AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #1 Skrevet 26. januar 2018 Mannen og jeg eier 50/50 av huset hver (vi er gift). Vi har betalt alt likt av egenkapital og bidratt likt til oppussing og vi kjøpte sammen for 3 år siden. Jeg har arvet penger og ønsker å betale ned på huslån noe som kommer oss begge til gode siden totalsummen blir mindre. Siden jeg betaler ned mer på lån vil eierandelen min øke til ca 60% og hans minskes til 40%. Dette er greit for begge. Han mener vi skal ta en ny verdivurdering før vi regner ut ny eierandel, men jeg mener vi ikke skal det siden jeg skal betale ned på lånet våres og det kommer til gode for oss begge. Jeg mener hvis vi ikke hadde vært gift og jeg hadde kjøpt meg inn i dag så hadde det vært annerledes og da hadde vi trengt en verdivurdering. Er jeg helt på viddene eller hva mener dere? Anonymkode: 86c8a...7b9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #2 Skrevet 26. januar 2018 Si lånet er 2 mill, dere kjøpte for 4 i 2008. I dag er huset verdt over sju millioner. Ti prosent av det opprinnelige lånet tilsvarer ikke lengre ti prosent av eierandel... Så du er grådig uten verdivurdering. Anonymkode: 15484...969 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #4 Skrevet 26. januar 2018 Ja, såklart må dere ha verdivurdering! Du kjøper noe av hans eie i huset. Selvsagt skal ikke han selge eiendelene sine til gammel pris! Anonymkode: 4333e...f62 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #5 Skrevet 26. januar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen og jeg eier 50/50 av huset hver (vi er gift). Vi har betalt alt likt av egenkapital og bidratt likt til oppussing og vi kjøpte sammen for 3 år siden. Jeg har arvet penger og ønsker å betale ned på huslån noe som kommer oss begge til gode siden totalsummen blir mindre. Siden jeg betaler ned mer på lån vil eierandelen min øke til ca 60% og hans minskes til 40%. Dette er greit for begge. Han mener vi skal ta en ny verdivurdering før vi regner ut ny eierandel, men jeg mener vi ikke skal det siden jeg skal betale ned på lånet våres og det kommer til gode for oss begge. Jeg mener hvis vi ikke hadde vært gift og jeg hadde kjøpt meg inn i dag så hadde det vært annerledes og da hadde vi trengt en verdivurdering. Er jeg helt på viddene eller hva mener dere? Anonymkode: 86c8a...7b9 Et kort møte hos en adbokat og dere får råd om hvordan dette kan foredeles/endres. Anonymkode: 5800d...a10
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #6 Skrevet 26. januar 2018 Ja, ser den. Bare ikke hørt om noen som har kjøpt inn større andel når de allerede eier. Da blir det en ny takst og oppsett hos advokat! Anonymkode: 86c8a...7b9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #7 Skrevet 26. januar 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, ser den. Bare ikke hørt om noen som har kjøpt inn større andel når de allerede eier. Da blir det en ny takst og oppsett hos advokat! Anonymkode: 86c8a...7b9 Hvis for enkelhets skyld huset har doblet seg i verdi, så bruker du 5% av husets verdi til å kjøpe deg 10% på papiret uten verdivurdering. Det vil si at mannen din gir deg 5%. I så fall kan man spørre om du er like villig til å bruke 5% av husets verdi uten å endre eierbrøk. Da gir du ham 2,5% mot de opp mot 5 mulige prosentene du synes det er rimelig at han gir deg. Forstår du? Det er helt normalt med verdivurdering når noen skal endre eierbrøk enten ved å selge seg ut, kjøpe seg inn eller kjøpe seg mer inn. Anonymkode: 15484...969 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #8 Skrevet 26. januar 2018 Ja, jeg skjønner nå Takk for hjelpen. Anonymkode: 86c8a...7b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå