Gjest PaN Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 https://www.nrk.no/nyheter/darlig-luftkvalitet-i-norske-byer-1.12738277 Ja dette lover jo godt for den middels rike -fattige nordmann, for alle vet jo at elektriske biler koster nesten ingen ting! Alle har råd! Det er jo det de tenker da ikke sant? Eller tenker de ikke i det hele tatt? Tror nok det siste stemmer.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #2 Skrevet 25. januar 2018 De tenker ikke. De klarer overhodet ikke sette seg inn i hverdagslivet til folk som lever annerledes enn dem selv. De tenker ikke på at småbarnsfamilier gjerne har barn som har aktiviteter her og der, og at det ikke er forsvarlig å sende så små barn med kollektivtilbudet som finnes (her i byn er det tilnærmet lik umulig å krysse på tvers av bydeler, så man må bytte busser ørten ganger, og bruke timesvis), ei heller at folk ikke har tid til sånt. Så tenker de heller ikke på at de selv har sørget for så dårlig barnehagedekning at man risikerer å få tildelt barnehage helt i motsatt ende av kommunen i forhold til der man både bor og jobber, og det er fysisk umulig å rekke å levere i barnehagen før jobb, og få hentet igjen før barnehagen stenger, om man da skal ta kollektivt. Så tenker de ikke på at ikke alle bor slik at de kan ha el-bil. Jeg bor i et borettslag med ca 300 leiligheter, og 4 el-bil-ladeparkeringsplasser (og de kom først opp i fjor). Så tenker de heller ikke på at el-bilene ikke har allverdens med bagasjeplass, og at om man har småbarn og må ha med seg både vogn, gjerne søskenvogn/tvillingvogn, så kan man drite i å få plass til det i en el-bil. Med mindre man kjøper en tesla model x kanskje, som koster rundt millionen, og er såpass stor og tung at den ikke akkurat er kjempemiljøvennlig den heller. Anonymkode: 52369...af2 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 I Bergen har de forøvrig nå også satt opp prisene på kollektiv kraftig - og fjernet rabattordningen om man kjøper flere reiser på en gang. Før var det 17% rabatt om man brukte "klippekort" med 10 klipp, eller brukte mobilkonto (altså betalte inn på en spesiell konto og betale billetten derfra). Nå må alle kjøpe enkeltbillett, uten rabatt, eller periodekort. 810 kr for et månedskort, 37 kr for enkeltbillett... Da kan man kjøre ganske mye bil før det svarer seg, om man nå uansett har bilen. For meg er det langt billigere å kjøre til jobb, selv med passering av bomringen, enn å ta bussen. Og om hele familien skal på bytur er det soleklart billigst å kjøre, betale bompenger, og betale for å stå i parkeringshus selv om det er flere timer det er snakk om. Anonymkode: 52369...af2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #4 Skrevet 25. januar 2018 MDG er er tulleparti! Ikke er det ladeplasser her vi bor, ikke har de fleste elbiler (med unntak av Tesla Model X) plass til barnevogn og 2 bakovervendte bilstoler (med mindre sjåføren skal sitte med knærne inntil skuldrene) og vi har behov for bil med 4-hjulsdrift siden den eneste ferien vi har råd til er å låne hytta til svigers. Tesla Model X har vi så absolutt ikke råd til, og det er vanskelig nok å få hentet barna i barnehagen før den stenger selv med bil. Med kollektivt er det jo håpløst pga. tidsbruken, og ikke får man sikret barna skikkelig på buss/trikk/bane heller. Her tar i tillegg bussene kun med seg 2 barnevogner selv om det er plass til flere, så dersom alle skal måtte over på kollektivt så risikerer vi å måtte vente for å få komme med (noe som innebærer at melkeruta med kollektivt tar enda lenger tid, vi kommer for sent på jobb og må jobbe det inn igjen og kommer til å slite enda mer med å rekke å hente barna i barnehagen) Anonymkode: 38fc2...c51 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #5 Skrevet 25. januar 2018 Med det snøfallet vi har hatt i Oslo den siste tiden måtte jeg la el-bilen stå. Hadde ikke sjans. Da ble det mannens store stygge 4 hjuls, dieselbil som fikk kjørt seg... Anonymkode: 804f4...d0c 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #6 Skrevet 25. januar 2018 Heldigvis er det ikke så mange som stemmer MDG! Anonymkode: 5b6b6...051
Gjest Bolledeig Skrevet 25. januar 2018 #7 Skrevet 25. januar 2018 (endret) 400 000 mennesker dør hvert år i Europa, og nesten 2000 i Norge HVERT ÅR som følge av luftforurensning? Tenk om det hadde dødd like mange som følge av noe som helst annet. Ganske sikker på at en del hadde slått et slag for å regulere bilene knallhardt om biler drepte 2000 myke trafikanter i året i bilulykker for eksempel. Eller om 2000 hadde blitt drept av utslipp av noe i drikkevannet. Eller at en produksjonsfeil på en matvare forgiftet folk så de døde. Man hadde trolig forlangt at hoder rullet, men når det er bil, er det liksom alt OK og man skal bare lene seg tilbake og akseptere at bomiljø og helse til alle som bor sentralt ofres på pendlerenes alter. Utrolig hvor hjertet til folk blør for retten til å kjøre bil overalt og rasere helsen til folk som bor i byene. Særlig siden det er folk som bor langt ute på landet selv. Endret 25. januar 2018 av Bolledeig
Gjest N-Nøff Skrevet 25. januar 2018 #8 Skrevet 25. januar 2018 Visste ikke at Erna Solberg var medlem av MDG
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #9 Skrevet 25. januar 2018 1 minutt siden, Bolledeig skrev: 400 000 mennesker dør hvert år i Europa, og nesten 2000 i Norge HVERT ÅR som følge av luftforurensning? Tenk om det hadde dødd like mange som følge av noe som helst annet. Ganske sikker på at en del hadde slått et slag for å regulere bilene knallhardt om biler drepte 2000 myke trafikanter i året, for eksempel. Eller om 2000 hadde blitt drept av utslipp av noe i drikkevannet. Man hadde trolig forlangt at hoder rullet, men når det er bil, er det liksom OK Utrolig hvor hjertet til folk blør for retten til å kjøre bil overalt og rasere helsen til folk som bor i byene. Særlig siden det er folk som bor langt ute på landet selv. Av luftforensing, ja. Hvor mye av den forurensingen er forårsaket av biler? Og av at de bilene går på fossilt drivstoff? El-biler virvler opp like mye svevestøv, og tærer vekk like mye asfalt, som fossil-biler. Vedfyring er et minst like stort problem som biler - og langt mindre invaderende i folks privatliv å få en slutt på. Anonymkode: 52369...af2 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #10 Skrevet 25. januar 2018 Gleder meg til uttrykningskjøreyene ikke han rykke ut fordi de må lade først. Anonymkode: 0192c...c4d 3
Gjest Bolledeig Skrevet 25. januar 2018 #11 Skrevet 25. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Av luftforensing, ja. Hvor mye av den forurensingen er forårsaket av biler? Og av at de bilene går på fossilt drivstoff? El-biler virvler opp like mye svevestøv, og tærer vekk like mye asfalt, som fossil-biler. Vedfyring er et minst like stort problem som biler - og langt mindre invaderende i folks privatliv å få en slutt på. Anonymkode: 52369...af2 Oslo har begynt å vaske gatene (noe forrige bystyre aldri prioriterte) så lov å ha to tanker i hodet. Og utslippstallene på el vs fossil er tilgjengelig for alle som kan lese. Dieselbiler er verst, bensinbiler ille nok det også
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #12 Skrevet 25. januar 2018 Akkurat nå, Bolledeig skrev: Oslo har begynt å vaske gatene (noe forrige bystyre aldri prioriterte) så lov å ha to tanker i hodet. Og utslippstallene på el vs fossil er tilgjengelig for alle som kan lese. Dieselbiler er verst, bensinbiler ille nok det også Utslippstall, ja, men jeg snakker om hvor mye de tærer på asfalten og genererer støv. En svintung tesla sliter mer på asfalten enn adskillig lettere fossil-bil. Og siden du tar opp luftkvalitet også i Europa: I Europa bruker de mye olje/gass til oppvarming. Norge eksporterer strøm laget på vannkraft. Om vi bruker opp strømmen vår selv, vil gjerne forbruket av fossilbrensel i andre steder av verden gå opp, og følgelig føre til dårligere luftkvalitet der. Anonymkode: 52369...af2 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #13 Skrevet 25. januar 2018 8 minutter siden, Bolledeig skrev: 400 000 mennesker dør hvert år i Europa, og nesten 2000 i Norge HVERT ÅR som følge av luftforurensning? Tenk om det hadde dødd like mange som følge av noe som helst annet. Ganske sikker på at en del hadde slått et slag for å regulere bilene knallhardt om biler drepte 2000 myke trafikanter i året i bilulykker for eksempel. Eller om 2000 hadde blitt drept av utslipp av noe i drikkevannet. Eller at en produksjonsfeil på en matvare forgiftet folk så de døde. Man hadde trolig forlangt at hoder rullet, men når det er bil, er det liksom alt OK og man skal bare lene seg tilbake og akseptere at bomiljø og helse til alle som bor sentralt ofres på pendlerenes alter. Utrolig hvor hjertet til folk blør for retten til å kjøre bil overalt og rasere helsen til folk som bor i byene. Særlig siden det er folk som bor langt ute på landet selv. 2000 høres høyt ut. Hvor mye lenger hadde disse 2000 levd hvis lufta var helt rein? Anonymkode: 5b6b6...051
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #14 Skrevet 25. januar 2018 Uansett er det tungtransporten som forurenser klart mest. Ikke privatbiler. Anonymkode: 5b6b6...051 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #15 Skrevet 25. januar 2018 3 minutter siden, Bolledeig skrev: 400 000 mennesker dør hvert år i Europa, og nesten 2000 i Norge HVERT ÅR som følge av luftforurensning? Tenk om det hadde dødd like mange som følge av noe som helst annet. Ganske sikker på at en del hadde slått et slag for å regulere bilene knallhardt om biler drepte 2000 myke trafikanter i året i bilulykker for eksempel. Eller om 2000 hadde blitt drept av utslipp av noe i drikkevannet. Eller at en produksjonsfeil på en matvare forgiftet folk så de døde. Man hadde trolig forlangt at hoder rullet, men når det er bil, er det liksom alt OK og man skal bare lene seg tilbake og akseptere at bomiljø og helse til alle som bor sentralt ofres på pendlerenes alter. Utrolig hvor hjertet til folk blør for retten til å kjøre bil overalt og rasere helsen til folk som bor i byene. Særlig siden det er folk som bor langt ute på landet selv. Hva skal de som bor «langt ute på landet» gjøre da, så lenge det ikke går kollektivt som gjør at de kommer seg på jobb og rekker å hente og levere barna i barnehage/SFO/AKS? Slutte å jobbe? Her måtte vi flytte ut av byen før vi fikk barn, da vi rett og slett ikke hadde råd til bolig med plass til barn i byen. Først bodde vi et sted hvor det omtrent ikke gikk kollektivt i det hele tatt (det er noen tidspunkt på dagen hvor man kan ringe busselskapet dagen i forveien og bestille buss til dagen etterpå(!)) I helgene gikk det 1 (!) buss om dagen, og bussen hjem fra byen gikk før bussen til byen. Dette var et sted 25 minutters kjøretur unna Oslo sentrum, dersom det ikke var trafikk. Så vi så ingen annen løsning enn å flytte nærmere byen pga. jobb, og heller bo trangere, men fortsatt utenfor Oslo da vi ikke har råd til en ettroms en gang i Oslo. Ikke alle har fleksible jobber, så henting og levering i barnehage er fortsatt en daglig utfordring, hvor vi er avhengig av bil for i det hele tatt å få det til. Den eneste elbilen som passer våre behov er Tesla Model X, og denne har vi så absolutt ikke råd til. Anonymkode: 38fc2...c51 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #16 Skrevet 25. januar 2018 7 minutter siden, Neinøff said: Visste ikke at Erna Solberg var medlem av MDG En knalldum kommentar! Artikkelen omhandler hva byrådet i Oslo vil gjøre, ikke hva regjeringa skal finne på. Anonymkode: 1c26a...1a1
Gjest Bolledeig Skrevet 25. januar 2018 #17 Skrevet 25. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utslippstall, ja, men jeg snakker om hvor mye de tærer på asfalten og genererer støv. En svintung tesla sliter mer på asfalten enn adskillig lettere fossil-bil. Og siden du tar opp luftkvalitet også i Europa: I Europa bruker de mye olje/gass til oppvarming. Norge eksporterer strøm laget på vannkraft. Om vi bruker opp strømmen vår selv, vil gjerne forbruket av fossilbrensel i andre steder av verden gå opp, og følgelig føre til dårligere luftkvalitet der. Anonymkode: 52369...af2 Dette er et tulleargument. Det er kraftkrevende industri og fyring med el som driver strømforbruket i Norge. Se på hvor mye som har blitt importert/eksportert de siste 20 årene er ikke rare greiene. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2000 høres høyt ut. Hvor mye lenger hadde disse 2000 levd hvis lufta var helt rein? Anonymkode: 5b6b6...051 Ja det er helt sykt mange mennesker. Metodikken kan jeg sikkert finne en link på men det er «premature deaths» og ikke bare gamle skrøpelige folk. Finnes også unger som ikke kan leke ute store deler av året, men det må de tåle for at andre skal kunne kjøre til barnehagen, forstår jeg.
Gjest N-Nøff Skrevet 25. januar 2018 #18 Skrevet 25. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En knalldum kommentar! Artikkelen omhandler hva byrådet i Oslo vil gjøre, ikke hva regjeringa skal finne på. Anonymkode: 1c26a...1a1 Er hun medlem av byrådet i Oslo?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #19 Skrevet 25. januar 2018 2 minutter siden, Neinøff said: Er hun medlem av byrådet i Oslo? En om mulig enda dummere kommentar! Burde ikke du ha vært på skolen nå, i stedet for å forstyrre oss voksne som diskuterer her? Anonymkode: 1c26a...1a1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #20 Skrevet 25. januar 2018 Ikke vondt ment altså, men nå står det vel 'bare' Oslo sentrum vel? Det er jo ikke hele Norge, fikk helt hjertet i halsen jeg nå, som akkurat har kjøpt med by dieselbil. nå bor ikke jeg i Oslo da, men er en idiotisk lov, mange som ikke har råd til å føle opp dette. Anonymkode: ed9b2...ddd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå