Gå til innhold

Hvordan uttaler du ordet?

Hvordan uttaler du psykiatri?  

1. 1. Hvordan uttaler du psykiatri?

• Sykiatri
      80
    • Sykriatri
      3
    • Ingen av delene
      4

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg registrerer at mange uttaler ordet psykiatri , uten at jeg skjønner hvor den ekstra r'en kommer fra. I går hørte jeg det til og med på radioen.

Så da lurer jeg på: Hvordan uttaler du ordet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier sykiatri. Har irritert meg over den ekstra r`en mange ganger. Mannen sier det også - særlig etter jeg påpekte feilen :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er mange talefeil jeg irriterer meg over, men den der har jeg aldri hørt!

Resisjør (regissør) synes jeg er fælt... :tunge1:

Skrevet
Det er mange talefeil jeg irriterer meg over, men den der har jeg aldri hørt!

Resisjør (regissør) synes jeg er fælt... :tunge1:

Kunne ikke vært mer enig! :Nikke:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hadde en foreleser som uttalte det med p-en. Psykiatri. :o

Skrevet
Uttaler det

s y k i a t r i

:Nikke:

Har også merket meg at mange sier det med den ekstra R'en i midten. Skjønner ikke hvor de henter den fra.

Skrevet

Vanligvis sykiatri, men har visst også sagt psykiatri noen ganger! :roll: Aldri med ekstra R, i alle fall!

Det er snålt når folk putter inn bokstaver som ikke hører til i ord; for eksempel er det mange som sier "å ta insjinativ" til noe... :roll:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Rart hvor folk finner de ekstra bokstavene. Mannen min sier en blomster - alle blomstrene. Hører også folk som sier at de flagder på 17-mai.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg uttaler ordet som det skrives. Det stammer jo fra gresk.

Skrevet

Psykiatri.. men ikke med veldig tydelig "p"...

Pleier å uttale de fleste ord som de skrives jeg. Resturant feks, uttales nettopp sånn. Ja jeg sier "feks" også.

Skrevet

Jeg uttaler det sykiatri...

(Er ikke det typisk norsk å legge til ekstra bokstaver her og der?, hehe.... "happy birShday to you,.....)

Skrevet

Pleier å uttale de fleste ord som de skrives jeg. Resturant feks, uttales nettopp sånn.

Det skrives og uttales restAurant.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har alltid skrevet restaurant, men sagt resturang, og kan ikke si jeg har lagt merke til annen uttale hos andre nordmenn heller- det er feil det altså, mener du ?

Gjest Anonymous
Skrevet

Er selvfølgelig enig med deg ang. skrivemåten, men: Uttaler du det virkelig sånn? rest-au-rant? Jeg uttaler det resturang, og har bokmålsordboka med meg: rest(a)uran'g

Skrevet

En god del uttale avhenger av dialekten man har da, ikke glem det :)

Ellers så er det å henge seg opp i talefeil en fritidsinteresse jeg ikke har. Kanskje fordi jeg ofte sier ting feil selv, særlig når jeg er nervøs ;)

Og litt på siden av denne saken siden jeg ser at folk stadig vekk lar seg irritere av skrivefeil; Når man driver å diskuterer inne på et kvinneforum åpent for _alle_ bør man også ta hensyn til alle har diverse bakgrunner og at ikke alle fikk "svært bra" i norsk uten at de skal føle seg mindreverdige av den grunn.

Skrevet

Ok, begge deler er visst tillatt. Men for meg er det mest naturlig å si "restaurang".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...