Gå til innhold

Hvordan uttaler du ordet?

Hvordan uttaler du psykiatri?  

1. 1. Hvordan uttaler du psykiatri?

• Sykiatri
      80
    • Sykriatri
      3
    • Ingen av delene
      4

Fremhevede innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet

Feil uttale av ord kan være sjarmerende(jeg synes i hvert fall det er sjarmerende når mannen min spør om jeg har vannet blomstra), men skrivefeil lar jeg meg lett irritere av med mindre jeg vet at vedkommende som skriver har dysleksi eller noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Restaurang??? I alle dager.... :o Tror jeg aldri har hørt noen si det.

Hva blir det forresten på fransk? Rest-å-rå?

Skrevet

Resisjør (regissør) synes jeg er fælt... :tunge1:

Ok, hvordan uttaler du det? Som det skrives?

Eller regi?

*nysgjerrig*

Skrevet

Ok, hvordan uttaler du det? Som det skrives?

Eller regi?

*nysgjerrig*

Resjisør?

Skrevet

For litt siden var det noe minnegreier fra Auschwitz.

Irriterte meg GRØNN over at TV-damene til stadighet uttalte "Auswitch"...

Selv har jeg ikke helt "bestemt" meg for hvordan jeg skal uttale "genialt", og det veksler litt med stemningen!

Skrevet
For litt siden var det noe minnegreier fra Auschwitz.

Irriterte meg GRØNN over at TV-damene til stadighet uttalte "Auswitch"...

trodde det var rett jeg :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg uttaler det sykiatri...

(Er ikke det typisk norsk å legge til ekstra bokstaver her og der?, hehe.... "happy birShday to you,.....)

Og ikke minst den fine måten mange, mange, ja neste den fleste virker det som, uttaler Sri Lanka "siri lanka"...

Skrevet
Restaurang??? I alle dager....  :o  Tror jeg aldri har hørt noen si det.

De fleste jeg vet om sier restaurang. Kommer kanskje an på hvor man er fra/bor. Resturang høres helt teit ut i mine ører, for meg virker det som en uttalefeil på lik linje med sjokelade, biblotek ol (selv om jeg vet resturant er tillatt).

Gjest Anonymous
Skrevet

Resjisør?

Jepp. Ombytting av s-lyden og sj-lyden er fort gjort, men det blir jo feil.

Skrevet

De fleste jeg vet om sier restaurang. Kommer kanskje an på hvor man er fra/bor. Resturang høres helt teit ut i mine ører, for meg virker det som en uttalefeil på lik linje med sjokelade, biblotek ol (selv om jeg vet resturant er tillatt).

Alle jeg kjenner sier resturang :o

Skrevet
Det er mange talefeil jeg irriterer meg over, men den der har jeg aldri hørt!

Resisjør (regissør) synes jeg er fælt... :tunge1:

Dette irriterer jeg meg også over!! Helt grønnjævlig å høre det uttalt feil... Fryser på ryggen hver gang.

Skrevet

Dette irriterer jeg meg også over!! Helt grønnjævlig å høre det uttalt feil... Fryser på ryggen hver gang.

men hvordan uttaler man det? :o :oops: føler meg helt dum her jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

men hvordan uttaler man det? :o :oops: føler meg helt dum her jeg.

Resjisør.

Skrevet

Min eks. svigermor sier sykriatriker. Det irriterte noe sinnsykt. Min nåværende svigermor sier eletriker. Med andre ord like ille det. Velger jeg feil svigermødre? :hoho:

Noe annet er bagUett. Det skrives baguette og uttales bagett! Dermed basta!! :-)

Skrevet

Italienske ord som inneholder ch = K, ikke sj.

Typisk folk å drikke en Sjianti mens de spiser en Brusjetta. Slikt irriterer meg grenseløst.

Chianti uttales Kianti - og Bruschetta uttales Brosketta.

Skrevet

Jeg synes det er litt rart at vi ikke uttaler det "psykiater", men dropper p-en.

Det kommer jo av det greske ordet "psyke" (+ iatros, som betyr lege). Jeg har bodd endel i mellomeuropa, og i alle disse landene uttaler de det med p-en. Dette virker mest riktig, og alltid når jeg sier det på norsk synes jeg det høres feil ut.

Det blir liksom for innviklet for oss å ha et fremmedord i språket som begynner på to slike konsonanter, så vi må ha en light-utgave av ordet...

Skrevet

Jeg sier "sykiatri". Den ekstra r-en regner jeg som en talefeil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...