AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 Hei! Jeg har aldri vært glad i rødvin. Aldri likt det og dermed nesten aldri drukket det. Har fått det ufrivillig servert noen ganger - og jeg klarer jo å nippe til glasset og jeg får det ned, men det er langt fra godt I det siste har det blitt litt bedre, men det kommer jo selvsagt veldig an på vinen. I kveld er jeg bedt i en middag hvor jeg vet det serveres rødvin, og ønsker å ha med en flaske selv. Føler meg så dum når jeg drikker solo eller pils til flotte middager jeg blir bedt i, ønsker så gjerne å like rødvin som ''alle andre''. Er bare 23 år, og min far dette er noe som kommer når jeg blir voksen Lurer likevel på om noen har tips til en god rødvin for nybegynnere? De fleste jeg får servert er veldig kraftige på smak og smaker nesten litt beiskt. Smaker så utrolig mye rødvin Noen tips til en vin som smaker litt mindre? Har tenkt å spørre dem på polet, bare lurte på om noen her hadde et lite tips? Anonymkode: 85cdb...cbe
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #2 Skrevet 25. januar 2018 Har ikke konkrete tips. Men det er vist gang på gang at folk som "Ikke har greie på" vin foretrekker de billigste vinene. Og det er jo praktisk De "mindreverdige" billigvinene har gjerne langt mindre karakteristisk smak enn de dyrere, mer fancy vinene, og er derfor ikke så utfordrende å drikke for den gjengse mannen i gaten. Mitt råd er å høre på polet, og si som du skriver her. At du er ute etter noe med mild smak, noe som ikke er beiskt, men noe mildt og snilt til en rødvinsnybegynner. Å lære seg å like vin er også en tilvenningssak. De færreste synes kaffe smaker fantastisk første gangen de smaker det, men det er en smak man lærer seg å like. Jeg likte ikke vin før, men nå synes jeg det er nikjipt å sitte gravid og se på folk kose seg med vin mens jeg sitter der med brusen min Anonymkode: f9414...8a0 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 Falling feather er en veldig god startrødvin for folk som ikke er så glad i rødvin Anonymkode: 5c3f1...9b9
Viktualia Skrevet 25. januar 2018 #4 Skrevet 25. januar 2018 (endret) En Beaujolais kan kanskje passe. Men det smaker fremdeles rødvin da. Eventuelt går det fint an å spørre på polet, de er flinke og har helt sikkert fått spørsmålet før. Endret 25. januar 2018 av Viktualia typo
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #5 Skrevet 25. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Falling feather er en veldig god startrødvin for folk som ikke er så glad i rødvin Anonymkode: 5c3f1...9b9 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke konkrete tips. Men det er vist gang på gang at folk som "Ikke har greie på" vin foretrekker de billigste vinene. Og det er jo praktisk De "mindreverdige" billigvinene har gjerne langt mindre karakteristisk smak enn de dyrere, mer fancy vinene, og er derfor ikke så utfordrende å drikke for den gjengse mannen i gaten. Mitt råd er å høre på polet, og si som du skriver her. At du er ute etter noe med mild smak, noe som ikke er beiskt, men noe mildt og snilt til en rødvinsnybegynner. Å lære seg å like vin er også en tilvenningssak. De færreste synes kaffe smaker fantastisk første gangen de smaker det, men det er en smak man lærer seg å like. Jeg likte ikke vin før, men nå synes jeg det er nikjipt å sitte gravid og se på folk kose seg med vin mens jeg sitter der med brusen min Anonymkode: f9414...8a0 Takk for svar! 1 minutt siden, Viktualia skrev: En Beaujolais kan kanskje passe. Men det smaker fremdeles rødvin da. Eventuelt går det fint an å spørre på polet, de er flinke og har helt sikkert fått spørsmålet før. Jada, jeg forventer ikke at en rødvin ikke skal smake rødvin Jeg ønsker meg bare en vin som ikke smaker så ufattelig kraftig/mye Anonymkode: 85cdb...cbe
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #6 Skrevet 25. januar 2018 Italienske lette rødviner er lette å like, eks Doppio passo Anonymkode: 5c675...e0b 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #7 Skrevet 25. januar 2018 Italienske lette rødviner er lette å like, eks Doppio passo Anonymkode: 5c675...e0b
alli634 Skrevet 25. januar 2018 #8 Skrevet 25. januar 2018 Jeg var akkurat som deg, startet ikke å like rødvin før jeg var 26 Startet med å drikke til god mat, aller helst italienske som ripasso, valpolicella classico eller barbera. Anbefaler deg å spørre på polet, de har fantastisk god peiling! Ellers er appen vivino veldig fin å bruke
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #9 Skrevet 25. januar 2018 La deg ikke presse. Drikk vann eller annet om det er det du vil med god samvittighet. Anonymkode: d6ac2...e07
funginger Skrevet 25. januar 2018 #10 Skrevet 25. januar 2018 Spør de ansatte på polet, de har mye kunnskap.
draug 75 Skrevet 25. januar 2018 #11 Skrevet 25. januar 2018 Rødvin er så mangt, så derfor er det litt rart å si liker ikke. Generelt får du det du betaler for, så en vin til 100,- er ikke det samme som en til 200,- - men som "nybegynner" har du lite igjen for å handle noe alt for dyrt. Men ikke gå blindt for den billigste. Det er ellers vanskelig å si hva du skal velge, fordi det avhenger av maten du skal spise. Vinen smaker forskjellig om den følger til okse, vilt eller pizza/ pasta, og vinen kan i samme slengen ødelegge smaken av maten. (Jeg hører til de som har foreldre av en generasjon som mente vin var "fint" uansett og dermed kunne tvinge i seg samme billige, sure, bordvinen til steika som til desserten, så jeg vet hvordan det er.) Og hvis du skal bruker vinen resten av kvelden, så velg en som ikke inneholder for mye syre (tømmermannsvin). 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #12 Skrevet 25. januar 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: La deg ikke presse. Drikk vann eller annet om det er det du vil med god samvittighet. Anonymkode: d6ac2...e07 Det har ingenting med det å gjøre. Tusen takk for tips alle! 36 minutter siden, draug 75 skrev: Rødvin er så mangt, så derfor er det litt rart å si liker ikke. Generelt får du det du betaler for, så en vin til 100,- er ikke det samme som en til 200,- - men som "nybegynner" har du lite igjen for å handle noe alt for dyrt. Men ikke gå blindt for den billigste. Det er ellers vanskelig å si hva du skal velge, fordi det avhenger av maten du skal spise. Vinen smaker forskjellig om den følger til okse, vilt eller pizza/ pasta, og vinen kan i samme slengen ødelegge smaken av maten. (Jeg hører til de som har foreldre av en generasjon som mente vin var "fint" uansett og dermed kunne tvinge i seg samme billige, sure, bordvinen til steika som til desserten, så jeg vet hvordan det er.) Og hvis du skal bruker vinen resten av kvelden, så velg en som ikke inneholder for mye syre (tømmermannsvin). Ja, det er det nok - men for å formulere det annerledes da: jeg har blitt presentert for mange ulike rødviner oppgjennom, og har ennå ikke funnet en eneste som jeg liker Anonymkode: 85cdb...cbe
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #13 Skrevet 25. januar 2018 Amarone finnes mange typer av. Det er en italiensk rød og kortversjon er at de venter til druene bar begynt å tørke (rosin) før de lager vin av dem. Det fører til ekstra mye sødme. Eller er et par fruktige rødviner fra det spanske distriktet Rioja ofte gode. Anonymkode: 8ab54...af3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #14 Skrevet 25. januar 2018 HIHIHIHI så søt du er ts vet du hva. Du du går på polet, ser på de tørre kardiganene og spør en person med en slik kardigan: hei. Jobber du her? Jeg trenger hjelp. Jeg er nemlig lost og du står der og du kan hjelpe meg. Jeg er som en jomfru når det kommer til vin.. Hjelp meg noen, gjør meg mer kulturell og dannet. Kniiiiiiis. Jeg trenger det!!! Det er jo vin lissom?!?!?! drikke drikke deikke smake smake smake drikke smake drikke smake drikke smake. Du du kan prøve å se på flasken da men det gir i alle fall ikke meg noe. Kanskje noen liker å se på dem og å liksom godte se over kultur-poeng. Søtnosen. Anonymkode: 866f4...5e4
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 25. januar 2018 #15 Skrevet 25. januar 2018 (endret) Dei mildast raudvinane får du på den sørlege halvkule, Australia, Chile, Sør-Afrika. Dei er milde på smak og kan godt vera ein oppstartsvin. Tunge raudvinar finn du langs Middelhavet. Viner med låg garvesyre er og fine. Det spørs jo kor mykje du vil betala for vinen. Eg er veldig glad i Valpolicella frå Italia. Likar ellers ikkje vinar frå Middelhavet, men Valpolicellaen er fantastisk. Den er 2.gongs pressa av same drue (Cabernet Sauvignon) som lagar dem gode Amaronevinen. No er eg langt utpå viddene..... Prøv deg fram, men rådar deg å ta ei frå den sørlege halvkule. Endret 25. januar 2018 av Stjerner og planeter
strawberry Skrevet 25. januar 2018 #16 Skrevet 25. januar 2018 (endret) Doppio passo som nevnt over er en veldig "lettdrikkelig" søt rødvin Og yellow tail, shiraz: Endret 25. januar 2018 av strawberry
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #17 Skrevet 25. januar 2018 Sangria kan du jo starte med og Anonymkode: 8e56a...159
draug 75 Skrevet 25. januar 2018 #18 Skrevet 25. januar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: mange ulike rødviner oppgjennom, og har ennå ikke funnet en eneste som jeg like Vel, Polet har 21 australske og 20 chilenske Cabernet Sauvignoner til under 130 kroner, så man kan drikke seg gjennom ganske mye vin, forskjellig på produsent, men fremdeles være på samme drue og land. (Eller du kan bruke livet ditt på å drikke deg gjennom de tett på 800 cabernet sauvignonene Polet har fra Bordeux. Da sitter du i samme distrikt (et førtitalls underdistrikter og flere produsenter) med samme drue, du kan trygt si det kvalifiserer til mye forskjellig: prisen varierer fra 120,- til 10.500,-.) En plass å begynne er å merke seg druetypen, faktisk. Råvaren har en karakter som er ganske uforanderlig.
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 25. januar 2018 #19 Skrevet 25. januar 2018 1 time siden, draug 75 skrev: Vel, Polet har 21 australske og 20 chilenske Cabernet Sauvignoner til under 130 kroner, så man kan drikke seg gjennom ganske mye vin, forskjellig på produsent, men fremdeles være på samme drue og land. (Eller du kan bruke livet ditt på å drikke deg gjennom de tett på 800 cabernet sauvignonene Polet har fra Bordeux. Da sitter du i samme distrikt (et førtitalls underdistrikter og flere produsenter) med samme drue, du kan trygt si det kvalifiserer til mye forskjellig: prisen varierer fra 120,- til 10.500,-.) En plass å begynne er å merke seg druetypen, faktisk. Råvaren har en karakter som er ganske uforanderlig. Du får ein god raudvin til 120 kr
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #20 Skrevet 25. januar 2018 tommasi graticcio appassionato er ein grei italiensk vin som er nybegynnervennlig. Masi campofirin er også en relativ lett vin som kan være grei å begynne med. Jeg jobber med vin og det er i hovedsak disse to jeg ville begynt med å anbefale deg om du ikke har noen preferanser. Anonymkode: 06157...bcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå