Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan,

Jeg og samboeren er begge på jobbjakt siden vi straks er ferdige med studiene begge to. Jeg er kommet langt i intervjuprosessen til en stilling i Kristiansund og må nå vurdere om det er en plass jeg har lyst til å flytte til. Jeg er egentlig trønder, men det er jo ikke lange biten hjem fra Kristiansund. Er det noen som har erfaringer med å skaffe seg kontaktnett i Kristiansund eller forslag til hvordan det kan gjøres? Vi er i slutten av 20-årene begge to og har ikke barn. 

Er Kristiansund en by dere vil anbefale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor ikke der, men er noengang innom😊 Synes plassen er veldig koselig! Alltid noe som skjer, og folk samler seg for å finne på noe..

Har inntrykk av at det er et bilmiljø også, hvor ungdommer og oppover møtes for å skru sammen. Utover dette er det kunst, teater og musikk.

Veldig fine turmuligheter i skog og mark, som jeg ikke glemmer. Det er pent..

Tror dere vil få det fint😊 Kristiansundere er kjent for å være åpne og inkluderende.

Anonymkode: 1e57b...174

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i Kristiansund selv, født og oppvokst. Bodde en del år utenbys før jeg flyttet hjem igjen for ikke lenge siden, og jeg må si jeg syntes det var utrolig uvant å bo her igjen helt i begynnelsen. Jeg var uten jobb de første månedene, og det hjalp nok ikke akkurat på overgangen, men etter jeg fikk meg jobb og kom inn i et arbeidsmiljø så snudde alt. Da fant jeg meg mer til rette, vi kjøpte oss hus og alt falt mer  på plass, så det hjalp veldig på. Så om jeg skulle flyttet hit uten noe nettverk i bakhånd, så hadde jeg nok vært obs på hvordan arbeidsmiljøet er og hvorvidt det jobber noen rundt din alder der. Sistnevnte ifht å kunne møtes etter jobb også, og få et nettverk ut i fra det.

Med bil så kommer man seg «overalt» i løpet av 10-15 minutter, til og med i rushen. Superpraktisk! :ler:

Det er fine turmuligheter overalt egentlig, og jeg syntes folk i slutten av 20 årene, begynnelsen av 30 årene er flinke til å inkludere innflyttere. Bruk kollegaer, meld deg på en aktivitet eller noe så møter du alltids folk :) 

Såvidt jeg vet så er det ikke noe stort bilmiljø her, som hun over sier, men det finnes jo de som liker det her også. Men vil ikke si at det er noe utpreget akkurat.  

Men jeg trives veldig god her, men selv om jeg er oppvokst her så tok det tid å bli vant til å bo i en liten by igjen, så ha det i bakhodet bare :)

Er arbeidsplassen du søker på stor? Offentlig eller privat? :) Jeg kan sende deg en Pm om du skulle ønske det :) 

Anonymkode: 8a9d9...1b8

• Liker 1
Skrevet

Hei, takk for svar!

Vi har jo ikke noe nettverk i bakhånd så vi blir veldig avhengig av arbeidsplassen og at det finnes organiserte aktiviteter der man kan møte folk. Bil er ingen av oss interessert i så det er ikke så nøye, men musikk og teater er jeg veldig glad i :D 

Arbeidsplassen er offentlig og vil være på ca 40 ansatte. Avdelingen er nyoppstartet så jeg har ingen formening om alder og bakgrunn til de andre som skal jobbe der. Det er noe av det som gjør det så vanskelig. Er jo vant til større byer i tillegg så jeg er jo spent på dette på om Kristiansund blir "for lite". Jeg tror ikke der per nå, men man vet jo aldri. 

Skrevet

Kristiansund har et veldig rikt kulturliv, nå f.eks er det like før operauka starter. Gleder meg til både Satyricon, Carmen og Kiss me Kate :) til sommeren så blir det både Tahitifestival og skjærvafestival. Og Sting! Før jul er det nesten obligatorisk å se Nøtteknekkeren. 

Turmuligheter er det mye av, både til fots og til sjøs.

Folket her er åpne og inkluderende, ikke vanskelig å bli kjent. 

I tillegg er det en vakker by der den ligger på sine tre øyer med sine fargerike bygninger (en polykromisk by)

Kort vei til Trondheim også,litt over 3 timer med hurtigbåt eller bil. Kristiansunderen ser jo på seg selv som reservetrøndere, mye til felles med den joviale trønderske folkesjela. 

Jeg trives her iallefall, kom hit med mannen min for 20 år siden pga jobb. Ingen familie her, men tok ikke lang tid før nettverket var på plass. 

Kristiansund, æ ælske dæ 

Anonymkode: 5e812...578

• Liker 4
Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Kristiansund. Da jeg var i midten av 20-årene flyttet jeg tilbake fra utlandet og bodde i hjembyen i et halvt år (før jeg flyttet videre til et annet land). Jeg husker at jeg ble positivt overrasket over hvor mye som skjedde og hvor enkelt det var å komme i kontakt med folk så lenge man selv er innstilt på det og tar litt initiativ. 

Kristiansund er kjent for kulturlivet. I tillegg ligger det ypperlig plassert hvis dere er glad i friluftsliv. Byen ligger i skjæringspunktet mellom hav, fjell og fjord.

Jeg har selv flyttet til nye steder og måtte opprettet nettverk fra grunnen av. Vær tålmodig, det tar tid å bygge vennskap og nettverk, men det går seg til :) Vær åpen og spør om folk vil være med på noe! Det verste som kan skje er at dere begge får god arbeidserfaring og flytter videre om noen år.

Anonymkode: f29a1...797

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for hyggelige svar! Jeg liker veldig godt det dere beskriver og det bekrefter egentlig inntryket mitt av byen. Har jo googlet en del og synes det ser ut som en veldig fin by :) 
Været er jeg usikker på - er det snø om vinteren eller er det mest bart? 

Uansett, tusen takk for svar! Det er betryggende å høre og jeg skal ta det med meg videre :D

Skrevet
2 timer siden, Eidfrid skrev:

Tusen takk for hyggelige svar! Jeg liker veldig godt det dere beskriver og det bekrefter egentlig inntryket mitt av byen. Har jo googlet en del og synes det ser ut som en veldig fin by :) 

Uansett, tusen takk for svar! Det er betryggende å høre og jeg skal ta det med meg videre :D

Det er lite snø, mest bart. Eller, nå er det glattholke i Kristiansund. Brodder er en del av den daglige outfit´en. 

Hvis du får behov for å gå på ski så er det ikke så langt å kjøre til fursetfjellet. 

Mildere klima i Kristiansund enn i Trondheim, så sjeldent at snøen ligger lenge. 

Skrevet

Jeg flyttet til Kristiansund alene for noen år siden pga jobb. Var litt skeptisk til hvordan det skulle gå, men har blitt tatt så enormt godt i mot og kan ikke se for meg å flytte herfra. Ettersom dere er i slutten av 20 årene så anbefaler jeg deg å søke opp Arena Kristiansund på Facebook - det er ei gruppe for unge arbeidstakere i byen som drives frivillig og arrangerer ting som fredagspils, pubrunder, kanonballturnering etc. Kjempebra og det gjør det kjempeenkelt å komme i kontakt med folk. 

Også verdt å merke seg at det er uendelig med turmuligheter i nærområdet, og mange som er aktive gjennom feks DNT så man kan bli kjent med folk på tur. 

Jeg anbefaler Kristiansund på det varmeste - håper du får jobben og at vi sees på fredagspils med Arena etterhvert! :-)

Anonymkode: 14cd9...b57

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fra Kristiansund, men har ikke bodd der på årevis selv. Er i slutten av 20-årene.

Er ofte hjemme og besøker venner der og blir alltid introdusert til nyinnflyttede hver gang jeg er på noe sosialt. Har inntrykk av at mangelen på høyere utdanningstilbud i byen gjør det lett for alle på vår alder å «gli inn» fordi mange av de innfødte selv må bygge nettverk på nytt når de flytter hjem etter studie. 

Anonymkode: eae4c...19e

• Liker 2
Skrevet
På 28.1.2018 den 19.17, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra Kristiansund, men har ikke bodd der på årevis selv. Er i slutten av 20-årene.

Er ofte hjemme og besøker venner der og blir alltid introdusert til nyinnflyttede hver gang jeg er på noe sosialt. Har inntrykk av at mangelen på høyere utdanningstilbud i byen gjør det lett for alle på vår alder å «gli inn» fordi mange av de innfødte selv må bygge nettverk på nytt når de flytter hjem etter studie. 

Anonymkode: eae4c...19e

Det er høyere utdanningstilbud i Kristiansund, dog ikke like stort utvalg som i Trondheim eller Oslo. Nå er det også vedtatt Campus Kristiansund, det tror jeg blir bra for byen! 

Skrevet
På ‎27‎.‎01‎.‎2018 den 14.05, Eidfrid skrev:

Kom kom :)

Jeg er født, oppvokst og bor fremdeles i KSU.

Nå er nok jeg noe gamlere enn deg, men jeg håper og tror at vi er flinke til å ta imot de som kommer hit. Dog må man nok regne med å gjøre en innsats selv, men jeg anbefaler som tidligere nevnt Arena for bygging av sosialt nettverk i tilegg til kollegaer etc.

Vi har operafestuken og Nordic Ligth som pågår nå, tahitifestival hvor man kan melde seg som frivillig og dermed bli kjent med enda flere om en ikke vil nyte konsertene, skjærvafest trenger også frivillige på samme måte. Byfesten siste helgen i august er alltid en høydare både på dagtid og kveldstid. Treningssenter, bowling, ishall som snart åpner, gode turområder etc etc

Anonymkode: 3ceb1...7a9

• Liker 1
Skrevet

Er det et bra sted å flytte til for nerder uten nettverk der fra før av? Lurer på å flytte til Oslo eller Kristiansand. Foretrekker Kristiansand, men trenger sårt nye venner i voksen alder

Anonymkode: c0f71...64f

Skrevet
På 25.1.2018 den 13.07, Eidfrid skrev:

Heisan,

Jeg og samboeren er begge på jobbjakt siden vi straks er ferdige med studiene begge to. Jeg er kommet langt i intervjuprosessen til en stilling i Kristiansund og må nå vurdere om det er en plass jeg har lyst til å flytte til. Jeg er egentlig trønder, men det er jo ikke lange biten hjem fra Kristiansund. Er det noen som har erfaringer med å skaffe seg kontaktnett i Kristiansund eller forslag til hvordan det kan gjøres? Vi er i slutten av 20-årene begge to og har ikke barn. 

Er Kristiansund en by dere vil anbefale?

Alle der heter Jan-Terje, Jan-Robert, Jan-Per, Per-Jan, Roger-Jan, osv.

Alle der er opptatt av at bilen er fin.

Mange bedehus.

Ole-Gunnar-Jan Solskjær bor der.

Kommunen er en stor og attraktiv arbeidsgiver.

Mye bra kulturliv, fisk og vin der, bl.a Operafestival.

Anonymkode: e0780...343

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle der heter Jan-Terje, Jan-Robert, Jan-Per, Per-Jan, Roger-Jan, osv.

Alle der er opptatt av at bilen er fin.

Mange bedehus.

Ole-Gunnar-Jan Solskjær bor der.

Kommunen er en stor og attraktiv arbeidsgiver.

Mye bra kulturliv, fisk og vin der, bl.a Operafestival.

:ler: Det øverste er det rareste jeg har lest! Mange bedehus?? Jeg vet om ett.. tror jeg.. 😜

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:ler: Det øverste er det rareste jeg har lest! Mange bedehus?? Jeg vet om ett.. tror jeg.. 😜

Var kors på en del gamle trehus ved den broen. Kjipt å gå over broen, er nesten uke fortau der.

Er nesten ingen restauranter eller kaffebarer der.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var kors på en del gamle trehus ved den broen. Kjipt å gå over broen, er nesten uke fortau der.

Er nesten ingen restauranter eller kaffebarer der.

Ingen restauranter? Når var du i Kristiansund sist? Om man teller bare de gode restaurantene kommer jeg til ti uten å tenke meg om.

Er enig i at det kunne vært flere kaffebarer da!

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen restauranter? Når var du i Kristiansund sist? Om man teller bare de gode restaurantene kommer jeg til ti uten å tenke meg om.

Er enig i at det kunne vært flere kaffebarer da!

Bryggekanten, Sjøstjerna og Smia er blant de bedre restaurantene, så den som skrev ingen restauranter kan umulig ha vært i KSU. 

Av kaffebarer så er Havnekontoret og Plan A veldig bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...