AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #1 Skrevet 26. januar 2018 Jeg er under utredning og får en alvorlig kronisk diagnose satt innen en mnd. Har vært syk og ute av stand til å jobbe i to år, og denne tiden har jeg levd på mannen. Mannen min tjener godt (nesten 1 mill i året), men reiser i jobben og er mye vekk. Vi har to barn, og når jeg er dårlig sliter jeg med å ta meg av dem, så mamma avlaster mye når han er vekk på jobb (henter og leverer i bhg f.eks, hun er pensjonert). Jeg har ikke hatt inntekt på to år, siden de ikke har klart å sette diagnosen før nå, har det ikke vært noe å hente fra Nav (tror jeg, har ikke hatt kapasitet til å sette meg inn i ting). Hadde eget firma før jeg ble syk, og har ikke vært registrert som sykemeldt eller noe. Så jeg lurer. Har jeg krav på noe fra Nav? Jeg er redd mannen kommer til å bli lei av å dra hele lasset økonomisk, det er tøft med en syk partner, selv om jeg vet han elsker meg og vil hjelpe og bidra. Men jeg tenker han kunne jobbet litt mindre hvis jeg fikk inn noen kroner også, og kanskje følt mindre på at jeg er en så liten ressurs for familien vår. Men kanskje han tjener for godt? Anonymkode: ce2c0...ef7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #2 Skrevet 26. januar 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er under utredning og får en alvorlig kronisk diagnose satt innen en mnd. Har vært syk og ute av stand til å jobbe i to år, og denne tiden har jeg levd på mannen. Mannen min tjener godt (nesten 1 mill i året), men reiser i jobben og er mye vekk. Vi har to barn, og når jeg er dårlig sliter jeg med å ta meg av dem, så mamma avlaster mye når han er vekk på jobb (henter og leverer i bhg f.eks, hun er pensjonert). Jeg har ikke hatt inntekt på to år, siden de ikke har klart å sette diagnosen før nå, har det ikke vært noe å hente fra Nav (tror jeg, har ikke hatt kapasitet til å sette meg inn i ting). Hadde eget firma før jeg ble syk, og har ikke vært registrert som sykemeldt eller noe. Så jeg lurer. Har jeg krav på noe fra Nav? Jeg er redd mannen kommer til å bli lei av å dra hele lasset økonomisk, det er tøft med en syk partner, selv om jeg vet han elsker meg og vil hjelpe og bidra. Men jeg tenker han kunne jobbet litt mindre hvis jeg fikk inn noen kroner også, og kanskje følt mindre på at jeg er en så liten ressurs for familien vår. Men kanskje han tjener for godt? Anonymkode: ce2c0...ef7 Hvorfor ble du ikke sykemeldt? Etter 1 års sykemeldt går du over på Aap ,iallefall vis du holder på med diagnose utredning. Anonymkode: 1b313...330 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #3 Skrevet 26. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ble du ikke sykemeldt? Etter 1 års sykemeldt går du over på Aap ,iallefall vis du holder på med diagnose utredning. Anonymkode: 1b313...330 Fordi jeg i lang tid håpet på at dette skulle gå over, idiotisk ja. Og mannen tjener godt som sagt, og jeg har fatigue som sterkeste symptom, så jeg orker ikke. Har angst for skjemaer og dokumenter fra før, og det er overveldende umulig å forholde seg til papirmølla når jeg er utmattet i tillegg.. :/ Har innsett nå at jeg aldri vil bli frisk. Anonymkode: ce2c0...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #4 Skrevet 26. januar 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er under utredning og får en alvorlig kronisk diagnose satt innen en mnd. Har vært syk og ute av stand til å jobbe i to år, og denne tiden har jeg levd på mannen. Mannen min tjener godt (nesten 1 mill i året), men reiser i jobben og er mye vekk. Vi har to barn, og når jeg er dårlig sliter jeg med å ta meg av dem, så mamma avlaster mye når han er vekk på jobb (henter og leverer i bhg f.eks, hun er pensjonert). Jeg har ikke hatt inntekt på to år, siden de ikke har klart å sette diagnosen før nå, har det ikke vært noe å hente fra Nav (tror jeg, har ikke hatt kapasitet til å sette meg inn i ting). Hadde eget firma før jeg ble syk, og har ikke vært registrert som sykemeldt eller noe. Så jeg lurer. Har jeg krav på noe fra Nav? Jeg er redd mannen kommer til å bli lei av å dra hele lasset økonomisk, det er tøft med en syk partner, selv om jeg vet han elsker meg og vil hjelpe og bidra. Men jeg tenker han kunne jobbet litt mindre hvis jeg fikk inn noen kroner også, og kanskje følt mindre på at jeg er en så liten ressurs for familien vår. Men kanskje han tjener for godt? Anonymkode: ce2c0...ef7 Litt usikker men ville ha kontaktet NAV for en samtale så snart som mulig. Om du hadde inntekt de tre årene før du ble syk er det mulig at det kan danne grunnlag for noe. Ellers er det vel minstesats som gjelder? Du må nok uansett gjennom en del runder med Ring dem på 55 55 33 33 så snart som mulig, her kan tidsfrister ha mye å si. Anonymkode: 0bb4a...d25 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #5 Skrevet 26. januar 2018 Du har da vitterlig krav på AAP dersom du er til utredning og kan forvente å få en diagnose som tilsier at du er mer enn 50% arbeidsufør. Her må du bare bite i det sure eplet og ta kontakt med NAV og få bestillt time, evt få mannen din eller noen bekjente til å hjelpe deg til å fylle ut søknad om dette. Hva er bedre? At mannen går lei av å dra hele det økonomiske lasset eller at du tar deg sammen og får sendt inn en søknad slik at du kan få AAP og spytte litt penger inn i forholdet? Du er nok litt sent ute den dagen mannen sier at han ikke gidder noe mer og forlater deg, da hjelper det ikke å be han vente på at du skal sende søknad for så å vente ytterligere 8-10 uker til NAV får behandlet denne, Sett igang så fort som mulig. Anonymkode: 267c2...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #6 Skrevet 26. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er under utredning og får en alvorlig kronisk diagnose satt innen en mnd. Har vært syk og ute av stand til å jobbe i to år, og denne tiden har jeg levd på mannen. Mannen min tjener godt (nesten 1 mill i året), men reiser i jobben og er mye vekk. Vi har to barn, og når jeg er dårlig sliter jeg med å ta meg av dem, så mamma avlaster mye når han er vekk på jobb (henter og leverer i bhg f.eks, hun er pensjonert). Jeg har ikke hatt inntekt på to år, siden de ikke har klart å sette diagnosen før nå, har det ikke vært noe å hente fra Nav (tror jeg, har ikke hatt kapasitet til å sette meg inn i ting). Hadde eget firma før jeg ble syk, og har ikke vært registrert som sykemeldt eller noe. Så jeg lurer. Har jeg krav på noe fra Nav? Jeg er redd mannen kommer til å bli lei av å dra hele lasset økonomisk, det er tøft med en syk partner, selv om jeg vet han elsker meg og vil hjelpe og bidra. Men jeg tenker han kunne jobbet litt mindre hvis jeg fikk inn noen kroner også, og kanskje følt mindre på at jeg er en så liten ressurs for familien vår. Men kanskje han tjener for godt? Anonymkode: ce2c0...ef7 Hadde du tegnet forsikring hos nav, så du hadde krav på sykepenger? Du bør iallefall snakke med nav og legen din Anonymkode: 83b2a...7e7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #7 Skrevet 26. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde du tegnet forsikring hos nav, så du hadde krav på sykepenger? Du bør iallefall snakke med nav og legen din Anonymkode: 83b2a...7e7 Forsikring hos NAV? Hva er det du babler om? Man trenger ikke tegne forsikring hos NAV for å få rett til sykepenger, eneste man trenger er å ha tjent så så mye i en viss periode. Eneste riktige du skriver her er at vedkommende må snakke med sin lege for så deretter å sende inn søknad til NAV via nettet vedrørende AAP. Anonymkode: 267c2...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #8 Skrevet 26. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forsikring hos NAV? Hva er det du babler om? Man trenger ikke tegne forsikring hos NAV for å få rett til sykepenger, eneste man trenger er å ha tjent så så mye i en viss periode. Eneste riktige du skriver her er at vedkommende må snakke med sin lege for så deretter å sende inn søknad til NAV via nettet vedrørende AAP. Anonymkode: 267c2...c7a Dersom du er selvstendig næringsdrivende kan og bør du tegne forsikring hos NAV. For eksempel har selvstendig næringsdrivende 75% av lønn etter 17 dager- før det ingenting. Dette kan du forsikres mot, slik at du får penger fra første dag, og kan få normal sykelønn. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+selvstendig+naringsdrivende+og+frilansere Anonymkode: f697d...0f7 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #9 Skrevet 26. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du er selvstendig næringsdrivende kan og bør du tegne forsikring hos NAV. For eksempel har selvstendig næringsdrivende 75% av lønn etter 17 dager- før det ingenting. Dette kan du forsikres mot, slik at du får penger fra første dag, og kan få normal sykelønn. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+selvstendig+naringsdrivende+og+frilansere Anonymkode: f697d...0f7 Hvorfor er det slik? Betaler de mindre skatt ? Anonymkode: 1b313...330
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #10 Skrevet 26. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er under utredning og får en alvorlig kronisk diagnose satt innen en mnd. Har vært syk og ute av stand til å jobbe i to år, og denne tiden har jeg levd på mannen. Mannen min tjener godt (nesten 1 mill i året), men reiser i jobben og er mye vekk. Vi har to barn, og når jeg er dårlig sliter jeg med å ta meg av dem, så mamma avlaster mye når han er vekk på jobb (henter og leverer i bhg f.eks, hun er pensjonert). Jeg har ikke hatø t inntekt på to år, siden de ikke har klart å sette diagnosen før nå, har det ikke vært noe å hente fra Nav (tror jeg, har ikke hatt kapasitet til å sette meg inn i ting). Hadde eget firma før jeg ble syk, og har ikke vært registrert som sykemeldt eller noe. Så jeg lurer. Har jeg krav på noe fra Nav? Jeg er redd mannen kommer til å bli lei av å dra hele lasset økonomisk, det er tøft med en syk partner, selv om jeg vet han elsker meg og vil hjelpe og bidra. Men jeg tenker han kunne jobbet litt mindre hvis jeg fikk inn noen kroner også, og kanskje følt mindre på at jeg er en så liten ressurs for familien vår. Men kanskje han tjener for godt? Anonymkode: ce2c0...ef7 Du er å regne som hjemmeværende husmor når du frivillig har handlet så idiotisk at du har sagt opp jobben din for hele to år siden, uten å be om sykemelding eller på andre måter forklare at du sliter med å jobbe overfor nav. Å bli uføretrygdet som husmor er betydelig vanskeligere enn å få sykemelding og aap. Det kreves at du over hodet ikke fungerer som hjemmeværende husmor. At du ikke har hatt noen diagnose før nå gjør ingen forskjell, du har selv avgjort og valgt å si opp og å gå hjemme. At mannen din ikke vil dra hele det økonomiske lasset alene burde du tenkt på før. Hva gjør du dersom han vil skilles? Da står du virkelig på bar bakke, økonomisk. Denne tråden bør stå til skrekk og advarsel for alle andre. Anonymkode: 3671d...c01 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #11 Skrevet 26. januar 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det slik? Betaler de mindre skatt ? Anonymkode: 1b313...330 Litt usikker faktisk. Tryggeste sånn sett er egentlig å opprette et AS. Da kan du selv være ansatt, men være dekket av nav dersom du blir sykemeldt. Mange som ikke tenker på dette, kan få store økonomiske konsekvenser for folk... Anonymkode: f697d...0f7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #12 Skrevet 26. januar 2018 Det høres ut som du kan ha krav på aap, men da kan du ikke sitte hjemme, et krav da er at du deltar i behandling og tiltak som kan avklare din arbeidsevne, enten tilbake i jobb eller mor uføretrygd. Lykke til Anonymkode: 94aa5...80e 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #13 Skrevet 27. januar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det slik? Betaler de mindre skatt ? Anonymkode: 1b313...330 Jo, men ikke arbeidsgiveravgift. Og da har man ikke samme rettigheter fra folketrygden. Anonymkode: 4b0a7...eba
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #14 Skrevet 27. januar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: ce2c0...ef7 Min første tanke er hvordan har andre mennesker(i land hvor det ikke er et NAV) det, etterfulgt av, at en mann med så ålreit(fortjent) inntekt, bør ta støyten for dine utgifter all den tid du ikke er i stand til å brødfø deg selv. Selvsagt kan ikke du selv noe for din sykdom. Anonymkode: d717b...42a
Gjest Gaea Skrevet 27. januar 2018 #15 Skrevet 27. januar 2018 Ut i fra det du skriver vil du sannsynligvis ikke ha noe problem med å få innvilget AAP. Da vil det bli stilt krav til behandling og/eller arbeidsutprøving, sannsynligvis mer "stress" enn slik livet ditt er nå da. Avhengig av sykdom kan det kanskje være mulig å søke direkte om uføretrygd, men mitt inntrykk er at det ikke er så lett å få det innvilget med en gang. Men jeg hadde oppsøkt NAV og fått anbefaling om veien videre fra dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå