Gå til innhold

Ny vedovn - hvilken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha ny vedovn, og klarer ikke bli enig med meg selv. Pga tilgjengelighet og pris/design, har jeg eliminert det ned til følgende:

https://www.varmefag.no/catalogsearch/result/?q=contura+850&gclid=CjwKCAiAnabTBRA6EiwAemvBdwczl3Riep0Y7ZmC2zsrpfDs0nt-VJkB6n6UiGXHf7nvaPTTcI8kAhoC-24QAvD_BwE

https://www.varmefag.no/contura-780-svart

https://www.varmefag.no/contura-750-svart

Det kommer kanskje ikke så godt frem på bildet, men de to siste er veldig smale/rette i designet, mens den første er rundere i formen.

Rommet er ca 40 m2, og ovnen skal stå på en smal brannvegg midt i rommet. Den første er ca 90 cm høy, den andre 120 cm høy, og den siste 115 cm. Jeg klarer ikke helt bestemme meg, noen som kan litt interiør/design og har noen mening, eller har en av disse selv som kanskje vil dele erfaring? Pga ovnens plassering blir den veldig midtpunkt.

Anonymkode: 0cc03...42e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ikke skryte på meg peiling verken på interiør eller peisovner, men jeg synes den pidestallen den i midten sto på så litt merkelig ut. Dog er det bare min mening, og smaken er som baken ;)

Ellers har vi selv nylig satt inn peis, og fått bygget vednisje. Nisjen vår er langt større enn hva det ser ut til at nisjene på den over og under ser ut til å være, og i vår nisje synes vi det går veldig lite ved - vi brenner det ganske fort opp. Jeg tenker derfor at hvis du velger en av de med nisje under, må du kanskje likevel beregne å ha annen vedoppbevaring tilgjengelig (eventuelt gå veldig hyppige turer mellom «vedlageret» ditt og peisovnen). 

Kos deg med ny peis :)

Skrevet
16 minutter siden, Høna79 skrev:

Jeg skal ikke skryte på meg peiling verken på interiør eller peisovner, men jeg synes den pidestallen den i midten sto på så litt merkelig ut. Dog er det bare min mening, og smaken er som baken ;)

Ellers har vi selv nylig satt inn peis, og fått bygget vednisje. Nisjen vår er langt større enn hva det ser ut til at nisjene på den over og under ser ut til å være, og i vår nisje synes vi det går veldig lite ved - vi brenner det ganske fort opp. Jeg tenker derfor at hvis du velger en av de med nisje under, må du kanskje likevel beregne å ha annen vedoppbevaring tilgjengelig (eventuelt gå veldig hyppige turer mellom «vedlageret» ditt og peisovnen). 

Kos deg med ny peis :)

Du syns pidestall så merkelig ut, eller akkurat den pidestallen? Mange ovner står på pidestall :) 
Det sies at man skal være litt forsiktig med å oppbevare ved i den nisjen, at det er mest beregnet til pynt :)

Skrevet

Flere innspill?

Skrevet

Ikke hørt mye godt om merket Contura. Nok til at jeg vil kjøpe. Venter heller på tilbud fra andre leverandører og produsenter. Går mot vår nå då gode muligheter for tilbud.

Anonymkode: bc6a7...dd1

Skrevet

780 var finest ☺

Skrevet

Vi selv dro for å se på Contura men endte opp med å kjøpe Rais Rina med klebberstein. Og mest på grunn av håndtak, de på Contura likte jeg ikke så godt når jeg prøvde de. Og klebberstein på Rais så litt gjevnere og finere ut enn på Contura.

Veldig fornøyd med ovn, to vedkubber er nok for å holde varme hele kvelden og at vi må lufte. Skulle faktisk ønske vi kjøpte mindre ovn, for det blir for varmt. Spør de i butikken, 40 m2 er ikke mye.

Anonymkode: 3be1c...383

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi selv dro for å se på Contura men endte opp med å kjøpe Rais Rina med klebberstein. Og mest på grunn av håndtak, de på Contura likte jeg ikke så godt når jeg prøvde de. Og klebberstein på Rais så litt gjevnere og finere ut enn på Contura.

Veldig fornøyd med ovn, to vedkubber er nok for å holde varme hele kvelden og at vi må lufte. Skulle faktisk ønske vi kjøpte mindre ovn, for det blir for varmt. Spør de i butikken, 40 m2 er ikke mye.

Anonymkode: 3be1c...383

Rais Rina er ikke aktuelt. Jeg har spurt i butikken, det er derfor jeg kom med de alternativene :)

• 2 år senere...
Skrevet

Syns 780 var grei, enkel ;) Kommer jo veldig ann på hvordan rommet ditt ser ut da. Har du sett på merket Spartherm? De er så inmarri flotte, og om det blir for varmt med peis senere kan man faktisk gjøre de om til en biopeis senere. Noe jeg syns er veldig hendig ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...