Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg leste en artikkel for en stund tilbake siden, hvor en restaurant selger frokost og lunsj, for å så bruke pengene på å fore og huse fattige om kvelden: https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/world/2016/dec/01/madrid-robin-hood-homeless-cafe-charge-rich-feed-poor

nå tror jeg at i Norge er ikke dette like lett, ettersom det er vanskelig å i det hele tatt tjene nokk til å dekke leie, utstyr, arbeidskraft...osv. Så jeg trenger hjelp til ideer!

Jeg vil ha dette som et yrke, så jeg må tjene nokk penger til å leve, men også på en måte som gjør at folk ikke føler seg lurt.

her er noen ideer jeg har tenkt på:

1. Gjøre som han i artikkelen, men lete etter noen som sponser lokale.

2. Dagens eller ukens kokk. Kokken jobber gratis, men får bestemme hvilken orginisasjon pengene går til. 

lurer også på om noen er i ledelsen av en stor bedrift, som har peiling på hva de hadde vert villige til å bidratt med

Håper å få mange tips å triks, store å små. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du tenker å tjene et levebrød på dette, men arbeidskraften må jobbe gratis ? For med mindre du får folk til å jobbe gratis så er dette en pipedrøm, da du ikke vil tjene nok på å selge frokost og lunsj til å dekke faste kostnader samt gi ut gratis middag. Og det å få folk til å jobbe frivillig/gratis skal du nok slite temmelig mye med, for ikke å nevne at gratis arbeidskraft gjerne er veldig ustabil. Det blir også litt usympatisk dersom du forventer at andre skal jobbe gratis, men du selv skal tjene nok på dette til å forsørge deg selv. 

Anonymkode: 21c10...fae

• Liker 2
Skrevet

Kontakt en frivillig velrennomert organisasjon som jobber innen feltet, som f.eks. Kirkens Bymisjon, og begynn å være frivillig hos dem.

Anonymkode: 60ca0...1f7

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du tenker å tjene et levebrød på dette, men arbeidskraften må jobbe gratis ? For med mindre du får folk til å jobbe gratis så er dette en pipedrøm, da du ikke vil tjene nok på å selge frokost og lunsj til å dekke faste kostnader samt gi ut gratis middag. Og det å få folk til å jobbe frivillig/gratis skal du nok slite temmelig mye med, for ikke å nevne at gratis arbeidskraft gjerne er veldig ustabil. Det blir også litt usympatisk dersom du forventer at andre skal jobbe gratis, men du selv skal tjene nok på dette til å forsørge deg selv. 

Anonymkode: 21c10...fae

Det er nettop derfor jeg trenger hjelp, for jeg forstår heller ikke hvordan dette skal gå rundt. Det hadde vert ideelt med faste ansatte med lønn, men om det ikke er mulig trenger jeg andre løsninger, som er rettferdige og bra for alle. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt en frivillig velrennomert organisasjon som jobber innen feltet, som f.eks. Kirkens Bymisjon, og begynn å være frivillig hos dem.

Jeg vil som sakt starte mitt eget, og jeg vil ha det som min hovedjobb. Legene i leger uten grenser tjener vell også penger? Jeg trenger en måte å få til dette på, hvor jeg heller ikke lurer folk. Jeg skal absolutt ikke tjene meg rik.

Skrevet
22 minutter siden, AneKS said:

Jeg vil som sakt starte mitt eget, og jeg vil ha det som min hovedjobb. Legene i leger uten grenser tjener vell også penger? Jeg trenger en måte å få til dette på, hvor jeg heller ikke lurer folk. Jeg skal absolutt ikke tjene meg rik.

Jeg ga det rådet fordi du åpenbart vet veldig lite om dette feltet og gjennom å jobbe frivillig på f.eks. Møtestedet vil få den forståelsen du mangler. Veldedighet i Norge skjer hovedsaklig gjennom frivillige organisasjoner som Kirkens Bymisjon, og de får frivillige og sponsormidler fordi de jobber for en ideell sak i stedet for "jeg vil skape min egen arbeidsplass".

Du bør også lese deg opp på Corporate Social Responsibility.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ga det rådet fordi du åpenbart vet veldig lite om dette feltet og gjennom å jobbe frivillig på f.eks. Møtestedet vil få den forståelsen du mangler. Veldedighet i Norge skjer hovedsaklig gjennom frivillige organisasjoner som Kirkens Bymisjon, og de får frivillige og sponsormidler fordi de jobber for en ideell sak i stedet for "jeg vil skape min egen arbeidsplass".

Du bør også lese deg opp på Corporate Social Responsibility.

Dette. Få erfaringer og knytt kontakter i feltet. Les deg opp på å drive foretak, på gründervirksomhet, finn noen som kan gi deg en realitetsorientering.

Å ville drive med noe uten å ha noen som helst peiling på hvordan det skal kunne gjennomføres og fungere i praksis eller i det hele tatt en noenlunde gjennomtenkt idé og så satse på KG som din kilde til hjelp og kunnskap - det er ikke akkurat et strålende utgangspunkt...

Anonymkode: d12ba...508

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...