AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 Slik spørsmål er sendt til fastlegen min, med spørsmål om hvordan de forskjellige behandlingene går. Hva skal til for å bli vurdert som arbeidsufør ? Anonymkode: 514d2...4dc
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #2 Skrevet 25. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Slik spørsmål er sendt til fastlegen min, med spørsmål om hvordan de forskjellige behandlingene går. Hva skal til for å bli vurdert som arbeidsufør ? Anonymkode: 514d2...4dc For å bli vurdert som helt arbeidsufør skal du være veldig syk. Det er strammet kraftig inn nå. Anonymkode: 5142d...b04
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 Det er vanlig at leger får slike spørsmål. Regner med at du går på aap. Da må man jevnlig ha kontakt med NAV, og oppdatert legeerklæring i deres system. Dette året strammer de inn aap så flere skal få riktig ytelse. Det er flere som går på aap som skal over på uføretrygd, og det er flere som skal ut i jobb (tettere oppfølging), eller hvert fall få en annen ytelse. For at du skal bli vurdert for uføre må du ha gått igjennom en vurdering hos NAV at du er ferdig utprøvd i arbeidslivet, er ferdig utredet, og at behandling du mottar er enten livsforlengende eller lindrende. Altså tilstanden din er det ikke utsikt for bedring. Så blir lege, behandlere, og NAV bli enig om at uføre er den riktige ytelsen for deg. Anonymkode: ac625...475 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #4 Skrevet 25. januar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vanlig at leger får slike spørsmål. Regner med at du går på aap. Da må man jevnlig ha kontakt med NAV, og oppdatert legeerklæring i deres system. Dette året strammer de inn aap så flere skal få riktig ytelse. Det er flere som går på aap som skal over på uføretrygd, og det er flere som skal ut i jobb (tettere oppfølging), eller hvert fall få en annen ytelse. For at du skal bli vurdert for uføre må du ha gått igjennom en vurdering hos NAV at du er ferdig utprøvd i arbeidslivet, er ferdig utredet, og at behandling du mottar er enten livsforlengende eller lindrende. Altså tilstanden din er det ikke utsikt for bedring. Så blir lege, behandlere, og NAV bli enig om at uføre er den riktige ytelsen for deg. Anonymkode: ac625...475 Har vært igjennom noen tester og noen pågår fremdeles utenat de kan sette navn på diagnosen. Fungerer like dårlig nå som før så er spent på utfallet. Kan nevne at jeg er 2dre året på aap Anonymkode: 514d2...4dc
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #5 Skrevet 25. januar 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært igjennom noen tester og noen pågår fremdeles utenat de kan sette navn på diagnosen. Fungerer like dårlig nå som før så er spent på utfallet. Kan nevne at jeg er 2dre året på aap Anonymkode: 514d2...4dc Jeg er 7ende året på aap. Men nå kan de ikke forlenge så lenge lenger, nye regler... så vet ikke hva som skjer... Anonymkode: a3fef...876
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #6 Skrevet 25. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vært igjennom noen tester og noen pågår fremdeles utenat de kan sette navn på diagnosen. Fungerer like dårlig nå som før så er spent på utfallet. Kan nevne at jeg er 2dre året på aap Anonymkode: 514d2...4dc Du må være ferdig utredet før du kan søke uføretrygd. Anonymkode: 6eeb8...ba2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #7 Skrevet 25. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må være ferdig utredet før du kan søke uføretrygd. Anonymkode: 6eeb8...ba2 Hva gjør man om man ikke får forlenget aap og sykehuset bruker alt for lang tid på en diagnose/utredning? Hva hvis man har både psykisk og somatisk sykdom, Det de somatiske sykdommen påvirker den psykiske i voldsom grad. Den psykiske delen er kartlagt og diagnostisert. Den somatiske delen vil det ta årevis å finne ut av.. kan man søke basert på det psykiske selv om man er under utredning for det somatiske? Anonymkode: a3fef...876
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #8 Skrevet 25. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hva gjør man om man ikke får forlenget aap og sykehuset bruker alt for lang tid på en diagnose/utredning? Hva hvis man har både psykisk og somatisk sykdom, Det de somatiske sykdommen påvirker den psykiske i voldsom grad. Den psykiske delen er kartlagt og diagnostisert. Den somatiske delen vil det ta årevis å finne ut av.. kan man søke basert på det psykiske selv om man er under utredning for det somatiske? Anonymkode: a3fef...876 Da er det mulig en kan få forlenget AAP? Ellers er det over på sosialen. Lurer på hvordan dette skal gå nå når AAP er strammet inn fra 4 til 3 år. Anonymkode: 5142d...b04
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #9 Skrevet 31. januar 2018 Går 2dre året på aap. Er til utredning for 4 diagnoser. Nav har sendt brev til fastlegen for info om min helse og har fått svar. Videre vil nav innhente flere opplysninger fra mine behandlere såvidt jeg forstår. 1 diagnose kan først behandles med opereasjon til sommeren. Vil dette føre til forøengelse av aap selv om brevet spør om nedsatt arbeidsførhet eller kan det resultere i uføretrygd ? Anonymkode: 514d2...4dc
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #10 Skrevet 31. januar 2018 Du behøver ikke å verken være ferdig utredet eller ha fått noen diagnose for å få innvilget uføretrygd. Det er funksjonsevnen, varigheten og framtidsutsiktene de vurderer etter, ikke navnet på diagnosen. Når det er sagt, kommer de nok til å holde deg på AAP en stund til. To år i systemet er ingenting, det tar mye lenger tid enn det før de anser seg ferdig med folk. Anonymkode: f7314...dfc 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #11 Skrevet 31. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du behøver ikke å verken være ferdig utredet eller ha fått noen diagnose for å få innvilget uføretrygd. Det er funksjonsevnen, varigheten og framtidsutsiktene de vurderer etter, ikke navnet på diagnosen. Når det er sagt, kommer de nok til å holde deg på AAP en stund til. To år i systemet er ingenting, det tar mye lenger tid enn det før de anser seg ferdig med folk. Anonymkode: f7314...dfc Har selv fått søke uføretrygd og har fått under 2 år på AAP. Ingenting er skrevet i stein. Anonymkode: cd245...86f 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #12 Skrevet 31. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har selv fått søke uføretrygd og har fått under 2 år på AAP. Ingenting er skrevet i stein. Anonymkode: cd245...86f Neida, ingen regel uten unntak, men det hører nok til sjeldenhetene, spesielt uten noen klar og tydelig diagnose. Anonymkode: f7314...dfc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå