AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 Jeg har en følelse av at f.eks. afrikanere og arabere som kommer til Norge har et stort behov for å bli kalt norske etter kun få år her, mens nordmenn som emigrerer til utlandet fortsatt omtaler seg som norske, og ikke som f.eks. amerikaner eller brite. Nå snakker jeg ikke om de "utlendingene" som har bodd her i generasjoner, såklart. For meg er en afghaner en afghaner. Du blir ikke norsk av å ha hatt et norsk pass noen år - du er afghaner eller somalier i Norge. Jeg kjenner flere etniske nordmenn som har flyttet permanent til utlandet, som f.eks. Tyskland, USA eller England, og ingen av disse omtaler seg som noe annet enn norsk, og det mener jeg også er riktig. Hva tenker dere? Anonymkode: 80ee6...ca0
Arkana Skrevet 26. januar 2018 #2 Skrevet 26. januar 2018 (endret) Det er heldigvis hverken du eller jeg som avgjør hva andre får lov til å føle og mene om sin tilhørighet. Har man norsk statsborgerskap og norsk pass er man norsk, med akkurat de samme rettighetene som enhver som er født i landet. Du kan mene akkurat hva du vil om det, men sånn er det bare. Utover det er det ingenting som er riktig eller galt. Om man føler seg norsk etter å ha bodd her bare fem år er hverken mer eller mindre riktig enn å føle seg som norsk etter å flyttet til Belgia som barn og bodd der hele sitt liv. Jeg kan heller ikke se at det fører noe som helst positivt med seg å skulle skille på hvem som er "norsk nok" ut fra enkeltmenneskers høyst subjektive mening. Endret 26. januar 2018 av Arkana 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #3 Skrevet 26. januar 2018 Jeg har en helt annen oppfattning. For meg virker det som at arabere, afrikanere og asiatere liker best å bli kalt for det landet de/foreldrene kommer fra. F.eks. pakistaner, somalier, vietnameser, thaidame osv. Anonymkode: 63789...279 1
Påkrevd Skrevet 26. januar 2018 #4 Skrevet 26. januar 2018 Jeg tenker at det kan ha noe å gjøre med bakgrunnen og livet man har levd. Om man kommer fra et sted der myndigheter trykker deg ned, fengsler deg uten grunn, borgerkriger, null ytringsfrihet, religionsforfølgelse osv. så føler man nok ikke på den samme nasjonalismen over sitt eget land, selv om man på mange måter helt sikkert er glad i det også. Jeg kan derfor skjønne at de som virkelig har hatt det hardt kan ha et behov for å føle seg som et fullverdig medlem av "flokken" når de endelig kommer til et stabilt og trygt sted, og vil bli omtalt med samme nasjonalitet. Nordmenn som stort sett har levd i sus og dus i forhold kjenner kanskje ikke den trangen. Man er sikkert litt mer stolt av å komme fra "verdens beste land". 2
Tillion Skrevet 26. januar 2018 #5 Skrevet 26. januar 2018 De jeg kjenner som er barn av innvandrere syns iallefall det er veldig leit å stadig bli spurt hvor de er fra, og andre antydninger til at de ikke er helt norske, til tross for den populære oppfatningen om at innvandrerbarn ikke vil være "for norske".
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #6 Skrevet 26. januar 2018 16 minutter siden, Tillion said: De jeg kjenner som er barn av innvandrere syns iallefall det er veldig leit å stadig bli spurt hvor de er fra, og andre antydninger til at de ikke er helt norske, til tross for den populære oppfatningen om at innvandrerbarn ikke vil være "for norske". Hvordan skal man kunne snakke om diverse folk hvis man ikke kan si hvor de kommer fra? Skal man si gul istedenfor asiat? Eller svart istedenfor afrikaner? Eller brun istedenfor araber? Da blir man trolig innkalt på kontoret for en "prat" for å ha kalt en ansatt guling eller svarting eller bruning. Nei jeg sier heller asiat, afrikaner, araber osv. Anonymkode: 63789...279
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #7 Skrevet 26. januar 2018 Jeg lurer noen ganger på om det er kampsak for å ha en kampsak. Og fordi den politisk korrekte offentligheten i Norge alltid er lutter øre når en minoritet har noe på hjertet, helst om diskriminering. Din opprinnelse er din opprinnelse. Det er ingenting en selv har gjort for å forårsake det, så det er ingenting å skryte av, men heller ingenting å skamme seg for. Man kan være fra land A og bo i land B, og det er helt greit. Anonymkode: b8b23...675
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #8 Skrevet 26. januar 2018 31 minutter siden, Tillion skrev: De jeg kjenner som er barn av innvandrere syns iallefall det er veldig leit å stadig bli spurt hvor de er fra, og andre antydninger til at de ikke er helt norske, til tross for den populære oppfatningen om at innvandrerbarn ikke vil være "for norske". Men de er jo ikke helt norske? Tror du britene som ble født i India under kolonitiden så på seg selv som indiske? Anonymkode: 477b5...ddc
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #9 Skrevet 26. januar 2018 53 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en helt annen oppfattning. For meg virker det som at arabere, afrikanere og asiatere liker best å bli kalt for det landet de/foreldrene kommer fra. F.eks. pakistaner, somalier, vietnameser, thaidame osv. Anonymkode: 63789...279 Det er som regel fordi etniske nordmenn reagerer hvis vi kaller oss norske, mange slik som TS vil benekte at vi er norske (selv om vi mener vi er norske pga statsborgerskap, ikke etnisitet). Det er en forventning til at alle immigranter integrerer seg i samfunnet, samtidig stusser mange nordmenn når denne gruppen kaller seg selv norske. Det er vel sannsynligvis derfor vi ''norske'' med utenlandsk opprinnelse bruker fortsatt ordet ''utlendinger''. Har selv prøvd å kalle meg selv nordmann men blir møtt med negative og til og med noen rasistiske utsagner, mens i USA når jeg sier jeg er fra Norge så reagerer ingen. Anonymkode: cb2ca...b82
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #10 Skrevet 26. januar 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har en følelse av at f.eks. afrikanere og arabere som kommer til Norge har et stort behov for å bli kalt norske etter kun få år her, mens nordmenn som emigrerer til utlandet fortsatt omtaler seg som norske, og ikke som f.eks. amerikaner eller brite. Nå snakker jeg ikke om de "utlendingene" som har bodd her i generasjoner, såklart. For meg er en afghaner en afghaner. Du blir ikke norsk av å ha hatt et norsk pass noen år - du er afghaner eller somalier i Norge. Jeg kjenner flere etniske nordmenn som har flyttet permanent til utlandet, som f.eks. Tyskland, USA eller England, og ingen av disse omtaler seg som noe annet enn norsk, og det mener jeg også er riktig. Hva tenker dere? Anonymkode: 80ee6...ca0 Jeg tror mye er på bakgrunn av at nordmenn krever at immigranter må integrere seg i samfunnet, mens nordmenn som flytter i andre land har ikke den forventningen til at nordmenn skal integrere seg og kalle dem selv feks. spanjoler. Anonymkode: cb2ca...b82
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #11 Skrevet 26. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Men de er jo ikke helt norske? Tror du britene som ble født i India under kolonitiden så på seg selv som indiske? Anonymkode: 477b5...ddc Faktisk kjenner jeg en briter som er født og oppvokst i Singapore, og han ser seg selv som både britisk og singapore. Anonymkode: cb2ca...b82
bortebra Skrevet 26. januar 2018 #12 Skrevet 26. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de er jo ikke helt norske? Tror du britene som ble født i India under kolonitiden så på seg selv som indiske? Anonymkode: 477b5...ddc En ganske søkt sammenligning. Britene hadde et eierskap til India, og så på seg selv som bedre, og levde nokså segregert fra indisk kultur. Det samme gjaldt franskmennene i Indokina. Koloniherrene var nettopp det; herrer, mens kolonienes opprinnelige befolkning var tjenerskapet. I dag er verdiene endret, og ikke minst den rasistiske undertonen ikke lenger sosialt akseptert. Opprinnelse og identitet er svært vanskelig emner, og jeg tror også identiteten vår endres, utvides eller forminkes i løpet av livet. Jeg har bodd mange år i utlandet, og jeg påvirkes av dette, og barna mine vil sannsynligvis ikke se på seg selv som spesielt norske etter en oppvekst i et annet land, selv om jeg er norsk og de er blonde, fordi de vil omgås mennesker her, vokse opp med denne kulturer, gå på skole her. Min innflytelse er begrenset. 1
Call Skrevet 26. januar 2018 #13 Skrevet 26. januar 2018 Jeg synes det er veldig individuelt. Jeg har møtt førstegenerasjonsinvandrere som jeg ikke har noe problem med å se på som norske. På den annen side har jeg også møtt tredjegenerasjonsinvandrere som jeg ikke oppfattet som norske i det hele tatt, og som aktivt unngikk å absorbere noe norsk. Dog unntaksvis. Så jeg tror det er mye opp til individet.
Tillion Skrevet 26. januar 2018 #14 Skrevet 26. januar 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal man kunne snakke om diverse folk hvis man ikke kan si hvor de kommer fra? Skal man si gul istedenfor asiat? Eller svart istedenfor afrikaner? Eller brun istedenfor araber? Da blir man trolig innkalt på kontoret for en "prat" for å ha kalt en ansatt guling eller svarting eller bruning. Nei jeg sier heller asiat, afrikaner, araber osv. Anonymkode: 63789...279 Jeg snakker om måten du snakker til folk. Forøvrig ganske merkelig hvis du i dagligtalen har et så pressende behov for å snakke om hudfargen eller opprinnelsen til dine kollegaer. Kan det hende de har et navn? 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #15 Skrevet 26. januar 2018 Javel... jeg føler mange sliter med å bli integrert og ikke ønsker å bli integrert Anonymkode: 3e8a9...9bd
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #16 Skrevet 26. januar 2018 28 minutter siden, AnonymBruker said: Det er som regel fordi etniske nordmenn reagerer hvis vi kaller oss norske, mange slik som TS vil benekte at vi er norske (selv om vi mener vi er norske pga statsborgerskap, ikke etnisitet). Det er en forventning til at alle immigranter integrerer seg i samfunnet, samtidig stusser mange nordmenn når denne gruppen kaller seg selv norske. Det er vel sannsynligvis derfor vi ''norske'' med utenlandsk opprinnelse bruker fortsatt ordet ''utlendinger''. Har selv prøvd å kalle meg selv nordmann men blir møtt med negative og til og med noen rasistiske utsagner, mens i USA når jeg sier jeg er fra Norge så reagerer ingen. Anonymkode: cb2ca...b82 Det hadde vært like "merkelig" om en nordmann f.eks. hadde flyttet til Thailand og begynt å kalle seg thaidame. Anonymkode: 63789...279
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #17 Skrevet 26. januar 2018 23 minutter siden, Tillion said: Jeg snakker om måten du snakker til folk. Forøvrig ganske merkelig hvis du i dagligtalen har et så pressende behov for å snakke om hudfargen eller opprinnelsen til dine kollegaer. Kan det hende de har et navn? Ja nettopp. Det er visse ord og uttrykk man ikke skal bruke for det kan føre til problemer. Spesielt hvis man jobber i offentlig sektor. Og nå prøver folk som deg å hevde at innvandrere ikke liker en gang å bli betegnet med bakgrunnen deres. Når ble det gale å si asiat, afrikaner eller araber?? For øvrig sa jeg ikke at jeg har et pressende behov. Men det oppstår jo situasjoner i hverdagen der man gjerne må beskrive personer. Anonymkode: 63789...279
Tillion Skrevet 26. januar 2018 #18 Skrevet 26. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja nettopp. Det er visse ord og uttrykk man ikke skal bruke for det kan føre til problemer. Spesielt hvis man jobber i offentlig sektor. Og nå prøver folk som deg å hevde at innvandrere ikke liker en gang å bli betegnet med bakgrunnen deres. Når ble det gale å si asiat, afrikaner eller araber?? For øvrig sa jeg ikke at jeg har et pressende behov. Men det oppstår jo situasjoner i hverdagen der man gjerne må beskrive personer. Anonymkode: 63789...279 Skjønner ikke hvorfor du siterte meg i det hele tatt, du legger bare opp stråmannargumenter som ikke har noe relevans for hva jeg skrev og prøver å lage problemer av ingenting.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #19 Skrevet 26. januar 2018 9 minutter siden, Tillion said: Skjønner ikke hvorfor du siterte meg i det hele tatt, du legger bare opp stråmannargumenter som ikke har noe relevans for hva jeg skrev og prøver å lage problemer av ingenting. Åja jeg misforsto poenget med din første kommentar da. Siden du skrev at innvandrer du kjenner "synnes det er veldig leit" hvis folk spør dem hvor de kommer fra, oppfattet jeg det som at du delte dette med hensikten å insinuere at det er noe gale i å betegne folk med bakgrunnen deres fordi det kan gjøre dem støtt eller lei seg. Men da leste jeg for mye inn i hensikten med kommentaren din. Beklager! Anonymkode: 63789...279
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #20 Skrevet 26. januar 2018 Jeg er født i USA av norske foreldre, så er derfor både norsk og «amerikansk» (US citizen.) «Amerikansk» fordi «America» er mer enn bare USA. Man har jo Nord-Amerika og Sør-Amerika. Merkelig nok hører man sjelden, om aldri, at brasilianere eller meksikanere kaller seg amerikanere. Så har man Norge da. Hvor samer/kvener/rom i Norge er samer/kvener/rom og ikke nordmenn, enda de har bodd her siden Gud vet når. De er jo norske statsborgere, men fremdeles samer/kvener/rom og ikke nordmenn. Så hvorfor skal man da for eksempel kalle en somalisk ungdom født i Norge for nordmann? Hva er det som gjør at en somalisk ungdom er mer «verdt» enn en same/kvener/rom? Anonymkode: 2cd70...afb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå