AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 Hei! Har de siste kveldene lagt merke til at det kommer en form for skrapelyd fra taket nær veggen i stua og kjøkkenet her vi leier. Først tenkte vi at det bare var bevegelse i huset, men i og med at vi kun har lagt merke til det om kvelden og det er en såpass sterk og ujevn skraping mistenker vi at det kanskje kan være mus(?). Vi har sendt melding til den vi leier av som sa at h*n skulle undersøke nærmere. Vet ikke om h*n har undersøkt det enda. Det er fryktelig ubehagelig og jeg er redd for at dersom det er mus at den eller de skal gnage seg igjennom taket og komme seg inn. Vi sa opp i starten av januar, før vi merket denne lyden, men får ikke flyttet før mai. Om det viser seg å være mus og utleier ikke ordner det, kan man slippe unna oppsigelsestid? Vi bor like ved et jorde, det ligger bare omtrent 10 meter maks fra utgangsdøren vår. Inne i leiligheten er det sprekker i kantene i taket, store spriker i lister, vinduene våre har ikke lister utenfor engang, det er et lite hakk i listen rundt utgangsdøren slik at man kan se lyset utenfra, generelt flere ting som sier oss at visse ting er gjort slurvete da huset ble bygget. Aner ikke hvordan en mus eventuelt skal ha kommet seg inn i veggen/taket, men ut ifra slike slurvefeil ser jeg ikke bort ifra at det kan være noe mer ute som vi ikke har sett.. Utleier har sagt flere ganger at de skulle ordne bedre trapp ned hit og andre småting, det er over et år siden vi flyttet hit og det har enda ikke skjedd noe, så er redd for at h*n ikke kommer til å undersøke disse lydene med det første heller.. Vi er en del yngre enn de vi leier av og er så redd for at vi kommer til å bli overkjørt eller at de legger skylden på oss. Vi har ikke gjort noen ting annerledes siden vi flyttet hit for over et år siden og det er ingenting som tilsier at det er vår feil heller.. Anonymkode: bb0d4...78e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #2 Skrevet 26. januar 2018 Mus finnes rundt og i de fleste hus. Huseier er pliktet til å ordne det, men dere kan kjøpe gift eller sette ut feller selv hvis det plager dere så mye. Dere slipper ikke unna oppsigelsetiden. Anonymkode: 63821...576 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #3 Skrevet 26. januar 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mus finnes rundt og i de fleste hus. Huseier er pliktet til å ordne det, men dere kan kjøpe gift eller sette ut feller selv hvis det plager dere så mye. Dere slipper ikke unna oppsigelsetiden. Anonymkode: 63821...576 Får isåfall håpe huseier gjør noe med det som h*n sa h*n skulle.. Vi har vært ute å kikket etter eventuelle hull uten å finne noe, men at akkurat dette huset er veldig utsatt på grunn av beliggenheten er det ingen tvil om. Fant en video der noen hadde filmet en mus som gnagde i veggen og lyden hørtes HELT lik ut, så er mer eller mindre overbevist om at det er det. Tenker mye på smitte og sykdommer de kan bære med seg, spesielt ettersom vi har to små barn og. Får bare krysse fingrene for at huseieren ordner noe eller at evt musene ikke kommer seg inn mens vi bor der, eller i det hele tatt for huseier sin del. Jeg har aldri sett verken mus eller rotte ute hos oss mens vi har bodd der, så aner ikke hvor vi eventuelt kan legge verken gift eller felle heller.. Anonymkode: bb0d4...78e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #4 Skrevet 26. januar 2018 Siden lyden kommer fra akkurat over kjøkkenet deres KAN det også være gamle rør som laget lyder inni veggen. Kjenner en som trodde hun hadde en museinvasjon, men det viste seg å være vannrørene som lagde raslelyder (jeg hørte lydene selv, og var også overbevist om at det var mus). Anonymkode: 6e88d...22e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #5 Skrevet 26. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden lyden kommer fra akkurat over kjøkkenet deres KAN det også være gamle rør som laget lyder inni veggen. Kjenner en som trodde hun hadde en museinvasjon, men det viste seg å være vannrørene som lagde raslelyder (jeg hørte lydene selv, og var også overbevist om at det var mus). Anonymkode: 6e88d...22e Hm, det kan jo hende. Bor i en sokkelleilighet, er bare steinvegger rundt her nede så kan liksom ikke helt forstå hvordan de har kommet seg dit eventuelt. Resten av huset er jo av tre da, og de har en del papp og drit rundt huset her, så hadde ikke blitt overrasket sånn egentlig om det skulle bli et problem. Veldig ryddig og fint rundt dem fra veien, men så fort man kommer ned der vi bor kommer all søppela demmes frem. Lyden kommer fra taket, ikke vegger og er over stua og kjøkkenet, skal sies at kjøkken og stue er i samme rom. Hørte denne lyden i taket i stua og smalt litt i taket, da stoppet det og flyttet seg til kjøkkenet, og i stua er lyden fra samme sted hver gang lyden kommer.. Håper jo for huseier sin del at det bare er rør og ikke mus, vi skal jo uansett flytte, men kjenner jeg er mer utålmodig nå enn før og har ingenting imot å betale leie to steder for å komme meg bort herifra om det viser seg å være skadedyr rett over hodet på meg når jeg sitter i sofaen liksom, haha. Nei uff. Får håpe det bare er rør eller ett eller annet annet enn mus😋 Anonymkode: bb0d4...78e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #6 Skrevet 26. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm, det kan jo hende. Bor i en sokkelleilighet, er bare steinvegger rundt her nede så kan liksom ikke helt forstå hvordan de har kommet seg dit eventuelt. Resten av huset er jo av tre da, og de har en del papp og drit rundt huset her, så hadde ikke blitt overrasket sånn egentlig om det skulle bli et problem. Veldig ryddig og fint rundt dem fra veien, men så fort man kommer ned der vi bor kommer all søppela demmes frem. Lyden kommer fra taket, ikke vegger og er over stua og kjøkkenet, skal sies at kjøkken og stue er i samme rom. Hørte denne lyden i taket i stua og smalt litt i taket, da stoppet det og flyttet seg til kjøkkenet, og i stua er lyden fra samme sted hver gang lyden kommer.. Håper jo for huseier sin del at det bare er rør og ikke mus, vi skal jo uansett flytte, men kjenner jeg er mer utålmodig nå enn før og har ingenting imot å betale leie to steder for å komme meg bort herifra om det viser seg å være skadedyr rett over hodet på meg når jeg sitter i sofaen liksom, haha. Nei uff. Får håpe det bare er rør eller ett eller annet annet enn mus😋 Anonymkode: bb0d4...78e Sånn som du beskriver det (lyd som forflytter seg og er på samme steder hver gang) tror jeg at jeg ville slått meg til ro med at det er rørene, til det motsatte er bevist. Ikke noe å stresse over hvis dere planlegger å flytte allikevel, det er hovedsaklig nærkontakt med avføring eller døde mus som kan være farlig - om det så skulle være mus i eller rundt huset. Anonymkode: 6e88d...22e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #7 Skrevet 26. januar 2018 Mus kan komme inn i alle hus. Ingen mangel. Mus må en regne med å høre. Kan ikke slippe oppsigelsetid. Ingen mangel, men hendelig uhell. Anonymkode: c948e...a46 1
Gjest N-Nøff Skrevet 26. januar 2018 #8 Skrevet 26. januar 2018 De er ikke farlige altså. Med mindre du spiser musepiss
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #9 Skrevet 26. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn som du beskriver det (lyd som forflytter seg og er på samme steder hver gang) tror jeg at jeg ville slått meg til ro med at det er rørene, til det motsatte er bevist. Ikke noe å stresse over hvis dere planlegger å flytte allikevel, det er hovedsaklig nærkontakt med avføring eller døde mus som kan være farlig - om det så skulle være mus i eller rundt huset. Anonymkode: 6e88d...22e Det startet igjen nå for litt siden. Kommer tydeligvis kun om kvelden og nå hørte man tydelig at det var noe som løp rundt i taket der og forsvant bortover mot der vår del av leiligheten slutter og over i huset til de som eier her. Man hører det så utrolig tydelig og jeg er så redd for at de skal ligge rett over taket her og gnage seg igjennom taket og komme inn i leiligheten. Er det stor sannsynlighet for at de klarer å komme seg inn hit? De kan da umulig kreve at noen skal bo et sted det er skadedyr! Nå er de jo foreløpig i taket, men hvis de skulle komme seg inn i selve leiligheten vår. Vi bor i en liten leilighet og kan jo ikke bo her om mus skal løpe rundt blant oss og. Har bare vært dritt med denne plassen og nå kjenner jeg at jeg begynner å bli veldig lei.. Anonymkode: bb0d4...78e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #10 Skrevet 26. januar 2018 6 minutter siden, Neinøff skrev: De er ikke farlige altså. Med mindre du spiser musepiss Hah, nei har ikke akkurat planer om å spise verken det som kommer ut av de eller musene selv, men ser helst at de ikke kommer seg inn og hopper opp i lekekasser og sengene til ungene mens de sover, eller vår seng. Eller generelt kommer seg inn! Haha. Nå har vi jo erfart at hvis vi banker i taket så flytter det seg til kjøkkenet, og fra kjøkkenet og videre bort hvor vi ikke har leilighet, så kan tenke meg de har kommet seg inn fra en eller plass oppe.. Anonymkode: bb0d4...78e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #11 Skrevet 26. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det startet igjen nå for litt siden. Kommer tydeligvis kun om kvelden og nå hørte man tydelig at det var noe som løp rundt i taket der og forsvant bortover mot der vår del av leiligheten slutter og over i huset til de som eier her. Man hører det så utrolig tydelig og jeg er så redd for at de skal ligge rett over taket her og gnage seg igjennom taket og komme inn i leiligheten. Er det stor sannsynlighet for at de klarer å komme seg inn hit? De kan da umulig kreve at noen skal bo et sted det er skadedyr! Nå er de jo foreløpig i taket, men hvis de skulle komme seg inn i selve leiligheten vår. Vi bor i en liten leilighet og kan jo ikke bo her om mus skal løpe rundt blant oss og. Har bare vært dritt med denne plassen og nå kjenner jeg at jeg begynner å bli veldig lei.. Anonymkode: bb0d4...78e Nei, de finner heller småhull enn å gnage seg gjennom tak og vegger. Hold det ryddig og rent så de ikke finner noe spennende hvis de skulle ta seg en tur inn. De ønsker ikke å flytte inn under dyna di eller nært på mennesker generelt, men kan snoke litt rundt og etter hvert bli "tamme" hvis du har for vane å ha matrester, brødsmuler osv. liggende. Men som sagt - ikke stress med mindre du faktisk har sett mus eller lort inni leiligheta. Det er ikke veldig sannsynlig at de plutselig flytter inn med mindre du bor i et skikkelig "rottereir", de trives godt inni vegger og slikt hvor de kan styre som de vil. Anonymkode: 6e88d...22e 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #12 Skrevet 26. januar 2018 En mus kan komme seg inn gjennom de minste hull, mindre enn en 50-øring. De fleste får mus i hus en eller annen gang. Dersom dere er redde for at den skal komme inn så sett ut musefeller, er ikke værre en det. Ikke bruk gift, da vil musa gå inn i veggen å dø og stinke og man rissikerer at utleier må rive mange vegger for å få fjernet jævelskapet. Det skal være passe bra invasjon for at dere kan la det gå ut over kontrakten. Anonymkode: 78661...2f2 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #13 Skrevet 26. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, de finner heller småhull enn å gnage seg gjennom tak og vegger. Hold det ryddig og rent så de ikke finner noe spennende hvis de skulle ta seg en tur inn. De ønsker ikke å flytte inn under dyna di eller nært på mennesker generelt, men kan snoke litt rundt og etter hvert bli "tamme" hvis du har for vane å ha matrester, brødsmuler osv. liggende. Men som sagt - ikke stress med mindre du faktisk har sett mus eller lort inni leiligheta. Det er ikke veldig sannsynlig at de plutselig flytter inn med mindre du bor i et skikkelig "rottereir", de trives godt inni vegger og slikt hvor de kan styre som de vil. Anonymkode: 6e88d...22e Hoho, hele leiligheten er full av små hull og sprekker, i tillegg til lufteanlegg som er i hele huset og da i leiligheten vår og. Uff, får bare bite tenna sammen de tre månedene vi må være her og krysse fingrene for at de ikke kommer inn hit og at utleier faktisk tar tak i det. Mistrives hjemme og synes dette er skikkelig ekkelt. De over oss bor ikke der lenger, er bare innom der en gang iblant. Vet veldig lite om mus eller skadedyr generelt da dette aldri har vært et problem for oss før, men vil tro de vil trives der oppe i og med at det ikke er noen der til vanlig.. Anonymkode: bb0d4...78e
penny_ Skrevet 26. januar 2018 #14 Skrevet 26. januar 2018 Hvis leiligheten blir ubeboelig pga mus, så kan man slippe unna, ja, men jeg tviler på at ei mus eller to gjør så mye skade.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #15 Skrevet 26. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hoho, hele leiligheten er full av små hull og sprekker, i tillegg til lufteanlegg som er i hele huset og da i leiligheten vår og. Uff, får bare bite tenna sammen de tre månedene vi må være her og krysse fingrene for at de ikke kommer inn hit og at utleier faktisk tar tak i det. Mistrives hjemme og synes dette er skikkelig ekkelt. De over oss bor ikke der lenger, er bare innom der en gang iblant. Vet veldig lite om mus eller skadedyr generelt da dette aldri har vært et problem for oss før, men vil tro de vil trives der oppe i og med at det ikke er noen der til vanlig.. Anonymkode: bb0d4...78e Vil også legge til at vi er nøye på rengjøring og rydding, og at jeg ikke tror det vil være av noen spesiell interesse for mus å være her Inne hvis det er det som er interessant for dem. Anonymkode: bb0d4...78e
bortebra Skrevet 26. januar 2018 #16 Skrevet 26. januar 2018 All min medfølelse. Man kan fortelle meg hundre ganger at mus er ufarlige, men jeg synes like fullt det er noe av det ekleste jeg vet om. Jeg har hatt dem i hus også, og utleier var mildt sagt lite behjelpelig. Til tross for at det kom av klare mangler (hull i vegger), påsto de at det var jeg som ikke holdt det rent nok. (Har aldri hatt problemet før eller siden, så så urenslig har jeg det da tydeligvis ikke.)
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #17 Skrevet 26. januar 2018 1 minutt siden, penny_ skrev: Hvis leiligheten blir ubeboelig pga mus, så kan man slippe unna, ja, men jeg tviler på at ei mus eller to gjør så mye skade. Nei, den er ikke akkurat ubeboelig slik den er til dags dato, men kjenner jeg er nervøs for nærmeste fremtid når jeg hører den voldsomme skrapingen og romsteringen over oss. Aner ikke hvor mange mus det er snakk om en gang, mistenker at de kanskje befinner seg mer der vi ikke kan høre det/der vi ikke har leilighet for det er «bare» omtrent fem ganger (for å si et tall) vi hører det hver kveld, noen ganger smått, noen ganger litt tydeligere, aner ikke om natten, da sover vi jo. Hadde vel kanskje vært mye mer konstant skraping og lyd dersom det var snakk om en haug av mus her.. Har som sagt aldri vært borti dette før og vet svært lite om det.. Anonymkode: bb0d4...78e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #18 Skrevet 26. januar 2018 Bare tull å si "mus er ikke farlige." Mange av dem har musepest. Du kan bli smittet hvis du kommer for nær avføringen eller hvis musene har vært bortpå ting du putter i munnen. Det gjelder både mat og kjøkkenutstyr, som f.eks bestikk. Denne pesten er også farlig for unge og friske mennesker, da nyresvikt er et vanlig resultat av denne sykdommen. Det er sjelden at mennesker som er friske fra før av dør, men å få nyresvikt er jo ikke akkurat gøy. Anonymkode: 77cad...a17 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #19 Skrevet 26. januar 2018 Akkurat nå, bortebra skrev: All min medfølelse. Man kan fortelle meg hundre ganger at mus er ufarlige, men jeg synes like fullt det er noe av det ekleste jeg vet om. Jeg har hatt dem i hus også, og utleier var mildt sagt lite behjelpelig. Til tross for at det kom av klare mangler (hull i vegger), påsto de at det var jeg som ikke holdt det rent nok. (Har aldri hatt problemet før eller siden, så så urenslig har jeg det da tydeligvis ikke.) Uff.. Har vært borti flere useriøse utleiere, synd det skal være slik.. Virket som om utleier prøvde å legge skylden på oss og ved å «håpe at vi ikke kastet søppelet utenfor døren». Vi springer heller rundt hele huset og opp til søppelkassene enn å hive ting utenfor døren her. Spesielt når vi bor rett ved et jorde. Anonymkode: bb0d4...78e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #20 Skrevet 26. januar 2018 Så lenge dere ikke ser spor etter dem inne er dette en bagatell. Mus i vegg og tak er helt vanlig. Normalt renhold og tett lokk på matsøpla gjør det lite interessant for musene å oppholde seg inne hos dere, selv om de skulle finne veien inn. De har heller ingen interesse av å gnage seg gjennom tak og vegger uten videre. Anonymkode: a9986...a4c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå