AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Sove fra 23-07 skal liksom være det beste. Hva hvis en liker å sitte opp om natten. Hvorfor er det ikke akseptabelt å sove fra 05-13? Går bare hjemme, skal ikke på jobb. Fysj. Anonymkode: f2be0...8b4 3
Cyndaquil Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sove fra 23-07 skal liksom være det beste. Hva hvis en liker å sitte opp om natten. Hvorfor er det ikke akseptabelt å sove fra 05-13? Går bare hjemme, skal ikke på jobb. Fysj. Anonymkode: f2be0...8b4 Hvorfor går du ikke på jobb eller skole? Er så usexy med folk som driver dank, og sover bort dagene. 12
Gjest Datti Skrevet 24. januar 2018 #3 Skrevet 24. januar 2018 En god døgnrytme bedrer helsen fysisk og ikke minst psykisk
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #4 Skrevet 24. januar 2018 Just now, Datti said: En god døgnrytme bedrer helsen fysisk og ikke minst psykisk En god døgnrytme kan være å sove fra 5 til ett hvis man f.eks begynner på jobb klokka tre. Anonymkode: 71b94...f13 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 I hovedsak fordi det gjør psyken godt å være oppe når det er lyst og sove når det er mørkt. Anonymkode: cb51a...d6f 15
bobleplast_ Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I hovedsak fordi det gjør psyken godt å være oppe når det er lyst og sove når det er mørkt. Anonymkode: cb51a...d6f Dette, i tillegg til sosialisering med omverden (og det foregår som regel på dagtid). 8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #7 Skrevet 24. januar 2018 10 minutter siden, Cyndaquil said: Hvorfor går du ikke på jobb eller skole? Fordi jeg er ufør. 10 minutter siden, Cyndaquil said: Er så usexy med folk som driver dank, og sover bort dagene. Hvorfor er det dank å ha en annen døgnrytme? Anonymkode: f2be0...8b4 11
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #8 Skrevet 24. januar 2018 11 minutter siden, Datti said: En god døgnrytme bedrer helsen fysisk og ikke minst psykisk I begge tilfeller sover man 8 timer, så jeg ser ikke helt forskjellen. Er det bare moralisering? Anonymkode: f2be0...8b4 15
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #9 Skrevet 24. januar 2018 6 minutter siden, bobleplast_ said: Dette, i tillegg til sosialisering med omverden (og det foregår som regel på dagtid). Sosialiserer ikke man andre, uansett når jeg står opp. Anonymkode: f2be0...8b4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #10 Skrevet 24. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: I hovedsak fordi det gjør psyken godt å være oppe når det er lyst og sove når det er mørkt. Anonymkode: cb51a...d6f Alle er ikke sånn. Jeg er i bedre humør om natten. Anonymkode: f2be0...8b4 4
bobleplast_ Skrevet 24. januar 2018 #11 Skrevet 24. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sosialiserer ikke man andre, uansett når jeg står opp. Anonymkode: f2be0...8b4 Du spør om hvorfor normen er at man sover om natten og er våken på dagtid, og vi kommer med svar. For all del, du kan gjerne sitte hjemme og sutre og isolere deg, men du må nesten tåle å få svar på det du spør om.. 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #12 Skrevet 24. januar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går bare hjemme, skal ikke på jobb. Anonymkode: f2be0...8b4 Derfor. Fordi det å sove på dagen (med mindre man jobber nattevakt/kveld) er forbundet med å ikke jobbe, og det er ikke særlig populært. Anonymkode: 4f1b2...d1e 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #13 Skrevet 24. januar 2018 Man får mer ut av dagen, med tanke på åpningstider, dagslys og sosialisering. Det gjør noe med psyken. nå som du ikke jobber, er det kanskje ikke lett å være sosial og være aktiv i hverdagen osv, man mister ofte litt motivasjonen og det kan gå flere dager før man går ut osv.. når man står opp tidlig kan man få plass til rutiner og gjerne en tur ut hver dag, gåtur, trening eller noe annet. Bare fyll inn dagene:) Da gir livet mer mening, og det er vanskeligere å havne i risikosonen til depresjon:) Anonymkode: 079c9...c57 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #14 Skrevet 24. januar 2018 Fordi noen (A menneske) har bestemt at det er dagtid som gjelder. Heldigvis! Har jeg funnet meg en skiftjobb med 3 skifts ordning. Jobber litt dag, kveld og natt om ennanen, helig! Har slitt med dagtid forige uke og man-tirs denne uken, og nå sitter jeg og "varmer" opp på min tid, til nattskift i helga! Lys våken om natta, ingen problem med å snu dgøbet den vegen. Dagtid! Det er den verste vaka jeg jobber! Er kanskje mest logisk å være våken og slik når det er dagalys, men ikke alle som har samme behov. Sover gjerne 03.00/04.00-12.00/13.00 beste tiden å sove på!! Anonymkode: 3ef08...f8c 11
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #15 Skrevet 24. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Derfor. Fordi det å sove på dagen (med mindre man jobber nattevakt/kveld) er forbundet med å ikke jobbe, og det er ikke særlig populært. Anonymkode: 4f1b2...d1e Så man får mer respekt av å stå opp kl 7, selv om man er syk og ufør? Anonymkode: f2be0...8b4 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #16 Skrevet 24. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man får mer ut av dagen, med tanke på åpningstider, dagslys og sosialisering. Det gjør noe med psyken. nå som du ikke jobber, er det kanskje ikke lett å være sosial og være aktiv i hverdagen osv, man mister ofte litt motivasjonen og det kan gå flere dager før man går ut osv.. når man står opp tidlig kan man få plass til rutiner og gjerne en tur ut hver dag, gåtur, trening eller noe annet. Bare fyll inn dagene:) Da gir livet mer mening, og det er vanskeligere å havne i risikosonen til depresjon:) Anonymkode: 079c9...c57 Hvorfor får ikke B-mennesker respekt? Hvorfor skal opp tidlig/tidlig til køys være det beste for alle? Anonymkode: f2be0...8b4 9
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #17 Skrevet 24. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi noen (A menneske) har bestemt at det er dagtid som gjelder. Heldigvis! Har jeg funnet meg en skiftjobb med 3 skifts ordning. Jobber litt dag, kveld og natt om ennanen, helig! Har slitt med dagtid forige uke og man-tirs denne uken, og nå sitter jeg og "varmer" opp på min tid, til nattskift i helga! Lys våken om natta, ingen problem med å snu dgøbet den vegen. Dagtid! Det er den verste vaka jeg jobber! Er kanskje mest logisk å være våken og slik når det er dagalys, men ikke alle som har samme behov. Sover gjerne 03.00/04.00-12.00/13.00 beste tiden å sove på!! Anonymkode: 3ef08...f8c Ja!!!!! Anonymkode: f2be0...8b4 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #18 Skrevet 24. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så man får mer respekt av å stå opp kl 7, selv om man er syk og ufør? Anonymkode: f2be0...8b4 Det tror jeg nok faktisk at man vil få i visse kretser. Ev vil man ikke bli like mye sett ned på som om man skulle sove til langt på dag. Jeg er selv student med mye tid til egenstudie, og burde derfor kunne ha den døgnrytmen jeg vil. Likevel har jeg lagt merke til at folk reagerer hvis jeg sover til kl 12-13, uansett om jeg gjør like mye skolearbeid. Rett og slett fordi det er mye mer sosialt akseptert å holde seg til den døgnrytmen de fleste har. Anonymkode: 4f1b2...d1e 8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #19 Skrevet 24. januar 2018 Når jeg ble ufør etter mange år i jobb hadde jeg kjempeproblemer og dårlig samvittighet hvis jeg feks ikke fikk sove om natten eller måtte sove et par ekstra timer på dagtid pga plagebmne mine. Følte at det ikke var akseptabelt i det hele tatt, men nå driter jeg i det. Sover når jeg vil og våken ellers. Har gode venner og familie og hobbyer, så klarer meg nå godt. Anonymkode: 8f48b...a5d 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #20 Skrevet 24. januar 2018 20 minutter siden, Cyndaquil said: Hvorfor går du ikke på jobb eller skole? Er så usexy med folk som driver dank, og sover bort dagene. Man driver ikke mer eller mindre dank avhengig av når man står opp. Det går an å trene kl 8 på kvelden og vaske hus kl 4 på natten. Man gjør ikke magisk mer husarbeid selv om man står opp kl 7 14 minutter siden, bobleplast_ said: Dette, i tillegg til sosialisering med omverden (og det foregår som regel på dagtid). Om man står opp kl 4 på dagen, så kommer som regel ikke folk hjem fra jobb før det heller. Ingen å sosialisere med før da, som regel Anonymkode: 70ecb...cf0 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå