Gå til innhold

Klær med ulogiske vaskeanvisninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet på hybel i høst, og sliter litt med enkelte vaskeanvisninger..

Tidligere har jeg vasket sokker og undertøy, håndduker og sengetøy på 60 grader. Vanlige klær på 40 grader, og alt som er ull/ikke tåler så mye på ullvask 30 grader.

Nå har jeg fått meg en ny genser, den er 100% bomull, men skal vaskes på skåneprogram og tørkes liggende og vaskes separat? Hva er greia med det? Tåler ikke bomull mye da? Har noen andre billige gensre i 100% bomull som jeg alltid har på 40 grader med nomalt program. Har ikke så mye tilgang til vaskekjeller at jeg kan vaske noe mye mer enn 3 maskiner i uka, så om noen har tips her hadde det vært fint. Dette er en jean paul genser, trodde de skulle ha bra kvalitet?

Anonymkode: ff9eb...842

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vel med hvordan tråden er spunnet tror jeg. Det er forskjell på bomull. Du sier jo selv at f eks håndklær tåler mer enn vanlige gensere og bukser 😉 Jeg har selv ødelagt klær fordi jeg har glemt å sjekke anvisningen. Det er nok god kvalitet og vil sannsynligvis holde lenge, så lenge du følger anvisningene. Den var sannsynligvis litt dyr også, så jeg ville ikke tatt noen sjanser..

Skrevet

Tusen takk for svar :) Kan jeg vaske den på 30 grader ullprogram da og tørke den på en kleshenger tror du? Har egentlig ikke plass til å tørke ting liggende, det må ta utrolig lang tid?

Den var halv pris men fortsatt veldig dyr i forhold til hva jeg vanligvis kjøper, så håper jo den skal vare en god stund uten at den skal bli en plage som må tørke liggende i flere dager og ha hele vaskemaskinen for seg selv :fnise:

Om noen har en slik genser hadde det vært fint å høre hvordan dere gjør det!

Skrevet

Grunnen til den skl tørkast liggande har nok med at den skal holde forma, ikkje bli "hengslete".

• Liker 3
Skrevet

Anvisninger om at ting skal vaskes separat overser jeg glatt, jeg kjører ikke en maskin for ett plagg og de færreste plagg er så sarte at det er nødvendig. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :) Kan jeg vaske den på 30 grader ullprogram da og tørke den på en kleshenger tror du? Har egentlig ikke plass til å tørke ting liggende, det må ta utrolig lang tid?

Den var halv pris men fortsatt veldig dyr i forhold til hva jeg vanligvis kjøper, så håper jo den skal vare en god stund uten at den skal bli en plage som må tørke liggende i flere dager og ha hele vaskemaskinen for seg selv :fnise:

Om noen har en slik genser hadde det vært fint å høre hvordan dere gjør det!

En sånn bomullsgenser som du snakker om blir veldig tung når den er våt. Om du tenker deg at du henger genseren dryppende våt på en henger så vil tyngden gjør at genseren strekker seg i lengderetning. Armene på kleshengeren vil lage små "humper" der ermene henger nedover.

- det pleier være hovedgrunnen til at sånne gensere skal tørkes liggende.

Jeg har en sånn som denne, og tipper det er samme stil?

Jeg ruller min hardt inn i to store badelaken når den kommer ut av vaskemaskinen. Da presser jeg mesteparten av vannet ut av den, og tørker den på henger etterpå. Det har gått greit med min genser.

Relatert bilde

Anonymkode: 95d3b...4bc

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar! Den er veldig lik den over her ja, akkurat samme type genser men litt mindre fletter. Det er 1600 omdreininger jeg kan kjøre den på etter at ullprogramet er ferdig, vil det hjelpe? Skal også pakke den inn i store håndduker som du sier! Det eneste stedet jeg kan tørke den flatt er på toppen av et tørkestativ, men da blir jo alt det andre fuktig, og så får den sikkert striper etter de ståltrådene. Vasker du din separat? Testa med en liten flik om min farget av men det gjør den ikke (er mørkeblå).

Føles mer som om jeg har kjøpt meg et kjæledyr og ikke en helt grei genser :P

Skrevet

Legg en tykk håndduk på tørkestativet før du legger den flatt oppå, da unngår du "striper" når den er tørr. 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Den er veldig lik den over her ja, akkurat samme type genser men litt mindre fletter. Det er 1600 omdreininger jeg kan kjøre den på etter at ullprogramet er ferdig, vil det hjelpe? Skal også pakke den inn i store håndduker som du sier! Det eneste stedet jeg kan tørke den flatt er på toppen av et tørkestativ, men da blir jo alt det andre fuktig, og så får den sikkert striper etter de ståltrådene. Vasker du din separat? Testa med en liten flik om min farget av men det gjør den ikke (er mørkeblå).

Føles mer som om jeg har kjøpt meg et kjæledyr og ikke en helt grei genser :P

Jeg vasker min separat fordi skapet ikke bugner av tøy i den samme rosa fargen. Om noen år så er det nok ikke like sikkert at den vaskes separat lenger.

Jeg kjører min på 1200 omdreininger i sentrifugen (jeg tør ikke mer :ler:)

7 timer siden, Frida skrev:

Legg en tykk håndduk på tørkestativet før du legger den flatt oppå, da unngår du "striper" når den er tørr. 

Dette er et veldig godt råd :Nikke: 

Anonymkode: 95d3b...4bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...