Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å flytte til øst-europa for å studere medisin. Har snakket med en del som har gode erfaringer med å gjøre dette. På samme tid har jeg også lyst til å ta ingeniørutdanning i fornybar energi på NTNU i Trondheim (vet at jeg har gode nok karakterer for å komme inn, da poenggrensene har ligget på ca. 51 studiepoeng, så det blir ikke noe problem). Som jeg skrev tidligere er jeg veldig usikker på hva jeg faktisk vil studere, har en liten drøm om å bli lege, men samtidig interesserer jeg meg for fysikk og fornybar energi, og tenker at ingeniørstudiet i fornybar energi sannsynligvis er en praktisk utdanning å ta. Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 55e5c...2e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva du ønsker å jobbe med, det er jo veldig forskjellige retninger tenker jeg. Hvorfor har du lyst til å bli lege? Hvorfor har du lyst til å bli ingeniør? Tenker ikke på "redde verden og hjelpe andre", men mer hvilken jobbhverdag du tror du kommer til å trives best med?

Personlig ville jeg ha blitt ingeniør, selv om legestudiet virker spennende tror jeg det hadde blitt en stressende hverdag med mange sorger.

Anonymkode: 691a5...9e9

Skrevet

Å være lege er ikke en jobb, det er en livsstil. Det er en sinnsykt tøff jobb (snakker ikke da bare om at det er vanskelig), man får sykt mye pepper fra pårørende, pasienter og sykepleiere, samtidig som man må være den som står for alle de vanskelige avgjørelsene. Jeg er ikke lege selv, men jobber på sykehus og syns oppriktig synd i legene av og til som løper som piska skinn. Det gjør vel alle i helsevesenet omtrent. Medisinstudiet er også tøft - fult gjennomførbart men man må virkelig ønske å bli/være lege for å orke det tror jeg. Legene jobber mer eller mindre hele tiden, og kan fint ha doble uker i forhold til andre. 

Jeg sier ikke at ingeniør er noe lett jobb, langt i fra, men som lege har man direkte og bokstavelig talt ansvar for liv og død - og bare det kan jo være en veldig stressende tanke. 

Anonymkode: 02a5e...e54

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva du ønsker å jobbe med, det er jo veldig forskjellige retninger tenker jeg. Hvorfor har du lyst til å bli lege? Hvorfor har du lyst til å bli ingeniør? Tenker ikke på "redde verden og hjelpe andre", men mer hvilken jobbhverdag du tror du kommer til å trives best med?

Personlig ville jeg ha blitt ingeniør, selv om legestudiet virker spennende tror jeg det hadde blitt en stressende hverdag med mange sorger.

Anonymkode: 691a5...9e9

Synes i grunn legejobben virker interessant, og "å redde verden" er ikke en ambisjon hos meg. Synes sykdommer, og behandlingsmuligheter for disse er interessante. Synes også menneskekroppen og dens funksjoner er fascinerende. Synes rett og slett at det virker givende å se at behandlingen man gir kan hjelpe kroppen å bekjempe ulike sykdommer. Tror nok det må være trist å se at behandlingen ikke funker, men jeg har en evne til å "komme over" sorger ganske kjapt hvis jeg må. På samme tid så tror jeg nok at man som oftest opplever at behandlingen man gir er suksessfull. Jeg jobber faktisk bedre under stress, og blir som regel veldig skjerpet hvis jeg er i en stressende situasjon, og har derfor vurdert å bli anestesilege. Ingeniørutdanningen tenker jeg mest på av praktiske grunner. Fornybar energi er i stadig utvikling, og det trengs flere og flere mennesker med relevant utdanning innenfor dette. Samtidig så er jeg glad i realfag, og synes det virker spennende å "tegne" bl.a solceller og vindmøller som etter hvert blir fungerende objekter. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å flytte til øst-europa for å studere medisin. Har snakket med en del som har gode erfaringer med å gjøre dette. På samme tid har jeg også lyst til å ta ingeniørutdanning i fornybar energi på NTNU i Trondheim (vet at jeg har gode nok karakterer for å komme inn, da poenggrensene har ligget på ca. 51 studiepoeng, så det blir ikke noe problem). Som jeg skrev tidligere er jeg veldig usikker på hva jeg faktisk vil studere, har en liten drøm om å bli lege, men samtidig interesserer jeg meg for fysikk og fornybar energi, og tenker at ingeniørstudiet i fornybar energi sannsynligvis er en praktisk utdanning å ta. Hva ville dere gjort? 

hva er hovedmålet og visjonen din når det er lege du vil bli? og hva er drømmen din ved å være ingeniør?

Anonymkode: 01b2a...222

Skrevet

Hadde gått for ingeniør ved NTNU. Østeuropeiske medisinstudier er tøffe og du forventes å kunne konversere greit på det lokale språket i praksis der nede.

Anonymkode: c9574...1f1

• Liker 1
Skrevet

Ville valgt medisin. Som lege har du en interessant, utfordrende og givende jobb med mange muligheter for spesialisering. 

Anonymkode: f49fe...8e7

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde gått for ingeniør ved NTNU. Østeuropeiske medisinstudier er tøffe og du forventes å kunne konversere greit på det lokale språket i praksis der nede.

I følge kjæresten min var medisinstudiet i Polen en lek. Festing og mye morro og lite lesing, fikk alikevel knallgode karakterer. Men han har klisterhjerne da. 

Anonymkode: c7565...f4e

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville valgt medisin. Som lege har du en interessant, utfordrende og givende jobb med mange muligheter for spesialisering. 

Det er jo ikke alle som syns medisin hverken er interessant eller givende da.. alt handler jo om personlige interesser

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke alle som syns medisin hverken er interessant eller givende da.. alt handler jo om personlige interesser

Nei, men regner jo med TS synes det når hun vurderer det.

Skrevet

Hvis du vil ha damer så velger du medisin. Med en legefrakk får du tilgang på damer nesten å løfte en finger (bortsett fra å jobbe deg gjennom studiet da).

Anonymkode: 1db85...fb0

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva er hovedmålet og visjonen din når det er lege du vil bli? og hva er drømmen din ved å være ingeniør?

Anonymkode: 01b2a...222

Svarte på dette tidligere i tråden, men vil bli lege da jeg synes at biologi er svært interessant (delene av biologien som omfatter menneskekroppen og dens funksjoner, bryr meg ikke om planter etc). Synes det virker givende og spennende å finne ut hvilke sykdomm(er) en person har, og gi bedt mulig behandling for denne/disse. Vil bli ingeniør innenfor fornybar energi da jeg synes det virker spennende, mtp at jeg er glad i realfag som fysikk, og matte i tillegg til biologi. Liker også tanken om at noe jeg har "tegnet" blir en fungerende maskin, som i tillegg er bra for miljøet (miljø er viktig for meg). I tillegg ser jeg for meg at det er lett å få jobb med denne utdanningen. 

Har ikke noe problem med å jobbe mye med skole, og man har heldigvis 2 år med kun teori før man må ut i praksis, og får nok noe tid til å lære språket. Det er i grunn ikke selve utdannelsen jeg bekymrer meg over. Den skal nok gå bra, så lenge en er motivert. 

Tenker også litt på dette, at det er så mange ulike spesialiseringer en kan velge. Ved en ingeniørutdanning må man vel bare forholde seg til faget sitt? 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge kjæresten min var medisinstudiet i Polen en lek. Festing og mye morro og lite lesing, fikk alikevel knallgode karakterer. Men han har klisterhjerne da. 

Anonymkode: c7565...f4e

Så lett blir det nok ikke for meg, har greit over gjennomsnittet god hukommelse, men ikke klisterhjerne. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt sant, men det gjør jeg. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men regner jo med TS synes det når hun vurderer det.

Stemmer det.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil ha damer så velger du medisin. Med en legefrakk får du tilgang på damer nesten å løfte en finger (bortsett fra å jobbe deg gjennom studiet da).

Anonymkode: 1db85...fb0

Gjelder dette også  hvis jeg vil ha menn? (Er kvinne) 

Skrevet

Verden trenger flere, gode leger som ikke diagnostiserer det meste som angst  

Anonymkode: 33a57...640

Skrevet

Ikke velg fornybar energi, tro meg. 

Anonymkode: 1deeb...59b

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke velg fornybar energi, tro meg. 

Anonymkode: 1deeb...59b

Hvorfor ikke?

Skrevet

Pr. i dag tror jeg det er mer fornuftig å velge enten Elkraft eller Energi, med et par fag innen fornybar energi slengt inn, enn en hel grad i fornybar energi. 

Anonymkode: 96776...1ba

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pr. i dag tror jeg det er mer fornuftig å velge enten Elkraft eller Energi, med et par fag innen fornybar energi slengt inn, enn en hel grad i fornybar energi. 

Anonymkode: 96776...1ba

Du har kanskje et poeng der, fornybar energi er tross alt ganske "ensidig" (selv om man for all del kan gjøre mye forskjellig innenfor fornybar energi)

Skrevet

Det er jo to helt forskjellige felt.. Du må nesten se selv hva du virkelig vil... 

Anonymkode: 7cba0...a87

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo to helt forskjellige felt.. Du må nesten se selv hva du virkelig vil... 

Anonymkode: 7cba0...a87

Vil egentlig aller helst bli lege, men tenker at ingeniør er et mer "safe" valg. Klassisk 08-16 jobb, greit betalt og nokså interessant faglig sett. 

Skrevet

Om du har lik interesse for begge retningene, ville jeg valgt fornybar energi. Hvorfor?

- Du slipper å jobbe turnus (kan visst være ganske tungt)

- Du slipper å jobbe ekstremt mye, for en lønn som ikke samsvarer med arbeidsinnsatsen

- Du slipper å måtte søke på en ny stilling hver 6. mnd., inntil du blir overlege (med mindre du velger å jobbe som fastlege)

- Du slipper et ekstremt hardt studieforløp i øst-europa. 

- Du trenger ikke bekymre deg for om utdanningen din faktisk vil bli godkjent i Norge

- Mindre studielån

- Du får en 8-4 jobb med mulighet for å stige i gradene, innenfor et område du interesserer deg for. 

Selv studerer jeg medisin, og kunne ikke tenkt meg noe annet (muligens sykepleier) - hovedsakelig fordi jeg ikke kunne tenkt meg å studere noe annet enn menneskekroppen i flere år. I tillegg ønsker jeg å jobbe med mennesker. Så for meg veies de negative tingene opp av at jeg virkelig brenner for studiet! 

Anonymkode: 550de...85b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...