AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 Jeg er informatiker, og jobber til daglig som utvikler. Jeg har aldri fått tilbud om kurs eller etterutdanning eller noe via jobben. Så om jeg vil holde meg faglig oppdatert må det bli på fritiden. Problemet er at jeg ikke er en sånn som er superduperinteressert i it. Det er helt ok å jobbe med, men på fritiden ønsker jeg heller å bruke tid på familien min, lese skjønnlitteratur, trene, og gjøre alt annet jeg liker å gjøre. Men nå når jeg skal søke ny jobb, ser jeg jo at omtrent alt som nevnes av verktøy og greier i annonser er slikt jeg ikke kan noe om. Så dere som har familie, og it-jobber, hva gjør dere for å holde dere oppdaterte? Eller driter dere også i å holde dere oppdatert på annet enn akkurat det dere kommer borti på jobben? Anonymkode: 0497d...f17
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #2 Skrevet 25. januar 2018 Jeg stiller krav til arbeidsgiver om kurs, jeg engasjerer meg i ting på jobb, jeg snakker med kollegaer i lunsjen, eller i arbeidstiden mellom slagene, og jeg leser en del på fritiden om ting som jeg synes er spennende. Hovedpunktet her er jo at du må stille noen krav til arbeidsgiver om at du får lov til å bruke noe av arbeidstiden på egenlære, og at du blir sendt på kurs. Dersom motivasjonen er å finne en ny jobb så ville jeg vurdert å bruke et par timer i uka på å lese litt om aktuelle verktøy og teknologier. Hilsen utvikler Anonymkode: 94dff...18d 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 Jeg skal ut i 9 mnd fødselsperm om noen uker, og håper å få meg ny jobb ila den tiden. Hvor lett det er å få lest seg opp/prøvd ut nye verktøy/teknologier i permen vil vise seg.... Anonymkode: 0497d...f17
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #4 Skrevet 25. januar 2018 Dette er en tøff bransje, man får ofte ikke tilbud om kurs/læring slik at man ender opp med å lese opp på kveldstid. Men ja, jeg prøver å lese litt om ulike verktøy fra tid til annen, slik at jeg er noenlunde oppdatert. Min erfaring er at man ikke trenger å kunne alt i dybden. Arbeidsgiver sier gjerne at de krever at man skal være ekspert på alt, men det er i praksis helt umulig, døgnet har bare 24 timer og året 365 dager. Selv om arbeidsgiver helst ser at vi sover på jobben og ikke har noe liv utenom, så må man begrense seg litt. har man litt overfladisk kunnskap om mye, så er det enklere å komme mer i dybden om man tar en annen jobb som fokuserer på en av teknologiene man kan litt om. Og det er i praksis stort sett tilstrekkelig for å komme i gang med ny jobb. Anonymkode: 363c5...59c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #5 Skrevet 25. januar 2018 Begynn med å google kravene. Noen ganger virker det som de gjør et poeng av å fylle opp med flest mulig buzzwords, og man kan lese seg opp på det i løpet av en kveld eller to hvis man kan det grunnleggende. Anonymkode: c6b10...48a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #6 Skrevet 25. januar 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skal ut i 9 mnd fødselsperm om noen uker, og håper å få meg ny jobb ila den tiden. Hvor lett det er å få lest seg opp/prøvd ut nye verktøy/teknologier i permen vil vise seg.... Anonymkode: 0497d...f17 Det trenger ikke nødvendigvis å være snakk om masse tid hver uke, men ha på en tech podcast mens du rydder som relaterer til områdene du vil fokusere på, sett på noen yourtube tutorials mens du ammer, eller bretter klær. Jeg prøver å ikke la noen tid gå til spille når jeg først føler jeg har ork til å gjøre noe. Hører på podcaster i bilen, mens jeg støvsuger etc. Mange elver små osv. 5 hours ago, AnonymBruker said: Dette er en tøff bransje, man får ofte ikke tilbud om kurs/læring slik at man ender opp med å lese opp på kveldstid. Men ja, jeg prøver å lese litt om ulike verktøy fra tid til annen, slik at jeg er noenlunde oppdatert. Min erfaring er at man ikke trenger å kunne alt i dybden. Arbeidsgiver sier gjerne at de krever at man skal være ekspert på alt, men det er i praksis helt umulig, døgnet har bare 24 timer og året 365 dager. Selv om arbeidsgiver helst ser