Gå til innhold

Ellipsemaskin uten resultater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med vekta. Har ikke trent noe særlig på to-tre år, inntil nå nylig, hvor jeg før jul endelig klarte å komme igang igjen. Til tross for manglende trening er jeg ingen sofagris altså, går turer og har en aktiv jobb hvor jeg går og står konstant. Men så tilbake til problemet. Jeg begynte som sagt å trene igjen før jul, nærmere sagt november, og har klart å komme meg på trening i gjennomsnitt fire dager i uka, hvor jeg da har trent på ellipsemaskin i en time hver gang. Nivået har jeg holdt på mellom 12-14, uten pauser, og blir svett og god og ganske så sliten. Har et plantebasert kosthold, og klart å spise en god del sunnere de siste månedene også. Men jeg ser absolutt ingen forskjell, og føler nå at jeg egentlig bare har kasta bort mange timer på trening for ingenting. Magen er like stor, rumpa like flapsete. Jeg føler meg nesten feitere nå enn da jeg startet. Planen er å begynne med styrke, og jeg regner med å se mye bedre resultater da, men allikevel, skal man ikke kunne se litt forskjell engang når man går fra en livsstil uten trening til å plutselig trene fire ganger i uka, selv om det bare er cardio? Tilleggsinfo: 30 år gammel kvinne, vekt 58-60 kg. Sliter endel med søvnproblemer, kan det være med på å ødelegge? Eller er jeg bare veldig utålmodig (2 måneders trening)?

Anonymkode: c61c2...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har tilgang på trappemaskin i tillegg eller bare trener veldig mye i trapper kan jeg love deg du kommer til å gå ned i vekt. Men hvordan er kaloriinntaket ditt? 

Anonymkode: dfe0b...ddd

Skrevet

Man overvurderer ofte hvor mange kalorier man forbrenner, og de apparatene som forteller deg det kan du ikke stole på. Men all aktivitet hjelper jo. Jeg tror mange ikke er klar over hvor viktig søvn er, det har stor påvirkning på stoffskiftet osv. Jeg ville søkt hjelp for å få orden på det om nødvendig. Kanskje styrketrening også vil gjøre deg mer søvnig om kvelden. Den typen trening vil sannsynligvis også ha mye større innvirkning på hvordan du ser ut.

• Liker 1
Skrevet

Du bør trene styrke!

Om du går ned i vekt av kondisjonstrening vil kroppen din bli den samme, bare mindre. Trener du styrke i tillegg så vil du forme og stramme opp kroppen. Så jeg ville kutta ned på ellipsetreningen og trent styrketrening istedetfor. Som kardio kan du kjøre intervaller.

Vil også anbefale deg å legge bort vekta og bruke målebånd. 

Anonymkode: 7208b...a78

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hei TS. Selv om du spiser sunnere og trener, må du holde et øye med kaloriinntaket ditt hvis du vil ned i vekt. Det er ikke nok med trening. Som @linsejesus skrivers, så overvurderer man ofte hvor mange kalorier man forbrenner. En grei tommelfingerregel for vektnedgang er å ligge 500 kcal i underskudd pr dag. Hvis du skal forbrenne 500 kcal pr. dag gjennom trening, så må du jobbe med relativt høy intensitet i over en time på ellipsemaskninen hver dag. Da kan det hende at det er enklere å spise litt mindre. Bruk en BMR-kalkulator for å regne ut kaloribehovet ditt, og skriv ned alt du spiser og drikker (unntatt vann, sort kaffe og te uten sukker) i løpet av noen dager, da ser du fort om du trenger å kutte ned på kaloriinntaket. Støtter også forslaget til AB over her om styrketrening :)

Endret av Roci
Skrevet

Tusen takk for svar dere! Er ENDELIG i gang med styrketreningen nå (det føles bra), og fant også ut at ellipsemaskinen jeg har brukt de to siste månedene har vært no slappe greier i forhold til den jeg brukte før (besøkte nemlig det gamle treningssenteret i går, og fant ut at den var ganske mye hardere å trå på, i tillegg til at kalorimåleren viste sånn ca. 300 (!!) mindre der i forhold til den nye, fancy greia jeg har brukt den siste tiden. Har pleid å brenne av 900 i gjennomsnitt på det nye apparatet, mens på det gamle senteret viste måleren da altså bare 600. Ps: pleier å tenke at man skal halvere det for å få et mer realistisk bilde av hvor mye man brenner av). Når det gjelder maten har jeg garantert spist mindre (har nemlig kutta drøyt ned på alkoholinntak, godis, ost og ferdigmat), og minsket porsjonene. I dag føler jeg meg endelig litt lettere i kroppen, så nå håper jeg det går riktig vei og at jeg klarer å holde meg sprek og spretten fram til min siste time er kommet :-) Tenker å ta i bruk lifesum, har hørt at den er en effektiv app for måling av kalorier og riktig mengde av de diverse matvarene. Takk for alle innspill dere, gleder meg til å trene masse styrke framover!

Anonymkode: c61c2...749

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...