AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #1 Skrevet 26. januar 2018 Hva gjør læreren på ettermiddag og kveld (ja, lærere skal jobbe ekstra for fridagene de får i vinter, sommer, påske, jule, høst feriene) når han snur undervisningen.. Altså.. elevene har i lekse og se på nettundervisning hjemme, og så gjør de lekser i timene.. Leksene blir aldri rettet/innlevert... kun prøver og tentamener.. 8 klasse Jeg tenker at dette er unnasluntring.. Anonymkode: bd355...1ed
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #2 Skrevet 26. januar 2018 Lærere er en rase for seg selv. Utrolig spesielle folk. Anonymkode: aad27...703
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #3 Skrevet 26. januar 2018 Læreren bruker tid på å forberede undervisningen, lage prøver, rette prøver, delta på foreldremøter, forberede til foreldremøter, osv osv osv. Vanlige lekser blir da aldri rettet... Og ikke alle fag har innleveringer. Så lær deg heller litt om læreryrket før du hyler opp om unnasluntring. Du ser da ikke hva læreren gjør. Anonymkode: 9b85d...72b 14
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #4 Skrevet 26. januar 2018 Synes det er på tide at vi følger eksemplene til Finland. https://snl.no/Skole_og_utdanning_i_Finland Anonymkode: 5d87d...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #5 Skrevet 26. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Læreren bruker tid på å forberede undervisningen, lage prøver, rette prøver, delta på foreldremøter, forberede til foreldremøter, osv osv osv. Vanlige lekser blir da aldri rettet... Og ikke alle fag har innleveringer. Så lær deg heller litt om læreryrket før du hyler opp om unnasluntring. Du ser da ikke hva læreren gjør. Anonymkode: 9b85d...72b forberede undervisningen?? Han gjør ingenting i timene.. sitter med mobilen.. barna gjør lekser.. og ser på nettundervisning hjemme.. prøvene er også noe han laster ned fra nettet.. dette er ikke en kontaktlærer som deltar på foreldresamtaler.. Anonymkode: bd355...1ed 1
Snowbrigade Skrevet 26. januar 2018 #6 Skrevet 26. januar 2018 Tror du de oppleggene planlegger seg selv? At oppgaver og tentamen alltid lager seg selv? Såklart kan det være at ungen har fått en lærer som prøver å gjøre minst mulig, men jeg ville vært opptatt av om du føler ungen lærer det de skal, om de føler de får noktilbakemelding på hvordan de ligger an og generelt om føler de får noe ut av denne undervisningsformen, ikke det at du føler læreren jobber "nok". Både fordi du ikke vet hvor mye læreren gjør, og fordi det vel ikke er det viktige her. Om du kan gjøre en perfekt lærerjobb mellom 08 og 15 hver dag, Så tenker jeg ikke at man sluntrer unna, men at man har valgt den perfekte jobben for seg og elevene. Lekser i seg selv har ikke vist seg å være veldig nyttig slik de ofte benyttes idag, Så denne arbeidsformen er det mange pedagoger som anbefaler 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #7 Skrevet 26. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: forberede undervisningen?? Han gjør ingenting i timene.. sitter med mobilen.. barna gjør lekser.. og ser på nettundervisning hjemme.. prøvene er også noe han laster ned fra nettet.. dette er ikke en kontaktlærer som deltar på foreldresamtaler.. Anonymkode: bd355...1ed Du må jo klage på dette da. Ingenting skjer av å klage til oss.... Anonymkode: baa88...676 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #8 Skrevet 26. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: forberede undervisningen?? Han gjør ingenting i timene.. sitter med mobilen.. barna gjør lekser.. og ser på nettundervisning hjemme.. prøvene er også noe han laster ned fra nettet.. dette er ikke en kontaktlærer som deltar på foreldresamtaler.. Anonymkode: bd355...1ed Har du virkelig vært tilstede i klasserommet og sett dette selv? Eller er dette noe du hører om fra en 8. klassing og tar for god fisk..? Å finne ting på nettet som ungene skal se på er jo også forberedelser.. Anonymkode: 9b85d...72b 9
Snowbrigade Skrevet 26. januar 2018 #9 Skrevet 26. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: forberede undervisningen?? Han gjør ingenting i timene.. sitter med mobilen.. barna gjør lekser.. og ser på nettundervisning hjemme.. prøvene er også noe han laster ned fra nettet.. dette er ikke en kontaktlærer som deltar på foreldresamtaler.. Anonymkode: bd355...1ed Om læreren sitter på telefonen myebi timene ville jeg tatt det opp med rektor, elevene har såklart krav på oppfølging og tilbakemelding 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #10 Skrevet 26. januar 2018 1 minutt siden, Snowbrigade skrev: Tror du de oppleggene planlegger seg selv? At oppgaver og tentamen alltid lager seg selv? Såklart kan det være at ungen har fått en lærer som prøver å gjøre minst mulig, men jeg ville vært opptatt av om du føler ungen lærer det de skal, om de føler de får noktilbakemelding på hvordan de ligger an og generelt om føler de får noe ut av denne undervisningsformen, ikke det at du føler læreren jobber "nok". Både fordi du ikke vet hvor mye læreren gjør, og fordi det vel ikke er det viktige her. Om du kan gjøre en perfekt lærerjobb mellom 08 og 15 hver dag, Så tenker jeg ikke at man sluntrer unna, men at man har valgt den perfekte jobben for seg og elevene. Lekser i seg selv har ikke vist seg å være veldig nyttig slik de ofte benyttes idag, Så denne arbeidsformen er det mange pedagoger som anbefaler barnet blir umotivert når hun ser at læreren bare sitter på mobilen i timene..... Anonymkode: bd355...1ed 1
Minlillesky Skrevet 26. januar 2018 #11 Skrevet 26. januar 2018 Hvis du er misfornøyd, så sender du inn en klage! Hvor vanskelig kan det være? 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #12 Skrevet 26. januar 2018 Sånn husker jeg vi også hadde det en periode. Undervisning med videoer på nett som noen andre hadde laget. Vi måtte se videoene på fritiden, mens vi bare gjorde lekser i timene uten å få undervisning der. Jeg likte ikke det opplegget noe godt siden vi ikke fikk stilt spørsmål som man vanligvis gjør når læreren underviser. Hvis dette er en noe barnet ditt ikke får noe utbytte av må hun/han eller du gi tilbakemelding om det til lærer. Anonymkode: 1a879...792 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #13 Skrevet 26. januar 2018 2 timer siden, Minlillesky skrev: Hvis du er misfornøyd, så sender du inn en klage! Hvor vanskelig kan det være? herregud.. hold deg unna nettforum om du ikke er åpen for å diskutere... Anonymkode: bd355...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #14 Skrevet 26. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: forberede undervisningen?? Han gjør ingenting i timene.. sitter med mobilen.. barna gjør lekser.. og ser på nettundervisning hjemme.. prøvene er også noe han laster ned fra nettet.. dette er ikke en kontaktlærer som deltar på foreldresamtaler.. Anonymkode: bd355...1ed Nettundervisning hjemme og oppgaver i timene er et prøveprosjekt, det er mulig at skolen til barnet ditt har blitt valgt ut til å delta på dette prosjektet. Da jeg gikk på videregående så fikk vi selv prøve ut dette prosjektet i enkelte fag og personlig så foretrakk jeg denne formen for læring siden jeg aktivt måtte sitte og løse oppgaver i timene samt fikk hjelp. Vi fikk i alle fall vite at læringsmetoden var en form for å digitalisere skolen. Anonymkode: a91c6...41e 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #15 Skrevet 26. januar 2018 Elevene gjør ikke "lekser", men oppgaver. Det er forsket mye på hvordan elevene lærer best. Mange mener at de lærer best dersom lærer kan hjelpe til når de løser oppgaver. Tidligere var det gjerne slik at læreren "foreleste" på skolen, og så gjorde man oppgavene hjemme. De som ikke har ressurssterke foreldre vil da ikke kunne få hjelp. Lærer går rundt og sjekker at alle har forstått. Det er derfor ikke nødvendig å samle inn svarene. Han får der med seg i timen, og noterer seg om elevene har gode svar. En lærer på ungdomsskolen må ha et visst antall vurderinger for å ha lov til å sette karakter. Dette følges opp av ledelsen/rektor. Det er rett og slett umulig for en lærer å hverken samle inn oppgaver eller ha prøver. Anonymkode: 2d274...b68 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #16 Skrevet 26. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Læreren bruker tid på å forberede undervisningen, lage prøver, rette prøver, delta på foreldremøter, forberede til foreldremøter, osv osv osv. Vanlige lekser blir da aldri rettet... Og ikke alle fag har innleveringer. Så lær deg heller litt om læreryrket før du hyler opp om unnasluntring. Du ser da ikke hva læreren gjør. Anonymkode: 9b85d...72b Amen Anonymkode: c906d...d5e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #17 Skrevet 26. januar 2018 Lekser blir vel vanligvis ikke rettet, det er prøver og tentamen som blir det. Her er vel opplegget at undervisningen foregår over nett også gjør elevene oppgaver når de er på skolen, slik at de skal få mulighet til å få hjelp. Ser ikke helt hvor du mener læreren sluntrer unna her? Anonymkode: 86e55...e2c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #18 Skrevet 26. januar 2018 Lekser blir ikke vanligvis rettet, en lærer har som regel flere klasser og, og med tanke på at de sikkert har minst 60 elever så har man heller ikke nok tid til å rette alle lekser. Anonymkode: ac8dc...a53
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #19 Skrevet 26. januar 2018 Den undervisningsformen du beskriver kalles omvendt undervisning (flipped classroom) og er mye brukt i skolen nå. Jeg har brukt det i perioder selv, og det er faktisk ganske mye arbeid å følge opp. I mitt fag legger jeg da elevene inn som studenter på et nettkurs, og der har jeg administratortilgang. I kurset skal de se undervisningsvideoer og løse enkle oppgaver underveis. De kan også legge inn kommentarer til om noe var vanskelig og hva de ønsker spesiell hjelp til i timene. Når jeg forbereder undervisning, logger jeg meg inn som administrator og sjekker om elevene har sett videoene, om de klart å løse oppgavene og leser kommentarene. I timene går vi da gjennom vanskelig oppgaver i fellesskap, og ellers veileder og hjelper jeg under oppgaveløsning. Jeg syns på ingen måte at denne undervisningsformen krever mindre av meg som lærer enn tradisjonell undervisning. Når det gjelder lærenes mobilbruk i timene; har du dette fra flere kilder? Kjenner du foreldrene til noen av de andre i klassen og kan spørre om flere har samme inntrykk? Min erfaring er at en 8.klassing sin opplevelse av en skoletime ikke alltid stemmer helt overens med det som faktisk skjer. Når barnet argumenterer med at "h*n blir lite motivert av lærerens mobilbruk", kan det i mine ører høres litt ut som en unnskyldning for å sluntre unna. Men om dette er reellt, bør dere som foreldre selvsagt ta det opp med læreren. På vår skole bruker vi mobilhotell i timene, og jeg sjekker aldri telefonen selv. Hadde jeg ikke vært småbarnsmor og kan risikere oppringning fra barnehagen, ville jeg ikke tatt med telefonen i timene i det hele tatt. Så jeg er helt enig i at læreren selvsagt ikke skal sitte og surfe på telefonen mens elevene jobber. Anonymkode: 90b97...b7c 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #20 Skrevet 26. januar 2018 Jeg gjentar det flere her sier, lekser blir ikke rettet, da man gjerne har 60 elever til sammen. Læreren har nok flere fag og klasser. Mange skoler og lærere bruker nettoppgaver, samtidig som de varierer undervisningen med små filmsnutter og film. Hvis læreren foreleser hele tiden blir det veldig ensidig og kjedelig for elevene. Ikke alle elever greier å konsentrere seg om å lytte til læreren i 45-90 minutter, som er en vanlig undervisningsøkt. Mobil er vanligvis ikke lov å bruke mens man underviser, så dette må du ta opp med skolen. Eller hør med flere, det er ikke sikkert barnet ditt snakker sant. Den ene gangen læreren min brukte mobil i klasserommet var da han var midt oppi en budrunde. Det skal litt til før man får lov til det. Hvis du føler at barnet ditt blir umotivert av undervisningen må du ta dette opp med kontaktlærer. Da er det lurt å ha barnets skolehverdag som begrunnelse når du prater med skolen, ikke ditt inntrykk av lærerens arbeidshverdag. Anonymkode: bc5f4...06f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå