Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg er på rett plass, men prøver meg her...

Hormonell førstegangsgravid her med termin i midten av juli 2018. Jeg drukner litt i dette med hvordan jeg/vi skal løse dette med permisjon i praksis, og vil gjerne ha litt råd, tips og erfaringer.

Jeg har som sagt termin i midten av juli 2018. Jeg har 100% fast jobb, med en årslønn på ca. 450 000 kroner. Jeg har ingen planer om å ta ut noe av årets ferie før jeg går ut i permisjon. Samboer har 100% fast jobb, med en årslønn på ca. 600 000 kroner. 

Jeg tar høyde for at barnet har rett på barnehageplass fra august 2019. Far skal ikke ta noe av fellesperioden, kun fedrekvote.

Med dette scenarioet, hvilken dekningsgrad ville dere valgt?

Når bør jeg ta ut ferie, både årets og neste års?

Når bør far ta ut fedrekvoten, og bør han ta alle ukene sammenhengende eller fordele dette utover? Før eller etter barnet har begynt i bhg?

Sorry hvis jeg spør dumt altså, men jeg føler meg altså helt grønn... 

Dere som har født i juli tidligere år, hvordan løste dere det?

Er det noe annet jeg bør tenke på?

Anonymkode: 62601...809

Videoannonse
Annonse
Skrevet

100% vil lønne seg økonomisk for tilnærmet lik alle. 

Det kan lønne seg å ta ut ferie når det er masse røde dager, for eksempel i julen, eller i mai. 

Det er revnende likegyldig når far tar ut fedrekvoten, det bestemmer dere helt selv. Men jeg skjønner ikke hva han skal ta den for etter at barnet har begynt i bhg? Poenget er vel at far skal få tid med barnet. 

Juli er jo en glimrende tid, med tanke på at da har dere permisjon helt til bhgstart, om dere bruker litt ferie også på å forlenge permisjonstiden. 

Anonymkode: 52376...90a

• Liker 4
Skrevet

Permisjonen er jo for å kunne ha barnet hjemme, er ikke noe poeng i at han skal ha permisjon ETTER barnet har begynt i barnehage?! Permisjon for å late seg hjemme alene? Det gir ingen mening. 

Ellers lønner det seg ALLTID med 100% dekningsgrad, siden dette gir mer totalt ubetalt enn 80%. 80% dekningsgrad er egentlig kun for de som ikke selv klarer å disponere pengene sine og trenger hjelp til å fordele utover. Tar du 100% og sparer til de siste ukene vil du sitte igjen med mer enn om du velger 80%. 

Nå du tar ut ferie spiller jo ingen rolle. 

Anonymkode: 8fece...b8a

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

100% vil lønne seg økonomisk for tilnærmet lik alle. 

Det kan lønne seg å ta ut ferie når det er masse røde dager, for eksempel i julen, eller i mai. 

Det er revnende likegyldig når far tar ut fedrekvoten, det bestemmer dere helt selv. Men jeg skjønner ikke hva han skal ta den for etter at barnet har begynt i bhg? Poenget er vel at far skal få tid med barnet. 

Juli er jo en glimrende tid, med tanke på at da har dere permisjon helt til bhgstart, om dere bruker litt ferie også på å forlenge permisjonstiden. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Permisjonen er jo for å kunne ha barnet hjemme, er ikke noe poeng i at han skal ha permisjon ETTER barnet har begynt i barnehage?! Permisjon for å late seg hjemme alene? Det gir ingen mening. 

Ellers lønner det seg ALLTID med 100% dekningsgrad, siden dette gir mer totalt ubetalt enn 80%. 80% dekningsgrad er egentlig kun for de som ikke selv klarer å disponere pengene sine og trenger hjelp til å fordele utover. Tar du 100% og sparer til de siste ukene vil du sitte igjen med mer enn om du velger 80%. 

Nå du tar ut ferie spiller jo ingen rolle. 

Anonymkode: 8fece...b8a

Det finnes jo noe som heter gradert permisjon også da. Kanskje far ikke ønsker/kan/vil være hjemme i 15 uker (som det nå blir) - kanskje han vil ta dem som en eller to dager i uka over lenger tid? Da må barnet i barnehage.

TS det er nok enklest å ta ferien etter permisjonen tror jeg, så slipper du masse kluss og papirarbeid :) 

Anonymkode: ff300...978

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo noe som heter gradert permisjon også da. Kanskje far ikke ønsker/kan/vil være hjemme i 15 uker (som det nå blir) - kanskje han vil ta dem som en eller to dager i uka over lenger tid? Da må barnet i barnehage.

TS det er nok enklest å ta ferien etter permisjonen tror jeg, så slipper du masse kluss og papirarbeid :) 

Anonymkode: ff300...978

Ja, men når ts spør hva som lønner seg, så er jo det ett fett om far tar gradert eller ikke. Det må de jo bestemme selv, om de ønsker å være hjemme med barnet 100% eller jobbe gradert. Økonomisk sett er det ett fett. 

Det er ikke noe som helst stress eller merarbeid med å ha ferie i permisjonen. Arbeidsgiver må fylle ut når man skal ha ferie i skjemaet de skal fylle ut, og så må en selv enkelt og greit fylle ut de samme tidspunktene i søknaden til nav. Det tar kanskje 10 sekunder ekstra, men er altså ikke noe problem i det hele tatt. 

Det ts må være obs på, er at om hun ikke tar ut årets ferie, har hun bare rett til å få overført 4 uker + 1 dag til neste år. Så om hun har 5 ukers ferie, må hun passe på å ta ut litt ferie, ellers mister hun dager. 

Ved å ta ferie de ukene det er masse røde dager, bruker man færre feriedager enn om man har permisjon de ukene de er røde dager (en uke permisjon er 5 dager, enten det er røde dager inni der eller ei) og så tar ferien i uker uten røde dager. 

Jeg tok fri i hele mai, da var det 4 røde dager. Så da brukte jeg 16 feriedager i stedet for 20, og hadde følgelig 4 dager mer enn om jeg hadde tatt de 4 ferieukene etter permisjonen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i tilnærmet lik situasjon (lik lønn) med termin juli 2016. Vi tok 100%. Jeg tok det årets ferie i oktober. Tilbake i jobb mai året etter. Far hjemme i 10 uker perm og 5 uker ferie. Jeg tok to uker ferie sommeren 2017 mens far var hjemme, pluss en uke ifbm barnehagestart. De resterende to ukene jeg hadde igjen av ferie tok jeg til høsten og jula. 

Skrevet

Det er ikke helt dumt at far har permisjon i (deler av) tiden etter barnet begynner i barnehage. Skal man sende en 1-åring i barnehage hadde jeg ikke regna med 3 dagers innkjøring og så fulle dager etter det!

Med min yngste hadde far permisjon etter at barnet begynte i barnehage slik at hun fikk veldig korte dager og han var mye tilstede i barnehagen. Hun var da nesten 2 år, og jeg vil si at 1-åringer generelt har mye større behod for en myk start.

Det er ikke veldig populært hos arbeidsgiver å legge ferie i ukene med mange røde dager, men den arbeidsgiver jeg hadde på tidspunktet for min siste permisjon tror jeg ikke skjønte noe av det, så jeg gjorde det. Grunnen er jo at ferie telles i dager, mens permisjonen i uker, så dersom det er 2 røde dager i en uke bruker man 3 dager ferie i stedenfor 5 dager permisjon.

100% dekning gir høyere beløp, det har du jo allerede fått svar på.

Lykke til med baby <3 

Anonymkode: caba4...0a4

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ts må være obs på, er at om hun ikke tar ut årets ferie, har hun bare rett til å få overført 4 uker + 1 dag til neste år. Så om hun har 5 ukers ferie, må hun passe på å ta ut litt ferie, ellers mister hun dager. 

Ikke min tråd, men dette har jeg lest så mange steder, men finner det ingen plass.. Har noen en kilde til meg som jeg kan bruke i tilfelle arbeidsgiver ikke er megagira på å overføre såpass? Takk!

Anonymkode: 221bf...0af

Skrevet

Det er IKKE sånn at man får mer fri med å ta ferie i en periode med røde dager. Det er ikke lov å ta ut ferie på røde dager jmf ferieloven - og dermed kan ikke NAV utsette på disse dagene heller. Det betyr at om det i en uke er to røddager vil disse telle som vanlige permisjonsdager..

Dette er fra NAV foreldrepenger sin facebook side;

"Skal du utsette foreldrepermisjonen din med ferie i jula?

Mange arbeidsgivere gir arbeidstakerne sine fri med lønn på "røde dager", og  når du får foreldrepenger, får du utbetaling mandag-fredag, også når dette faller på en helligdag.

I  følge Ferieloven kan man ikke ta ferie på helligdager. Hvis du for eksempel søker om utsettelse med ferie i  uke 52, vil du bare kunne ta ut ferie 27.-29. desember, mens du får utbetalt foreldrepenger for 25. og 26. desember.

Den hyggelige nyheten er jo at du bare har brukt 3 feriedager denne uka, så dersom du opprinnelig hadde tenkt å ta ut 5 dager ferie, så har du to feriedager til overs.   

Har du noen spørsmål om forskyvning på grunn av ferie?  Bruk kommentarfeltet under 😊

Del gjerne dersom du tror det er noen andre som kan ha nytte av dette 👍

Hilsen alle oss på NAV Foreldrepenger"

Anonymkode: 428d4...a52

• Liker 2
Skrevet

Syns det virker som dere har en ganske gunstig situasjon med tanke på permisjon. Vil tro dere fint kommer dere til barnehagestart uten å måtte ta ulønnet feks :) Vi får barn i slutten av mai og gjør det på følgende måte:

100% dekningsgrad, vi taper rundt 25000 om vi velger 80%. Da tar vi heller ulønnet perm og sparer penger året gjennom. 

Jeg tar ut maks ferie 4+1 etter mødrekvoten i 2018.

Jeg skal ha hele fellesperioden.

Ca 4 uker ulønnet permisjon rett etter min permisjon.

Far sparer 12 feriedager (maks han kan overføre) fra 2018 og overfører til 2019. Disse avvikler han etter min ulønnet perm og før sin egen perm. Da faller dette rundt påske og han får en del ekstra fri grunnet røde dager i påske og 1. Mai. Siden ingen av oss krever penger fra NAV den perioden vil røde dager hjelpe oss og han får nesten en uke mer fri ved å ta ut ferie her. 

Far tar ut 10 uker og er ferdig i begynnelsen av juli og så avvikler vi sommerferie frem til barnehagestart.

Vil tro dere kan gjøre ca det samme, men droppe ulønnet perm :) 

Det er mange gode kalkulatorer og hjelpemidler på nett. Vi fant et skjema som het «permisjonsveilderen» eller «permisjonshjelpen» som var gull. 

Anonymkode: 60587...354

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke min tråd, men dette har jeg lest så mange steder, men finner det ingen plass.. Har noen en kilde til meg som jeg kan bruke i tilfelle arbeidsgiver ikke er megagira på å overføre såpass? Takk!

Anonymkode: 221bf...0af

Her må alle sjekke tariffavtalen sin. I staten er det unntak her om man avvikler foreldrepermisjon og man har da krav på å overføre hele ferien. 

Skrevet

Og ang barnehagestart osv:

Sjekk om du har krav på ammepermisjon. Det har jeg også får da kortere arbeidsdager når jeg går tilbake på jobb. Håper så klart å amme.

Vi har begge krav på velferdspermisjon ved innføring i barnehage. Far kan jobbe hjemmekontor og gjør dette for å gi en myk barnehagestart. Barnehagene her vi bor har innkjøring i opp til 10 dager med gradvis tilvenning. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ang barnehagestart osv:

Sjekk om du har krav på ammepermisjon. Det har jeg også får da kortere arbeidsdager når jeg går tilbake på jobb. Håper så klart å amme.

Vi har begge krav på velferdspermisjon ved innføring i barnehage. Far kan jobbe hjemmekontor og gjør dette for å gi en myk barnehagestart. Barnehagene her vi bor har innkjøring i opp til 10 dager med gradvis tilvenning. 

Alle har krav på ammefri iht loven, men man har ikke krav på betalt ammefri. 

Anonymkode: cfcfd...144

Skrevet

Jeg tenker også det blir aktuelt å ha ammepermisjon mens pappa har sin permisjon og ferie. På min jobb får man opptil to timer betalt ammeperm om dagen, så jeg tenker komme en time senere og dra en time før, da får jeg ihvertfall litt mer tid med far og barn. 

Anonymkode: e38d8...025

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også det blir aktuelt å ha ammepermisjon mens pappa har sin permisjon og ferie. På min jobb får man opptil to timer betalt ammeperm om dagen, så jeg tenker komme en time senere og dra en time før, da får jeg ihvertfall litt mer tid med far og barn. 

Du kan ikke belage deg på kortere dager. Kopiert fra ammehjelpen;

Vær imidlertid oppmerksom på at ammefri er en rett til å ta ut fritid for faktisk å amme, pluss tid til ekstra kjørevei dersom man kjører til barnet for å amme, det er ikke en rettighet til kortere dager man kan benytte seg av bare fordi man generelt ammer. Ammefri kan ikke benyttes til å kompensere for nattamming eller amming på andre tidspunkt enn det tidspunktet man faktisk tar ut ammefri. (2)

Anonymkode: bff29...625

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vær imidlertid oppmerksom på at ammefri er en rett til å ta ut fritid for faktisk å amme, pluss tid til ekstra kjørevei dersom man kjører til barnet for å amme, det er ikke en rettighet til kortere dager man kan benytte seg av bare fordi man generelt ammer. Ammefri kan ikke benyttes til å kompensere for nattamming eller amming på andre tidspunkt enn det tidspunktet man faktisk tar ut ammefri. (2)

Jeg kan ikke se at det som står her i konflikt med det du sier? Jeg sier at det kan bli aktuelt,fordi jeg regner med å fremdeles amme mer enn bare om natten når babyen er 5-6 mnd og jeg går i permisjon,og tar utgangspunkt i hvilken praksis som er vanlig på min arbeidsplass. Jeg har nærmere en times kjørevei til jobb hver vei, så det er lite hensiktsmessig å dra midt i arbeidstiden når det er to timer vi har mulighet til å ta ut med lønn, sånn at jeg heller tenke lage rutine på amming før og etter jeg drar til jobb. . 

• Liker 1
Skrevet

Husk at dersom den som er hjemme i ulønnet perm blir syk, så vil man ikke ha rett på sykepenger. Av den grunn tok jeg 80 % :)

Skrevet
3 minutter siden, Mistymya skrev:

Husk at dersom den som er hjemme i ulønnet perm blir syk, så vil man ikke ha rett på sykepenger. Av den grunn tok jeg 80 % :)

Dette er HELT feil! Blir gal av at så mange sprer slik feilinfo! 

Om du blir syk under ulønnet permisjon, og da snakker man så alvorlig syk at årsaken til permisjon faller bort (du kan ikke ta deg av barnet), har man rett på sykepenger. Da er det ikke snakk om «tullesyk» som at man fortsatt kan gjøre alt som omhandler vanlig omsorg av barnet, men at det hadde vært kjekt med penger istede for ingen penger. Dette står klart i loven med et eksempel der mor blir innlagt på sykehus. 

Så lenge man har avtalt å returnere til jobb har man krav på sykepenger fra første dag fra NAV. Man må opptjene seg ny rett hos arbeidsgiver for arbeidsgiverperiode og egenmelding, men i loven står det klart at ulønnet permisjon for å ta seg av barn (obs dette er viktig, ved annet ulønnet perm gjelder ikke dette), likestilles med arbeid og man anses for å ha direkte overgang og rett fra NAV fra første dag. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å fullamme til barnet mitt er minst ett år. Da vil jeg amme før og etter jobb. Det er overhode ikke fordelaktig for min jobb at jeg drar midt i arbeidstiden for å amme. Jeg skal ikke bruke ammefri for å få kortere dager fordi jeg ikke vil jobbe, jeg skal bruke det fordi jeg skal amme barnet mitt så mye som mulig. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er HELT feil! Blir gal av at så mange sprer slik feilinfo! 

Om du blir syk under ulønnet permisjon, og da snakker man så alvorlig syk at årsaken til permisjon faller bort (du kan ikke ta deg av barnet), har man rett på sykepenger. Da er det ikke snakk om «tullesyk» som at man fortsatt kan gjøre alt som omhandler vanlig omsorg av barnet, men at det hadde vært kjekt med penger istede for ingen penger. Dette står klart i loven med et eksempel der mor blir innlagt på sykehus. 

Så lenge man har avtalt å returnere til jobb har man krav på sykepenger fra første dag fra NAV. Man må opptjene seg ny rett hos arbeidsgiver for arbeidsgiverperiode og egenmelding, men i loven står det klart at ulønnet permisjon for å ta seg av barn (obs dette er viktig, ved annet ulønnet perm gjelder ikke dette), likestilles med arbeid og man anses for å ha direkte overgang og rett fra NAV fra første dag. 

Ang sykdom under ulønnet permisjon:

§ 8-47 Andre og tredje ledd - Situasjoner som er likestilt med arbeid

[Endret 3/00, 03/10, 8/13]

Andre og tredje ledd beskriver forskjellige situasjoner da medlemmet også kan regnes som yrkesaktiv.

For at situasjoner som nevnt i andre ledd skal være likestilt med inntektsgivende arbeid, må medlemmet motta en ytelse til livsopphold etter kapitlene 4, 8, 9 eller 14. Det er avgjørende at medlemmet faktisk har mottatt en ytelse. Vi viser i denne forbindelse til Trygderettens kjennelse nr. 4979/92. I foreliggende sak utløste ikke den tidligere sykmeldingsperioden noen utbetaling av sykepenger, fordi den godkjente sykmeldingsperioden var kortere enn ventetiden etter § 8‑47 femte ledd. Den tidligere sykmeldingsperioden var derfor ikke en situasjon som i følge andre ledd er likestilt med arbeid i forhold til tre måneders beregningen etter første ledd.

Henvisningen i tredje ledd bokstav d til arbeidsmiljøloven §§ 12-1 - 12-5, er en henvisning til bestemmelser om rett til permisjon i forbindelse med svangerskap, fødsel og adopsjon.

Dersom man har ulønnet permisjon etter utløpet av foreldrepengeperioden, vil man kunne få rett til sykepenger etter denne bestemmelsen. Det er et vilkår at man har avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen. Det er også et vilkår at man kan godtgjøre at man har et inntektstap, jf § 8-47 femte ledd. Dersom hensikten med permisjonen faller bort, vil man kunne si at det foreligger et inntektstap.

Eksempel: Kari har tatt et års ulønnet permisjon etter foreldrepengepermisjonen med hjemmel i arbeidsmiljøloven § 12-5. Hun har avtale om å gjenoppta arbeidet etter utløpet av permisjonen. Tre måneder før permisjonstidens utløp blir hun akutt syk og innlagt på sykehus. I dette tilfellet vil Kari kunne få rett til sykepenger fra 15. dag, da hun ikke lenger har omsorg for barnet og hensikten med permisjonen er bortfalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...