Gå til innhold

Dumpster diving - er det stjeling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dumpster diving: man går å leter i søppelet til butikkene etter det er stengt og tar med seg mat.

Havnet i en diskusjon. Jeg mener det ikke er stjeling med tanke på at det er kastet. Og om det "er" det ifølge lovverket, så er det nå mye verre i utgangspunktet å kaste masse spiselig mat.

Jeg klarer ikke å se noe negativt med at de som er såpass sultne at de roter i butikkers søppel (så lenge de ikke griser) blir mette i magen.

Hva mener du? Er dumpster diving det samme som å stjele?

Anonymkode: 6cddd...9aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klarer heller ikke å se noe negativt, mye bedre at maten blir spist enn kastet. Resirkulering av mat. 

Mener dagligvarebutikker at dette er stjeling?

Skrevet

Om det gjøres uten tillatelse er det tyveri, ja.

Skrevet
2 minutter siden, Meadow skrev:

Jeg klarer heller ikke å se noe negativt, mye bedre at maten blir spist enn kastet. Resirkulering av mat. 

Mener dagligvarebutikker at dette er stjeling?

Det ER stjeling i følge loven. Man eier søppelet sitt (og er juridisk ansvarlig for det) helt til det blir hentet av renovasjonsselskapet. Containere og søppelkasser er private, og det er følgelig heller ikke lov å rote rundt i det, siden man da tar seg til rette med andres private eiendom. 

Anonymkode: a7a48...a7c

• Liker 3
Skrevet

Eneste jeg vet er at de som tar ting som står utenfor feks Elkjøp, blir definert som stjeling. Rett og slett fordi butikken får penger for det de leverer til "skraping".

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ER stjeling i følge loven. Man eier søppelet sitt (og er juridisk ansvarlig for det) helt til det blir hentet av renovasjonsselskapet. Containere og søppelkasser er private, og det er følgelig heller ikke lov å rote rundt i det, siden man da tar seg til rette med andres private eiendom. 

Anonymkode: a7a48...a7c

Dette er korrekt. 

Anonymkode: 6f881...c63

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dumpster diving: man går å leter i søppelet til butikkene etter det er stengt og tar med seg mat.

Havnet i en diskusjon. Jeg mener det ikke er stjeling med tanke på at det er kastet. Og om det "er" det ifølge lovverket, så er det nå mye verre i utgangspunktet å kaste masse spiselig mat.

Jeg klarer ikke å se noe negativt med at de som er såpass sultne at de roter i butikkers søppel (så lenge de ikke griser) blir mette i magen.

Hva mener du? Er dumpster diving det samme som å stjele?

Anonymkode: 6cddd...9aa

Rent formelt er det å stjele. Grunnen til dette, er at vi er ANSVARLIGE for hva vi kaster; det er en haug med regler som bestemmer om noe som er definert av søppel av noen, er fornuftig å la andre utnytte. Og vi er ikke tjent med å frigjøre butikken for ansvaret heller; avhending av søppel er dyrt, spesielt usortert matsøppel; fjerner vi ansvaret, gir vi dem blankofullmakt for å kjøre det ut i skogen og dumpe det.

Dumpster diving for mat er en risikosport. Ikke nødvendigvis en stor risiko, men den er der siden man baserer seg tungt på at den som leter i søpla vet hva hen gjør. En sulten tigger, lever kansje godt med risikoen, men strengt tatt fungerer dette bedre for denne nye gruppen studenter og andre som har en hobby -tilnærming til det.

Samfunnet har normalt sett ett pragmatisk forhold til hva som er lov. Få om noen av lovene våre er stringente og ikke har gråsoner. Dumster diving tilhører helt klart en slik gråsone der dagens balansegang mellom hva som forfølges og hva som godtas fungerer dag til dag i forhold til de ulike hensynene som er viktig for de ulike partene.

• Liker 1
Skrevet

Ifølge loven er det visst stjeling.

Personlig har jeg ingenting imot dumpster diving. Da jeg jobbet på bensinstasjon tok jeg ofte med meg urørt mat hjem i stedet for å kaste det.

Anonymkode: 98a1c...875

Skrevet

Hva som er juridisk rett et ikke nødvendigvis det samme som er etisk rett.

Skrevet

Jeg regner med dette er et "filosogisk" spørsmål. Man kan alltids sitere loven, men hva mener individet? Jeg mener at kastet er kastet, og under normale omstendigeter er det det. Det kan skje at man kaster noe man trenger, greit nok, men som regel vil man ikke ha det man kaster og da kan hvem som helst ta det og det er greit i mine øyne

Anonymkode: c56d0...775

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...