at vi sover på jobben og ikke har noe liv utenom, så må man begrense seg litt. har man litt overfladisk kunnskap om mye, så er det enklere å komme mer i dybden om man tar en annen jobb som fokuserer på en av teknologiene man kan litt om. Og det er i praksis stort sett tilstrekkelig for å komme i gang med ny jobb. Anonymkode: 363c5...59c Det er en beintøff bransje. Spesielt som kvinne som jeg kanskje tror TS er. Jeg blir nok sett på som litt vel krevende av arbeidsgiver til tider, men jeg venter ikke på tilbud, jeg ber om ting. Når jeg ber om 4 kurs som er innen rimelighetens grenser, og sjefen sier nei på alle, så tror jeg han kjenner på det selv når jeg kommer med forslag nummer 4. Legger det alltid frem på en måte som gjør at han skjønner hva verdien vil være for han. Møter jo ofte en del nei, før jeg får et ja. Om din sjef har så store krav og forventninger så ville jeg satt ned foten! 1 hour ago, AnonymBruker said: Begynn med å google kravene. Noen ganger virker det som de gjør et poeng av å fylle opp med flest mulig buzzwords, og man kan lese seg opp på det i løpet av en kveld eller to hvis man kan det grunnleggende. Anonymkode: c6b10...48a Enig, spesielt om man snakker med ikke-eksperter så oppfattes man som en som har mye kunnskap om man innehar litt overfladisk kunnskap om buzzwordsene i bransjen. De som roper høyest og poster mest om ny tech på workday er ikke nødvendigvis de som kan mest (heller motsatt). Anonymkode: 94dff...18d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #7 Skrevet 25. januar 2018 Er i samme bransje. Jobber effektivt på jobb og gjør jobben min. Men etter arbeidstid er jeg helt utslitt. Tenker på oppgavene jeg ikke fikk tid til og gruer meg til morgen dagen. Ingen andre som gjør min jobb visst jeg har fri noen dager. Det bare hoper seg opp med mer jobb. Tenker hele tiden at det er godt jeg har jobb. Ellers lite andre jobber å søke på. Bruker også min fritid på familie ( mann og barn), venner, trening osv Anonymkode: ac9e2...642
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #8 Skrevet 25. januar 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en beintøff bransje. Spesielt som kvinne som jeg kanskje tror TS er. Jeg blir nok sett på som litt vel krevende av arbeidsgiver til tider, men jeg venter ikke på tilbud, jeg ber om ting. Når jeg ber om 4 kurs som er innen rimelighetens grenser, og sjefen sier nei på alle, så tror jeg han kjenner på det selv når jeg kommer med forslag nummer 4. Legger det alltid frem på en måte som gjør at han skjønner hva verdien vil være for han. Møter jo ofte en del nei, før jeg får et ja. Om din sjef har så store krav og forventninger så ville jeg satt ned foten! Anonymkode: 94dff...18d Ja, det er store krav og forventninger. Har vel egentlig ikke hatt skikkelig ferie på noen år nå, det er det ikke tid til. Ingen andre som gjør mine oppgaver, slik at det bare vil hope seg opp, og da må jobbe dobbelt opp når man kommer tilbake, eller uansett må jobbe det meste av ferien likevel. Det verste er egentlig at folk og ledere har det med å bli aggressive hvis de mener noe ikke er gjort. Selv om det aldri har blitt bedt om, eller egentlig er noen annens ansvar. Så kan skjønne at kvinner kanskje er mer engstelige. Som mann i den beste alder har jeg hvertfall fordelen at jeg ikke trenger å føle meg fysisk truet - det er bare å gå over streken og forsøke å angripe meg på jobb på noe vis, så skal jeg slå ihjel den som prøver seg. Anonymkode: 363c5...59c 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #9 Skrevet 25. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, det er store krav og forventninger. Har vel egentlig ikke hatt skikkelig ferie på noen år nå, det er det ikke tid til. Ingen andre som gjør mine oppgaver, slik at det bare vil hope seg opp, og da må jobbe dobbelt opp når man kommer tilbake, eller uansett må jobbe det meste av ferien likevel. Det verste er egentlig at folk og ledere har det med å bli aggressive hvis de mener noe ikke er gjort. Selv om det aldri har blitt bedt om, eller egentlig er noen annens ansvar. Så kan skjønne at kvinner kanskje er mer engstelige. Som mann i den beste alder har jeg hvertfall fordelen at jeg ikke trenger å føle meg fysisk truet - det er bare å gå over streken og forsøke å angripe meg på jobb på noe vis, så skal jeg slå ihjel den som prøver seg. Anonymkode: 363c5...59c Jeg kjenner til det. Jeg som relativt ung (i forhold til stilling) kvinne føler meg ikke akkurat så høy i hatten når mann 50 på hundre kilo skal bruse med fjæra og være skikkelig sjef. Anonymkode: 94dff...18d 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #10 Skrevet 25. januar 2018 Jeg studerer IT, jog lurer på hvilke kurs det er dere ber om? Er det kurs som bare er tilgjengelige for bedrifter? Hvilke emner fra skolen hadde dere mest bruk for i arbeidslivet? Høres litt trist ut det dere skriver, trives dere på jobb eller er det for mye stress? Anonymkode: cd460...e1d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #11 Skrevet 25. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg studerer IT, jog lurer på hvilke kurs det er dere ber om? Er det kurs som bare er tilgjengelige for bedrifter? Hvilke emner fra skolen hadde dere mest bruk for i arbeidslivet? Høres litt trist ut det dere skriver, trives dere på jobb eller er det for mye stress? Anonymkode: cd460...e1d Jeg vet det høres litt ille ut slik det er fremstilt her, men jeg trives veldig godt med det jeg gjør altså! Jeg vet ikke om det er noen fag på skolen som direkte relaterer til noe jeg har trengt i arbeidslivet, selvfølgelig å lære å kode, lære om nettverk, sikkerhet osv har man jo fått bruk for, men man lærer ekstremt mye mer når man faktisk begynner å jobbe med det. Kurs kan være som mangt, kurs innenfor nye nettverksteknologier, kurs i Microsoft Azure, kurs om ny teknologi i en eller annen form. Som regel blir det jo for en program/maskinvare som man bruker. Det blir jo mest relevant når man jobber for noen som enten bruker eller leverer tjenester innenfor de ulike områdene. Mens du er under utdanning burde du fokusere på å lære om de "store" innenfor hva enn du vil jobbe med. Både jeg og samboeren min studerte informatikk sammen, men vi jobber med to vidt forskjellige ting idag, så det arbeidsgiveren hans ser på som viktig er ikke det samme som min arbeidsgiver ser på som viktig. Anonymkode: 94dff...18d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #12 Skrevet 26. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer IT, jog lurer på hvilke kurs det er dere ber om? Er det kurs som bare er tilgjengelige for bedrifter? Hvilke emner fra skolen hadde dere mest bruk for i arbeidslivet? Høres litt trist ut det dere skriver, trives dere på jobb eller er det for mye stress? Anonymkode: cd460...e1d Stort sett bedriftsrelevante kurs det bes om fra min side ja. De er nok åpne for andre også, men det er nok de som jobber som har mest igjen for det. Når det gjelder utdannignsrelevante kurs er det kurs innenfor nettverk og sys. utvikling jeg har mest igjen for i arbeidslivet. Vet ikke om jeg er representativ, men om det er mye stress? Gjett om. Hater jobben og mange av folka jeg jobber med, og er bundet mot kontoret 24/7. Skjer det noe må jeg steppe inn på kort varsel, uansett hvor jeg er i verden. Man har med andre ord aldri helt fri. Anonymkode: 363c5...59c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #13 Skrevet 26. januar 2018 Jeg innbiller meg det er enklere å be om kursing når man jobber i en ren it-bedrift enn om man jobber i en bedrift som driver med noe helt annet, men som må ha noen it-folk også? Jeg jobbet en del år i ren it-bransje, men nå jobber jeg i et lite firma som hovedsaklig driver med ting helt annet enn it, men de må ha litt it likevel. Og sjefen skjønner overhodet ikke hva sånne it-ting går ut på. Verken hva vi it-folk trenger av utstyr (helt ubegripelig at man krever 2 store skjermer og ikke tar til takke med en laptop..), eller tydeligvis at vi trenger kursing (for de andre som ikke jobber med it trenger jo ikke kursing... neivel, men det går kanskje -litt- fortere med utviklingen i it-bransjen enn i deres bransje, da....). Anonymkode: 0497d...f17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå