Gå til innhold

Hvor mye går med til faste utgiftstrekk i forhold til inntekt.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Nå er det ofatst  differansen mellom inntekt ,og utgifter som legger  grunnlaget  for hvilken livsstandard folk flest har.   Gjeldsveksten synes å ha ha økt siste årene,og det har vert  til bekymring for myndighetene m.a. i tilfelle renten skulle stige  i Norge.   Det meste har steget jevnt og trutt siste årene bortsett fra renten,og de fleste har fått nedgang i kjøpekraften gr. lav lønnsvekst.   

Undres på hvor mye du sitter igjenn med i disponibel inntekt etter at alle faste utgifter er betalt pr. mnd ?  

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
Akkurat nå, Anonym Bruker skrev:

Nå er det   differansen mellom inntekt ,og utgifter som legger  grunnlaget  for hvilken livsstandard folk flest har.   Gjeldsveksten synes å ha økt siste årene,og det synes m.a å ha samanheng med lav rente,og det har  vert  til bekymring for myndighetene m.a. i tilfelle renten skulle begynne  stige  i Norge,og en hel genrasjon har knapt opplevd renteøkning.  Det meste synes   imidlertid steget jevnt og trutt siste årene bortsett fra renten,og de fleste har fått nedgang i kjøpekraften gr. lav lønnsvekst. og prisstigning varer og tjenester.   

Undres på hvor mye du sitter igjenn med i disponibel inntekt etter at alle faste utgifter er betalt pr. mnd ?  

Skrevet

Dette er nok ikke like lett å få svar på som når du spør om inntekt. Da kan folk skryte og juge mer 😂

Anonymkode: 75871...ce7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ca 8000 igjen. Da skal i prinsippet det meste av mat og dagligvarer betalt. 

Anonymkode: 8f24a...cd8

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok ikke like lett å få svar på som når du spør om inntekt. Da kan folk skryte og juge mer 😂

Anonymkode: 75871...ce7

Mange har nok oversikt over inntektsiden,men kanskje er utgiftsiden mer uoversiktleg da mange kan oppleve en rekke uforutsette ugifter.

Skrevet

1/3 av inntekten (både skattbar og annet)  min går til faste utgifter.

Anonymkode: 93412...da1

Skrevet

Ikke mye jeg har igjen. Jeg tjener mellom 25000-35000+ hver måned (jobber skift (15 ukers plan) og har ulik skifttillegg). 

16000kr går til regningskonto, hvor alle faste utgifter trekkes. Jeg lånte penger av mor og far til egenkapital, og prøver å sette av så mye som mulig til dem hver måned. 4000+ alt ut i fra lønning. Liker å ha 5000kr igjen på kortet til mat og klær og slikt som trengs. Og prøver å sette av noen tusen til oppsparing av bufferkonto :) så ikke mye igjen på slutten av måneden :) men håpet er at mor og far har fått sit innen året er omme, men studielånet får jeg første regning på snart 😅 (Det tar aldri slutt).

Anonymkode: 4c258...6fa

Skrevet

Her inne må du regne med at folk anser både sparing og matbudsjett på 6000 for enslig som faste utgifter.

Anonymkode: 084e0...8ff

• Liker 2
Skrevet

Vi får totalt utbetalt 85.000 i måneden. 50.000 kr i faste utgifter, og 19.000 til variable.

Det vi sitter igjen med da (16.000kr) går til sparing. De variable utgiftene dekker alt fra mat, klær, fritid, velvære etc.

Anonymkode: 16012...c87

Skrevet

Har ca 4000 igjen som skal hode til mat, klær, helse, transport og fritid. 

Anonymkode: 1df65...f91

Skrevet

Jeg har ca 30 000 - 35 000 igjen til variable utgifter og sparing.

Anonymkode: 0f8eb...f96

Skrevet

Sitter igjen med ca 2/3 etter alt fast er betalt. 

Anonymkode: 2f476...ebf

Skrevet

68% av netto (eller 47% av brutto) lønn går til faste utgifter.

Anonymkode: a0357...134

Skrevet

Her går ca 2/3 til faste utgifter. Selv om jeg har lavt boliglån. Men med laveste sats AAP og 2 barn, så blir det en del utgifter, og lav inntekt. Spare får jeg ikke gjort.

Anonymkode: 7b64d...be8

Skrevet

20% går til faste utgifter.

Anonymkode: 084e0...8ff

Skrevet (endret)

Jeg er enslig, eier min egen leilighet og forsørger en tenåring som bor hjemme.

Det kan variere litt hvor stor andel av inntekten som går til faste utgifter og regninger, alt avhengig av om jeg f.eks har Mastercard-regning den måneden, annet som dukker opp etc.

Men for å ta denne måneden som eksempel, januar 2018, så brukte jeg 55% av inntekten min på faste regninger som alt til bolig(lån, husleie), telefon, månedskort, forsikringer etc. Det som ble igjen da på lønningskontoen, skal gå til forbruk og handling av mat, apotek, diverse småting som påløper i løpet av en vanlig måned.

Endret av Million
Skrevet

Ca. 23% av lønna går til faste utgifter (bolig, strøm, internett, abonnementer, bil osv.) Vi bor billig og har betalt ned gjeld, har ingen barn og kort vei til jobbene våre så alle kostnader er relativt lave. Men vi har hobbier som krever en mengde dyrt utstyr, så det går mye penger ut der i løpet av året. 

Anonymkode: 209a2...9d0

Skrevet

Jeg går på aap da, så det blir noe annet enn vanlig lønn, men jeg sitter igjen med alt fra 0-2500 etter faste utgifter er betalt som skal holde til mat, klær, medisiner o.l. 

Anonymkode: a2921...09d

Skrevet

Skrev feil over, det er 0-1500,-.

Anonymkode: a2921...09d

Skrevet

Slike tall kan manipuleres mye. Blant annet med hvor mye du betaler ned gjeld med. Om du betaler 1000 kr ned på gjeld eller sparer 1000 kr er ett fett. Men i regnskapet (også her) havner det på ulik konto.

En annen ting. Det er en utbredt misforståelse at det er et problem med gjeldsvekst hvis renten skulle stige. Hvis norske husholdninger har mye gjeld, betyr det bare at sentralbanken kan øke renten mindre for å oppnå samme effekt. Hvis målet er å innskrenke kjøpekraft med 10.000 kr for å dempe inflasjon, måtte renten økes med 2% hvis snittgjeld var 500.000 kr, men man ville nå samme målet med å øke 1% hvis snittgjeld var en million. Dette gjelder selvfølgelig på gruppenivå, men poenget blir det samme. Men at enkelte husholdninger har mye dyr gjeld (kreditt, forbrukslån, mv.), er et problem uavhengig av rentenivå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...