Gå til innhold

Alder i kassa ved salg av røyk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon i går med en venn.

Om du sitter i kassa så må du være 18 år ved salg av røyk og alkohol. Men er reglen slik at du kan være under 18 år om det kun er salg av røyk? At det holder med at det er andre til stede i butikken som er over 18 år?

Anonymkode: 5764f...ebd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være over 18 når du skal selge både røyk og øl. Jeg jobbet på en liten butikk da jeg var 17, å hvis noen skulle ha røyk så måtte en person over 18 være i kassa sammen med meg for å passe på. 

Anonymkode: 11487...76e

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må være over 18 når du skal selge både røyk og øl. Jeg jobbet på en liten butikk da jeg var 17, å hvis noen skulle ha røyk så måtte en person over 18 være i kassa sammen med meg for å passe på. 

Anonymkode: 11487...76e

Du sier først " ja du må være 18 år for å selge øl og røyk men om du står i en mindre butikk så holder det om du er 17 år så lenge det er en i butikken som er 18 år? 

Anonymkode: b2d81...fcb

Skrevet
On 25.1.2018 at 3:30 PM, AnonymBruker said:

Du sier først " ja du må være 18 år for å selge øl og røyk men om du står i en mindre butikk så holder det om du er 17 år så lenge det er en i butikken som er 18 år? 

Anonymkode: b2d81...fcb

Det er ikke det vedkommende skriver. Det må være en over 18 år i kassa sammen med en som er yngre enn 18 år

Skrevet

Jeg jobbet i kassa som 17åring, og måtte også ha noen med meg når jeg solgte alkohol og røyk. De stod bare ved siden av meg og passa på. 

Anonymkode: 51f39...0bf

Skrevet

Fra helsedirektoret.no (google er din venn...):

Selger av tobakksvarer må også være over 18 år. Dette kravet gjelder imidlertid ikke dersom en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Det er ikke nødvendig med permanent tilstedeværelse. Den som har tilsynet, må imidlertid sørge for at vedkommende selger under 18 år gjøres kjent med aldersgrensen for kjøp og at det i tvilstilfelle skal kreves legitimasjon.

• Liker 1
Skrevet (endret)

og dette er fakta, en bedrift kan ikke sette deg i kassa uten at du er over 18 år når man skal selge alkohol eller tobakk. Om en annen som er i butikken kan stå ansvarlig for en  under 18 år, kan godt hende, men det er jo ekstremt upraktisk, og ikke noe som en butikkeier går for.

Endret av Duftavsommerregn
Skrevet
På 25.1.2018 den 14.12, AnonymBruker skrev:

Om du sitter i kassa så må du være 18 år ved salg av røyk og alkohol. Men er reglen slik at du kan være under 18 år om det kun er salg av røyk? At det holder med at det er andre til stede i butikken som er over 18 år?

Det er 18. års aldersgrense på begge sider av kassen for håndtering av tobakksvarer. De under 18. år skal ikke håndtere tobakksvarer. Derfor er det veldig vanskelig å få butikkjobb i matbutikker om du er under 18. år. 

Anonymkode: 73b5d...b51

Skrevet
På 25.1.2018 den 14.12, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke selge noe du ikke er gammel nok til å kjøpe selv. 

Der finnes rett nok unntak men da er det i lærlingsituasjoner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...