AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 Barnet vårt sliter med sinnemestring og impulskontroll. Idag har det vært gjentatte vanskelige episoder på SFO. Hører ikke på voksne, krangler med ungene m.m. Da jeg henter henne, sa hun uoppfordret 'jeg er slem - og vet ikke hvordan jeg skal slutte å være det'. Om seg selv. Og ramset opp div ting hun hadde gjort, som hun innså var galt. Hun hørtes fortvilet ut. Vi foreldre må hjelpe henne videre, såpass skjønner jeg. Men hvordan??? Anonymkode: 3398a...61b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #2 Skrevet 25. januar 2018 PPT og BUP. Du kan begynne hos fastlegen. Anonymkode: dc893...24f 4
addict Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 Se på deg selv og oppdragelse/oppvekst. Snakke med henne om hun kan ha opplevd noe. Kontakte PPT og BUP.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #4 Skrevet 25. januar 2018 Jeg var den ungen, et mareritt for foreldrene mine og omgivelsene. Startet hos ppt som 7-åring, det var leketerapi og familieterapi og leksehjelp og egen assistent på skolen osv. Fikk endelig ADHD-diagnose som 17-åring, og med en skyhøy dose Ritalin og Concerta (og masse bivirkninger) klarte jeg å fullføre VGS et år på overtid. 20 år gammel var jeg hos en terapeut (for andre plager), og fikk råd om å kutte ut Melk, gluten og sukker. 6 mnd senere sluttet jeg på medisiner, 3 år senere fikk jeg offisielt strøket ADHD-diagnosen og ble erklært helt frisk. ♡ Hvis jeg skeier ut kommer alt tilbake, agresjonen inkludert. Jeg skulle ønske foreldrene mine visste dette da jeg var barn, da jeg kuttet til det være to-tre uker før jeg merket forskjell. Det anbefales å kutte 100% i 4 uker, for så å reintrodusere en og en ting (f.eks smør, så rømme, så ost osv). Det er jo en veldig enkel og bivirkningsfri metode, jeg la om til Paleo, og savner ingenting (abstinensene var fæle de første ukene da). Kan lage alt mulig og spiser variert og godt. Kostholdsendring funker ikke for alle, men det koster veldig lite å prøve. Kanskje det kan hjelpe jenta di? ♡ Anonymkode: 6cc8b...3b5 2
Gravity Skrevet 25. januar 2018 #5 Skrevet 25. januar 2018 Om jeg ikke støtter alt AB over skriver, så kan jeg si meg enig i at blodsukkerregulering i form av kosthold kan være en nøkkel uansett "grunnproblematikk". At barnet har jevnt blodsukker gjennom dagen, og nok tilgang på vann. Jeg har selv et barn på samme alder som sliter med sinnemestring og impulskontroll, men hun tar det hovedsaklig ut hjemme. Det er nok mange grunner til det, hun strever med å regulere følelser, men det er veldig tydelig at hun strever ekstremt mye mer med dette når hun ikke har spist eller drukket skikkelig. På skolen får de ikke ha vannflaske tilgjengelig (!) og hun kommer hjem hver dag med full drikkeflaske. I tilegg har hun store issues med matpakke. Jeg hadde sannsynligvis myrdet hele familien min om jeg gikk hver dag fra 0730 til 14-15-16 (alt etter om noen er hjemme og forer henne når hun kommer fra skolen) uten vått eller tørt. Men som nevnt, hun har nok andre utfordringer også. 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #6 Skrevet 25. januar 2018 Takk for svar. Lyst å forsøke kostholdsendringer. Men virker vanskelig. Hva sender man i matpakka? Frokost, hva er alternativet her? Hun er heldigvis glad i både grønnsaker og salat. Ts Anonymkode: 3398a...61b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #7 Skrevet 25. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Lyst å forsøke kostholdsendringer. Men virker vanskelig. Hva sender man i matpakka? Frokost, hva er alternativet her? Hun er heldigvis glad i både grønnsaker og salat. Ts Anonymkode: 3398a...61b Du kan Google paleo, det finnes masse sider med info for nybegynnere. All paleomat er uten korn, melk, sukker, soya og belgfrukter (linser og bønner). Vet det er en Norsk blogger, paleoliv.no tror jeg,som er mor til to og spiser paleo. Masse tips og oppskrifter. Her går det i eggeretter, smoothie, müsli eller bananpannekaker f.eks til frokost, lunsjen er salat, suppe, wraps eller middagsretter, kvelds pleier jeg ikke å spise, men tar meg gjerne en frukt, litt kake, nøtter eller noe snop/mørk sjokolade. Hele familien her spiser Paleo, ungene og mannen tåler alt, og spiser litt gode feite melkeprodukter og surdeigsbrød i tillegg. Anonymkode: 6cc8b...3b5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #8 Skrevet 25. januar 2018 Du kan f.eks Google "Paleo matpakke" eller "Paleo lunchbox" for tips. Anonymkode: 6cc8b...3b5
Millimani Skrevet 26. januar 2018 #9 Skrevet 26. januar 2018 On 25.1.2018 at 10:02 PM, AnonymBruker said: Barnet vårt sliter med sinnemestring og impulskontroll. Idag har det vært gjentatte vanskelige episoder på SFO. Hører ikke på voksne, krangler med ungene m.m. Da jeg henter henne, sa hun uoppfordret 'jeg er slem - og vet ikke hvordan jeg skal slutte å være det'. Om seg selv. Og ramset opp div ting hun hadde gjort, som hun innså var galt. Hun hørtes fortvilet ut. Vi foreldre må hjelpe henne videre, såpass skjønner jeg. Men hvordan??? Anonymkode: 3398a...61b Ta kontakt med BUP/PPT og spør om de kan hjelpe. Det finnes et sinnemestrings-program/kurs for barn med slike vansker. Det kalles "Steg for steg", og er noe brukt på barneskoler...eller var iallfall det tidligere. Ungdom og voksne kan bruke et program som kalles "aggresion replacement training" (forkortet ART). Det er delt i tre deler; sinnekontroll, sosiale ferdigheter, moralsk resonnering. Ikke alle trenger kurs i alle tre delene, men da går det helt fint å bruke bare en eller to deler av programmet. Jeg hadde selv enormt god effekt av ART. Barnet kan gjøre dette alene sammen med med en eller to veiledere, eller i grupper med noen andre barn eller hele klassen. Dette kan BUP/PPT veilede dere med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå