AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Er det sånn at det er forventet at man skal jobbe ved siden av studiet? Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det, og kjenner meg litt desperat. Hvis jeg ikke finner meg en deltidsjobb har jeg mye mindre penger å leve av, men jeg får det til å gå. Men det som verre er er jo at jeg ikke har noe arbeidserfaring når jeg skal søke jobb. Dersom jeg skal finne meg en jobb så kommer jeg til å være utslitt og ikke klare å prestere like bra på skolen, for jeg blir sliten av å være rundt mennesker hele dagen, og det er umulig å finne en deltidsjobb som ikke omhandler den type jobbing, enten det er kundebehandling eller helsevesenet. Jeg prøver selvsagt å finne meg en sommerjobb, men det er ikke enkelt og i fjor fikk jeg ikke.. Anonymkode: 90049...a7d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #2 Skrevet 25. januar 2018 Det er vel omtrent 50/50 med studenter som jobber eller ikke. Jeg jobbet aldri ved siden av studiene. Null problem når det kom til jobbsøking. Anonymkode: a329e...366
Gjest F S Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 Jeg orket heller ikke å jobbe i studietiden., men jobbet og la meg opp endel rett før studiet. Etterpå fikk jeg flying start via verneplikt/forsvaret og kontakter, temporær stilling. Null problemer! Men husker jeg var like bekymret som deg, TS! Hadde t.o.m satt meg inn i hvordan det var å være arbeidsledig, og sørget for å få ny plass på universitet så jeg kunne fortsette der inntil jeg fant noe. Mange bekymringer blir heldigvis aldri noe av!! ❤ ☺
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #4 Skrevet 25. januar 2018 Dersom man bor billig i studenthybel eller kollektiv, og lever nøkternt, skal man vel ikke behøve å jobbe. Dersom man ønsker å leie egen leilighet, eller vil reise bort i ferier, har dyre vaner, må man nesten jobbe. Anonymkode: 8b220...65e 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #5 Skrevet 25. januar 2018 er så mange som lar seg skremme av hull i cv og mangel på erfaring ol. det har ingen relevans så lenge du har kompetanse de trenger. i lavkompetansejobber vil erfaring regnes som kompetanse, men med en master så har du kompetanse uten erfaring. veldig mange studenter lar seg lure til å jobbe mye mer enn hva se trenger og hva de vil gå tilbake for fordi de tror det er så viktig. man jobber for føden, ikke noe annet. holder studielån så skal du konsentrere deg om å gjøre det bra på studier Anonymkode: 9bb31...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #6 Skrevet 25. januar 2018 Hvis deltidsjobben du har ikke er relevant for utdanningen din, så har det ingenting å si annet enn for økonomien. Jeg har hatt deltidsjobb i seks år (gjennom hele vgs og universitetet), men det hjelper ikke en drit når jeg søker jobb nå. Relevant jobberfaring er det eneste arbeidsgiver bryr seg om Anonymkode: a4238...73d
mjauritz Skrevet 25. januar 2018 #7 Skrevet 25. januar 2018 Det er ingen som krever at du skal jobbe ved siden av studiene, og om det går fint å la være rent økonomisk så er det jo opp til deg. Jeg personlig jobber ved siden av studiene i en jobb som er helt urelevant for utdannelsen min. Det eneste den vil hjelpe meg med er at jeg har referanse som kan si at jeg aldri kommer for sent og at jeg er glad, hjelpsom og villig til å ta/bytte vakter. Selv om det ikke er relevant så er det jo greit at noen kan "gå god" for deg på en måten. Men så liker jeg jobben min veldig godt da, og det er nok avgjørende for at jeg gidder.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #8 Skrevet 26. januar 2018 Arbeidsgivere snakker om du har hatt arbeidserfaring og ønsker også referanser å ringe til. Du vil nok falle bakover i køen uten noe som helst erfaring fra arbeidsliv et. Anonymkode: eb8e9...5c3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #9 Skrevet 26. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Arbeidsgivere snakker om du har hatt arbeidserfaring og ønsker også referanser å ringe til. Du vil nok falle bakover i køen uten noe som helst erfaring fra arbeidsliv et. Anonymkode: eb8e9...5c3 Sjekker* Anonymkode: eb8e9...5c3
regine Skrevet 26. januar 2018 #10 Skrevet 26. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgivere snakker om du har hatt arbeidserfaring og ønsker også referanser å ringe til. Du vil nok falle bakover i køen uten noe som helst erfaring fra arbeidsliv et. Anonymkode: eb8e9...5c3 Nja - det er ikke så lineært. Når man lyser ut stillinger som tiltrekker seg nyutdannede så er det mer relevant at vedk har gode karakterer enn allverdens irrelevant arbeidserfaring. Dersom vedk har dårlige karakterer og samtidig har jobbet mye, så legger jeg den nederst i bunken. Fordi det er studiet som har vært denne personens jobb, og hvis vedk ikke har tatt det alvorlig nok, så vurderer jeg det slik at vedk heller ikke vil gjøre det om h*n får jobb hos meg. For meg og de stillingene jeg lyser ut, er den faglige bakgrunnen viktig og det betyr også at den faglige bakgrunnen må være god. En person som har brukt studeitiden på deltidsjobbing, allslags verv etc, og ender med dårlige/middelmådige karakterer er faktisk ikke noen jeg ser på som en drømmearbeidstaker, bla fordi vedk ikke har evnet å prioritere det viktigste, nemlig studiene. så ts - ikke bekymre deg, konsentrer deg om studiene og sørg for at du får bra karakterer, så går det nok helt fint å få jobb etterpå og. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #11 Skrevet 26. januar 2018 Jeg tror det kommer helt an på hvilket linje du studerer. Feks. lærerutdanning, så kan man få fort jobb (siden det er etterspurt), selv om du ikke har hatt noen erfaringer. Generelt må man ikke jobbe mens man studerer, det regnes ikke som et cv hull hvis du studerer men ikke jobber. Uansett så tenker jeg at det er ganske viktig å få erfaring (internship m.m.), hvis du studerer innenfor økonomi, jus etc., ettersom det blir veldig utfordrende for denne gruppen å få relevant jobb hvis de ikke fikk erfaring under studiet. Anonymkode: 92177...5c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå