AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 Skal søke på en master i Sverige, nå trenger jeg visstnok en engelsk test. Har skjønt at jeg må ha TOEFL eller IELTS, men er det virkelig sånn at det koster 2700kr? Synes det var utrolig dyrt! Og tenk hvis jeg ikke kommer inn på studiet en gang...da føles det veldig lite vits, noen som har peiling på dette? Anonymkode: 34ae2...5a1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #2 Skrevet 25. januar 2018 Det er hva det koster ja, kommer du ikke inn så er det penger tapt. Men vil legge til at 2700,- kun er en dråpe i havet om dette er noe du virkelig vil! Anonymkode: 91ae2...10a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er hva det koster ja, kommer du ikke inn så er det penger tapt. Men vil legge til at 2700,- kun er en dråpe i havet om dette er noe du virkelig vil! Anonymkode: 91ae2...10a Ja, ser den. Men samtidig så vil ikke skolen oppgi hva snittet har ligget på de siste årene så jeg har virkelig ingen peiling på om jeg hadde kommet inn, det er mye penger for meg som lever på to deltidsjobber. Noen som vet hva det koster om man vil ta opp engelsk vgs ved en eksamen? Jeg gikk ut fra vgs for 10 år siden så jeg vet ikke hvordan det er lengre, men vi hadde obligatorisk engelsk første året så kunne man velge det videre om man ville, det gjorde dessverre ikke jeg når vi hadde valgfag... Anonymkode: 34ae2...5a1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #4 Skrevet 25. januar 2018 Fått inntrykk av at det er dyyrt å ta opp karakterer fra VGS Anonymkode: 63459...45d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #5 Skrevet 26. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, ser den. Men samtidig så vil ikke skolen oppgi hva snittet har ligget på de siste årene så jeg har virkelig ingen peiling på om jeg hadde kommet inn, det er mye penger for meg som lever på to deltidsjobber. Noen som vet hva det koster om man vil ta opp engelsk vgs ved en eksamen? Jeg gikk ut fra vgs for 10 år siden så jeg vet ikke hvordan det er lengre, men vi hadde obligatorisk engelsk første året så kunne man velge det videre om man ville, det gjorde dessverre ikke jeg når vi hadde valgfag... Anonymkode: 34ae2...5a1 Priser for eksamen 2018 Gebyret er 1084 kroner per eksamen for fag der du ikke har standpunkt og/eller eksamenskarakter fag du ikke har bestått (karakter 1) som elev eller privatist Gebyret er 2170 kroner per eksamen for fag du allerede har bestått som elev eller privatist Kilde: https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/ta-fag-som-privatist/#eksamensgebyrer Anonymkode: 0f27c...78c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #6 Skrevet 26. januar 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: Ja, ser den. Men samtidig så vil ikke skolen oppgi hva snittet har ligget på de siste årene så jeg har virkelig ingen peiling på om jeg hadde kommet inn, det er mye penger for meg som lever på to deltidsjobber. Noen som vet hva det koster om man vil ta opp engelsk vgs ved en eksamen? Jeg gikk ut fra vgs for 10 år siden så jeg vet ikke hvordan det er lengre, men vi hadde obligatorisk engelsk første året så kunne man velge det videre om man ville, det gjorde dessverre ikke jeg når vi hadde valgfag... Anonymkode: 34ae2...5a1 I følge UDIR er det 2170 kr for de som har bestått men vil ta opp igjen. I tillegg har jeg hørt at man også ta opp både muntlig og skriftlig eksamen (blitt sammenslått), selv om man vil bare kun ta opp en av de fagene... Anonymkode: f494f...d24
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #7 Skrevet 26. januar 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Skal søke på en master i Sverige, nå trenger jeg visstnok en engelsk test. Har skjønt at jeg må ha TOEFL eller IELTS, men er det virkelig sånn at det koster 2700kr? Synes det var utrolig dyrt! Og tenk hvis jeg ikke kommer inn på studiet en gang...da føles det veldig lite vits, noen som har peiling på dette? Anonymkode: 34ae2...5a1 Ja det koster dessverre penger, men du kan også slippe unna med TOEFL/IELTS hvis du har en god nok karakter på vgs. Feks. min venninne hadde 4 i engelsk og fikk derfor slippe testen. Det koster rundt samme om du vil ta opp via privatist, i tillegg til at du må både ha muntlig og skriftlig eksamen (gjelder kun for privatister). Anonymkode: f494f...d24
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #8 Skrevet 26. januar 2018 Hva står det som krav for å bli antatt til masteren? Anonymkode: 4aea8...c0c
kimchi wasabi Skrevet 26. januar 2018 #9 Skrevet 26. januar 2018 Står det hvilket karakter man må ha fra VGS? De fleste krever en 3-4, som jeg forstår.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #10 Skrevet 26. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva står det som krav for å bli antatt til masteren? Anonymkode: 4aea8...c0c Altså står det at du må ha Engelska B/Engelska 6? Anonymkode: 4aea8...c0c
Gjest Linaria Skrevet 26. januar 2018 #11 Skrevet 26. januar 2018 Ja, det koster så mye. Venninna mi måtte ta TOEFL for å ta noen fag i Sverige. Jeg tok IELTS i Dublin for å studere i Storbritannia. Kosta rundt 200 euro i Dublin (jeg skulle dit uansett, så tok det i forbindelse med reisen) Ingen av oss slapp unna pga. god karakter på vgs (jeg hadde 6 i flere engelskfag på vgs, det holdt ikke). Om du må ta opp engelsk som privatist for å komme inn, hadde jeg heller tatt TOEFL. Er billigere enn IELTS og mye mindre å lese enn engelsk for VGS. Jeg øvde ikke i det hele tatt før IELTS og fikk 8.5 av 9. De fleste nordmenn nailer disse prøvene lett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå