Gå til innhold

Hva gjorde du for å få plass i privat barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et stort ønske om en spesifikk barnehage, den er privat og derfor er det muligheter for å "snakke seg inn," slik jeg har skjønt? Hva gjorde du for å få plass til ditt barn i privat barnehage? Vi skal på besøksdag i barnehagen, og føler vi må gjøre et godt inntrykk. 

Vi skal selvsagt sette denne barnehagen på nr. 1, men utover det? Er det "too much" å sende et brev? I så tilfelle hva bør man skrive? 

Anonymkode: 151eb...86d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som faktisk har klart å "snakke seg inn" i en bhg, så vet ikke så mye om det faktisk stemmer. MEn - les statuttene til bhg - hva slags barn mener de barnehagen er for? Vi fikk plass i privat barnehage fordi den var høyt på lista vår og fordi statuttene sa at de skulle ta inn barn fra nærmiljøet - som vi bodde i.

• Liker 3
Skrevet

Her er det samme venteliste for alle, om de søker kommunalt eller privat. 

Skrevet
4 minutter siden, Nuwanda2 skrev:

Jeg har aldri hørt om noen som faktisk har klart å "snakke seg inn" i en bhg, så vet ikke så mye om det faktisk stemmer. MEn - les statuttene til bhg - hva slags barn mener de barnehagen er for? Vi fikk plass i privat barnehage fordi den var høyt på lista vår og fordi statuttene sa at de skulle ta inn barn fra nærmiljøet - som vi bodde i.

Å? Jeg har hørt om flere, flere kollegaer på jobb blant annet, men nå er jeg i permisjon og får ikke snakket med dem... Ja fokusere på nærmiljøet er kanskje lurt...

TS

Skrevet
4 minutter siden, Lumos skrev:

Her er det samme venteliste for alle, om de søker kommunalt eller privat. 

ja det er det her også, men private barnehager kan jo velge hvilke barn de tar inn. Derfor er det blant annet viktig å ha de private høyere opp på listen enn de offentlige som ikke bryr seg om du hadde de på 1. eller 4. plass...

Skulle nesten ønske denne barnehagen heller hadde vært offentlig, da hadde vi ikke kunnet gjøre noe, men nå føler jeg vi bør prøve det vi kan.

TS

Skrevet

Opptaket skjer gjennom det kommunale opptaket her. Kun standard søknadsskjema, ingen kontakt med barnehagen før vi fikk tildelt plass.

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å? Jeg har hørt om flere, flere kollegaer på jobb blant annet, men nå er jeg i permisjon og får ikke snakket med dem... Ja fokusere på nærmiljøet er kanskje lurt...

TS

Er du sikker på at de virkelig har snakket seg inn, og at de ikke bare skryter på seg det? 

Anonymkode: 7ba20...57c

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du sikker på at de virkelig har snakket seg inn, og at de ikke bare skryter på seg det? 

ja, jeg tror også en del tror kontakten de har hatt med bhg har betydd mer, enn den reeelt har. Jeg fikk beskjed fra styrer ( det var jeg som skrev innlegg om statutter) at vi fikk plass fordi vi kom fra nærmiljøet og vi hadde bhg høyt på lista  - hun sa rett ut at hun priroitrte de som ville til den bhg og ikke de som satte den på 3.plass etc.

Skrevet

Man kan komme inn på enkelte private men da er det oppgitt krav for å snike i kø

Borettslaget jeg bor i Eide en barnehage før så barn av beboere i den barnehagen hadde førsteprioritet. 

Den er nå solgt til kommunen men mener dem har samme kravet i dag selv om kommunen eier den. 

Skrevet

Vi gjorde ingen ting, bare søkte med barnehagen på 1. plass. Gikk også på besøksdag og snakket med styrer. 

Anonymkode: e5d20...8c7

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, vi hadde en samtale om det før jeg gikk ut i perm. Alle anbefalte å prøve å snakke seg inn om man vil ha plass i en privat (ettertraktet) barnehage. Nettopp fordi de private tar inn de de selv vil. Det høres vel logisk ut det? 

TS

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi gjorde ingen ting, bare søkte med barnehagen på 1. plass. Gikk også på besøksdag og snakket med styrer. 

Hva snakket du om? 

TS

Skrevet

Vi bare søkte, slik som alle andre gjør. Snakket ikke med barnehagen, var ikke innom de på besøk før vi fikk plass eller noe slikt. Det er slik det fungerer i vår kommune og jeg trodde det var slik over hele landet :vetikke:

Anonymkode: f40a9...a3a

• Liker 3
Skrevet

Vi var på besøk i barnehagen og snakket med styrer. Skulle bytte bhg fordi vi var veldig misfornøyd og snakket med styrer om de tingene som var galt i den andre barnehagen og forsikret oss om at de tingene var bedre der.

Da vi skulle gå skrev hun ned navnet på datteren vår og bestevenninnen hennes som vi hadde nevnt også var blitt søkt inn, og sa hun skulle gå inn og finne de søknadene og ordne med en gang sånn at de fikk plass.

Hva som gjorde at hun ville prioritere oss vet jeg ikke, kanskje hun syntes synd på oss fordi det var så dårlig i den andre bhg, eller kanskje det var fordi vi var veldig ivrige og positive til alt vi så i hennes bhg. ;)

Anonymkode: 3e925...67b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva snakket du om? 

TS

Hun viste oss rundt i barnehagen og vi snakket om tilvenning og opplegget i barnehagen (måltider, aktiviteter osv) 

Skrevet

Vi flyttet fra et fylke til et annet midt i påska, altså midt i barnehageåret. Vi ringte og hørte om de kunne ta inn alle tre ungene på småbarnsavdelingen midt i året, og det var null problem. De flyttet bare de tre største barna på avdelingen litt tidligere over til de store barna. 

Jeg tenker at der ikke skader å ta en telefon dit. Verste fall får du et nei. 

Skrevet (endret)

Vi søkte og fikk plass. Man bruker akkurat samme søknadsskjema til private og kommunale barnehager, og de må følge en del felles regler for opptak. Etter at de har tilbudt alle prioriterte barn plass kan de velge selv hva de ønsker, men det er usannsynlig at du kan "snakke deg inn", som du kaller det (jeg har faktisk aldri hørt at dette har forekommet). Der de har valgmulighet velger barnehagen vår barn etter det de mener gir den beste sammensetningen av barn (f.eks. er det nå et flertall av gutter så med flere søkere enn plasser vil jenter ha større sjanse for å få plass) og ikke etter hvem som har smisket med daglig leder.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var på besøk i barnehagen og snakket med styrer. Skulle bytte bhg fordi vi var veldig misfornøyd og snakket med styrer om de tingene som var galt i den andre barnehagen og forsikret oss om at de tingene var bedre der.

Da vi skulle gå skrev hun ned navnet på datteren vår og bestevenninnen hennes som vi hadde nevnt også var blitt søkt inn, og sa hun skulle gå inn og finne de søknadene og ordne med en gang sånn at de fikk plass.

Hva som gjorde at hun ville prioritere oss vet jeg ikke, kanskje hun syntes synd på oss fordi det var så dårlig i den andre bhg, eller kanskje det var fordi vi var veldig ivrige og positive til alt vi så i hennes bhg. ;)

Eller kanskje det rett og slett ikke hadde noe som helst med dere å gjøre, men bare at barnehagen hadde mange ledige plasser. Det er nok mer sannsynlig for private barnehager kan ikke uten videre bestemme hvem som får plass eller ikke. 

Anonymkode: 3e9c8...de9

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller kanskje det rett og slett ikke hadde noe som helst med dere å gjøre, men bare at barnehagen hadde mange ledige plasser. Det er nok mer sannsynlig for private barnehager kan ikke uten videre bestemme hvem som får plass eller ikke. 

Anonymkode: 3e9c8...de9

De hadde en del ledige plasser, for de hadde nettopp utvidet, men de hadde mange søkere også. Det var mange som søkte som ikke fikk plass det året.

Mulig hun ikke "kunne" bestemme det, men hun gjorde det nå likevel.

Skrevet

Her kommer ansattes barn og søsken til barn i barnehagen som prioritet, resten velges ut i fra nærmiljøet i barnehagen, hvis det et ledig plasser etter det så velges det de som har satt barnehagen som 1.valg. 

Styrer sa at de tar aldri inn barn som ikke har satt barnehagen som 1.valg. 

Anonymkode: 2d163...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...