AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #1 Skrevet 26. januar 2018 Hvilke metoder har dere brukt for å få en snill hund? Hunden vår er ikke så glad i godbiter, den eneste hun liker bruker hun flere minutter på å spise opp. Føler ikke vi kan prøve å få hu til å sitte og bruke flere timer pga godbitene tar så lang tid? Gjerne del erfaringer, med alt av trening og ting som sitt, ligg, bli osv. Anonymkode: 8a304...0af
palamina Skrevet 26. januar 2018 #2 Skrevet 26. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke metoder har dere brukt for å få en snill hund? Hunden vår er ikke så glad i godbiter, den eneste hun liker bruker hun flere minutter på å spise opp. Føler ikke vi kan prøve å få hu til å sitte og bruke flere timer pga godbitene tar så lang tid? Gjerne del erfaringer, med alt av trening og ting som sitt, ligg, bli osv. Anonymkode: 8a304...0af Hva er det som gjør henne ivrig og kan fungere som belønning da? Liker hun å løpe etter ball? Drakamp? Skryt og lek med deg? Og hva slags godbiter gir du? Hvis det tar lang tid for henne å spise de er de for store. Jeg bruker bittesmå biter kjøtt, stekt lever, ost, avhengig av hva hunden er mest gira på.
Tabris Skrevet 26. januar 2018 #3 Skrevet 26. januar 2018 (endret) Du trenger noe som hunden er villig til å jobbe for, noe du kan bruke som belønning. Har du prøvd mange ulike typer godbiter? Ost, vafler, pålegg, pølse, kjøttkaker, kjøttpudding, tubeost, godbiter fra dyrebutikk, kattemat, våtfor/boksemat, blodpølse osv osv? I så små biter at hun ikke bruker flere minutter på det, men bare svelger det rett ned. Hvordan er hun med sin egen mat? Spiser hun den ivrig? Kan du bruke den maten som belønning? I stedet for å gi mat i skål, hva med å heller gi det som godbiter? Du kan alternativt belønne med leke, men det girer opp ok øker stressnivået, noe som ikke er så ønskelig i hverdagen. Endret 26. januar 2018 av Tabris
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #4 Skrevet 26. januar 2018 Jeg bruker mest pølser, av og til pannekaker, kylling, kjøttboller eller ost. Del de opp i bittesmå biter slik at hunden ikke behøver å tygge godbiten. Anonymkode: 23af3...724
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #5 Skrevet 26. januar 2018 Det blir litt forskjell på å lære inn kommandoer, hverdagslydighet og å forme en hund til å bli snill som du sier. Hvilken hund har dere? Alder? Hva skal den brukes til? Ved spesifik trening for å få inn kommandoer trener jeg aldri med en mett hund. Skal vi trene tidlig på formiddagen dropper vi frokost (eller reduserer måltidet). Jeg bruker små godbiter, store nok til at de får smaken av noe godt og vil ha mer, men aldri mer enn at de bare kan sluke det. Koker kyllingfilet og deler opp i bittesmå biter, samme med kjøttboller, lever, annet kjøtt eller diverse tørka godbiter. Med en kresen hund får man bare finne seg i å bruke tid på å finne en skikkelig god belønning. Jeg klikkertrener, klikk og godbit for atferd som tilbys. Lærer først inn at klikk betyr godbit, noe som i seg selv kan være spennende. Strekker forventningene til at hunden må ta kontakt, sette seg, legge seg osv. for å få belønning. Setter ikke ord på atferden før den har tilbydd samme atferd gjentatte ganger. Blander heller aldri hva jeg trener på slik at den har bedre forutsetninger til å forstå hva jeg vil = lettere å få belønning. Jeg trener sjelden eller aldri innendørs hjemme, der skal vi ha ro. Eneste unntaket er vel i matsituasjoner hvor hunden må være rolig før den får mat, etter hvert må den tilby kontakt og senere sitt før det gis vær så god og hunden kan spise. Bruker også lek som belønning, men for min del gjør det ikke noe om hunden blir litt heit når vi trener. Vi har drakamp eller kaster ball, men gjerne på slutten av en økt for å avslutte på topp. Å få en snill hund føler jeg er mer flaks enn noe annet. Vi har en foreløpig veldig «snill» valp som er rolig innendørs, rolig ovenfor ungene, biter ikke på alt den kommer over osv. Vi er rolige selv, lar ikke ungene herje med valpen og inviterer ikke til lek med den selv innendørs. De fleste hunder er vel snille, men noen mer viltre enn andre kanskje. Ro og tydelige grenser for hva som er Ok inne og ute. Anbefaler ellers å dra på kurs, valpekurs om den er innen riktig alder eller hverdagslydighetskurs. Om det finnes en ok lokal hundeklubb så stikk innom på kveldstid når de har trening, de aller fleste er veldig åpne og behjelpelige når det kommer nye to og firbeinte! Anonymkode: 769f5...9d6 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #6 Skrevet 26. januar 2018 Beklager sent svar, det er en blanding av chihuahua og jack russel, det eneste vi ønsker er at hun kan være snill og grei, og høre når vi snakker til henne. Hun er nå 17 uker ca Hun er veldig glad i tauleka si, men hvis den kommer frem blir hun så ivrig at hu gåe helt rundt seg selv, men handler vel bare om tålmodighet fra vår side tenker kanskje at dette skal bli en leke hun ikke kan få når som helst, kun når hun er flink! Anonymkode: 8a304...0af 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå