjellige filosofier innen etikk, med forskjellige vrier Anonymkode: 821c1...21a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #6 Skrevet 7. februar 2018 Takk for tips. Boken er tenkt som gave til en konfirmant, så et helt filosofi-leksikon blir nok i meste laget. Anonymkode: 7b759...690
WubWub Skrevet 7. februar 2018 #7 Skrevet 7. februar 2018 (endret) Har lest ut denne boken to ganger og den lærte meg mye om toleranse og medmenneskelighet. Den tar også for seg netthets og nettetiketter så den er meget dagsaktuell ; https://www.bokkilden.no/etikk-og-moralfilosofi/det-vi-sier-til-hverandre-henrik-syse/produkt.do?produktId=11379245 Det vi sier til hverandre om tanke, tale og toleranse Endret 7. februar 2018 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #8 Skrevet 8. februar 2018 Siden det er til en konfirmant, får jeg likevel lyst til å insistere på Marcus Aurelius. Det er riktig tidspunkt for å begynne med den klassiske tradisjonen. https://www.minervanett.no/bli-en-vinner-med-marcus-aurelius/ Anonymkode: d3313...ce7 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #9 Skrevet 8. februar 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Takk for tips. Boken er tenkt som gave til en konfirmant, så et helt filosofi-leksikon blir nok i meste laget. Anonymkode: 7b759...690 Hva med denne? https://www.amazon.com/Justice-Whats-Right-Thing-Do/dp/0374532508/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1518108905&sr=8-1&keywords=michael+sandel Her er en bok som prøver å forklare hvorfor folk ofte er uenige om verdispørsmål: https://www.amazon.com/Righteous-Mind-Divided-Politics-Religion/dp/0307455777/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1518109409&sr=1-1&keywords=the+righteous+mind&dpID=51RY0HDGDTL&preST=_SY291_BO1,204,203,200_QL40_&dpSrc=srch Begge bøkene er lettleste. Anonymkode: 29ead...555
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #10 Skrevet 9. februar 2018 Rettesnor for dagens vansker? Du vil at en "autoritet" skal fortelle deg hvilken oppførsel som er riktig? Hadde du strenge foreldre som alltid fortalte deg hva som var riktig å gjøre? Virkeligheten og livet er ikke enkelt. Det er ikke slik at det finnes en riktig fasit for alle situasjoner. Noen ganger må man velge mellom to dårlige valg. Noen ganger vil hva man velge alltid såre eller skade noen. Noen ganger er prisen man betaler for å gjøre det riktige, dårlig samvittighet, bekymring, angst, depresjon. Anonymkode: 58a73...779
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #12 Skrevet 9. februar 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rettesnor for dagens vansker? Du vil at en "autoritet" skal fortelle deg hvilken oppførsel som er riktig? Hadde du strenge foreldre som alltid fortalte deg hva som var riktig å gjøre? Virkeligheten og livet er ikke enkelt. Det er ikke slik at det finnes en riktig fasit for alle situasjoner. Noen ganger må man velge mellom to dårlige valg. Noen ganger vil hva man velge alltid såre eller skade noen. Noen ganger er prisen man betaler for å gjøre det riktige, dårlig samvittighet, bekymring, angst, depresjon. Anonymkode: 58a73...779 Du har sannsynligvis ikke lest en eneste bok eller artikkel av det slaget TS etterlyser, gitt denne stråmannen du angriper? Det er naturligvis ikke en fasit eller veivelger det er snakk om her, men moralfilosofiske betraktninger som kan lette navigeringen, eller kanskje til og med vise at navigeringen tvert imot ikke er så enkel som en i utgangspunktet skulle tro. Litt som en vis og dannet gammel venn i bokform. Anonymkode: d3313...ce7 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #13 Skrevet 9. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du har sannsynligvis ikke lest en eneste bok eller artikkel av det slaget TS etterlyser, gitt denne stråmannen du angriper? Det er naturligvis ikke en fasit eller veivelger det er snakk om her, men moralfilosofiske betraktninger som kan lette navigeringen, eller kanskje til og med vise at navigeringen tvert imot ikke er så enkel som en i utgangspunktet skulle tro. Litt som en vis og dannet gammel venn i bokform. Anonymkode: d3313...ce7 Tvert imot, du viser at du leser mye, men forstår lite. Du tar TS bokstavelig og evner ikke se hva som ligger under en slik forespørsel. Anonymkode: 58a73...779
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå