Gå til innhold

IBS/Irritabel tarm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Noen her som sliter med IBS/irritabel tarm? Jeg har slitt med det i 7-8 år nå og holder på å bli gal. Mye luft i magen, føler at jeg aldri får tømt meg skikkelig og jeg kan gå 3-4 ganger på do og fortsatt føle meg utømt. Det er værst om morgenen og når jeg skal på jobb får da har jeg ikke tid til å tømme meg før jeg går og det kan være er mareritt når jeg er på jobb med mye luft osv.

Har prøvd mye forskjellig men virker som ingenting fungerer. Det er sosialt skjemmende og det har ofte vært sånn at jeg må si nei til ting pga dette og det gjør igjen at jeg blir deprimert i tillegg. 

Har tidligere vært på sykehuset og tatt både koloskopi og gastroskopi men de fant ingenting, bare at lukkemuskelen i magen var svak. 

Er det noen her som har IBS og har noen tips til hva jeg kan gjøre? Hvilken mat som er bra, om dere går på medisiner som hjelper, hvordan det er på jobb og i sosiale sammenhenger osv. 

Er veldig glad i trening og holder på med styrketrening og da er jeg nesten avhengig av proteinshake men det er rene marerittet for da får jeg virkelig luft i magen og går ofte løs mage dagen etterpå.. 

Jeg skjemmes her jeg sitter og skriver om dette men det er et såpass stort problem for meg at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre snart. Har vært hos legen så mange ganger men de har ikke mer de kan hjelpe meg med etter at jeg tok de undersøkelsene.

Anonymkode: ecc1d...c8f

Skrevet

Google "fodmap diett". Den har visst god effekt for behandling av IBS ifølge en rekke ernæringsfysiologer.

Skrevet

Ja, jeg har IBS. De morgnene jeg er dårlig i magen tenker jeg bare at jeg må få gjort det jeg skal på do og så får jeg heller droppe å spise frokost f.eks. Har 40 minutter på meg om morgenen, så det er tid til begge deler. 

Jeg må gjerne ha avføring 3 ganger daglig fordi jeg har så lite hver gang, men føler ikke at jeg ikke er skikkelig tømt. Har en del oppblåst mage og luft, men det går som oftest greit dagliglivet til tross for dette. For meg fungerer ikke fodmap fordi mitt hovedproblem er grønnsaker. Jeg unngår derfor alt av rå grønnsaker og spiser kun en porsjon grønnsaker som er gjennomkokt til middag. Spiser svært sjeldent salat. Tåler absolutt ikke kikerter og bønner osv. Tar multivitaminer etter råd fra legen pga dette. 

Proteiner tåler jeg godt, men jeg bruker lean protein fra star nutrition fordi den inneholder fordøyelsesenzymer. 

Det er ikke alle dager magen funker og det må man bare akseptere med IBS. Kanskje enkelt for meg å si siden jeg har hatt det hele livet og ikke kjenner til annet, men f.eks i dag fikk jeg masse magekramper på trening og da må jeg bare akseptere at det er sånn og dra hjem. Er ikke vits å bli sur på seg selv eller nedfor pga det

Anonymkode: a9f4f...88b

Skrevet

Hva spiser du, Ts?

Med svak lukkemuskel er det en god del matvarer du aldri bør spise. Listen er lett tilgjengelig ved googling. Til frokost foreslår jeg havregrøt laget med varmt vann. Havre er nemlig meget godt for magesekken og varmt vann gjør den lettere å fordøye. Lunket mat er generelt å anbefale, da denne er lettere fordøybar. Farse av kjøtt er generelt bedre enn kjøtt (om du likevel velger å spise kjøtt må du marinere det godt).

Om du tåler nøtter: spis nøtter. Men spis aldri mer enn 10-15 av en type på en dag og ikke mer enn en neve av gangen. 

Proteinshaken kan du trolig bare glemme. For å leve godt med ibs er regelen denne: du spiser det du tåler når du tåler det og godtar at du noen måneder tåler sitron og neste måned ikke tåler det. Og du spiser, 99,9 % av tiden hjemmelaget mat laget av rene råvarer som er bearbeidet til lettfordøyelighet. Kommer noe i en pose eller pakke med mer enn 1-3 ingredienser så spiser du det i de siste 0,1 % av tilfellene. Eller du lever med å være syk. Ibs tilpasser deg ikke deg, Ts. Du tilpasser deg den. Og det betyr å spise så forsvinnende lite ferdigmat som menneskelig mulig.

Jeg har levd med dette i 15 år. Om jeg spiser feil blir jeg skitdårlig. Vi snakker feberaktige greier og verk i magesekken og luft og jeg vet ikke hva. Og hva jeg tåler endrer seg år for år (og det må aksepteres - i fjor tålte jeg ikke bønner. I forfjor var det kylling. I år tåler jeg plutselig litt paprika.). Men med rene råvarer som er pre-nedbrutt før de havner i magen så har jeg mindre magetrøbbel enn gjennomsnittsnordmannen. 

Anonymkode: a24d0...eb7

Skrevet

De selger flere bøker om foodmap på feks Ark. Fikk en slik bok til jul for er par år siden.

Du må rett og slett teste deg frem til hva du ikke tåler. Du sier du reagerer på proteinshaken. Bruker du melk i den?

det "revolusjonerende" for meg var å kutte ut melk, og alt av melkeprodukter. Noe som var ganske kjipt med tanke på hvor glad jeg er i ost og pizza, men som funker greit nå. Jeg spiser heller pizza en sjelden gang og tar konsekvensene av det.

Masse annet jeg ikke tåler, epler, bananer, mandler, bønner osv osv. Det må man teste seg frem til og det betyr at man må være avholds i en periode og teste h

Anonymkode: e9308...140

Skrevet

Jeg slet i flere år, men det bedret seg da jeg la om kostholdet. Nå spiser jeg selvlagde knekkebrød til frokost og lunsj (lavkarboknekkebrød fra fedon lindberg) som har gjort underverker for å holde magen bra. Spiser også lite ris og pasta, dvs max 1-2 ganger i uken, passer på å ikke spise sent på kvelden så magen blir liggende å jobbe hele natten, har kuttet ned på sukkerinntaket, kuttet ned til kun en kopp kaffe om dagen, og dropper kullsyreholdig drikke (en stor synder i lage-luft-i-magen prosessen). Proteinshake er ingen nødvendighet selv om du trener, flere undersøkelser viser at det bare er tull og fint kan kompenseres med normal mat. 

Anonymkode: 1af10...2ce

Skrevet

Du trenger overhodet ikke proteinshake, selv om du trener mye. Så det kan du kutte ut. Om den er søtet med kunstig søtning, kan det gi deg ekstra problemer, da mange reagerer på det. 

Ellers prøv low fodmap-dietten. 

Stå opp tidligere, så du får tid til å gå på do før jobb. 

Anonymkode: 04f7e...45b

Skrevet

Jeg har det. Jeg besvimer av smerter, og ingenting hjelper og jeg har prøvd alt. Ja ALT. Lever med det. 

Anonymkode: f53a3...370

Gjest Solsmil
Skrevet

Low fodmap-dietten! Den har reddet meg. Meld deg inn i Facebook-gruppen "low fodmap - norsk gruppe", der finnes det utrolig mye info og kunskapsrike folk som kan hjelpe deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...