Gå til innhold

Mennesker som velger feil utdanning/yrke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer sykepleie og jobber på et eldrehjem. Både på skolen og på jobb så observerer eller møter jeg fra tid til annen mennesker som får meg til å tenke ting som, "Oi, du har valgt helt feil utdanning/yrke..." fordi de viser holdninger og verdier som jeg mener overhodet ikke er forenelig med en jobb i helsevesenet. Dette kan være ting som total mangel på empati, null respekt for menneskers problemer og lidelser, null respekt for menneskers verdighet, osv. Vi har ei på jobb, en ung helsefagarbeiderstudent, som er et prakteksempel på dette; er tverr og brå mot pasientene, himler med øynene når hun blir bedt om å gjøre "kjedelige" oppgaver (bleieskift fks), gjør aldri en innsats for at pasientene skal ha det trivelig, osv. Jeg vet at dette har blitt tatt opp med avdelingsleder, men ingenting har blitt gjort så vidt jeg kan se. På skolen også så møter jeg på folk som helt klart bare har valgt studiet fordi det er "sikker jobb", og ikke fordi de faktisk har et ønske om å hjelpe mennesker.

Hører også mye om medisinstudenter som kun har valgt studiet pga. press fra familie, eller fordi det anses som statusyrke og gir god lønn. Husker en minneverdig samtale jeg hadde med en medisinstudent på en fest - hun gledet seg veldig til å skulle ut i praksis og hun syntes pensum var kjempespennende, men herregud som hun gruet seg til å måtte ta i "syke, skitne, ekle mennesker" (direkte sitat). Merket jeg ble litt dårlig ved tanken på å noensinne skulle møte på en slik person når jeg er syk og trenger hjelp.

Noen andre som har noen erfaringer med dette? Noen som har tips til hvordan håndtere slikt i en jobbsituasjon, annet enn å ta det opp med leder? :) 

Anonymkode: d8242...eee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke regne med at alle er like empatiske og skikket til yrket sitt, mange vil komme seg gjennom utdanning på en eller annen måte uavhengig av skikketheten dessverre. Det er bra gjort at du gav beskjed til arbeidsgiver/veileder om oppførsel, for alt det vi vet kan de kanskje ha tatt dette opp under to øyne, i verste tilfelle kan vedkommende ikke få bestått praksisperioden sin pga oppførselen. Det du eventuelt kan gjøre er å stå frem som et eksempel for vedkommende, konfronter menneskene med holdningene sine, dra igang diskusjoner om verdier og etikk for eksempel. Men forestill deg at noen av disse kanskje valgte utdanning på bakgrunn av sikker arbeid som du sier, kanskje noen ikke egentlig vet hva de ønsker å bli og dermed velge en "enkel" eller trygg utvei, kanskje noen ikke ønsker å jobbe så mye for utdanningen (forbedre karakter osv) og ønsker raskeste vei til å kunne få en inntekt. Helsefageleven er kanskje såpass ung at hen ikke reflekterer så mye over sine handlinger ennå, eller er selvsentrert?

Anonymkode: c4065...2ec

• Liker 1
Skrevet

Er det noe rart da? Man får hele tiden høre at man skal velge studier som gir deg sikker jobb, egen personlighet og egenskaper blir liksom bare sett bort ifra. Selv studerer jeg økonomi og får utrolig mye pepper for at jeg ikke valgte noe mer sikkert som sykepleier, medisin, fornybar energi, osv. 

Folk må heller begynne å dyrke egne interesser og velge arbeid/utdanning ut ifra personlige egenskaper, da har man et mye bedre utgangspunkt til å faktisk bli god i det man driver med :) 

Anonymkode: 15dc5...64f

Skrevet

Tja, man kan lure på hvor mange % av befolkningen som ville vært egnet i omsorgsyrker generelt. Tipper at vi hadde hatt for få i omsorgsyrker om bare godt egnede personer skulle bli ansatt, dessverre

Anonymkode: fcb5f...85e

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe rart da? Man får hele tiden høre at man skal velge studier som gir deg sikker jobb, egen personlighet og egenskaper blir liksom bare sett bort ifra. Selv studerer jeg økonomi og får utrolig mye pepper for at jeg ikke valgte noe mer sikkert som sykepleier, medisin, fornybar energi, osv. 

Folk må heller begynne å dyrke egne interesser og velge arbeid/utdanning ut ifra personlige egenskaper, da har man et mye bedre utgangspunkt til å faktisk bli god i det man driver med :) 

Anonymkode: 15dc5...64f

Hva som er et sikkert yrke avhenger av mange faktorer. Å utdanne seg til noe man ikke føler er riktig for en selv, er ikke nødvendigvis sikkert dersom sjansjen er stor for at man ikke orker å stå i yrket over tid. For å ta et eksempel.  Ellers helt enig i deg med at man må velge etter interesser og evner, samtidig som det er andre faktorer som studiested, hvilket type liv man ønsker å leve på sikt, sannsynlighet for jobb etc.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, man kan lure på hvor mange % av befolkningen som ville vært egnet i omsorgsyrker generelt. Tipper at vi hadde hatt for få i omsorgsyrker om bare godt egnede personer skulle bli ansatt, dessverre

Anonymkode: fcb5f...85e

Det kan du si, men selv om man ikke har et naturtalent for de egenskapene som kreves i et yrke, har man et ansvar selv for å oppføre seg profesjonelt i jobben. Det er fullt mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...