Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at snittet i Tromsø på rettsvitenskap med Nord-Norsk kvote at snittet er 43,5 ca og det står 50 ved siden av tallet(usikker på om det betyr at 50 kom inn eller at 50 stod på venteliste?). Mitt snitt ligger på 42. Er det umulig å komme inn med et snitt under der, eller MÅ det være akkurat det snittet eller over?

Anonymkode: c7a01...b77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umulig å si om du kommer inn, men mest sannsynlig gjør du ikke det.

Snittet fungerer slik at hvis det er 50 plasser og 100 søkere på en studieretning så kommer de 50 med høyest snitt inn. Den siste personen som kom inn, altså den med lavest snitt, er hva som blir stående som snittet, fordi alle som hadde over 43,5 i den kvoten kom inn. De som hadde under kom ikke inn. 

Dette endrer seg fra år til år, men akkurat rettsvitenskap kan man nesten banne på at holder seg eller stiger. Men om ingen med høyere snitt enn 3,2 søker så er det 3,2 som er snittet. 

Skjønte du?

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at snittet i Tromsø på rettsvitenskap med Nord-Norsk kvote at snittet er 43,5 ca og det står 50 ved siden av tallet(usikker på om det betyr at 50 kom inn eller at 50 stod på venteliste?). Mitt snitt ligger på 42. Er det umulig å komme inn med et snitt under der, eller MÅ det være akkurat det snittet eller over?

Sjansen er veldig liten. Rettsvitenskap i Tromsø er svært populært, og i likhet med f.eks. psykologi og sykepleien, så øker snittet litt hvert år. Om du ligger under snittet nå, vil du mest sannsynlig ikke komme inn. Da hadde jeg fokusert på å ta opp fag og forbedre karakterer. 

Anonymkode: c351e...583

Skrevet

Man vet aldri tenker jeg, om du ikke er så alt for langt unna bør du iallefall søke samtidig som du kan ta opp et fag eller to for å dytte opp snittet litt.

Av og til går poenggrensa ned, av og til blir det flere studieplasser, noen ganger er det mange som trekker seg fordi de får et bedre tilbud eller de må søke permisjon etc. Dersom du ser på tidligere år kan du jo se hvordan grensa har bevegd seg de siste årene, er også mulig å ringe skolen og høre om hvor lavt den gikk utover høsten når de siste fikk plassene sine.

Anonymkode: 0897c...e5e

Skrevet
3 minutter siden, mjauritz skrev:

Det er umulig å si om du kommer inn, men mest sannsynlig gjør du ikke det.

Snittet fungerer slik at hvis det er 50 plasser og 100 søkere på en studieretning så kommer de 50 med høyest snitt inn. Den siste personen som kom inn, altså den med lavest snitt, er hva som blir stående som snittet, fordi alle som hadde over 43,5 i den kvoten kom inn. De som hadde under kom ikke inn. 

Dette endrer seg fra år til år, men akkurat rettsvitenskap kan man nesten banne på at holder seg eller stiger. Men om ingen med høyere snitt enn 3,2 søker så er det 3,2 som er snittet. 

Skjønte du?

Ah, okei! Takk:-) Da får jeg ta opp litt fag.

Skrevet

43,5 var det laveste snittet som kom inn i fjor. Men snittet kan endre seg fra år til år så den kan plutselig bli høyere i år eller lavere eller ca det samme. Er ikke mulig å forutsi.

Anonymkode: 34d16...3b1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjansen er veldig liten. Rettsvitenskap i Tromsø er svært populært, og i likhet med f.eks. psykologi og sykepleien, så øker snittet litt hvert år. Om du ligger under snittet nå, vil du mest sannsynlig ikke komme inn. Da hadde jeg fokusert på å ta opp fag og forbedre karakterer. 

Men TS kan vel ikke ta opp fag uten at det fjerner førstegangsvitnemål? Da blir vel snittet enda drøyere å komme inn på, og da må TS ta opp masse fag? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ah, okei! Takk:-) Da får jeg ta opp litt fag.

Har du førstegangsvitnemål TS? 

Skrevet
3 minutter siden, mjauritz said:

Men TS kan vel ikke ta opp fag uten at det fjerner førstegangsvitnemål? Da blir vel snittet enda drøyere å komme inn på, og da må TS ta opp masse fag? 

Er det ikke mulig å ta opp fag mens man går VGS? Altså man tar opp fag som man har fått endelig karakter i, før man har fått vitnemål? Jeg er veldig usikker på dette altså, så ignorer dette TS.

Skrevet

Er det ikke mulig å ta opp fag mens man går VGS? Altså man tar opp fag som man har fått endelig karakter i, før man har fått vitnemål? Jeg er veldig usikker på dette altså, så ignorer dette TS.

Jo. Hvis du tar opp fag samtidig som du går på vgs får du fortsatt førstegangsvitnemål.

• Liker 2
Skrevet

Hvis TS vet snittet sitt fra VGS så er TS mest sannsynlig ferdig? Siden TS snakker om å ta opp fag istedenfor å bare styrke karakterene frem til sommeren? 
Hvis TS må ta opp fag mens h*n går på VGS så må TS raska på å melde seg til privatisteksamen, for den fristen går vel ut snart? 

Skrevet
17 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Jo. Hvis du tar opp fag samtidig som du går på vgs får du fortsatt førstegangsvitnemål.

Nei dette stemmer ikke.

Skrevet
1 time siden, mjauritz skrev:

Jeg søker med ordinært vitnemål, snittet er altså like under 45 for å komme inn på jus med det. Så slipper heldigvis å ta opp fryktelig mange fag hvis snittet holder seg stabilt:)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man vet aldri tenker jeg, om du ikke er så alt for langt unna bør du iallefall søke samtidig som du kan ta opp et fag eller to for å dytte opp snittet litt.

Av og til går poenggrensa ned, av og til blir det flere studieplasser, noen ganger er det mange som trekker seg fordi de får et bedre tilbud eller de må søke permisjon etc. Dersom du ser på tidligere år kan du jo se hvordan grensa har bevegd seg de siste årene, er også mulig å ringe skolen og høre om hvor lavt den gikk utover høsten når de siste fikk plassene sine.

Jus ved UiT tar ikke inn folk fra venteliste så det er ikke noe poeng i å gjøre.

Anonymkode: 5dde1...e57

Skrevet

Du får vel alderspoeng som hvert år sper på snittet?

Skrevet

Nei dette stemmer ikke.

Jo, det gjør det. 

Anonymkode: ff26c...05f

Skrevet

Nei dette stemmer ikke.

Det gjør det. Så lenge TS fortsatt går på vgs kan hun ta opp fag så mye hun vil. Tar hun opp fag i etterkant så mister du førstegangsvitnemålet. 

Anonymkode: 286db...e86

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør det. Så lenge TS fortsatt går på vgs kan hun ta opp fag så mye hun vil. Tar hun opp fag i etterkant så mister du førstegangsvitnemålet. 

Anonymkode: 286db...e86

Man mister ikke førstegangsvitnemålet da :) Man kan søke med begge to, men forbedrede karakterer (som du tar etter du er ferdig med vgs), alderspoeng og andre tilleggspoeng kommer kun på ordinært vitnemål. 

Anonymkode: 6b8d0...037

Skrevet

Heldige dere med nordnorsk kvote. Bodde i nordnorge selv og gikk i klasse med ei som så vidt bikka grensa. Hu kom inn. Jeg hadde 51 poeng, kom ikke inn. Skjønner at det skal «motivere» flere nordlenninger til å søke høyere utdanning men de gir jo nordnorge en «bjørnetjeneste» som utdanner dårligere jurister og advokater enn resten av norge. Så kvaliteten blir jo betraktlig skjevfordelt over landet. Når det er sagt så må du selvfølgelig ta opp fag? Mest sannsynlig går grensa opp også, da rettsvitenskap har blitt et såppass populært utdanningsforløp, så tror sjansene dine for å komme inn med 4,2 i snitt er ganske små.  

Anonymkode: 3a81a...893

Skrevet

Det er dessverre en gang sånn at trenden er at snittene på utdanninger øker og øker og øker. Da jeg søkte meg inn for 3 år siden var jeg langt over snittet for de som kom inn året før, men likevel havnet jeg på venteliste. Kom inn på supplering, men var bare på nippet. 

Anonymkode: 5fcc2...95f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...