AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 Lurer på om noen har erfaring med at søke om delvis ufør pga. mye plager med migrene? Har det siste halve år hatt hyppigere og kraftigere anfall uten bedring mere motsatt. Har hatt migrene helt siden 2011 men har klart at ha en 100% stilling innenfor kommunen, hvor jeg har jobbet i over 10 år. Har de siste 2 år og 5 mdr. år hatt 20% (1 år og 5 mdr.) og 40% (1 år) omsorgspermisjon pga. barn under 10 år og en mand som jobber mye, kveldsjobbing og jobbreiser. Denne permisjon opphører nå pga. da dette år blir min yngste 10 år. Det går forholdsvis greit at jobbe 60% og vurderer derfor at søke 40% ufør gjennom kommunens pensjonsforsikring, da det blir umulig for meg at jobbe 100% med min migrene. Jeg ønsker ikke at sykemelde meg gang på gang hver gang jeg får et migreneanfall, da det blir veldig uholdbart og utilregnelig for jobben min og er sikker på at det blir bedre for alle parter og en mere holdbar løsning om jeg jobber 60% og 40% ufør. Lurer også på hvordan grunnlaget for et evt. ufør beregnes er det lønnen min i en 100% stilling som jeg opprinnelig har og trår tilbake i fra neste måned el. blir det beregnet ut i fra lønnen min det siste år, hvor jeg kun har jobbet 60%? Anonymkode: 2e45a...769
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #2 Skrevet 25. januar 2018 Men er deler av årsaken til migrenen at din mann jobber og reiser mye? For det er jo ikke grunn til ufør, da må han trappe ned/du redusere stillingen din. Komunnenes pensjonsforsikring vet jeg lite om, men det er nok en ganske omstendelig prosess å få innvilget ufør. Hva tenker legen din om det hele? Det må jo være et samarbeid der, så dersom du ikke har hatt dialog enda ville jeg startet der Anonymkode: 49eb2...33f 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 Nei selvfølgelig er det ikke min mand og hans jobb, som er årsaken. Migrene kommer jo av helt andre ting og årsaken til min delvise permisjon har vært for at få mer tid m barna mens de er små. Min lege har ingen kjennskap til redusert ufør i pensjonsforsikringer, kun til Nav og der må man være min. 50% ufør, for at kunne søke og det ønsker jeg ikke. Anonymkode: 2e45a...769
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #4 Skrevet 25. januar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er deler av årsaken til migrenen at din mann jobber og reiser mye? For det er jo ikke grunn til ufør, da må han trappe ned/du redusere stillingen din. Komunnenes pensjonsforsikring vet jeg lite om, men det er nok en ganske omstendelig prosess å få innvilget ufør. Hva tenker legen din om det hele? Det må jo være et samarbeid der, så dersom du ikke har hatt dialog enda ville jeg startet der Anonymkode: 49eb2...33f Eh... Det er ikke slik det fungerer, nei. Dersom TS ikke klarer å opprettholde 100% grunnet helsemessige årsaker er det jo klart at spørsmål om gradert uføretrygd er aktuelt. Det er ikke slik at ektefelle må redusere prosenten sin på grunn av at en ikke er i stand til å arbeide 100%. Anonymkode: 639ab...68c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #5 Skrevet 25. januar 2018 Har du prøvd forebyggende medisiner, migrenepiercing osv? Anonymkode: 094a5...53c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #6 Skrevet 25. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh... Det er ikke slik det fungerer, nei. Dersom TS ikke klarer å opprettholde 100% grunnet helsemessige årsaker er det jo klart at spørsmål om gradert uføretrygd er aktuelt. Det er ikke slik at ektefelle må redusere prosenten sin på grunn av at en ikke er i stand til å arbeide 100%. Anonymkode: 639ab...68c Jeg sier ikke at ektefellen må redusere, men dersom det at hun er svært mye alene er en faktor ville jeg begynt å se på det før jeg begynte å snakke om uføretrygd? Jeg har selv store problemer med migrene og en mann som jobber offshore, noe som gjør at jeg lett får anfall når han er borte fordi jeg er mye mer sliten når jeg er alene med barn og hus i to uker. Løsningen for oss blir at jeg reduserer stillingen min eller at han får seg en 8-16 jobb her hjemme så jeg ikke får den ekstrabelastningen. For meg er dette en ganske logisk løsning å vurdere i det minste? Men ser at Ts skriver at mannens jobb ikke påvirker henne, så da er tankene mine om dette urelevant her Anonymkode: 49eb2...33f 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 25. januar 2018 #7 Skrevet 25. januar 2018 Man må være minst 50% arbeidsufør for å kunne få delvis uføretrygd.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #8 Skrevet 25. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei selvfølgelig er det ikke min mand og hans jobb, som er årsaken. Migrene kommer jo av helt andre ting og årsaken til min delvise permisjon har vært for at få mer tid m barna mens de er små. Min lege har ingen kjennskap til redusert ufør i pensjonsforsikringer, kun til Nav og der må man være min. 50% ufør, for at kunne søke og det ønsker jeg ikke. Anonymkode: 2e45a...769 Så klart kommer migrene av andre årsaker, men det utløses for mange når man er ekstra sliten, så derfor tenkte jeg at det var relevant siden du skrev det der. Hmm, hvis ikke legen har kjennskap til det, kan fagforening/tillitsvalgt ha kunnskap om det? Ønsker deg lykke til ihvertfall, migrene er forferdelig😫 Anonymkode: 49eb2...33f 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #9 Skrevet 25. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier ikke at ektefellen må redusere, men dersom det at hun er svært mye alene er en faktor ville jeg begynt å se på det før jeg begynte å snakke om uføretrygd? Jeg har selv store problemer med migrene og en mann som jobber offshore, noe som gjør at jeg lett får anfall når han er borte fordi jeg er mye mer sliten når jeg er alene med barn og hus i to uker. Løsningen for oss blir at jeg reduserer stillingen min eller at han får seg en 8-16 jobb her hjemme så jeg ikke får den ekstrabelastningen. For meg er dette en ganske logisk løsning å vurdere i det minste? Men ser at Ts skriver at mannens jobb ikke påvirker henne, så da er tankene mine om dette urelevant her Anonymkode: 49eb2...33f En del av trygdesystemet i Norge er jo at man ikke skal lide et så stort økonomisk tap dersom man må redusere stillingsprosenten sin grunnet helsemessige årsaker. Jeg mener det er mer logisk å søke gradert uføretrygd dersom man ikke kan jobbe 100% grunnet helseforhold. Ellers er det jo også en trygghet dersom det skulle gå skeis i samliv som gjerne også er en økonomisk byrde. Anonymkode: 639ab...68c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #10 Skrevet 25. januar 2018 Har prøvd alt mulig uten merkbar effekt Anonymkode: 2e45a...769
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #11 Skrevet 25. januar 2018 Du får ikke 40% ufør, det må være 50% eller mer. Anonymkode: f3adf...83c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #12 Skrevet 25. januar 2018 Stemmer det om jeg søker v Nav, men vurderer st søke gjennom kommunens pensjonsforsikring for kommunale ansatte. Der står det i vedtekter at man kan søke ved mindre end 50% ufør Anonymkode: 2e45a...769
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #13 Skrevet 25. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stemmer det om jeg søker v Nav, men vurderer st søke gjennom kommunens pensjonsforsikring for kommunale ansatte. Der står det i vedtekter at man kan søke ved mindre end 50% ufør Anonymkode: 2e45a...769 Snakk med de som har ansvaret for denne ordningen i stedet for å ta det her! Det er garantert noen i kommune eller forsikringsselskapet som kan fondet bedre svar. Min mor har iallefall gjort noe lignende, tror det er 40% uførepensjon hun har. Men hun var delvis sykmeldt i lengre tid før det var aktuelt. Fikk uansett god hjelp fra de som jobbet med dette i kommunen hun var ansatt i. Anonymkode: 12131...4fe
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #14 Skrevet 26. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er deler av årsaken til migrenen at din mann jobber og reiser mye? For det er jo ikke grunn til ufør, da må han trappe ned/du redusere stillingen din. Komunnenes pensjonsforsikring vet jeg lite om, men det er nok en ganske omstendelig prosess å få innvilget ufør. Hva tenker legen din om det hele? Det må jo være et samarbeid der, så dersom du ikke har hatt dialog enda ville jeg startet der Anonymkode: 49eb2...33f Faktisk hjelper de sterkeste vitaminene fra helsekost mot migrene. Omega 3, C, K2, kalsium, zink, D3, magnesium og B12. Vet om flere som tar sterkere vitaminer hver dag som ble kvitt migrenen. Anonymkode: ae7e9...f8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå